hoe leeg ik mijn spoelreservoir van mijn thetford

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: hoe leeg ik mijn spoelreservoir van mijn thetford

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 16 mei 2021 20:17

Er zit een knop op om door te spoelen deze ingedrukt houden tot de watervoorraad op is,
Zorg wel dat de afvalbak geplaatst is en de klep open dan kun je daarna de afvalwaterbak leeg gieten in het riool

Door het omdraaien van de vulopening loopt alleen het water uit de vulpijp niet uit het reservoir
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

pilsfan
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 apr 2017 00:05

Re: hoe leeg ik mijn spoelreservoir van mijn thetford

Bericht door pilsfan » zo 16 mei 2021 20:48

Bedankt voor je reactie Paul.

Dat is inderdaad de normale manier met de pomp.
Maar die haalt niet het hele reservoir leeg. Dan blijft er altijd water in staan.

Er moet toch ergens iets van een plug zitten op het "laagste" punt.
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017 caravan.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: hoe leeg ik mijn spoelreservoir van mijn thetford

Bericht door WillyL » zo 16 mei 2021 21:02

Gewoon nog eens luidop denken... Dus kan compleet mis zitten.
Zit je installatie niet averachts ingebouwd? Ik meen me vaaglijk te herinneren dat er een ander forumlid dit eens meldde met een probleem.

Welk type heb je en ik zag ook geen foto's... Of nog niet.

Sorry, :oops: ik zie je foto's wel en ook het type...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

pilsfan
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 apr 2017 00:05

Re: hoe leeg ik mijn spoelreservoir van mijn thetford

Bericht door pilsfan » zo 16 mei 2021 22:35

Dat zou ik morgen dan eens moeten bekijken. Dat zou wel verklaren waarom de zekering houder zo achterlijk ver achterin de cassette is verstopt.
Maar dan zou de vultrechter aan de verkeerde kant zitten, net als ook de manier waarop je het vuilreservoir erin zet en vast klikt.

Kan het me dus slecht indenken. En ik hoop het ook niet, want dan kan ik er echt nooit bij komen.

Inmiddels wel de pomp weer aan de gang. Telkens ging de 3A zekering eruit. Zoeken, zoeken. Kon ik net achter een plastic wegwerk rand de stroomkabels opvissen.
Daar zat een verroeste kroonsteen die de wit/zwarte kabel van de caravan verbind met de zwart / rode van de cassette.
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017 caravan.gif

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: hoe leeg ik mijn spoelreservoir van mijn thetford

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 17 mei 2021 10:45

De pomp trekt het reservoir ver leeg maar nooit gecontroleerd hoever eigenlijk, heb daar zelf nooit wat mee gedaan eigenlijk.

Pomp hem zelf altijd zo ver leg tot er niets meer komt, dan de vulpijp leeg en klaar.
Nooit problemen gehad met bevriezing als dat kleine beetje water bevriest zal de kans op beschadiging niet heel groot zijn lijkt me, pomp hangt dan droog dus daar zal niets mee gebeuren en het beetje water kan gewoon uitzetten als het bevriest
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

pilsfan
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 apr 2017 00:05

Re: hoe leeg ik mijn spoelreservoir van mijn thetford

Bericht door pilsfan » ma 17 mei 2021 19:24

Bevriezen is voor mij ook geen probleem.

Hebben de caravan nu een jaar of 6 en dit is eigenlijk de eerste keer dat ik er mee bezig ben.
Gaat mij meer om de vieze vlok vorming.
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017 caravan.gif

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: hoe leeg ik mijn spoelreservoir van mijn thetford

Bericht door iemand » ma 17 mei 2021 21:09

pilsfan schreef:
ma 17 mei 2021 19:24
Gaat mij meer om de vieze vlok vorming.
Scheutje chloor erin, aangevuld met water.
En probleem is na 24 uur opgelost.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Mustang1969
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 1 aug 2021 16:30

Re: hoe leeg ik mijn spoelreservoir van mijn thetford

Bericht door Mustang1969 » do 24 aug 2023 10:02

pilsfan schreef:
zo 16 mei 2021 14:43
Hoi,

Even een vraag in een heel oud draadje.

Op vakantie bleek ons toilet niet door te spoelen. Pompje hoorde ik wel.
Voor vakantie geen probleem. Dus behalve e.e.a. doorlezen op internet, verder geen aandacht aan geschonken.

Nu thuis op de oprit het probleem maar eens bekeken. Uiteraard even in het spoelreservoir gekeken en jawel.
Vlokvorming.. Ook inmiddels de 3A steekzekering gevonden, deze bleek er inmiddels er ook aan te zijn.

In het reservoir hebben we een chloor combinatie gezet. Dit gaf direct resultaat. ( ondanks de eventuele nadelen van chloor ).
Nu wilde ik het reservoir af laten lopen, maar kan nergens een aftappunt vinden. ( althans niet vooraan als niveau indicator ).

Enige optie is dan dus de vul pijp een kwartslag draaien. Maar met een vol reservoir komt er dan een ware tsunami.
Met chloorwater niet heel fijn. En door de randjes komt het ook nog op de caravanvloer. Nog minder!

Daarbij blijkt dat dan ook niet het volledige reservoir leeg loopt, maar er aardig veel in het reservoir achter blijft.
Er moet toch een betere manier zijn om het volledige reservoir gecontroleerd leeg te laten?

Thetford cassette C 402C-L

2220
2219
2218


is oud draadje, maar sinds vorig jaar hebben wij een Hobby 460 uit 2006 met exact zelfde toilet.
Heb jij een manier gevonden om laatste restje water uit het reservoir te krijgen? Bij mijn weten zit er op dit model Thetford toilet geen slangetje om reservoir leeg te laten lopen. Er blijft nu no best veel water onderin staan.
hoor graag van je

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: hoe leeg ik mijn spoelreservoir van mijn thetford

Bericht door Chris » do 24 aug 2023 10:15

Ik weet ondertussen dat er vele varianten van dit toilet bestaan.
En dan voornamelijk in de "luxe" accecoires zoals een peilglas ( waarmee je ook 100% kan aftappen) maar ook een uitgebreide indicatie van spoelvloeistof en afval niveau.
Hobby blijkt voor een eenvoudige serie gekozen te hebben in jou caravan.
Als je het peilglas en het dopje onderin ook niet hebt is leegpompen de enige optie.
Wel met de afval tank erin....en die dan natuurlijk legen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Mustang1969
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 1 aug 2021 16:30

Re: hoe leeg ik mijn spoelreservoir van mijn thetford

Bericht door Mustang1969 » do 24 aug 2023 13:11

[re.gif]

gaan we dat doen thumbup.gif

Peters1950
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 10 sep 2023 13:41

Re: hoe leeg ik mijn spoelreservoir van mijn thetford

Bericht door Peters1950 » zo 10 sep 2023 19:56

Ik ben nieuw op het forum en heb geen reactie maar een vraag. In de Chateau Calista van mijn schoonzuster is geen peilglas en ook geen zwart dopje, hoe krijg ik nu het spoelwater uit de tank? Het systeem is van Thetford. Deze werkzaamheden deed altijd mijn zwager maar hij is helaas overleden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: hoe leeg ik mijn spoelreservoir van mijn thetford

Bericht door Chris » zo 10 sep 2023 19:58

Hi Peters..

Alleen maar mogelijk met de spoelwaterpomp...
Net zolang pompen tot het op is.. en in de grijze afvaltank zit.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Water”