Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door deusjevo » za 18 apr 2020 17:05

Ik zou geen ritje proberen met volle spoelwatertank, die ring heb ik ook hoor trouwens maar is niet voldoende.
Die toiletrolhouder schroef je er niet in oid maar duw je er gewoon los in.
Dat gaat echt geen volle lading spoelwater tegenhouden op een rit, je hebt een goede kans dat het erlangs lekt.

Met de vuilwatertank zou ik helemaal geen risico nemen, geeft zo’n stinkzooi [aschrik.gif]
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Micky » za 18 apr 2020 17:18

RE.gif

Bij mij dus niet en ik rij elk jaar een rit met de tank helemaal vol met water en chloor, om zo alles te raken met chloor, het lijkt me dat als het lekt, je dat ook binnen 20 minuten zou moeten zien scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door deusjevo » za 18 apr 2020 17:58

Nou prima toch, heb je mazzel en extra ballast. thumbup.gif
In denk dat de chloordampen ook wel hun werk boven het wateroppervlak doen.

Ik laat het geheel op de laatste camping voor de winterstalling soms een uurtje staan met water en chloor maar leeg hem altijd weer voor het rijden en spoel hem dan na met schoon water.
Eventueel spoelwater daarna op de laatste rit naar huis stalling komt gewoon uit een fles water.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Micky » za 18 apr 2020 18:03

RE.gif

dat rijden doe ik hier thuis hoor, met beladen caravan heb ik een minimale hoeveelheid water voor onderweg thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door janvijn » za 18 apr 2020 19:43

De rubber ring tussen closetpot en klep van de vuilwatertank is niet de oorzaak van lekken bij rijden met een gedeeltelijk of volle tank. Ook Thetford noemt expliciet dat dit komt door de ontluchting die op de tank zit. Deze wordt voor vocht afgesloten dmv. een soort vlotter, in extreme omstandigheden (tijdens het rijden) zou deze bij klotsende vloeistof iets door kunnen laten alvorens deze afsluit.
Als de rubber ring de oorzaak zou zijn kun je ook geen spoelwater in het closet laten lopen met een gesloten klep.
Ook zou bij gebruik van het toilet met een gesloten klep urine hierlangs weglekken bij gebruik van het toilet, in beide gevallen is hier geen sprake van.
Wanneer je met een volle (of gedeeltelijk volle) tank naar het chemisch uitstort loopt, je draagt hem of je gebruikt de wielen en rijdt daar naartoe, dan lekt er toch ook geen vloeistof langs de ring.
Er zal vloeistof langs deze ring lekken als die ring versleten is, deze moet ook na verloop van tijd vervangen worden omdat hij beschadigd is of omdat het rubber hard geworden is o.d. maar bij normale omstandigheden lekt hij daar niet.

Wat Micky doet op de laatste rit doe ik ook altijd alleen pas bij thuiskomst, de (lege) tank uit de caravan, helemaal tot aan de rand vullen met lauw/warm water met flink wat geconsentreerdt chloor erbij, de tank zet ik rechtop weg en de volgende dag leeg ik hem, nog nooit meegemaakt dat er langs de klep met rubber ring een druppel gelekt is.
Volg de gebruiksaanwijzing van Thetford en er is volgens mij helemaal niks aan de hand, en kun je onderweg gewoon gebruik maken van deze voorziening.
Mvg. Jan Vijn

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door deusjevo » za 18 apr 2020 22:06

Jan, ik denk wij dat wij het over een andere rubber ringetje hebben?
De ring die ik bedoel (en Micky ook?) is de ring in de WC rolhouder die bij een C2 op de spoelwatertank zit.
Zie pijl.
.
280BB293-9C82-4B54-804F-E4CB27C752F5.jpeg
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

freekpul

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door freekpul » zo 19 apr 2020 22:16

Beste mensen,
Ik lees over demontage instructie van Thetford C2, maar ik kan deze niet vinden. Ik heb al de link geprobeerd van thetford waar ik wel list van onderdelen zie en de handleiding. Het zou fijn zijn als iemand van jullie mij kan vertellen waar ik deze demontage kan vinden.
Alvast bedankt.
Freek

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door WillyL » ma 20 apr 2020 17:38

Ah, dat ding, die WC-rolhouder, is er bij mijn vorige caravan ook eens 'uitgewipt' tijdens het rijden. Ik dacht dat ik daar nadien een vijs (of 2) naast gedraaid had zodat die wat beter geklemd zat, maar zeker ben ik er niet meer van. Het is ook reeds meerder jaren geleden (199n).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Micky » ma 20 apr 2020 17:50

RE.gif

hij gaat er echt heel zwaar in, denk dat hij niet ver genoeg aangedrukt was
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door deusjevo » ma 20 apr 2020 20:35

Heel zwaar?

Zou ik moeten checken maar voor zover ik weet niet hoor, ik kan alleen niet even snel een filmpje draaien.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Micky » ma 20 apr 2020 20:52

RE.gif

Bij mij wel, misschien lekt daarom de mijne niet, echter verkijk je je er snel op en denk je dat hij aangedrukt zit, terwijl dat niet zo is, gisteren de rubberen ring nog in mijn hand gehad, ik laat de houder er in de winter altijd uit, zodat de tank goed kan drogen, gisteren de caravan weer klaar gemaakt, vrijdag naar de camping hier in de buurt thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door deusjevo » ma 20 apr 2020 21:29

Mijn houder gaat er ook uit, kan die spoeltank inderdaad lekker drogen, de schuif van de vuilwatertank zet ik dan ook open.
Schoep van het pompje spuit ik ook meestal in met wat WD40, gaat hij niet vast zitten.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Jurgen » di 21 apr 2020 11:56

Betreft een vraag over een Thetford C402-X toilet....

Sinds september vorig jaar hebben wij een Fendt Topas 560, bouwjaar 2005 in ons bezit welke op een vaste staanplaats in Zeeland staat.
Van de week constateerden dat de spoeling nogal moeizaam ging.
Je moest soms wel 10x op de spoelknop van het bedieningspaneel drukken voordat de spoeling werkte.
Nu hebben wij de toiletspoeling zeker geen 4 á 5 maanden gebruikt dus wellicht is dat de reden.

De pomp draait goed dus dat lijkt mij niet de oorzaak.
Zelf vermoed ik dat het aan de knop van het bedieningspaneel zit.
Nu kan ik het complete paneel wel vervangen maar dit kost toch rond de € 50,= dus wil ik eerst even proberen of ik de knop / contacten wellicht kan inspuiten.

Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad?
Zo ja, heeft dit goed geholpen en welke spuitbus is daarvoor gebruikt.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door deusjevo » di 21 apr 2020 12:22

De pomp draait goed schrijf je.
Hoor je hem alleen brommen of zie je het schoepje van de pomp ook echt draaien?
Wellicht ergens in een bankkast een leiding iets bekneld geraakt?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Jurgen » di 21 apr 2020 12:39

Misschien niet helemaal duidelijk geweest.

Inderdaad de pomp draait volledig want er komt spoelwater in de pot.
Het scheepje zal dus wel draaien maar kan dit uiteraard niet zien want ik weet ook niet-heilzaam je bij de pomp komt.

Volgens mij ligt het gewoon aan de bedieningsknop die onvoldoende contact maakt.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door iemand » di 21 apr 2020 13:25

Dan zou ik eerst een nieuw (standaard) pompje proberen... kost je 10 euro
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door deusjevo » di 21 apr 2020 13:29

Jurgen schreef:
di 21 apr 2020 12:39
Misschien niet helemaal duidelijk geweest.

Inderdaad de pomp draait volledig want er komt spoelwater in de pot.
Het scheepje zal dus wel draaien maar kan dit uiteraard niet zien want ik weet ook niet-heilzaam je bij de pomp komt.

Volgens mij ligt het gewoon aan de bedieningsknop die onvoldoende contact maakt.
Zo’n knop is toch of aan of uit, hij maakt contact of niet.
Of kun je met die knop ook toeren instellen van de dompelpomp?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Micky » di 21 apr 2020 13:58

als het toilet na een aantal keren wel spoelt maar de eerste keren niet, is het heel simpel, als hij niet spoelt hoor je dan een pompje? oorzaak ergens anders, hoor je geen pompje dan is het idd de schakelaar.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Jurgen » di 21 apr 2020 14:54

Met de opmerking “...de knop is toch aan of uit...” ben ik het maar ten deel eens.
De plastic bedieningsknop zit in het bedieningspaneel, zie bijlage, en bedient waarschijnlijk een switch op de daaronder aanwezige Printplaat.
Deze switches hebben nog wel eens de eigenschap dat de contactpunten oxideren waardoor een overgangsweerstand optreed.
Dit kun je vaak verhelpen door met contactspray in te spuiten.

Zoals geschreven, ik moet nu regelmatig herhaaldelijk op de knop drukken voordat de pomp gaat lopen.

Als ik dan met wat meer kracht of iets aan de zijkant van de knop druk loopt de pomp wel weer dus het lijkt mij dat de schakelaar de veroorzaker is.
0076932B-A585-47D1-BDFC-6AEE75ED9D5D.jpeg
0076932B-A585-47D1-BDFC-6AEE75ED9D5D.jpeg (8.09 KiB) 2043 keer bekeken
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Micky » di 21 apr 2020 15:05

RE.gif

maar wel aan/uit dus
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Chris » di 21 apr 2020 15:54

@ Jurgen..

Ik heb dezelfde "doos" als jij.
En ook heb ook wel eens gemerkt dat de z.g. Domeswitch (of ook wel "koepelswitch" genoemd), die hieronder zit, niet altijd even lekker kontakt wil maken.
Paar keer klikken na een lange stilstand en het werkt weer.
Contactspray zou ik juist NIET GEBRUIKEN...
Dat is de goden verzoeken... troep, zooi, bagger...
Het wordt alleen maar erg vies en de storing komt gewoon weer terug door al het vuil wat dan aan blijft hangen.
Op mijn werk is de standaard operatie: Domeswitch openen, schoonmaken met b.v. glasborsteltje of een polijstpapier 1000, minimaal laagje vet erop, even uitvegen met een tissue zodat er niet meer dan een minuscuul filmpje overblijft.
Domeswitch weer dicht en je ziet de klacht bijna nooit meer herhalen.
Aanslaan of oxidatie van het kontaktvlak is de oorzaak meestal..filmpje vettigheid houd dat tegen.
Ik heb mijn plee nog niet los gehad... tot op heden na een paar keer klikken werkt het weer naar tevredenheid.
Maar... misschien in de toekomst..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Jurgen » di 21 apr 2020 17:11

Hmmm, wat is een Domesswitch, althans waar zou ik die moeten vinden?
Bedoel jij soms de zogenaamde Reed Switch waarmee het niveau van de schoon- en vuilwatertank wordt gemeten?

Ikzelf ben ook geen voorstander van contactspray maar ik werd desgevraagd daarop gewezen door een gerenommeerde caravandealer, daarvandaan mijn vraag.

Kijk, ik ga sowieso de 3 stekkerverbindingen die op de printplaat van het bedieningspaneel zitten voorzichtig schoonmaken.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Chris » di 21 apr 2020 18:15

Nee... een Domeswitch zit onder het blauwe bedieningsknopje.
Dat is zo'n "klikgevoel" switchje...
Onder de kunststof afdekplaat zit een printplaatje... ook met die 6 LEDjes.
Daarop zit een iets bollig dun metalen plaatje wat doorklikt als je er op drukt.
Dat plaatje verbind dan de kontakten welke op de print zitten, gewone printbaantjes eigenlijk.
Meestal zit dat plaatje met een stukje speciaal plakband op de print... blijft keurig op z'n plek.

Probleem is eigenlijk dat printen na fabricage met solderen schoon gemaakt moeten worden.
De hars van solderen moet er af.
Dat gaat met vrij agressief spul, vroegen met Trichloor b.v.
Maar dan is de print ook maagdelijk schoon en totaal vetvrij... en zeer gevoelig voor vervuiling.
Als je die printbaantjes alleen maar aanraakt met je vinger is er over een paar dagen een dikke donkere vlek op de print en die maakt slecht kontakt.
Wij borstelen dan altijd met een glasborsteltje en een heel dun filmpje vet erop.... dan komt de klacht bijna nooit meer terug.
Plaatje bij het praatje, dan weet je hoe ze eruit kunnen zien..en wat je kan verwachten..
Ik heb er thuis een stel... luchtwaardige uitvoering.... whistle.gif
.
dome-switches-250x250.jpg
dome-switches-250x250.jpg (14.13 KiB) 2005 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Jurgen » di 21 apr 2020 18:27

Aha, nu is het dubbeltje gevallen, ik zou dit een PCB-Switch noemen, zie bijlage.
Die worden dus op de printplaat gesoldeerd maar het is nu duidelijk wat wij bedoelen.
Dergelijke switches willen nogal eens vuil worden waardoor het schakelen bemoeilijkt wordt.

Ik dacht persoonlijk altijd dat contactspray dit kon verhelpen / verbeteren maar ja daar heb ik het waarschijnlijk mis mee.

Ik denk dat ik de aansluitingen en de printplaat toch maar probeer met contactspray schoonmaak, kijk of het helpt en zo niet dan toch maar een nieuw paneel.

Bedankt voor de bijdragen.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Chris » di 21 apr 2020 19:44

RE.gif
Dan kan je dat nog beter met Isopropyle alcohol proberen hoor.
Contactspray is echt de grootste bende die er is.... trekt alleen maar nog meer vuil aan.

Enne... die domeswitches zitten juist niet gesoldeerd... dan kunnen ze niet meer bewegen....
Meestal met een dik soort plakband gefixeerd op een print ( PCB)...
Wat ook nog kan is dat het een complete printswitch is.. zo'n mini SMD drukknopje wat compleet op een print gesoldeerd zit..
Ik dacht het echter niet, ik heb eens zo'n printje in mijn handen gehad maar niet speciaal op die switch gelet...

Mocht je het uit handen willen geven... je mag het ook naar mij opsturen.
Dan neem ik het bord even mee naar mijn werk... daar kunnen we hele vliegtuigen maken, zo'n printje van een toilet is dan appeltje-eitje.
Of een nieuw dome-pje of event. zo'n micro switchje is niet het moeilijkste.
t'Is m'n dagelijks werk pas 35 jaar.
Bij interesse stuur maar een PB.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Water”