Wisselend koud en warm water

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Wisselend koud en warm water

Bericht door janvijn » za 8 feb 2020 16:39

Caravan Sprite Cruzer 492 SR bj.2013.
Wij hebben problemen met het mengen van het warme en koud water van de douche. Dit wordt bedient middels een een-handel mengkraan. De watertemperatuur reageert op het aanslaan en schakelen van de pomp. Eenmaal de handel op een stand met een aangename watertemperatuur stijgt de temperatuur met het schakelen van de pomp naar zo’n heet water dat je je eigen eraan verbrand, dit duurt enige seconden en dan zakt de temperatuur weer terug naar aangenaam tot de pomp weer aanslaat dan weer hetzelfde verhaal.
Bij de mengkraan op het aanrecht doet zich dit probleem niet voor, ook bij de mengkraan op de wastafel in de badkamer, aangesloten middels een aftakking op dezelfde waterleiding als van de douche, doet zich het probleem ook niet voor.
Is dit bij Sprite eigenaren een bekend verschijnsel, heeft iemand die dit ook had het kunnen oplossen, zo ja hoe dan??
We hebben al een keer een nieuwe mengkraan gemonteerd, dat had in eerste instantie een goed resultaat, maar als snel is dat weer veranderd terug naar het genoemde probleem.
In afwachting van een bruikbare tip, met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wisselend koud en warm water

Bericht door Chris » za 8 feb 2020 23:20

Geen idee.. maar als eerste komt in mij op: Thermostaatkraan...
Kan dat in een Sprite.... geen idee dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2675
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Wisselend koud en warm water

Bericht door sailor wim » zo 9 feb 2020 08:19

Jan je schrijft wisselende temperatuur, ik lees wisselende druk.
Zit erin de hut een hydrofoor?
Dus niet een simpel waterpompje zoals bij velen.
Dan ga ik denken aan een drukvaatje (exspansievat) wat zijn voordruk kwijt is.
Soms betekent dat vervangen omdat het diagram poreus is geworden.
Testen kan, klop eris op leeg klinkt hol.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Wisselend koud en warm water

Bericht door janvijn » zo 9 feb 2020 08:58

Bedankt voor de reacties,
1- Een thermostaatkraan was ook het eerste waar ik zelf aan dacht, maar dat gaat denk ik niet lukken omdat er ook een elektrische verbinding aan de kraan zit.
2- Of je het een hydrofoor mag noemen weet ik niet, maar het is in ieder geval niet een dompelpompje zoals in de meeste continentale caravans worden aangebracht. Het zou best eens een vergelijkbare werking kunnen hebben als een hydrofoor.

Het rare vindt ik dat de wastafelkraan (ook een 1 handel mengkraan) wel water geeft met een constante temperatuur. Dat doet mij vermoeden dat er met de pomp en/of leidingen niks mis is. Ik heb gisteravond een keer geprobeerd de douche te laten lopen zonder douchekop, en wat schetst de verbazing, dan doet zich het probleem niet voor.
Nu heb ik de douchekop al de hele nacht in een schotel met azijn liggen om evt. kalk op te laten lossen, mogelijk kan ik vandaag ook nog een proef doen met de douchekop van een collega (nieuwe) Cruzer hier op de camping, in de nieuwe(re) Cruzer zit een ander model douchekop als wat wij hebben.
Hopelijk is daarmee het probleem opgelost.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

sailor wim
Berichten: 2675
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Wisselend koud en warm water

Bericht door sailor wim » zo 9 feb 2020 09:10

Jan soms zit er een slag in de binnenslang van de doucheslang.
Dus voor een paar euro ook vervangen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Wisselend koud en warm water

Bericht door janvijn » zo 9 feb 2020 10:10

Probleem opgelost, door het ontkalken van de douchekop is het probleem voorbij nu weer een constante temperatuur, gelukkig.
Waarschijnlijk teveel tegendruk gehad, kan niks anders bedenken.
Bedankt voor het meedenken, met vriendelijke groet.
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16292
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wisselend koud en warm water

Bericht door Jan van Vijven » zo 9 feb 2020 10:18

Fijn dat het opgelost is, maar ik begrijp het niet.
Je hebt dus een soort hydrofoor die zorgt voor druk, anders zou de pomp niet aan en en afslaan, die druk zit toch op beide leidingen? De druk en dus debiet zouden dan toch beide op de meer moeten gaan? De douchekop maakt geen onderscheid tussen warm en koud.

Als ik me niet vergis schreef je ook dat er kabels aan je afsluiter zitten, waarom? Bij een hydrofoor is dat toch niet nodig?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26705
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wisselend koud en warm water

Bericht door Ab » zo 9 feb 2020 11:26

Ik heb ook zo'n pomp.
Als ik in de camper kom, en ik schakel het 12 volt circuit aan, dan gaat meteen de pomp lopen. Slaat meteen daarna op druk weer uit.
Zonder dat ik aan een kraan kom.
Doet ie dat in de Cruzer ook, dan zit er een hydrofoor in.
Die houdt de waterdruk altijd constant binnen een hoog-laag instelling.
In de kranen zit dan geen microswitch.

Edit..Ik bedenk me net, dat de Engelsen vaak een losse extra roltank buiten kunnen hebben.
Daar moet wel een schakeldraad naar toe. Maar dat hoeft ook weer niet met de kraan geschakeld te worden.
De pomp zit ook niet in de tank, maar staat daar los van.
In de afzetunits die ik bouwde deed ik dat ook op die manier, met een Whale pompje, een expansievaatje en een hydrofoor drukschakelaar.
Dat had een reden, het warmwatergeysertje dat ik inbouwde, had meer druk nodig dan dompelpompjes konden leveren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Wisselend koud en warm water

Bericht door janvijn » zo 9 feb 2020 12:34

Jan van Vijven schrijft:
Fijn dat het opgelost is, maar ik begrijp het niet enz. enz.
Ja ook ik kan het niet helemaal volgen, maar ben wel blij dat het nu is opgelost.
Volgens onderstaand schema zou ik ook denken dat wanneer er druk wordt opgebouwd dit over warm en koud gelijk verdeelt zou moeten worden.
Bij ons wijkt het schema af voor wat betreft de “waterline” aansluiting, die gaat niet via de getoonde “water inlet” maar deze heeft een eigen ingang op de caravanwand, direct naar de watertank en wordt daar afgesloten middels een vlotter. De getoonde “water-inlet” wordt alleen maar gebruikt wanneer we geen vaste aansluiting hebben op de kampeerplek.
Ik heb niet de indruk dat dit iets met het probleem te maken kan hebben.
Het enige wat ik nu kan bedenken is de tegendruk vanuit de douchekop vanwege kalkafzetting, maar waarom en hoe dat dit deze ontregeling kan veroorzaken is mij een raadsel, misschien een lengte verschil in warm en koude waterleiding door de omweg via de boiler ??.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn
Bijlagen
305D06B9-C1DE-4AA9-B595-262DFEC2790B.jpeg
72D75930-859B-4C18-AC81-0C8B33B97ECB.jpeg

Plaats reactie

Terug naar “Water”