rubbers voor douchedeur

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

rubbers voor douchedeur

Bericht door Arjan1978 » ma 1 jun 2020 19:36

Hallo Leden,

Vorige week zijn wij gaan proefkamperen met onze oude Tabbert.
Ik had er de week ervoor al een geiser in gebouwd (uitsluitend voor douchen en op een aparte gasfles) en kraan met douchekop.
Standaard heeft de oude comtesse 570 een diepe douchebak erin.
Het probleem is dat er tussen de deur en de douchebak enkele centimeters ruimte zit en de deur is lager dan de douchebak. Oftewel gespet water loopt via de deur zo de caravan in.
Op het forum heb ik het niet kunnen vinden, dus heeft iemand hier een oplossing voor?
Zelf dacht ik aan een schuin aflopend stuk rubber ergens te zien vinden en dit met montage/afdichtingskit te plakken op de deur.
Iemand tips, ervaring of ideeën?

BVD
Arjan
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: rubbers voor douchedeur

Bericht door Frank Volvo » ma 1 jun 2020 20:06

Arjan1978 schreef:
ma 1 jun 2020 19:36
Hallo Leden,

Vorige week zijn wij gaan proefkamperen met onze oude Tabbert.
Ik had er de week ervoor al een geiser in gebouwd (uitsluitend voor douchen en op een aparte gasfles) en kraan met douchekop.
Standaard heeft de oude comtesse 570 een diepe douchebak erin.
Het probleem is dat er tussen de deur en de douchebak enkele centimeters ruimte zit en de deur is lager dan de douchebak. Oftewel gespet water loopt via de deur zo de caravan in.
Op het forum heb ik het niet kunnen vinden, dus heeft iemand hier een oplossing voor?
Zelf dacht ik aan een schuin aflopend stuk rubber ergens te zien vinden en dit met montage/afdichtingskit te plakken op de deur.
Iemand tips, ervaring of ideeën?

BVD
Arjan
Arjan, dat rubber vast monteren gaat niet werken denk ik. Moet namelijk “in” de douchebak hangen aan de binnenkant. Dat maakt het lastig om de deur open te doen, die draait neem ik aan naar buiten ? Je zou met een stukje piano scharnier kunnen werken, daar de rubber strip aan en bevestigen aan de deur. Dan kun je na het douchen de rubber strip omhoog klappen ( evt. Met iets vast maken zodat het geheel niet naar benden draait). Is wel niet geheel waterdicht door de piano scharnier.
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: rubbers voor douchedeur

Bericht door Chris » ma 1 jun 2020 20:09

Vanmiddag in een nieuwe Knaus gestaan met douche.
Daar zit in het douchehokje een gordijnrails rondom aan het plafond en schuif je een douche gordijn helemaal in de rondte om je heen.
Ik heb dat eens even geprobeerd... claustrofobie van opgelopen....
Machtig wat wordt dat minimalistisch...water kan niet eens naar beneden vallen zowat... douchegordijn zal rondom aan je vastplakken.
brrr.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: rubbers voor douchedeur

Bericht door janvijn » ma 1 jun 2020 20:59

Beste Arjan 1978,
Zonder precies te weten hoe de (sanitair)ruimte in jouw caravan er uit ziet kan ik denk ik wel kort samenvatten dat deze ruimte niet geschikt is om in te douchen. Als dat wel het geval was zou de detaillering van de deuraansluiting op de douchebak er wel anders uitzien.
Als je iets wil doen aan de stroomrichting van het water wat over de deur naar beneden loopt zou je kunnen denken aan een aluminium lekprofiel op de deur te schroeven (voorzien van een kitrugje) maar dat zal nooit tot in de hoeken (sluitzijde) al het water in de bak afvoeren.
Ik ben ook bang dat de wanden in deze ruimte niet bestand zijn tegen de hoeveelheid water die hierlangs loopt bij het douchen, zijn waarschijnlijk bekleed met een vinyl, maar dat zal op den duur ook problemen geven ben ik bang. Hoe is voorzien in een waterdichte aansluiting van deze wanden op de “douchebak”.
Ik zou douchen in zo’n ruimte niet doen, hooguit in een noodgeval met gebruikmaking van een gordijn, met alle nadelen hiervan al eerder weergegeven.
Mvg. Jan Vijn.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

rubbers voor douchedeur

Bericht door thmeyer » ma 1 jun 2020 22:46

RE.gif

@Arjan

Ik ben het met Jan eens, dit soort douche zijn niet de douche zoals wij verwachten van een douche.
Vroeger had ik in diverse caravans zo’n soort douche gehad en maar nooit voor douche gebruikt, omdat een douche op de camping toch iets comfortabeler (geen douchewater aan- en afvoeren) is.
Maar in deze Coronatijd kan ik mijn goed voorstellen, dat het nou iets anders is.
De vroegere caravans die ik gehad hebben ook hetzelfde probleem, als je ging douche, zou het water zo onder de deur komen en het woongedeelte van de caravan instromen.
Ik heb er toen wel over nagedacht, als ik de douche had gebruik waar hij voor bedoeld was geweest.
Dan had ik een “plastic douche gordijn” voor de deur gehangen en het onderste gedeelte van het “douchegordijn” aan de binnenkant van de douchebak gedaan.
En geloof me maar, het water blijft dan netjes in de douchecabine van de caravan.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

CaravelairArtica465
Berichten: 24
Lid geworden op: za 18 jan 2020 15:49

Re: rubbers voor douchedeur

Bericht door CaravelairArtica465 » di 2 jun 2020 23:01

Chris schreef:
ma 1 jun 2020 20:09
Vanmiddag in een nieuwe Knaus gestaan met douche.
Daar zit in het douchehokje een gordijnrails rondom aan het plafond en schuif je een douche gordijn helemaal in de rondte om je heen.
Ik heb dat eens even geprobeerd... claustrofobie van opgelopen....
Machtig wat wordt dat minimalistisch...water kan niet eens naar beneden vallen zowat... douchegordijn zal rondom aan je vastplakken.
brrr.
In onze caravelair zit ook zo’n douchegordijn dat volledig om je heen gaat. Ik heb onderin de douchebak 4 clips gemonteerd waarin ik het gordijn vastklik. Hierdoor blijft het strak staan en kun je prima douchen zonder dat het gordijn aan je vastkleeft. Er kan zo ook nooit water opmplekken komen waar je het niet wil.

Mariandel
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: rubbers voor douchedeur

Bericht door Mariandel » wo 3 jun 2020 10:04

Wij hebben in onze Burstner Belcanto in de douche ruimte rondom een douche gordijn hangen aan rails die rondom zitten.
Aan de onderkant van het douchegordijn 1centimeter het douchegordijn naar buiten omgeslagen en daarin tegelijkertijd een loodveter ingeplakt met dubbelzijdige tape.
Het douchegordijn hangt nu strak naar beneden en plakt niet aan je tijdens het douchen.
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: rubbers voor douchedeur

Bericht door Arjan1978 » zo 7 jun 2020 08:54


Arjan, dat rubber vast monteren gaat niet werken denk ik. Moet namelijk “in” de douchebak hangen aan de binnenkant. Dat maakt het lastig om de deur open te doen, die draait neem ik aan naar buiten ? Je zou met een stukje piano scharnier kunnen werken, daar de rubber strip aan en bevestigen aan de deur. Dan kun je na het douchen de rubber strip omhoog klappen ( evt. Met iets vast maken zodat het geheel niet naar benden draait). Is wel niet geheel waterdicht door de piano scharnier.
Dank je wel Frank. Interessante oplossing.
De afstand tussen de deur en douchebak is behoorlijk wat centimeters en de deur gaat inderdaad naar buiten open. Goed aan laten sluiten, zoals je al aangaf, wordt inderdaad lastig.
Ik probeer een douchegordijn te voorkomen, maar ik krijg er een hard hoofd in.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op zo 7 jun 2020 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: rubbers voor douchedeur

Bericht door Erwin1987 » zo 7 jun 2020 09:03

Kan je er niet een stukje pees rail
Opzetten met een tochtstrook op maat van de deur?


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: rubbers voor douchedeur

Bericht door Arjan1978 » zo 7 jun 2020 09:42

Erwin1987 schreef:
zo 7 jun 2020 09:03
Kan je er niet een stukje pees rail
Opzetten met een tochtstrook op maat van de deur?


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Hoi Erwin,
Thanks! Ik denk dat ik nu de oplossing heb in combinatie met de tochtstrook.
Een rubber strip aan de buitenkant van de douchebak zodat deze in ieder geval het ergste tegenhoud over de breedte en een tochtstrook op de deur die voor het grootste deel over de rubber strip valt.
De paar druppels die er dan nog naast komen, tja onze hond kwijlt een stuk meer.
Arjan
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: rubbers voor douchedeur

Bericht door Arjan1978 » zo 7 jun 2020 10:36

janvijn schreef:
ma 1 jun 2020 20:59
Beste Arjan 1978,
Zonder precies te weten hoe de (sanitair)ruimte in jouw caravan er uit ziet kan ik denk ik wel kort samenvatten dat deze ruimte niet geschikt is om in te douchen. Als dat wel het geval was zou de detaillering van de deuraansluiting op de douchebak er wel anders uitzien.
Als je iets wil doen aan de stroomrichting van het water wat over de deur naar beneden loopt zou je kunnen denken aan een aluminium lekprofiel op de deur te schroeven (voorzien van een kitrugje) maar dat zal nooit tot in de hoeken (sluitzijde) al het water in de bak afvoeren.
Ik ben ook bang dat de wanden in deze ruimte niet bestand zijn tegen de hoeveelheid water die hierlangs loopt bij het douchen, zijn waarschijnlijk bekleed met een vinyl, maar dat zal op den duur ook problemen geven ben ik bang. Hoe is voorzien in een waterdichte aansluiting van deze wanden op de “douchebak”.
Ik zou douchen in zo’n ruimte niet doen, hooguit in een noodgeval met gebruikmaking van een gordijn, met alle nadelen hiervan al eerder weergegeven.
Mvg. Jan Vijn.
Hallo Jan,

(Ik had net al een heel verhaal getikt, maar volgens mij had ik die niet verstuurd. Mocht ik dat wel gedaan hebben ben ik bij deze een papegaai :-))

Perfect zal het uiteraard nooit zijn om te douchen, maar nood breekt wet in deze Corona tijd.
Op 2 wanden zit een plastic kastenwand met spiegels en dat is zo gemaakt dat de delen circa 5 centimeter overlappen zodat er geen water tussen kan komen en alles naar de douchebak wordt geleid. Of er condens achter kan slaan is de vraag. Ik vroeg mij eerst af of ik alle naden en randen af zou kitten, maar dat doe ik niet want dan zou het ook niet meer kunnen ventileren.
Op de wand achter de WC zit een folie. Ik neem aan dat je dit bedoelt met 'bekleed met vinyl'?
In andere caravans van ongeveer hetzelfde bouwjaar waar wel een aparte douche in zit met douchedeur waren de binnenwanden van de douche ook voorzien van dezelfde folie dus daar verwacht ik niet veel problemen mee.
De aansluiting van de douchebak op deze kale wand was een rubber strip, maar die sloot niet goed meer aan en heb ik de rand afgekit.
Een douchegordijn wil ik echt voorkomen want het blijft een beperkte ruimte.

Oorspronkelijk zal de ruimte meer bedoeld zijn om met een washandje jezelf wat op te kunnen frissen. Vanwege Corona douchen wij nu in de caravan, maar zal daarna niet of nauwelijks zijn. We hebben in ieder geval nu de luxe dat we kunnen douchen. Ondanks dat de geiser voorziet in constant warm water, beperken wij wel de tijd dat wij douchen.

Groet Arjan
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Plaats reactie

Terug naar “Water”