Gaskachel aanslingeren
Gaskachel aanslingeren
Dit is de Trumatic kachel uit onze Burstner Holiday uit 1993. Gezien het weer van deze week, had ik gedacht dat ik de kachel aan zou doen om het wat behaaglijker te maken in de caravan. We hebben deze caravan alleen nog maar in warm weer gebruikt en de vorige eigenaren, die hem de 15 jaar voor ons gehad hebben, ook.
Vol goede moed heb ik de gaskraan naar de kachel open gedraaid, de regelaar van de kachel op 10 gezet en op de ontstekingsknop gedrukt en...
Niets.
Wat kan ik doen om de kachel aan de praat te krijgen? Tips, ideeën, alles is welkom.
-
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Gaskachel aanslingeren
Waarschijnlijk moet je beide knoppen indrukken de ene voor het onsteken en de andere om de thermokoppel te overbruggen zodat er gas gaat stromen naar de waakvlam
Zodra er een vlam is kun je de ontsteker los laten en de andere knop nog even vast houden totdat het thermokoppel warm genoeg is om zelf de klep open te houden daarna zou de kachel hooft brander moeten ontsteken als je de thermostaat verder omhoog draaid..
Zodra er een vlam is kun je de ontsteker los laten en de andere knop nog even vast houden totdat het thermokoppel warm genoeg is om zelf de klep open te houden daarna zou de kachel hooft brander moeten ontsteken als je de thermostaat verder omhoog draaid..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Gaskachel aanslingeren
Misschien hier: https://www.truma.com/nl/nl/service/zel ... -s-heaters even lezen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Gaskachel aanslingeren
Eerst een vraag hen je onderhoud uitgevoerd, anders niet gebruiken.
Je ontsteekt als eerst een gaspitje zodat er gas in de leiding zit, daarna de standenknop op stand 2 en ontsteken. Als de kachel aan is pas naar de 2e brander zetten (is vanaf stand 4)
Je ontsteekt als eerst een gaspitje zodat er gas in de leiding zit, daarna de standenknop op stand 2 en ontsteken. Als de kachel aan is pas naar de 2e brander zetten (is vanaf stand 4)
Re: Gaskachel aanslingeren
Geen enkel onderhoud uitgevoerd en waarschijnlijk nooit gebruikt. ;)BertJan schreef:Eerst een vraag hen je onderhoud uitgevoerd, anders niet gebruiken.
Is er ergens een handleiding voor het onderhoud te vinden?
Re: Gaskachel aanslingeren
Daarom zou ik alles ECHT eerst (laten) controleren, is de afvoer nog wel dicht zodat je geen afvoer lucht in de caravan krijgt, zit de kachel niet vol met raggen, waardoor het gas niet goed kan stromen enz. even aansteken kan natuurlijk altijd
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Gaskachel aanslingeren
Bij ons nieuwere model moet er linksonder aan de voorkant een batterij AA in voor de ontsteking.
Plaats i.g. een goed gekeurde CO melder en gasmelder zonder goed onderhoud gepleegd te hebben....
Plaats i.g. een goed gekeurde CO melder en gasmelder zonder goed onderhoud gepleegd te hebben....
Re: Gaskachel aanslingeren
Dat onderhoud moeten we wel gaan doen hoor, maar dan is het niet voor nu. Gelukkig hebben we nog een klein elektrisch kacheltje dat de boel ook warm krijgt. Maar wel leuk om de kachel zelf weer eens werkend te krijgen.
Re: Gaskachel aanslingeren
Idd onderhoud. Stof en dergelijke kan nare situaties geven. Als je iets van verbrandingstoestellen weet is dit niet echt ingewikkeld zelf te doen. Maar anders zou ik het risico te groot vinden.
Als je niets aan de batterij hebt gedaan, dan is dat haast zeker de oorzaak. Een batterij blijft in de regel geen 30 jaar goed. Vermoedelijk is hij ook wel gaan lekken.
Als je niets aan de batterij hebt gedaan, dan is dat haast zeker de oorzaak. Een batterij blijft in de regel geen 30 jaar goed. Vermoedelijk is hij ook wel gaan lekken.
Re: Gaskachel aanslingeren
Ik verwacht dat deze kachel nog is uitgerust met een piëzo ontsteking en dus geen batterij bevat.
Van onze kachel uit 2002 vonkt het kristal nog meteen na de eerste druk maar ook dit systeem zal niet het eeuwige leven hebben.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Gaskachel aanslingeren
Ik heb ook niet het idee dat hier een batterij in zit. Ik kan ook geen vonk zien, dus moet ik toch eens kijken waar dan iets uit zou moeten komen. Is er ergens een handboek voor onderhoud van deze serie?
Re: Gaskachel aanslingeren
Zo moeilijk is het toch niet. De knop waarmee je de temperatuur kunt instellen moet ingedrukt worden en ingedrukt worden gehouden. De andere knop hierna ook indrukken (je hoort dan een klik van Piëzo ontsteking) en kijken of er een vonk overspringt. Dit eventueel herhalen totdat de waakvlam zichtbaar is. Hierna nog even de (gas-) knop ingedrukt houden totdat de thermostaat warm genoeg is en dan loslaten. Hierna de wenste instelling kiezen. Aan de rechter onderzijde van de kachel zit een opening waardoor je de vonk en waakvlam moet kunnen zien.
En anders genoeg te vinden op Google of YouTube. Succes
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Gaskachel aanslingeren
ALS hij piëzo-elektrisch ontsteking heeft zal er toch eerst een batterij in moeten. Althans zo was het bij onze oude en nieuwe kachel.
Re: Gaskachel aanslingeren
Trumatic.. De mijne uit 83 had gewoon een batterij hoor.
Re: Gaskachel aanslingeren
Ben je eigenlijk wel geïnteresseerd in de antwoorden en raad die gegeven worden? Vrijwel direct gaf ik je een link naar een site met alle denkbare informatie.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Gaskachel aanslingeren
Zeker wel Hans. Maar ik heb daar mijn kachel niet kunnen vinden. Waarvoor mijn welgemeende excuses.Hans1954 schreef: Ben je eigenlijk wel geïnteresseerd in de antwoorden en raad die gegeven worden? Vrijwel direct gaf ik je een link naar een site met alle denkbare informatie.
Ik heb overigens ook geen batterij kunnen vinden. Ben er wel achter dat het een SLP3002/3 is. En dat ik de kachel maar gewoon laat zitten. Het geeft blijkbaar nogal gedoe en daar heb ik geen zin in.
Re: Gaskachel aanslingeren
Met wat doorklikken had je er gewoon gekomen. Maar hier dan nog een https://www.gebruikershandleiding.com/T ... 61536.html
Met of zonder batterij weinig verschil. SLP wijst op piëzo en dan kan je de knop aan de andere kant gewoon indrukken.
Met of zonder batterij weinig verschil. SLP wijst op piëzo en dan kan je de knop aan de andere kant gewoon indrukken.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Gaskachel aanslingeren
Juist. En daar gebeurt dus niets. Jammer maar helaas.
Re: Gaskachel aanslingeren
Hoor je het gas wel lopen? Je moet de knop met de standen wel ingedrukt houden zodat het gas blijft lopen en dan met de andere knop ontsteken.
Het is echt geen gedoe, als je maar weet hoe het moet De techniek is al zo oud en nog door onze grootouders gebruikt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Gaskachel aanslingeren
Misschien nog ter aanvulling, de knop om te ontsteken geeft een "knal" na indrukken om dat piëzo effect te bewerkstelligen.
Best mogelijk dat de vonk onvoldoende is, knop om te ontsteken dan loslaten en weer indrukken en dat snel herhalen zolang je geen vlam ziet/hoort.
En al die tijd andere knop ingedrukt houden anders komt er geen gas.
Deze procedure niet langer dan maximaal 2 minuten laten duren.
Zie je dan nog geen vlam, even rusten om ploffen te voorkomen en nog een poging doen.
Best mogelijk dat de vonk onvoldoende is, knop om te ontsteken dan loslaten en weer indrukken en dat snel herhalen zolang je geen vlam ziet/hoort.
En al die tijd andere knop ingedrukt houden anders komt er geen gas.
Deze procedure niet langer dan maximaal 2 minuten laten duren.
Zie je dan nog geen vlam, even rusten om ploffen te voorkomen en nog een poging doen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Gaskachel aanslingeren
Kachel moet het gewoon doen. Bij ons in de comtesse van 1995 zit een dubbele, dus ook twee kijkglaasjes achter elkaar. Haal anders de omkasting er even af, kun je alles wat beter zien. Kijkglaasjes zitten links onder tegen over elkaar, batterijhouder met knipperlampje rechtsonder. Thermostaat knop indrukken en draaien, gaat het lampje bij de batterijhouder knipperen, en vasthouden tot je de vlam ziet in de kijkglaasjes. Daarna nog even blijven vasthouden tot het thermokoppel is opgewarmd, dan de thermostaatknop loslaten en in de gewenste stand zetten. Kan niet misgaan. Bij ons heeft zowel de kachel als de koelkast jaren niet op gas gebrand, althans dat denken wij, maar beiden doen het gewoon hoor. Let wel op dat de vlam blauw is en niet geel, anders klopt je verbranding niet. Doe dit even met verstand, en dan gaat alles een tierelier.
Laatst gewijzigd door Jordi op di 27 apr 2021 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 592
- Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23
Re: Gaskachel aanslingeren
En is de massa oke, anders gaat ontsteking niet werken.ghulst schreef: ↑zo 25 apr 2021 21:58
Dit is de Trumatic kachel uit onze Burstner Holiday uit 1993. Gezien het weer van deze week, had ik gedacht dat ik de kachel aan zou doen om het wat behaaglijker te maken in de caravan. We hebben deze caravan alleen nog maar in warm weer gebruikt en de vorige eigenaren, die hem de 15 jaar voor ons gehad hebben, ook.
Vol goede moed heb ik de gaskraan naar de kachel open gedraaid, de regelaar van de kachel op 10 gezet en op de ontstekingsknop gedrukt en...
Niets.
Wat kan ik doen om de kachel aan de praat te krijgen? Tips, ideeën, alles is welkom.
Massa is kabel van de ontsteker naar ijzeren wand.
Is zo toch bij onze oldtimer chateau.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.
Swift Burgundy mobilhome.
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Gaskachel aanslingeren
@Fendjeplan,
klopt, draadje zit dacht ik aan het front deksel vast, met weghalen komt dit wel eens los.
Trouwens hiervoor werd gezegd altijd al een batterij.
Helaas in onze Corsair van 1975 niet en ook niet in de Burstner van 1980 die moest je echt laten klikken en de andere knop ingedrukt houden.
T' kreng moest soms wel 10 keer knallen voor de vlam er in ging.
Zelfde ge emmer met die koelkast en dat "glaasje" van binnen om 't vlammetje te zien. Groene knop drukken en klikken onder tussen de gas keuze kraan ingedrukt.
Wat was het toch tobben he :).
Maar zoals TS schrijft jaren niet gebruikt, zou het toch slim zijn om deze door een juiste Truma vertegenwoordiger te laten nazien, denk alleen al aan het stof en wat nog meer kan. Ga niet scharrelen met gas.
heel veel succes Jaap
klopt, draadje zit dacht ik aan het front deksel vast, met weghalen komt dit wel eens los.
Trouwens hiervoor werd gezegd altijd al een batterij.
Helaas in onze Corsair van 1975 niet en ook niet in de Burstner van 1980 die moest je echt laten klikken en de andere knop ingedrukt houden.
T' kreng moest soms wel 10 keer knallen voor de vlam er in ging.
Zelfde ge emmer met die koelkast en dat "glaasje" van binnen om 't vlammetje te zien. Groene knop drukken en klikken onder tussen de gas keuze kraan ingedrukt.
Wat was het toch tobben he :).
Maar zoals TS schrijft jaren niet gebruikt, zou het toch slim zijn om deze door een juiste Truma vertegenwoordiger te laten nazien, denk alleen al aan het stof en wat nog meer kan. Ga niet scharrelen met gas.
heel veel succes Jaap
Re: Gaskachel aanslingeren
Sorry, heeft al iemand geschreven om de gaskraNEN te verifiëren? Er zit steeds een kraan aan de gasfles maar heel vermoedelijk ook elders en die moet natuurlijk ook open. Elders kan nabij de kachel zijn maar ook bv in de buurt van de keukenonderkast.
Bij leidingen die lang niet gebruikt zijn kan er lucht in zitten. Het duurt dan wel even eer de gas er effectief is. Daarom dus eerst een pitje van het gasfornuis laten branden, dan is alvast de hoofdleiding gevuld met gas.
Zoals eerder geschreven, je moet die piezoknop herhaaldelijk in drukken en zo laten klappen. Door het venstertje kan je dan meestal wel een pietluttige vonk zien bij de klap. Het is een soort bougie (ontstekingskaars) en de vonk springt over tussen een electrode en de uitlaat voor de waakvlam. Onderwijl de andere knop een beetje opengedraaid en steeds ingedrukt houden.
Bij leidingen die lang niet gebruikt zijn kan er lucht in zitten. Het duurt dan wel even eer de gas er effectief is. Daarom dus eerst een pitje van het gasfornuis laten branden, dan is alvast de hoofdleiding gevuld met gas.
Zoals eerder geschreven, je moet die piezoknop herhaaldelijk in drukken en zo laten klappen. Door het venstertje kan je dan meestal wel een pietluttige vonk zien bij de klap. Het is een soort bougie (ontstekingskaars) en de vonk springt over tussen een electrode en de uitlaat voor de waakvlam. Onderwijl de andere knop een beetje opengedraaid en steeds ingedrukt houden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)