Reich Colorado city water aansluiting montage

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door janvijn » wo 10 jun 2020 20:08

Beste Arjan,-
Als jou caravan een gebobbelde wand heeft zou ik het advies van Micky volgen, ik zou dan niet volledig vertrouwen in de rubber afdichting.
Boutjes en moertjes t.o.v. Schroefjes,- kan allemaal, Micky heeft goede ervaring met schroefjes, ik met boutjes,- het is maar waar je voorkeur naar uitgaat.
Waar ik je wel op wil wijzen is het volgende:
Je wijst de inbouw van een vlotter af lees ik in een van je berichten, wij hebben aan onze Sprite ook een buitenaansluiting op de waterleiding (slang) en een tank met een vlotter maar ik wil je toch wel waarschuwen i.v.m. overlopen van je vaste tank als je op die manier de tank gaat vullen.
Denk niet dat overkomt mij niet,- dacht ik ook toen wij nog de Fendt hadden met buiten vuldop en tank zonder vlotter en ook geen overloop,- je krijgt van mij het voordeel van de twijfel maar een keer gebeurt het en dan zit je met een natte vloer. Een andere optie is,- zorg voor een goede overloopvoorziening op je tank,- een die de aanvoer bij kan houden.
Een vlotter aanbrengen is trouwens een klein klusje,- je moet toch al een aansluiting op je vaste tank maken voor de aanvoer. Een vlotter mechaniek kan je zo bij de sanitair winkel kopen denk ik.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door WillyL » do 11 jun 2020 09:31

Vlottermechaniek... Neem wel een simpele, dus enkel een met een vlotter om de kraan te bedienen. Niet die meer ingewikkelde vullers voor toilettten die trager afsluiten wanneer de tank vol is en plaats die dus niet gans bovenaan, met citywateraansluiting kan je frequenter vullen (of permanent) en inderdaad, voor veiligheid zeker bovenaan een overloop voorzien.

Afkuisen of afdrogen van die vlotter en tank doe ik niet (of heel zelden). Voor of na gebruik spoel ik tank en leidingen met Steradentachtige middelen en de tank heeft een grote vulopening. Dat schoefdeksel een zitbank laat ik na de vakantie een tijd open zodat het overblijvende water kan verdampen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 211
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door wim » do 11 jun 2020 15:04

Het kan allemaal veel eenvoudiger. Ik heb een vlotter in de tank en de slang van de vlotter komt onder uit de vloer en daar zit een Gardena koppeling op.
Daar sluit je dan de waterslang op aan.
Geen geboor en gezaag in de zijwand.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Micky » do 11 jun 2020 15:08

RE.gif

niet iedereen wil altijd eenvoudiger, sommige mensen houden van een beetje professionele aanpak en niet zo van prutsen onder de caravan mrgreen.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Arjan1978 » do 11 jun 2020 17:49

janvijn schreef:
wo 10 jun 2020 20:08
Beste Arjan,-
Als jou caravan een gebobbelde wand heeft zou ik het advies van Micky volgen, ik zou dan niet volledig vertrouwen in de rubber afdichting.
Boutjes en moertjes t.o.v. Schroefjes,- kan allemaal, Micky heeft goede ervaring met schroefjes, ik met boutjes,- het is maar waar je voorkeur naar uitgaat.
Waar ik je wel op wil wijzen is het volgende:
Je wijst de inbouw van een vlotter af lees ik in een van je berichten, wij hebben aan onze Sprite ook een buitenaansluiting op de waterleiding (slang) en een tank met een vlotter maar ik wil je toch wel waarschuwen i.v.m. overlopen van je vaste tank als je op die manier de tank gaat vullen.
Denk niet dat overkomt mij niet,- dacht ik ook toen wij nog de Fendt hadden met buiten vuldop en tank zonder vlotter en ook geen overloop,- je krijgt van mij het voordeel van de twijfel maar een keer gebeurt het en dan zit je met een natte vloer. Een andere optie is,- zorg voor een goede overloopvoorziening op je tank,- een die de aanvoer bij kan houden.
Een vlotter aanbrengen is trouwens een klein klusje,- je moet toch al een aansluiting op je vaste tank maken voor de aanvoer. Een vlotter mechaniek kan je zo bij de sanitair winkel kopen denk ik.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn
Hoi Jan,
Bedankt voor de reactie.
Ik wijs een vlotter zeker niet af. Ik wil momenteel alleen mijn watervoorziening vanwege douchen in de caravan nu net wat anders geregeld hebben.
Ja, ik heb in de watertank een dompelpomp die 22L per minuut kan pompen. Alleen heb ik weinig vertrouwen erin dat die pomp het lang vol gaat houden met zo veel volume uit zo'n klein pompje. Wellicht een verkeerde aanname, maar ik ben ook nog maar een beginnende caravanner knipoog.gif. Een reserve pomp ligt ook al in de caravan.
Ik wil nu dan ook de gereduceerde waterdruk in de basis van de cityaansluiting gebruiken.
Daarnaast ben ik mij ook zeker bewust dat door deze opstelling de kans groot is dat het water in de watertank weleens een week of misschien 2 weken met vakantie stil staat. Het is aftasten momenteel voor mij wat er gaat gebeuren als de waterdruk van de kraan er is en de pomp ook er nog bij draait.
Gaat dat OK met de druk is de eerste vraag (lees wellicht te veel met kraandruk en de pomp erbij). Natuurlijk kan ik een schakelaar tussen de pomp zetten indien nodig.
De tweede vraag is dan, pompt de pomp ook nog water weg vanuit de tank zodat er regelmatig vers water bij moet?
Dan komt het gevolg derde, als er geen water uit de tank weggaat omdat de druk al van de kraan al meer is, dan zou ik de tank wellicht beter kunnen legen en volledig op de cityaansluiting draaien.
Mijn punt is dus dat ik mij afvraag hoe lang een dompelpompje het doet t.o.v. de waterdruk vanuit de kraan. En of zo'n pompje het uberhaubt lang vol gaat houden.

Er is nog steeds een kans dat ik mij morgen nog bedenk en ga vertrouwen op het pompje om zeker ervan te zijn dat er voldoende vers water door de tank en leidingen gaat. Ach, als dat het nu mijn dilemma is, heb ik volgens mij een gelukkig leven thumbup.gif

Arjan
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Arjan1978 » do 11 jun 2020 18:00

De aansluiting heb ik er vandaag ingezet.

Voordat ik de aansluiting plaatste heb ik eerst 4 gaten voor de RVS schroeven voorgeboord.
Het viel mij op dat meer na binnen na het dunne afsluitrubbertje er een gootje in zat. Dit heb ik maar gezien als een soort kitgoot en goed vol gedaan met butyl afdichtingskit van Sika. Deze kitrand zit nu mooi op de plek waar het deel de caravan in gaat. Uiteraard de plekken van de schroeven die buiten dit gootje vielen ook even een drup kit erop.
Voordat ik de aansluiting plaatste heb ik eerst de binnenkant van het gat goed voorzien van lijmkit Dekasyl MS-2. Dit spul had ik toch nog over, wat voor geen meter netjes afsmeert, maar dan zit het wel vast en heb ik een soort dubbele waterdichtheid.
Aan de binnenkant kwam er een mooie rups rondom en deze heb ik (het niet mooi smerende spul) aangesmeerd. Dit zit straks toch niet in het zicht.
IMG_2894.jpg
IMG_2894.jpg (107.91 KiB) 799 keer bekeken
IMG_2896.jpg
IMG_2896.jpg (102.58 KiB) 799 keer bekeken
IMG_2897.jpg
IMG_2897.jpg (105.12 KiB) 799 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Arjan1978 op do 11 jun 2020 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Arjan1978 » do 11 jun 2020 18:01

IMG_2898.jpg
IMG_2898.jpg (93.48 KiB) 799 keer bekeken
IMG_2900.jpg
IMG_2900.jpg (89.99 KiB) 799 keer bekeken
IMG_2901.jpg
IMG_2901.jpg (101.75 KiB) 799 keer bekeken
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Erwin1987 » do 11 jun 2020 18:02

Ziet er netjes uit


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Chris » do 11 jun 2020 18:10

Die zit er keurig in hoor Arjan..
Nix geen geklieder van kit ...
Toppie... thumbup.gif


Effe een schrikmoment bij mij !!!!!!
Je hebt toch niet de gedachte om de waterdruk buiten ook in de caravan te gaan gebruiken he..
M.a.w. de pomp helemaal over te slaan...
Ik hoop het niet want het waternet in de caravan kan die druk absoluut niet aan.
Daarbij,,, die pompjes werken jaren hoor... niks aan de hand.
Als ie maar volledig droog de stalling ingaat...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Arjan1978 » do 11 jun 2020 18:24

Hoi Chris,

Misschien schrik ik wel als ik de kraan aanzet knipoog.gif
De cityaansluiting reduceert de waterdruk tot 0,7 naar max 1,1 bar.
De kranen heb ik al vervangen want die lekt zo ie zo al en deze kunnen in de keuken 3 bar hebben en de douchekraan 6 bar.
De afsluitklep van de WC verwacht ik ook dat deze ook 6 bar kan hebben.
Alle waterslangen had ik al vervangen, maar dit doe ik van de week opnieuw stom.gif. Ik had voor het koudwater een niet versterkte slang gehaald bij een vijvercentrum om zo weinig mogelijk koppelingen te hoeven gebruiken i.v.m. de lengte.
Nu heb ik een PVC persslang gekocht. Oftewel versterkt en transparant. Deze worden voornamelijk gebruikt voor compressoren.

Ik heb nog wel een beetje vertrouwen in hetgeen ik doe.

Groet Arjan
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door janvijn » do 11 jun 2020 19:07

Ook ik kreeg zo’n schrik moment, ik zou nooit de druk van het openbare netwerk in de caravan toelaten. Ik lees wel dat dit wordt begrenst tot 0,7 bar maar dat vind ik zelfs al teveel, en afhankelijk zijn van een gemonteerd accessoir zou ik nooit willen. Een systeem met een dompelpompje voorziet helemaal niet in waterdruk op het leiding systeem.
Nu lees ik dat je al het e.e.a. gewijzigd hebt aan dat leiding systeem, ik hoop wel dat je weet waar je mee bezig bent. Een normale vulopening voorzien van een gardena koppeling met een vlotter op de tank en verder het normale systeem van de caravan zou voor mij ver uit de voorkeur hebben gehad, maar ieder zijn keuze. Water in de caravan, buiten de leidingen om, is geen lolletje weet ik uit ervaring.
Met vriendelijke groet Jan Vijn

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Arjan1978 » do 11 jun 2020 19:21

Hoi Jan,
Dat vind ik dan iets gek om te zeggen dat je nooit de waterdruk van een openbaar netwerk nooit toe zou laten in je caravan.
Volgens mij gaf jij aan dat je middels een aansluiting en vlotter in je watertank het hebt geregeld.
Dan heb je toch het openbaar netwerk dan toch ook direct je caravan inlopen? Of mis ik iets?
Of je watertank staat buiten je caravan of zoiets knipoog.gif
De normale vulopening hebben wij erop. Slang erin en en in de gaten houden wanneer de tank vol zit. Prima als je even wat water vult voor de kraan om de afwas te doen, toilet doorspoelen en je handen te wassen. Maar als je ook de douche gebruik, dan word de tank vullen wel wat werk en daar hou ik niet van met vakantie.
Groet Arjan
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Ab » do 11 jun 2020 19:42

Met een vlotter heb je helemaal geen druk in de watertank.
Het enige wat de vlotter doet, is het van buiten komende water afsluiten als de tank half of voor een kwart vol is.
Zolang de slang eraan zit, blijft de tank dus altijd voor een kwart vol.
Het originele waterpompje blijft gewoon werken als voor die tijd dat er geen vlotter inzat, en je de tank met dezelfde slang vulde.
Een kwart vol is zat.
Dan hoef je bij vertrek ook nooit meer dan een kwart water mee te nemen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door janvijn » do 11 jun 2020 19:55

RE.gif
Ja dat klopt, externe vulmogelijkheid met gardena aansluiting en een vlotter in de vaste watertank. Maar dat betekend nog niet dat de waterdruk in het systeem komt van de caravan. De waterdruk bouwt zich bij mij op tot aan de afsluiting van de vlotter, daarna is alles gewoon standaard caravan installatie.
In mijn caravan (Sprite) is dat overigens wel een afwijkende installaties dan in de meeste caravans van duitse en/of franse makelij. Ik heb geen dompelpomp in de vaste tank maar een aanzuig/drukpomp in het leidingstelsel van de caravan. En ik heb een (open) overloop systeem op de vaste tank, mocht mijn vlotter niet meer functioneren, en blijft daardoor de tank vullen loopt het water zonder druk op te bouwen gewoon over uit de vaste tank in de overloop leiding die onder de caravan uitkomt.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door janvijn » do 11 jun 2020 20:12

Beste Arjan1978
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik het systeem van Reich wat jij hebt niet ken, maar als ik het goed begrijp werkt dat systeem eigenlijk helemaal buiten de vaste watertank om, of zie ik dat verkeerd ??? Is het zo dat de kraanbediening die drukklep aanstuurt ???
Als dat niet zo is wordt je dan ook niet geconfronteerd met opbouwen van waterdruk in de vaste tank, en kan die dat wel verdragen ??? Je spreekt over kranen die tot 6 bar kunnen, maar het zijn niet alleen maar kranen waar je mee te maken hebt, ook alle koppelingen, T stukken, evt. terugslagklepjes, je boiler en alles moet dan voor de toegepaste druk geschikt zijn, ik vraag me af of de caravan daarin voorziet.
Maar misschien zie ik nu alleen maar spoken ??
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Arjan1978 » do 11 jun 2020 20:52

RE.gif RE.gif van Jan thumbup.gif
Hoi Jan,
Onze oude Tabbert uit 1997 heeft gewoon een vaste watertank met een Reich dompelpompje (wellicht ooit een ander merk dompelpompje gehad, maar dat was voor mijn eigen caravantijd).
Duidelijk is dat later er een buitenvuldop is geplaatst naar de watertank toe. Oftewel gewoon de slang erin en vullen.
De tank is voorzien van een overloop en dat ziet er origineel uit. Oftewel de tank raakt te vol, de boel loopt onder de caravan eruit.
Een continu druk, hoe laag dan ook, op de leidingen vergt zeker wat vereisten. Daarnaast is dat als de pomp draait en volume door de leidingen duwt er ook druk op de leidingen komt. Wel water maar geen druk is onmogelijk, terwijl je spetterend water wilt lijkt mij.
Op de uitgang van de dompelpomp heb ik een terugslagventiel gezet zodat er continu volle waterslangen en dus druk op de leidingen en koppelingen blijven staan om gespetter tegen te gaan. Dit houd in dat er een constante druk blijft, of er zou een lekkage moeten zijn waardoor water eruit komt en lucht in de plaats komt. Oftewel er zit ergens een lek. Lek kan zijn, lekkende kraan, niet goed sluitende slang/slangklem etc.
De specs wat een gemiddelde dompelpomp op de leidingen zet heb ik nog niet gevonden. En als het goed is blijft die druk op je leidingen staan als je een terugslagventiel gebruikt. Mijn vermoeden is dat een Reich pompje die 22L per minuut levert circa 1 tot 2 bar op de leidingen zet.
Een lichtere pomp wellicht 0,5-1,5 bar, maar dat is puur een gok. Gek genoeg heb ik ernaar gezocht, maar kon de details niet vinden.
Een continu druk van 0,7 bar lijkt mij zeer acceptabel. Natuurlijk heb je bij zo'n aansluiting een groot risico als er ergens een lekkage is en de boel blijft doorstromen.
Aangezien wij niet voor een vaste plaats gaan en toeren, heb ik niet gekozen voor de Reich Colorado Plus. Die is met een magneetventiel die dicht gaat als er ineens veel volume blijft stromen bij mogelijke lekkage.
Vandaag had ik ook weer een leermoment. 2 weken geleden had ik een Comet douchekraan geplaatst. Ondanks deze de druk aan zou moeten kunnen, is de kwaliteit echt heel slecht. Het douchen ging super onder de kop. Maar de slangaansluitingen zijn heel zwak. Dan loop je ook nog eens tegen het probleem dat met de zwakke punten je ook geen degelijkere aansluitslangen kan vinden lokaal. Dus vandaag maar na 2 weken het dubbele maar uitgegeven voor een nieuwe kraan.
Dan kan de betere koudwaterslang er ook beter op. Die moet ik eerst licht verwarmen met een heteluchtfohn zodat deze er stevig om klemt.
We komen er wel thumbup.gif
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Arjan1978 » do 11 jun 2020 20:55

Ter aanvulling en verduidelijking Jan.
De huidige origine situatie is dat dus alles via de vaste tank middels een dompelpomp gaat.
Alles daarbuiten en omleidingen met kraan i.c.m. de cityaansluiting ben ik aan het uit dokteren.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Chris » do 11 jun 2020 21:11

Hoi Arjan.

Ik denk dat je een van de zeldzame zal zijn die een watersysteem in de caravan heeft waar permanent druk op staat...
Juist niemand wil dat, simpel omdat alles in caravans licht uitgevoerd moet zijn... het hele geval moet meegetrokken worden...
En dan kom je er ook achter dat alle kranen etc. welke gebruikt worden van een ander soort is als thuis..
Veel fragieler en veel lichter gebouwd....
En juist waterlekkage is iets waarvan caravanners de bibbers krijgen..

Maar nu..
Wij trekken normaal naar Spanje..
Onderweg en op de camping in Spanje is er geen kraan voor mij alleen... altijd een kraantje verderop delen.
Dus mijn slang mag er niet permanent aan, tenzij je een verdeel systeem op de kraan zet en flinke einden waterslang gaat uitrollen.
Tuurlijk, er zijn ook campings waar je wel een eigen kraantje hebt...
M.a.w.
Maak je wel een multifunctioneel iets??
Ik heb altijd een gieter, ook een stukkie slang, maar zeker geen 10 meter bij me.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door janvijn » do 11 jun 2020 21:54

Beste Arjan,
Dit is niet bedoeld om vervelend of eigenwijs te zijn, maar er zijn toch nog vragen naar aanleiding van je laatste bericht. Je schrijft een terugslagklep te hebben gemonteerd om het leidingwerk onder druk te houden om gespetter te voorkomen, ik heb altijd gedacht dat een systeem met een dompelpomp geen of nauwelijks druk opbouwt, waarom??,,- om de pomp te activeren moet je een kraan openen, het enige wat de pomp doet is het water verplaatsen, inderdaad door wat druk te zetten maar deze vloeit aan de andere kant door de kraam gelijktijdig weer weg. Op het moment dat je de kraan dicht zet schakelt ook meteen de pomp af. Dat er geen druk op het systeem staat merk je ook op het moment dat je de spanning van de caravan afhaald en je zet een kraan open, maar de pomp werkt dan dus niet, er nauwelijks tot geen water uit de kraan komt,- dat zou wel zo zijn als het systeem onder druk zou (hebben) gestaan. Of klopt deze redenatie niet ???

Ik kan een vergelijking maken met wat ik in de caravan heb, daar zit een drukpomp in het leidingsysteem. Deze pomp wordt ook ingeschakeld door een kraan te openen, er begint water te stromen en kort daarna slaat de pomp aan vanwege dat de druk in de leiding verminderd. Na het sluiten van de kraan blijft de pomp nog even doorlopen, deze bouwt de druk weer op voor het volgende gebruik. Ik kan in mijn caravan de spanning van het watersysteem uitschakelen op een paneel, de pomp functioneert dan niet meer, maar als ik dan een kraan openzet komt er in tegenstelling tot een systeem met dompelpomp nog wel degelijk een flinke stroom water uit.
In afwachting van reacties, (als je het vervelend vindt houden we er over op, maar ik vind het een interessant onderwerp),- met vriendelijke groet
Jan Vijn

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Arjan1978 » vr 12 jun 2020 14:56

Hoi Jan,

Ik ben alleen maar blij met de opmerkingen en advies. Als beginnende caravanner hoor ik het graag van de ervaren caravanners.

Enkele weken terug viel mij op, toen er geen spanning op de caravan stond, en ik wilde testen hoe ik het beste al het water uit de leidingen kon krijgen voor als de caravan straks een paar maanden de stalling in gaat. Ik zette een kraan open en er kwam nog best wat water eruit terwijl de pomp dus niet aanstond. Dat kan alleen maar als er toch een bepaalde druk erop blijft staan.
Omdat ik toch al het idee had om de cityaansluiting te plaatsen heb ik mij ingebeeld wat 0,7 bar is. Ik gebruik regelmatig een compressor en mijn idee is dat alles onder 1 bar een te verwaarlozen druk is.
Op de site van Reich staan bij de pompen een maximale druk per pomp. Ik lees dit als de maximale druk die de pomp aankan. In mijn geval is dat 1,8bar. Oftewel als de druk die ontstaat om het water rond te pompen en boven de 1,8 bar komt dat de pomp het niet aan kan.

Natuurlijk loop je het risico als er continu druk op de leidingen staat dat als het ergens gaat lekken het water blijft lopen. Als je er dan een volledige dag weg bent kan de boel erg nat worden. Mijn idee is om zo ie zo de kraan dicht te draaien als wij meerdere uren weg gaan.
Inmiddels heb ik bedacht dat ik toch ook een vlotter ga plaatsen in de tank. Dan hoef ik helemaal niet meer in de gaten te houden of er voldoende water in de tank zit en blijft het water vers. Daarnaast ga ik een stukje omleggen met afsluitkranen ertussen, dat ik ook de vlotter kan omzeilen en continu druk op de leidingen kan zetten. Zo heb ik alle opties en ga ik volgende week op de camping testen.
Dan heb ik ook gelijk de luxe dat indien de pomp ermee ophoud ik zonder geklus lekker vakantie kan blijven genieten thumbup.gif
Ook ben ik benieuwd of het merkbaar is met douchen of het water via de pomp of de waterkraan binnen komt.

Helemaal mee eens dat de kranen echt wat anders is dan thuis. Een aantal weken geleden had ik een douchekraan van Comet erin gedaan. De slangen die erop zaten vond ik al erg fragiel. Een weekje mee gedoucht. Nu was ik gisteren de koudwaterslang aan het vervangen voor een betere. Ik pakte de slang van de kraan en trok zo de aansluiting eraf. Losse slangen van Comet kon ik gisteren bij 2 verschillende zaken niet vinden. Die hebben deze alleen van Reich. Gisteren heb ik dus maar weer een nieuwe douchekraag gekocht, maar deze keer van Reich. De aansluitslangen komen in ieder geval wel een stuk degelijker over. En wat makkelijker te vinden als er ooit iets is.

Groet Arjan
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Chris » vr 12 jun 2020 15:08

Kijk... top dat je adviezen lijkt te absorberen.. thumbup.gif

Heb ik nog de laatste om over te neuzelen...
Wat is de warmwater voorziening in jou caravan?
Zelf zit er in mijn hut een Truma Therme TT2.
Dat is een mini boilertje van 5 liter..
Misschien dat ik mijn haar er net onder gewassen kan krijgen, maar het vrouwvolk hier heeft denk ik het 5 dubbele zo niet nog meer nodig..

Ik moet dan ook zeggen dat ik/wij na 40 jaar caravannen nog nooit in mijn hut gedouched heb...tja.
Da't is toch de charme van kamperen.... alles anders...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

jcvdharst
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 2 nov 2012 17:35

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door jcvdharst » vr 12 jun 2020 16:13

Zet in de caravan een omstelset (https://www.gamma.nl/assortiment/tiger- ... /p/B374367) .
1. Sluit daar het water van buiten op aan.
2. Het water uit de tank .
3. De slang naar het watersysteem in de caravan.
4. En een schakelaar tussen de pomp om deze uit te zetten.
En als je het echt veilig ook een afblaasventiel 1,5 bar.
Succes.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Arjan1978 » vr 12 jun 2020 18:35

Dank je JCvdHarts,
Goede tip. Dan hoef ik ook niet na te denken (en vrouw des huizes eventueel) hoe 2 afsluitkranen moeten staan.
Zat al te denken om stickers of gekleurde tape op de afsluitkranen te doen, maar dit is makkelijker.
Arjan
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Conradi » vr 12 jun 2020 18:41

Ab schreef:
do 11 jun 2020 19:42
Met een vlotter heb je helemaal geen druk in de watertank.
Het enige wat de vlotter doet, is het van buiten komende water afsluiten als de tank half of voor een kwart vol is.
Zolang de slang eraan zit, blijft de tank dus altijd voor een kwart vol.
Psies,ik heb ook voor een vlotter gekozen omdat:
  • Geen gedoe met terugslagkleppen, pomp afschakelen en zo;
  • Zo min mogelijk drukslang binnen;
  • Geen druk op de waterslagen en kranen als de kranen dicht zijn (>99% van de tijd);
  • Geen stilstaand water in de tank;
  • Niet afhankelijk van de waterdruk, die kan in het buitenland ook belachelijk laag zijn;
  • Waterslang kan eenvoudig tijdelijk afgekoppeld worden, bv omdat deze deels in de zon komt te liggen;
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 12 jun 2020 18:47

Of,,, je doet het helemaal
En gaat eens kijken naar een druksysteem zoals veelal in campers gebruikt worden

Hier heb je geen schakelende kranen en een watersysteem wat continu op druk gehouden wordt volgens mij kunnen daar dan wel redelijk eenvoudig een vaste city aansluiting aan koppelen tussen de pomp en het leidingsysteem..


Maar dan komt ook hier de gedachte hoe ga je voldoende water verwarmen in een standaard boilertje wordt het afzien
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Water”