Thetford koelkast 4142e+ start niet op gas

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Michael
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 17 jun 2013 14:37

Thetford koelkast 4142e+ start niet op gas

Bericht door Michael » zo 24 mei 2020 12:56

Goedemiddag,

Inmiddels hebben wij onze nieuwe caravan knauw 580 qs kunnen ophalen en zijn we voor de 2de keer dit jaar ermee weg op een camping met privé sanitair.
Nu heb ik de optie erbij genomen om tijdens het rijden de koelkast op gas te kunnen gebruiken. De eerste keer werkte dit prima maar toen wij voor het Hemelvaart wilden vertrekken kreeg ik hem voor geen mogelijkheid op gas. Inmiddels ook contact met de dealer gehad en die vermoed lucht in de leiding en dit zou na een aantal keer opnieuw opstarten weg moeten zijn. Helaas ook dit helpt niet.

Alle gaskranen staan open en ook andere apparaten op gas werken gewoon. De koelkast heeft het op gas gedaan maar nu niet meer.
Op het moment dat ik de koelkast op gas probeer aan te zetten start de cyclus met het ontsteken (je hoort zachtjes de piepjes als je bij de roosters luistert). Echter is er geen ontbranding. Het blauwe ledje van de koelkast knippert rood en de gas vlam inclusief alle streepjes knipperen. Als je de foutmelding op het display zet zie je dat het gas teken brand en de 2 streepjes van links. Volgens de dealer is dat de melding dat er geen gas komt.

Inmiddels heb ik de dealer een bericht gestuurd en die zal morgen wel weer contact opnemen. Het vervelende is dat wij ongeveer 180km van de dealer vandaan wonen. Ik ben er van overtuigd dat ze het wel oplossen maar wellicht heeft iemand nog een idee wat ik kan proberen.

Dank voor jullie aandacht en moeite om te reageren.

Groet,

Michael

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Thetford koelkast 4142e+ start niet op gas

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 24 mei 2020 13:07

gasfles eraf gehad toevallig, misschien dat je ergens een knopje in moet drukken op de drukregelaar of crash unit om de doorvoer van gas weer vrij te geven.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Thetford koelkast 4142e+ start niet op gas

Bericht door Chris » zo 24 mei 2020 13:18

Misschien heb je de handleiding wel, maar ik heb die wel even opgezocht.
https://www.thetford-europe.com/lu/nl/p ... tie/n3142e
Onderaan die pagina staan wat tips en je kan de handleiding downloaden.
Op pag. 202 staan dan de tips en oplossingen.

Helaas is het moeilijk voor een buitenstaander om het probleem te tackelen....
Je zegt dat aan alle vereisten voldaan wordt.
Dan zou de KK het dus moeten doen... maar helaas.
Garantiewerk... dat is duidelijk.
Maar ja, ik snap de 180 km ook..

Evengoed, succes met de oplossing..
Controleer misschien nogmaals de gas aanvoer... crash sensor, gaskraan voor de KK in het keukenblok... etc etc..
Lees ook pagina 188 nog eens aandachtig door... wie weet....

Batterijen niet leeg???? aangesloten op de accu wellicht??
Schijnt nodig te zijn.
Laatst gewijzigd door Chris op zo 24 mei 2020 13:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Michael
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 17 jun 2013 14:37

Re: Thetford koelkast 4142e+ start niet op gas

Bericht door Michael » zo 24 mei 2020 13:23

Dank voor de reacties. Helaas heb ik die zaken al gecontroleerd. Ik ben ook bang dat het garantiewerk wordt. Zoals ik al aangaf heb ik de volste vertrouwen dat de dealer het ook gaat oplossen. Maar ik heb een klein sprankje hoop dat iemand iets roept waar ik zelf nog niet aan heb gedacht.

paasei1970
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 aug 2017 14:08

Re: Thetford koelkast 4142e+ start niet op gas

Bericht door paasei1970 » zo 24 mei 2020 20:51

Spinnenweb of stof in de venturi (word gas en lucht gemengd ).
Adria Altea 430DD 2006,gemodificeerd aan onze wensen.Unico Genua 280.

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Thetford koelkast 4142e+ start niet op gas

Bericht door Bartje » di 26 mei 2020 13:42

In theorie kan elke Thetford service dealer jou verder helpen, zelfs wanneer het om een garantiegeval gaat.
Een "Authorised Service center" of "Service center" heeft eigenlijk een verbintenis met Thetford om ook niet-klanten te helpen, ook onder garantie.
Een dealer is eigenlijk eerder een verkooppunt, en heeft deze verbintenis niet.
Je kan de service punten op https://www.thetford-europe.com/nl/nl/d ... ra-locator.

Het zijn natuurlijk rare tijden, alle dealers hebben een achterstand opgelopen vanwege Covid-19.
Ik vrees dat er maar weinigen gaan staan springen, maar je kan altijd eens rondvragen.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Plaats reactie

Terug naar “Gas”