Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snor
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 17 apr 2020 15:25

Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door Snor » vr 1 mei 2020 16:16

Wij hebben een Knaus 500 Fu Lim.Ed. van 2007. We gebruiken hem zeer intensief en hebben gemerkt dat een caravan daar helaas niet op is gebouwd. Ik heb in de loop der jaren al heel wat moeten repareren en vervangen. Een hele waslijst bij elkaar.
Nu we niet wegkunnen met de caravan ben ik aan de slag gegaan met de douchevloer. Deze heeft profiel en 'veert' daardoor als je erin stapt. Hierdoor kwamen steeds meer scheurtjes in het profiel. Ik deed daar elke keer maar weer een streepje kit op, tot uiteindelijk het hele putje loskwam en het er ook niet meer zo fraai uit kwam te zien. Op internet kijken en informeren bij de dealer leverde op dat er twee mogelijkheden zijn: een nieuwe bak monteren (kosten €350,= voor de bak en € 150,= voor montage) of er een nieuwe compoundvloer in gieten (voordeliger maar zal op de lange duur ook weer scheuren). Beide opties kwamen niet in aanmerking. Toch wilde ik 'm weer netjes maken, ook omdat we m incidenteel gebruiken. Ik heb hiervoor destijds een douchegordijn gemaakt wat je helemaal rondom je kunt trekken en dan toch even snel kunt douchen. Werkt prima in geval van nood.
Uiteindelijk heb ik een andere oplossing bedacht (zie foto's). Een plank watervast multiplex op maat gezaagd, m.b.v. een kartonnen mal. De rand afgeschuind zodat de plank goed past op de bodem. De oude afvoerplug verwijderd en onder de caravan losgeschoven. Een nieuwe plug gekocht bij de Wit in Schijndel (Smev afvoerplug, recht, 25 mm) en het afvoergat in de plank precies op maat gezaagd en afgeschuind. De plank goed in de witte (grond-)verf gezet en vervolgens de plug hierin vastgeschroefd en gelijmd met montagekit. Vandaag heb ik de plank (met plug) met goed veel montagekit op de bodem vastgelijmd. Morgen nog de naad tussen plank en douchebak goed afkitten met witte siliconenkit en de afvoerbuis onder de caravan op de nieuwe plug schuiven. Als alles droog is uitproberen. Ik zal foto's posten van het eindresultaat. Al met al een leuke klus. Ik heb begrepen dat dit vaker voorkomt, met name bij campers want daar wordt natuurlijk vaker in gedoucht. Benieuwd of er meer forumleden zijn die hierover kunnen meepraten of misschien nog tips hebben thumbup.gif



collage verkleind.jpg
Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium - Knaus Südwind 500 Fu Lim.Ed. haphop.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door Chris » vr 1 mei 2020 16:38

Veel caravanners kunnen wel wat he.. thumbup.gif
Ziet er goed uit tot op heden.
Maar douchen in jou FU verbaast mij een beetje.
Ik zal het zeker niet doen, de waterdichtheid is daar niet voor gemaakt denk ik zelf.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door WillyL » vr 1 mei 2020 16:53

Mooi bezig!
Is dat opzij in de bak de uitlaat van de rigverwarming? Indien zo zou ik die hoger proberen te monteren, in de gewone wand BOVEN de douchebak en het gat deugdelijk dichtmaken. Nu zal daar toch water in komen.
Best ook de verbinding tussen bak en wand afdichten met flexiebele kit (de caravanwanden bewegen wel erg, dus die kit moet flexiebeel blijven maar ook niet plakken.
Indien dat fameuze gat echt een deel van de ringverwarming is dan is dat toch maar een designfout van Knausss vind ik. Alhoewel er een 'boebel' voorzien is en dus toch volgens plan, al kan het oorspronkelijk ook vooe een zijafvoer kan bedoeld zijn.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door Chris » vr 1 mei 2020 17:15

RE.gif
De ringverwarming naar boven verplaatsen kan niet Willy..
Geen ruimte tussen buitenwand en het zichtbare kunststof.
Maar deze hele bak is dacht ik ook niet gemaakt om als douchebak te gebruiken.
Er is ook niets afgekit daarvoor, en er was ook geen douchekraan aanwezig.
Beetje gedruppel van de wasbak oid, dat was de doelstelling dacht ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door Robertolini » vr 1 mei 2020 17:18

Als ik zo al die opstaande naden zie, vraag ik me af of daar geen water doorheen lekt.... dit is geen volwaardig ingerichte douchecabine zo te zien.
Hoe zag het er onder de douchebak uit?
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door dieseltijger » vr 1 mei 2020 17:34

Lijkt qua opzet hetzelfde als bij onze shuttle: naden tussen de kuip en de wand. Ik ben als de dood voor water dat opgesloten blijft tussen de bak en de multiplex bodem. Douchen in onze caravan: no way.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door WillyL » vr 1 mei 2020 20:05

Het gat is dus ringverwarming. Kortom, indien echt als douche gebruikt, waterdicht afsluiten die boel, euh, gat, ook de kieren boven de bak. Je wilt echt geen waterinsijpeling die niet correct weg kan. De buizen van de ringverwarming zijn alleen om de plastiek geklemd en niet echt waterbestendig, we. Een beetje spatwaterbestendig maar niet voldoende wanneer er een beetje water op de bodem van de douchebak staat, en dat zal allicht het geval zijn wanneer je douchet.
Ook heb je die ringverwarming tijdens de zomer niet echt nodig, en tijdens de winter, even de deur open laten voor het douchen of wc-gebruik om de ruimte op te warmen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door Chris » vr 1 mei 2020 22:07

We zijn het er wel over eens dat dit niet een volwaardige douche is.
En ook niet als zodanig gebouwd.
Vochtinwerking door kieren en naden is niet echt wenselijk voor je caravan.... beter niet meer doen.

Ik zag net een advertentie van obelink... die hebben een handige douche in een tentje buiten op gas..
Wel water verzorgen...is dat niks?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Snor
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 17 apr 2020 15:25

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door Snor » vr 1 mei 2020 23:23

Bedankt voor jullie reacties! thumbup.gif
Het is weliswaar geen volwaardige douche, daar hebben jullie gelijk in. Daarom heb ik op het plafond rondom een rails bevestigd en twee douchegordijnen zodanig aan elkaar- en op maat gemaakt dat als je in de bak staat en dit gordijn om je heen trekt het helemaal in de bak valt. Om het goed te laten vallen heb ik onderin het gordijn een zware loodveter genaaid waardoor het gordijn redelijk strak blijft hangen, ook voor de opening van de ringverwarming. 2 gleufjes open gelaten voor douchekop en kraan. De wc, wanden en naden blijven zo kurkdroog. Het water loopt keurig netjes langs het gordijn op de vloer. Een beetje krap maar die paar keer dat we er voor nood gebruik van hebben gemaakt ging het prima! 5ltr heet water is, gemengd met koud water, net genoeg om even snel te douuchen.
Als de klus is geklaard zal ik foto's posten van het eindresultaat.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium - Knaus Südwind 500 Fu Lim.Ed. haphop.gif

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door Robertolini » vr 1 mei 2020 23:29

Armoe... je helpt zo je caravan naar de sloop vrees ik..
Als ik zo zou moeten douchen bleef ik thuis🤦‍♂️
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Gebruikersavatar
Snor
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 17 apr 2020 15:25

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door Snor » za 2 mei 2020 00:22

RE.gif
Wij douchen heel af en toe op deze wijze. Ook in de vorige caravan zo gedaan en die was na 20 jaar nog steeds helemaal vochtvrij. Gewoon zorgen voor goede waterafvoer, zoals je kunt lezen, dan is er niets aan de hand. Heel handig in noodgevallen en dus beslist geen armoe.....Foto's volgen nog!
Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium - Knaus Südwind 500 Fu Lim.Ed. haphop.gif

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door graaf » za 2 mei 2020 02:15

Er bestaat thermische (dikke) folie die je met behulp van een föhn helemaal naadloos aan de douche bak kan laten aansluiten (eerst de plug er uit natuurlijk). Werd jarenlang mee geadverteerd om binnen een dag zonder breekwerk je ligbad van een nieuwe binnenwand te voorzien in een modernere kleur. Vervolgens werd die "kuip" met behulp van een lijm "vol en zat" volledig verlijmd met het oude ligbad. Kon in kunststof maar ook in metalen (emaïlle) bakken. Bij douches gebeurde dat evenwel minder vaak. Ik heb het resultaat van zo'n bad-renovatie eens bij een kennis bewonderd. Werkelijk als nieuw!
Ik weet niet of je dat zelf zou kunnen uitvoeren, maar het lijkt me een meer waterdichte oplossing Snor!
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door WillyL » za 2 mei 2020 16:53

RE.gif dat is inderdaad een goed ide.
De folie dan wel laten doorlopen tot tegen de wand.
Van dat gat van de ringverwarming zou je dan ook de onderste helft kunnen waterdicht maken. Er kan dan minder makkelijk water invloeien. Dat is het laatste wat je wilt. Ander alternatief is er een buis met een bocht insteken en de randen waterdicht afsluiten. Het open deel van die buis kan je dan vertikaal,laten uitkomen achter hetvdouchegordijn.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door graaf » zo 3 mei 2020 14:08

EA9AAA8D-27CE-44E8-836B-DF5CF3DE4821.jpeg
Kunststof versie
7D307E0C-A959-4D78-9B2D-45E349306E45.jpeg
Metalen versie
RE.gif
Voor het (tjdelijk) dichtzetten van het uitblaasventiel van de ringverwarming zou je ( na het dichtvouwen van het klepje) toch ook een "plug"-stop er in kunnen drukken?! Die zijn er in alle maten; ook de 80 mm die zo'n opening ongeveer is. Er bestaan ook afsluit "stoppen die zijdelings met een rubberen rand uitdijen wanneer je een draaiknop in het hart van zo'n deksel aandraait. Veel gebruikt in de rioleringstechniek. Ik heb er een metalen van 110 mm (ooit als monster gekregen tijdens aanschaf voor onze service dienst) Bestaan thumbup.gif ook in kunststof
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Snor
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 17 apr 2020 15:25

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door Snor » zo 3 mei 2020 15:49

Bedankt voor de goede raadgevingen. De folie-oplosing heb ik ook overwogen. Maar ik ga nog steeds voor mijn eigen oplossing, zoals boven omschreven. Nu de kit droog is, heb ik het uitgeprobeerd en alles is helemaal waterdicht. Het water loopt keurig langs het gordijn op de (nieuwe) vloer, het putje in. Hierbij foto's van het eindresultaat. Het plintje en de deur moet ik er alleen nog inschroeven. Voor ongeveer vijf tientjes weer helemaal netjes! Nu maar afwachten wanneer we weer op pad kunnen naar het zonnige zuiden! weenie.gif
Bijlagen
20200503_152848.jpg
20200503_152927.jpg
20200503_153008.jpg
Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium - Knaus Südwind 500 Fu Lim.Ed. haphop.gif

Gebruikersavatar
Snor
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 17 apr 2020 15:25

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door Snor » zo 3 mei 2020 16:04

Nog een foto van het plafond met de gordijnrails. Zo kun je dus rondom jezelf het gordijn dichttrekken Met een ruime overlap zodat niets nat wordt. De rails heb ik zelf gebogen boven een gasvlam. Net zolang "pielen" tot het past! awhoea.gif
Bijlagen
20200503_155908.jpg
20200503_155908.jpg (90.32 KiB) 6026 keer bekeken
Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium - Knaus Südwind 500 Fu Lim.Ed. haphop.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door Ron » zo 3 mei 2020 16:36

Of het nu goed of slecht voor de caravan is of niet.
Iedereen moet zelf het risico van vocht inschatten.
Ik vind het netjes gedaan thumbup.gif
En zoals gezegd, in noodgevallen kan je toch even douchen.
Zelf vind ik onze douche ruimte te klein.

Maar ach ik heb ook op het circuit camping (Le Mans) in een dixi gedouched.
en als je vies en vuil bent , vind je alles best.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door Micky » di 5 mei 2020 13:43

Net resultaat hoor, niets mis mee!


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door cadance » di 5 mei 2020 14:15

Petje af hoor.
Mooi gemaakt.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
volvocop
Berichten: 1093
Lid geworden op: wo 26 okt 2016 18:00
Locatie: BAARN

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door volvocop » zo 10 mei 2020 20:23

Is mooi gemaakt hoor! Maar lijkt mij wel wat tobberig.... weenie.gif weenie.gif
Hobby 560 KMFe, Volvo V70 T5 Nivomat 250 pk.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door WillyL » di 12 mei 2020 11:43

Mooi gedaan, maar in het vervolg kousen en broek uit voor je douchet knipoog.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door Arjan1978 » ma 8 jun 2020 18:41

Netjes gedaan!
Fijn om de foto te zien hoe je de stang voor het douchegordijn hebt gemaakt.
Op dit moment ben ik zelf bezig de doucheruimte optimaal te maken.
Thanks.
Arjan
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

barta

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door barta » ma 29 jun 2020 22:52

Jaren geleden hadden wij een Knaus Lifestyle met douche. De ruimte was af fabriek voorzien rails en een gordijn met loodveter, die rondom dichtgetrokken kon worden. Een grote tank en 10 liter boiler zorgde voor lekker warm water. Deze douche heb ik tijdens een verbouwing in huis een maand lang dagelijks gebruikt en daar heeft de caravan nooit van geleden. Ik vind de gevonden oplossing met de plaat hout erg creatief en wens je veel lekkere douchemomenten. Er gaat in deze tijd niets boven je eigen sanitairruimte. Ik heb in onze huidige caravan, Dethleffs Beduin 515 V, de douche weer in ere hersteld, meegeleverde gordijn weer aan de rails geklikt, en zelfvoorzienend op pad.

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door deemster07 » ma 29 jun 2020 23:25

Bij ons ook scheurtjes in die Kuip. Wij douchen er niet en vind dit een prima oplossing.

Thanks
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

bert888
Berichten: 29
Lid geworden op: di 10 aug 2021 20:47

Re: Lekke douchevloer Knaus caravan hersteld

Bericht door bert888 » do 12 aug 2021 23:16

Snor schreef:
za 2 mei 2020 00:22
RE.gif
Wij douchen heel af en toe op deze wijze. Ook in de vorige caravan zo gedaan en die was na 20 jaar nog steeds helemaal vochtvrij. Gewoon zorgen voor goede waterafvoer, zoals je kunt lezen, dan is er niets aan de hand. Heel handig in noodgevallen en dus beslist geen armoe.....Foto's volgen nog!
Hoe is het met de vloer?
Nog helemaal in tact?

Plaats reactie

Terug naar “Water”