kachel na onderhoudsbeurt

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Kleijn

kachel na onderhoudsbeurt

Bericht door Kleijn » di 21 mei 2019 19:18

17-10-2017 grote beurt Eriba Pan 1973. Ontstekingsautomaat kachel vervangen.(98 euro) .Kachel voor het eerst willen gebruiken 13-05-2019. Niet aan de praat te krijgen. Bij dealer onlangs branders schoongemaakt + kijkglas vervangen (108 euro). Werkt nu wel. Verhaal dealer: door het rijden met de caravan komen deeltjes uit de kacheluitlaat op de branders. De kachel moet ergo regelmatig worden gebruikt .
Vraag: Verhaal dealer is logisch? Verhaal dealer is onzin ? Verhaal dealer zou best hout kunnen snijden en kan ik een beroep op garantie op de reparatie wel schudden. Ben zeer benieuwd naar reacties.

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: kachel na onderhoudsbeurt

Bericht door Hans met Troll » di 21 mei 2019 19:28

ik vind deze verhaal raar,maar....het kan.maar dan moet die schorspeenpijp ook slijtage hebben.
ik nut de kachel hel veel en naar 14 jaren is nu die brander vervangen,hij was gewoon versleten.....
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: kachel na onderhoudsbeurt

Bericht door Micky » di 21 mei 2019 19:35

Die kachel is na reparatie 1,5 jaar niet gebruikt en het probleem is opgelost door wat anders dan de ontstekingsautomaat opnieuw te vervangen, je kunt de dealer hier niets verwijten, het kan wel spinrag of ander vuil zijn.

elke keer als wij weggaan controleer en gebruik ik alles wat op de caravan zit, gewoon zodat het regelmatig gebruikt wordt, best voor vertrek, maar anders kan het ook bij aankomst op de eerste camping, gewoon gas aan, ook de koelkast op gas en uiteraard de boiler en kachel.

RE.gif de schoorsteenpijp is van boven open en van onder zuigt de kachel verse lucht aan, het staat dus in verbinding met buiten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: kachel na onderhoudsbeurt

Bericht door Jan van Vijven » di 21 mei 2019 19:38

Onzin verhaal, de meeste caravan kachels worden niet of nauwelijks onderhouden en doen zonder morren minimaal tien jaar hun werk.
Rommel uit de schoorsteen? Jij stookt toch geen kolen? :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: kachel na onderhoudsbeurt

Bericht door Micky » di 21 mei 2019 19:48

Hier staat een link hoe je zelf de kachel kunt reinigen:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... ZFXJhn802u


oh ja, de link haalt gelijk een PDF binnen doe moet je dan even openen.
Laatst gewijzigd door Micky op di 21 mei 2019 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: kachel na onderhoudsbeurt

Bericht door BertJan » di 21 mei 2019 19:49

ontstekingsautomaat heeft niets met het kijkglas/brander te maken, en na 1,5 jaar kan er zo wat zijn met een kachel. de kachel zal 1,5 jaar geleden vast gebrand hebben na het vervangen van de ontstekingsautomaat en ze zullen als de mantel van de kachel eraf is vast even schoon gemaakt hebben waar ze bij kunnen, dealer valt mijns inziens niets te verwijten.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”