Gas verwijderen?

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Gas verwijderen?

Bericht door fortissimo » zo 9 aug 2020 20:07

Afgelopen vakantie hebben wij geen gebruik gemaakt van het gas in de caravan.
Voorgaande jaar eigenlijk ook bijna niet.

We hebben een simpel inductieplaatje in de voortent staan en de skottle buiten.

Ik las dat er nu een gasloze caravan is. Inductie koken en electrisch verwarmen.

Zou zoiets ook zelf te realiseren zijn?
Aanrechtblad moet vervangen worden denk ik, maar je zou er dan een inductieplaat in kunnen zetten.
Koelkast is 12V, 230V, gas. Die kan dus nog gewoon gebruikt worden.
Kachel verwarmt op gas, die zou dan vervangen moeten worden. Ringleiding zal denk ik met een electrische verwarming niet werken denk ik?
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Gas verwijderen?

Bericht door BertJan » zo 9 aug 2020 20:57

Je kan de ultra heat plaatsen bij de kachel en de ringleiding houden

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Gas verwijderen?

Bericht door Hobby Linka » zo 9 aug 2020 21:09

Ik denk dat je een eind kan komen. Maar bedenk wel dat er heel veel campings 4 - 6 ampère aanbieden. Je moet dan van te voren je goed oriënteren op een camping die 10 tot 16 ampère aanbied.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Gas verwijderen?

Bericht door RonvA » zo 9 aug 2020 21:22

Ja dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Ik heb afgelopen tijd meer dan genoeg campings bekeken op internet en maar genoeg willen geen grote energie slurpers hebben omdat hun stroomnet dat niet aan kan en je te weinig amp. ter beschikking hebt.

Dus dat is vast te doen maar dan moet je inderdaad wel heel selectief gaan kamperen lijkt me?

Ik heb mijn gas ook nog niet gebruikt. Maar sleep ze toch mee omdat die 2 gasflessen mijn kogeldruk zijn xD. Anders moet ik bakstenen mee gaan nemen, vind ik ook zo'n zonde.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gas verwijderen?

Bericht door Chris » zo 9 aug 2020 21:27

Ik had een inductieplaat.
Om daar een beetje normaal op te koken moet je best veel vermogen gaan gebruiken.
10 Ampere is zomaar nodig.
En dat per plaat.

Maw.. kansloze missie ...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Gas verwijderen?

Bericht door fortissimo » zo 9 aug 2020 22:10

RE.gif
Onze inductieplaat gaat van 200 tot 2000 Watt (in stappen van 200).
Als hij aan gaat begint hij op 1200 Watt. Dat is dan (1200/230) iets meer dan 5 Ampere.
Zetten we hem lager, dan duurt het koken wat langer.

Wij kamperen eigenlijk altijd op de wat luxere campings.
We stonden er nu op eentje met 8 Ampere standaard waarbij verhoging mogelijk is.

Die Ultra Heat is wel een mooie oplossing ja. We zijn voorjaar- en zomerkampeerders en als ik de kachel aanzet is dat om het 's morgens voor het opstaan wat warmer te krijgen.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Gas verwijderen?

Bericht door Peerke » zo 9 aug 2020 23:13

Je keuze kun je baseren op een eenvoudige rekensom:
- Elektrisch: gemiddelde camping heeft 6A voor toercaravans = 1380watt, de luxere 10A = 2300w of zelfs 16A = 3680w
- Gas: Truma kachel 300x serie = 3500w en de 500x serie = 6000w

Kortom: als je 't snel warm wenst te hebben, dan heb je met gas (3500/6000w) meer energie tot je beschikking daarvoor en kun je dus sneller alles op temperatuur hebben, terwijl je met elektra (a) en afhankelijke bent van de beschikbare hoeveelheid stroom die je van de campingeigenaar krijgt (6A of 10A of meer) en (b) je dus ietsje langer moet wachten voordat je je caravan opgewarmd hebt.

Zelf gebruiken wij een combinatie van Truma 500x (=gas) met zelf ingebouwde Ultra Heat (=elektrisch 500w/1000w en 2000w) en zijn hier zéér tevreden mee.
Afbeelding

Grtz, Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

koning

Re: Gas verwijderen?

Bericht door koning » ma 10 aug 2020 08:49

Gasloos is altijd te realiseren, of je in de praktijk alles met elektriciteit kunt vervangen zal afhangen van de camping, gebruik zonnepanelen, etc.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Gas verwijderen?

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 10 aug 2020 15:02

En de Skottle is die ook elektrisch

Als je de verwarming niet gebruikt en de kookplaat ook niet hoef je de gasfles niet aan te sluiten ben je al gasloos toch ?
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Gas verwijderen?

Bericht door fortissimo » ma 10 aug 2020 15:21

RE.gif

De skottel is een losse fles die buiten de caravan staat.

Mijn gedachte was dat ik dan de hele gasinstallatie uit de caravan zou kunnen verwijderen.
Dat scheelt ook weer onderhoud en gewicht dacht ik zo.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gas verwijderen?

Bericht door Chris » ma 10 aug 2020 15:30

Als je daarin gewichtsbesparing moet zoeken is het wel heel kritisch..
Bedenk ook dat er een behoorlijke waarde vermindering van je hut uit voortvloeit..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Gas verwijderen?

Bericht door willianv » ma 10 aug 2020 17:08

RE.gif Dat was ook mijn eerste gedachte.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Franswa
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 dec 2016 19:36

Re: Gas verwijderen?

Bericht door Franswa » di 11 aug 2020 19:30

Men wil ons van het aardgas af niemand heeft het over van het flessengas af. awhoea.gif
Zweedse auto, Duitse caravan.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Gas verwijderen?

Bericht door Rene_13 » di 11 aug 2020 21:08

RE.gif RE.gif en RE.gif RE.gif RE.gif
Ik heb de kachel, mijn boiler en mijn tussendeuren er uitgehaald
Die hebben we nog nooit gebruikt. Netjes op zolder opgeslagen dus als we gaan verkopen zorg ik dat het er gewoon weer inzit
Daar zal de waardevermindering niet wakker van liggen whistle.gif
Al met al daardoor een kleine 15 kilo gewonnen + de overtollige zut er uit dus waren we uiteindelijk 50 kilo lichter.
En daardoor was de airco welkom thumbup.gif
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Gas verwijderen?

Bericht door fortissimo » di 11 aug 2020 23:13

Chris schreef:
ma 10 aug 2020 15:30
Als je daarin gewichtsbesparing moet zoeken is het wel heel kritisch..
Bedenk ook dat er een behoorlijke waarde vermindering van je hut uit voortvloeit..
Wij hebben (naast de vaste spullen en de fietsen) 30 kg over om te beladen.
Dat is erg weinig.
Dat is dan wel berekend met 2 volle gasflessen en geen reservewiel, die laatste gaat nooit mee omdat wij die toch niet kunnen vervangen.
Ik heb ook wel eens zitten denken om het douchegedeelte uit het toilet te halen.
De vloer kiert bij de muur toch enorm en we gebruiken hem niet. We kunnen de douchekop zelfs niet door het raam heen steken omdat deze dan in de voortent uitkomt.

En inruilwaarde? Ik hoop eigenlijk dat we deze caravan nooit hoeven in te ruilen en deze gewoon op kunnen maken.
En tegen die tijd is het misschien opeens juist de wens om alles electrisch te hebben ;)
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gas verwijderen?

Bericht door Ab » di 11 aug 2020 23:30

Ongetwijfeld.
Het duurt niet lang meer voordat het stroomtarief op de meeste campings bemeterd gaat worden.
Dan mag je zonder gas iets van 15 tot 30 euro per dag aan stroomkosten gaan betalen met elektrische verwarming, en inductieplaat .mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Gas verwijderen?

Bericht door evr66 » wo 12 aug 2020 09:54

koning schreef:
ma 10 aug 2020 08:49
Gasloos is altijd te realiseren, of je in de praktijk alles met elektriciteit kunt vervangen zal afhangen van de camping, gebruik zonnepanelen, etc.
Houd ook rekening met het seizoen. Met redelijke buitentemperaturen kan er veel, in de winter moet ik er niet aan denken eigenlijk.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gas verwijderen?

Bericht door dieseltijger » wo 12 aug 2020 10:45

Je levert flexibiliteit en vrijheid er voor in, terwijl het veel gedoe oplevert.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Gas verwijderen?

Bericht door Niels83 » wo 12 aug 2020 11:42

maar je kookt dus altijd buiten? waarom zou je dan investeren in een kookplaat binnen?

Wij kamperen niet in het vroege voorjaar, zodoende heb ik de kachel verwijderd, de koelkast was te klein en deed te weinig. dus ook die er uit we hebben een compressor koelbox in de voortent. gasfornuis. hebben dus alleen nog gas bij het fornuis wat we nooit gebruiken.

verwarmen doen we met een elektrisch ding van 2 tientjes in ons hokje meer dan voldoende. Ik zag laatst ook een caravan met 2 infrarood paneeltjes.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Gas verwijderen?

Bericht door Ron » zo 16 aug 2020 12:40

Waarom dan in godsnaam 2 gasflessen ?
Als je nog maar 30 kg laadvermogen overhebt ?
En je volgens eigen zeggen weinig gas verbruikt.
Een fles minder scheelt al snel 11 a 12 kg.
Desnoods maak je voor de scottel een buiten aansluiting en een langere slang.
Ik doe met een 5 kg fles makkelijk 3 vakanties van 4 weken.
En dan is hij nog niet leeg, maar om nou met een flesinhoud van 1,5 kg te gaan vind ik net te veel risico
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Gas verwijderen?

Bericht door fortissimo » ma 17 aug 2020 20:40

RE.gif

Wij maken onze gasflessen altijd helemaal leeg, dus dan is een tweede wel zo fijn om bij je te hebben.
We zouden wel eens kunnen kijken of we die van 15 kg kunnen gaan vervangen door eentje van 5 kg.

Die fles hadden we al voordat er wat extra dingen bij de caravan kwamen (waaronder een fietsenrek en fietsen die mee moeten). Dus daar moeten we nog even mee schipperen.

Ik heb wel eens zitten kijken naar een buitenaansluiting, maar dan zou de gasslang om de zijtent heen moeten die net zo groot is als de dissel.
Dan heb je wel een heel lange slang nodig en dat vind ik persoonlijk niet zo'n fijne gedachte.
Liever een iets kortere slang en een gasfles die je opzij kan zetten.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op ma 17 aug 2020 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels van het forum.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Gas verwijderen?

Bericht door RikB » di 18 aug 2020 10:25

Wij gebruiken een 5 meter slang langs de voortent (geen uitbouw). De snelkoppeling aan de caravan haal ik altijd los. De volgende dag zit er nog gas in de slang met wat lucht er achteraan. Dus skottel aansteken, even wachten, en opnieuw aansteken.
En als de fles bijna leeg is, moeten we tussen de vakanties door zoveel skottelen dat er een volle fles mee kan zonder dat er veel gas in de oude zat. Verplicht skottelen thuis blij.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Gas verwijderen?

Bericht door WillyL » di 18 aug 2020 10:57

Ik durf wel eens binnen te koken op elektrische kookplaten (2). Die staan dan gewoon op de glazen plaat van het op dat moment gesloten gasfornuis.
Koken duurt niet zo lang, tenzij je een stoofpotje maakt. Met een inductieplaat er wel op letten dat je niet boven het ondersteunde vermogen gaat. Met mijn meer conventionele platen 6,5 en 4 A. Gebruik ik meestal het 4a geval of het 6.5 ding. Tesamen is eerder zelden, ik heb in de caravan maar 10a als zekering. Wanneer ik ze beide gebruik is het wat regeln, 1 warmt op, ander af en omgekeerd. Met die hitteplaten valt dat reuze mee, ze blijven immers warmte geven, ook nadat ze even uit staan.
De koelkast en andere grote verbruikers gaan even uit tijdens de kook.
Praktisch is wel iets anders, het is opletten.


Ik zie ook niet goed in waarom je 2 grote gasflessen meezeult wanneer je toch liefst electrisch werkt. Ik zou de twee groete flessen wegdoen (inruilen) en vervangen door 2 kleine en lichtgewicht dingen. Je hebt dan nog steeds die ene reserve zodat je niet zonder kunt vallen. Indien enkel bpvoor het koken zou je zelfs een simpel klein campinggasstel kunnen gebruiken. Wanneer überhaupt de gas wegvalt tijdens het koken kan jej je behelpen met dat vuurtje.
Indien die 2 flessen je eigendom zijn zou het ook wel eens kunnen dat ze herkeurd moeten worden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

martijn v o

Re: Gas verwijderen?

Bericht door martijn v o » di 18 aug 2020 12:50

Wat ik wel lekker vind is dat bij ons bijna alles dubbel is uitgevoerd. Bijvoorbeeld de kachel kan op gas en middels de ultra heat ook op electra. Het gebeurd ons nog wel eens dat we op een camping te maken krijgen met stroomuitval en dan kun je lekker verder met koelkast op gas en koffiezetten met de waterketel.
Kachel gebruiken wij hoogseizoen niet maar voor en na seizoen toch best wel vaak.
Wij redden het met 6 Ampere ook met de airco als we maar niet alles tegelijk aanzetten.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gas verwijderen?

Bericht door Ab » di 18 aug 2020 17:19

Ik snap ook niet waarom je 2 flessen van 15 kg mee hebt terwijl je geen gas gebruikt.. scratch.gif
Als het alleen voor de skottelbraai is, kan je net zo goed dat zware ding er ook uitgooien, de flessen thuis laten, en een of 2 kofferbrandertjes kopen met een stuk of 6 gasbusjes.
Je bespaart dan ook 50 kg. Dan kan je de inductieplaat ook thuislaten.
Die skottelbraai heb ik er jaren geleden al uitgegooid.
Met 1 brandertje en een Saphire op houtskool komen wij niks te kort.
Desnoods nog een klein flesje campinggaz in de disselbak, dan werkt het gasfornuis binnen ook nog voor noodgevallen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”