Reich Colorado city water aansluiting montage

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Arjan1978 » vr 12 jun 2020 19:02

Chris schreef:
vr 12 jun 2020 15:08
Kijk... top dat je adviezen lijkt te absorberen.. thumbup.gif

Heb ik nog de laatste om over te neuzelen...
Wat is de warmwater voorziening in jou caravan?
Zelf zit er in mijn hut een Truma Therme TT2.
Dat is een mini boilertje van 5 liter..
Misschien dat ik mijn haar er net onder gewassen kan krijgen, maar het vrouwvolk hier heeft denk ik het 5 dubbele zo niet nog meer nodig..

Ik moet dan ook zeggen dat ik/wij na 40 jaar caravannen nog nooit in mijn hut gedouched heb...tja.
Da't is toch de charme van kamperen.... alles anders...
Hoi Chris,
In onze oude Tabby zit een klein boilertje van Truma. Ik denk dat dit zelfs maar een 3 liter boiler is. Daarmee douchen kan dus totaal niet, of je bent een ijsbeer.
Ik had er hier op het forum bewust maar niet teveel vermeld, vanwege het koolmonoxide gevaar, maar ik heb dus een klein geisertje erin gehangen. Ik heb lopen zoeken naar ander oplossingen, maar dan kom je al snel uit op een flinke boiler die ook op gas werkt. Dan ben je bijna € 3.000,- kwijt en dan is het warmwatervolume nog steeds beperkt.
De geiser is de Ttulpe B11 'open' geiser (Cointra geisers zijn hetzelfde). Achteraf gezien had ik toch een paar honderd Euro meer uit moeten geven voor een modulerende gesloten geiser, maar goed dat is nu achteraf.
De geiser gebruiken wij echt puur uitsluitend om even goed te kunnen douchen. De warmwaterslang loopt dus ook alleen naar de douchekraan. Na het douchen draaien wij de knoppen ook gelijk uit. De kleine boiler gebruiken wij dus voor warm water voor de afwas.
Voordat iemand denkt dat is handig zo'n geiser, ja dat is het ook, MAAR dan moet je wel heel bewust zijn dat zo'n geiser een onderdruk kan creëren in de caravan. Ondanks de geiser beveiligd is dat er voldoende afvoer is, kan het behoorlijk misgaan als er onderdruk ontstaat en je hebt bijvoorbeeld je dakluiken open staan. Dan gaat de koolmonoxide direct weer terug je caravan in.
Wij doen dus de dakluiken dicht, behalve van de doucheplek zodat de waterdamp wel weg kan.
Wij zetten op zijn minst de ramen en deur richting de voortent open zodat er voldoende zuurstof erbij kan. Daarnaast heb ik de geiser in de kast gehangen naast de keuken. De deur van de kast staat tijdens het douchen ook open.
Werkt perfect en zolang de gasfles vol zit een constante aanvoer van heet water.
Ondanks dat douchen wij kort.
Als zo meteen de sanitairgebouwen open gaan dan zullen wij de douche haast niet meer gaan gebruiken. Het is alleen handig als er een Pandemie is of het is echt smerig op de camping.
Dan weet je bij deze ook gelijk wat mijn eerste kit ervaring was met de lijmkit MS-2 die niet lekker uitsmeerde. Dit was om de dakdoorvoer van de geiser vast te zetten. Hiervoor moest ik dus wel een gatzaag 133mm even door het dak doen. Tip voor de mensen die zoiets ooit willen doen, maar een mal. Ik had al het vermoeden dat een alu plaatje van de caravan de gatzaag niet op zijn plek zou houden. 1-2 seconden gebrobeerd, maar gelijk een mal gemaakt zodat de gatzaag niet weg kon lopen.
Ik zal morgen wat foto's ervan maken.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Super » vr 12 jun 2020 19:09

Micky schreef:vreemd dat er geen mal bij zit en geen schroeven scratch.gif

maar goed, tipje, plak schilderstape op de wand van de caravan op de plek waar je hem gaat plaatsen, zorg dat je binnen de ruimte hebt.
teken uit op het schilderstap en boor 4 gaten in de hoeken, door de tape beschadig je de wand van de caravan niet met de decoupeerzaag.
aantrekken doe je niet met de schroeven, je drukt hem goed op de plek en schroeft met kleine parkers het geheel aan de buitenplaat vast, dit gaat perfect en zit bij mijn gasaansluiting al vele jaren thumbup.gif

als er een rubber aan de achterkant zit, dicht dit ook af en er zijn leden die zeggen dat je dan niet moet kitten, ik doe dat wel, omdat je de kit mooi strak kunt wegvegen en dan zit er ook geen kiertje langs de rand.

hier een verslagje hoe ik de buiten gasaansluiting heb geplaatst, een vergelijkbaar klusje thumbup.gif

viewtopic.php?f=77&t=14140&hilit=buiten+gasaansluiting
Hé, bekende foto!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Chris » vr 12 jun 2020 20:35

Tja... Arjan...

Ik hoop dat de douches nooit meer dichtgaan voor je, en dat je nooit op een echt smerige camping komt..
Mijn ouders hadden vroeger in hun sta caravan ook een geyser... wat een rampending was dat zeg..
Koop zeker een CO melder.... en hang die in de hut....!!
Jou tegenhouden is net echt mogelijk heb ik al begrepen... awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Micky » vr 12 jun 2020 20:38

RE.gif

Mijn ouders hebben in hun chalet ook een geiser op gas, bevalt perfect, niets mis mee, is wel een ding van een jaar oud schat ik


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Chris » vr 12 jun 2020 20:50

RE.gif
Bij mijn ouwelui was dat zeker al 20 jaar geleden... iets anders dus..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door janvijn » vr 12 jun 2020 21:27

Beste Arjan,-
Het is of wordt zo langzamerhand een flinke verbouwing en uitdaging.
Ik heb een vraagje over de geiser,- functioneert deze al in de caravan of moet die nog worden aangesloten op het systeem ??
Ik heb in het verleden ooit meegemaakt dat een geiser niet werkte vanwege te weinig waterdruk. Ik heb geen idee of dat bij jullie exemplaar ook zou kunnen gebeuren ik wil je net wijzen op een mogelijke storing door te weinig waterdruk. Mij is toen vertelt dat dit een ingebouwde veiligheid voorziening was ter voorkoming dat de geiser zou oververhitten door te weinig watercapaciteit.
Als dat toen gelogen was,- lieg ik nu in commissie.
met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Micky » vr 12 jun 2020 22:17

Chris schreef:
vr 12 jun 2020 20:50
RE.gif
Bij mijn ouwelui was dat zeker al 20 jaar geleden... iets anders dus..
Niet representatief dus mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Chris » za 13 jun 2020 11:32

RE.gif
Wellicht..
Maar een CO melder is denk ik een heel goed plan...
Baad het niet, schaad doet het zeker niet...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Arjan1978 » za 13 jun 2020 21:26

janvijn schreef:
vr 12 jun 2020 21:27
Beste Arjan,-
Het is of wordt zo langzamerhand een flinke verbouwing en uitdaging.
Ik heb een vraagje over de geiser,- functioneert deze al in de caravan of moet die nog worden aangesloten op het systeem ??
Ik heb in het verleden ooit meegemaakt dat een geiser niet werkte vanwege te weinig waterdruk. Ik heb geen idee of dat bij jullie exemplaar ook zou kunnen gebeuren ik wil je net wijzen op een mogelijke storing door te weinig waterdruk. Mij is toen vertelt dat dit een ingebouwde veiligheid voorziening was ter voorkoming dat de geiser zou oververhitten door te weinig watercapaciteit.
Als dat toen gelogen was,- lieg ik nu in commissie.
met vriendelijke groet
Jan Vijn
Hallo Jan,
De geiser hebben wij al werkende. Die had ik een paar weken geleden geplaatst. En dus tijdens ons proef kampeerweekje uitgeprobeerd. Werkte super.
De geiser die wij hebben slaat aan zodra er water door stroomt (en wij de knoppen op aan hebben gezet uiteraard).
Stroomt er geen water meer door dan blijft kort de waakvlam aan en gaat uit, tenzij er weer water door stroomt. Dan gaat de geiser weer vol aan. Of seconden later begint de cyclus weer opnieuw aan te slaan.
Voldoende watercapaciteit moet er zeker door de leidingen gaan, anders gaat de geiser niet aan. Wij hebben nu een pompje die 22L per minuut pompt. Er zijn pompen met meer capaciteit, maar 22L is echt wel voldoende.
Dat er een ingebouwde beveiliging is dat de geiser niet zou oververhitten is onze situatie niet van toepassing. De geiser draait uitsluitend als er water door stroomt. Zo niet, dan is de geiser uit op een paar tellen na met de waakvlam.
Het zou ook niet eens mogelijk moeten zijn om kokend heet water door de leidingen te laten lopen, want dan smelten de pvc waterleidingen bijna en of vervormen.
Zie het eigenlijk zo met de geiser die wij hebben:
- doet helemaal niets
- warmwatervraag gaat door de slangen
- geiser sprint aan en verhit het doorstromende water.
- stopt de doorstroming van de warmwatervraag, dan slaat de geiser uit.

De geiser blijft niet verwarmen om een boiler of iets te verwarmen/warm te houden.

Op de dompelpomp werkt de geiser dus goed. De test komt met een week of via de cityaansluiting en zonder dompelpomp de geiser het ook doet thumbup.gif
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Arjan1978 » za 13 jun 2020 21:45

janvijn schreef:
vr 12 jun 2020 21:27
Beste Arjan,-
Het is of wordt zo langzamerhand een flinke verbouwing en uitdaging.
Jan Vijn
p.s. geen flinke verbouwing of uitdaging.
Alle waterslangen wilde ik zo ie zo al vervangen, want die waren echt vies met aanslag. Een steradentje zou dat niet meer oplossen.
Daarnaast staat de caravan bij mij op de zaak en kan ik dus makkelijk wat klusjes doen.
Wat waterslangen vernieuwen, iets omleggen en een geiser met dakdoorvoer en een cityaansluiting plaatsen is eigenlijk een leuk klusje.
Sommige mensen lunchen lang, ik klus gewoon even.
Voor de dakdoorvoer en gat zagen in de zijkant voor de cityaansluiting heb ik wel even langer nagedacht en had ik in het begin wat koudwatervrees. Als dat misgaat, dan heb je ineens wel een vreemd gat in je hut. Alles daarbuiten is gewoon even de puntjes op de 'i' voor het comfort in ons rijdend huisje.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door janvijn » za 13 jun 2020 21:53

RE.gif
thumbup.gif
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Arjan1978 » zo 14 jun 2020 14:10

Chris schreef:
vr 12 jun 2020 20:35
Tja... Arjan...

Ik hoop dat de douches nooit meer dichtgaan voor je, en dat je nooit op een echt smerige camping komt..
Mijn ouders hadden vroeger in hun sta caravan ook een geyser... wat een rampending was dat zeg..
Koop zeker een CO melder.... en hang die in de hut....!!
Jou tegenhouden is net echt mogelijk heb ik al begrepen... awhoea.gif
awhoea.gif Klopt als ik mijn zin erop heb gezet gebeurd het ook.

Een CO melder had ik al besteld, maar is nog niet binnen. Die komt er zeker in voor de volgende vakantie.

De geiser hebben wij nu een weekje gebruikt en deed het goed.
IMG_2906 (002).jpg
IMG_2906 (002).jpg (73.06 KiB) 425 keer bekeken
IMG_2908 (002).jpg
IMG_2908 (002).jpg (65.81 KiB) 425 keer bekeken
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Arjan1978 » wo 17 jun 2020 08:12

Update.
De boel is aangesloten en getest want wij gaan over een paar dagen weg. Alles dubbel gecontroleerd want ik had ook de waterslangen vervangen voor een versterkte variant. Één klein ding is dat ik de afsluitkranen moet vervangen. Iemand (sorry naam even kwijt) had al een link gestuurd voor een afsluiter/verdeler voor in principe een regendouche combi. Ik had de plastic afsluitkranen al besteld, dus die eerst maar gebruikt . Bij een caravanzaak vertelde zij al dat die dingen wat zouden kunnen lekken. Ik had nog het idee dat het prima is al de afsluiter niet perfect zou zijn in afsluiten, maar niet dat deze zou kunnen lekken op de bovenkant stom.gif of gewoon een slecht gemaakte kraan stom.gif
Ernstig lekken doet het niet, maar er ontstaat druppelvorming bovenop de afsluitkranen. Die moeten dus nog even vervangen worden.

Dank je wel Jan en Chris voor de opmerkingen. De vlotter zit nu ook in de watertank. Redelijk hoog zodat de tank zeker voor twee derde kan vullen, oftewel meer dan genoeg water om te kunnen douchen.
Als het water puur via de pomp komt of direct op de leidingen via de cityaansluiting of zelfs beiden is er vrijwel geen verschil te merken in hoeveelheid en druk van het water op de kranen. Behalve bij de WC. Als het water direct via de cityaansluiting komt, dan spoelt de WC beter door. Het water komt er dan wat krachtiger er doorheen.

Het drukventiel in de cityaansluiting maakt wel een licht zoemend geluid als er water doorkomt. Het klinkt als er een vlieg in de kast zit.

Conclusie tot dusver:
Uit zekerheidsoverwegingen zullen wij de pomp in de tank het water laten circuleren. Dit om het water vers te houden in de tank. Mocht er ooit de pomp het begeven, dan kan ik alsnog het water direct op de leidingen zetten.
Mochten wij enkele uren weg gaan van de camping dan draai ik de kraan buiten wel even uit. Je weet maar nooit of een aansluiting gaat lekken.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Reich Colorado city water aansluiting montage

Bericht door Ab » wo 17 jun 2020 11:06

Arjan, ik denk dat je nog iets vergeten bent.
Als ik het goed zie, zover als mogelijk te beoordelen op je foto's, zit de geyser in een kast?
Als dat het geval is, moet ik je adviseren om nog een extra roostertje in de buitenwand te maken.
De afvoer van verbrandingsgassen naar buiten is ok.
Om een verbranding op gang te houden, is echter zuurstof nodig.
Bij voorkeur trek je dat niet uit de caravan weg, maar direkt van buiten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Water”