Heeft iemand verstand van waterpompen?

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
loldave87
Berichten: 6
Lid geworden op: za 1 aug 2020 13:52

Heeft iemand verstand van waterpompen?

Bericht door loldave87 » za 1 aug 2020 15:00

Ik heb geen verstand van waterpompen en zou graag wat meer kennnis op willen doen. Ik van plan om een pitcher rinser aan te sluiten. Hierbij maak ik mij zorgen of een normale caravan pomp hiervoor geschikt is? Weet iemand of Reich pompen gewoon doorblijven pompen of bij een bepaalde druk stoppen met pompen? Als ik op de Reich website kijk staat er bij sommige pompen "max waterdruk 0.5 bar" betekend dat als er meer dan 0.5 bar druk zit dat het stopt met pompen? Als ik naar dit diagram kijk wordt een normale kraan verbonden met de pomp en onderbroken op het moment dat de kraan uitstaat, maar de pitcher rinser heeft deze aansluiting niet. Is dit noodzakelijk of nee?

Mijn andere vraag is dat de water tank en de pitcher rinser erg dichtbij elkaar bevind 0.5-1M, hoe grote druk pomp heb ik nodig?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Heeft iemand verstand van waterpompen?

Bericht door Jan van Vijven » za 1 aug 2020 15:48

Pomp slaat niet af, alleen de druk wordt niet hoger.
Ik denk dat voor jou plan er te weinig debiet geleverd wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jekihero

Re: Heeft iemand verstand van waterpompen?

Bericht door Jekihero » za 1 aug 2020 15:55

Nee dit Reich pompje stopt niet automatisch.
Het zijn eigenlijk verdringerpompjes met eenvoudig schoepenwieltje. Als de tegendruk boven de o,5 bar komt is de doorstroming te gering en gaat het pompje kapot.
De schakelaar zit in de caravankraan.

loldave87
Berichten: 6
Lid geworden op: za 1 aug 2020 13:52

Re: Heeft iemand verstand van waterpompen?

Bericht door loldave87 » za 1 aug 2020 16:30

Watvoor soort pomp heb ik nodig om mijn doel te bereiken? Ik begrijp dat op een normaal kraatje de current wordt verbroken maar hoe kan ik een kraantje het beste verbinden die deze functie niet heeft?

Jekihero

Re: Heeft iemand verstand van waterpompen?

Bericht door Jekihero » za 1 aug 2020 16:44

Het pompje zal moeten worden in- en uitgeschakeld door een druk- of flowsensor. Je maakt er dan a.h.w. een mini-hydrofoor van. Dan hoort er voor het goede wel weer een expansievaatje op om te voorkomen dat het pompje gaat pendelen.

Ik weet niet of dit voor dit microspul leverbaar c.q. betaalbaar is. Handbediend met een schakelaartje kan natuurlijk ook.

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Heeft iemand verstand van waterpompen?

Bericht door Frank Volvo » za 1 aug 2020 19:40

loldave87 schreef:
za 1 aug 2020 15:00
Ik heb geen verstand van waterpompen en zou graag wat meer kennnis op willen doen. Ik van plan om een pitcher rinser aan te sluiten. Hierbij maak ik mij zorgen of een normale caravan pomp hiervoor geschikt is? Weet iemand of Reich pompen gewoon doorblijven pompen of bij een bepaalde druk stoppen met pompen? Als ik op de Reich website kijk staat er bij sommige pompen "max waterdruk 0.5 bar" betekend dat als er meer dan 0.5 bar druk zit dat het stopt met pompen? Als ik naar dit diagram kijk wordt een normale kraan verbonden met de pomp en onderbroken op het moment dat de kraan uitstaat, maar de pitcher rinser heeft deze aansluiting niet. Is dit noodzakelijk of nee?

Mijn andere vraag is dat de water tank en de pitcher rinser erg dichtbij elkaar bevind 0.5-1M, hoe grote druk pomp heb ik nodig?
Ik zou even in de camper of boten wereld ( forums of webshops) kijken. Daar heb ik wel eens gelezen overdergelijke systemen. Dus met losse pompen drukvaatjes en dergelijke.

Groet Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Heeft iemand verstand van waterpompen?

Bericht door Conradi » za 1 aug 2020 23:27

loldave87 schreef:
za 1 aug 2020 15:00
Ik van plan om een pitcher rinser aan te sluiten. Hierbij maak ik mij zorgen of een normale caravan pomp hiervoor geschikt is?
De zwaarste waterpomp van Reich, de Power Jet Plus, genereert 2,1 Bar en 25l/min. Die 2,1 bar zit redelijk dicht bij de gewone waterdruk thuis van 2,5 bar. Zoals gezegd is het een gewone dervingspomp. Belangrijk is dat ie voldoend in het water hangt om te koelen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Heeft iemand verstand van waterpompen?

Bericht door Ab » za 20 mar 2021 16:50

Daarachter kan je een drukschakelaar zetten.
Als de gewenste druk bereikt is stopt de pomp, en gaat weer lopen zodra je water tapt.
Dat zit in mijn camper ook.
Het voordeel, in alle kranen zitten geen microswitches, en de bedrading is ook niet aanwezig van pomp naar kraan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Heeft iemand verstand van waterpompen?

Bericht door Paul Vingerhoets » za 20 mar 2021 18:54

Weet alleen niet of het standaard leidingwerk (slangen en verbindingen) deze druk wel aan kunnen voor campers gebruiken ze normaal ook andere leiding en koppelingen voor druksystemen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Water”