gasfles vullen met lpg

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
@dri

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door @dri » wo 28 okt 2009 13:33

Kweenie hoor, maar we bedoelen hetzelfde.
Juist met het doel om de slimmerds het argument te ontnemen dat enkel het aantreffen van een met LPG gevulde fles strafbaar is. Dat argument is in dit draadje nog niet ter sprake gekomen dacht ik, dus zo vanzelfsprekend leek mij dat niet.

Knappe jongen trouwens die een gevulde (DIN)fles op het oog kan bestempelen als zijnde met LPG. Je kan dus alleen betrapt worden op een heterdaadje. :?
Btw, wie wordt er dan beboet? De pomphouder of de consument? scratch.gif

De angst voor LPG is niet door enkele prutsende figuren ontstaan maar door onkunde van de wetgever. Iets dat wel vaker gebeurd. Neem het derde remlicht, nog niet zolang geleden kreeg je daar een forse prent voor omdat het te verwarrend zou zijn, tegenwoordig is het verplicht.
LPG is in het verkeer veiliger dan benzine, alhoewel de benzinetanks een stuk verbeterd zijn.
Het vermeende fenomeen dat de lpg tank een rijdende bom zou zijn heeft lang de mening in Den Haag bepaald.

(Hoe vul je trouwens een LPG tank in een stacaravan?) :wink:

heuvelman60

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door heuvelman60 » do 29 okt 2009 02:01

@dri schreef:Het gebruik van LPG is ook niet verboden in NL maar het vullen wel. (accijns).

3kPa = 30mm WS
Nee Adri, 3kPa is 30 cm water kolom.
Reken maar mee: 100.000Pa = 10m waterkolom = 1000 cm Waterkolom
dus 1000Pa = 10 cm waterkolom -> 3000 Pa is dan 30cm waterkolom.

Dus jullie hebben het allebei fout exclaim.gif haphop.gif

En voor de volledigheid ook nog naar PSI???
100kPa = 14,5 PSI dus 3kPa = 0,45 PSI
En voor wie het weten wil:
mmHg (kwik) 1 mmHg = 133Pa dus 3kPa = 22,56 mmHg
om het af te maken: 1 Pa = 1 N/m2

En een auto met LPG wordt in de Eurotunnel tegenwoordig niet meer toegelaten, terwijl dit eerst wel mocht...
Dus over de veiligheid ervan zijn idd de meningen verdeeld, want mijn losse, afgekoppelde gasflessen mogen wel mee, maar de auto niet scratch.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ab » do 29 okt 2009 13:14

Dat is dus duidelijke onkunde van de regelgever... :wink:

Bij brand is een Lpg autotank veel veiliger dan een dichtstaande gasfles..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

@dri

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door @dri » do 29 okt 2009 13:43

heuvelman60 schreef:Nee Adri, 3kPa is 30 cm water kolom.
Reken maar mee: 100.000Pa = 10m waterkolom = 1000 cm Waterkolom
dus 1000Pa = 10 cm waterkolom -> 3000 Pa is dan 30cm waterkolom.
Je hebt helemaal gelijk!

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Fred N » do 29 okt 2009 13:48

heuvelman60 schreef
En een auto met LPG wordt in de Eurotunnel tegenwoordig niet meer toegelaten, terwijl dit eerst wel mocht...
Onderstaande link van Eurotunnel :wink:
LPG and gas transport on Eurotunnel passenger service
[http://www.eurotunnel.com/ukcP3Main/ukc ... vel/ukpLPG

heuvelman60

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door heuvelman60 » vr 30 okt 2009 06:31

Euhhh, dat zei ik toch?
Aut's op LPG niet meer toegestaan:

LPG or equivalent flammable gas and dual powered vehicles (i.e. vehicles fitted with an LPG or equivalent tank as an alternative fuel) cannot be accepted for transport by Eurotunnel, even though:

- the LPG or equivalent tank is empty,
- the LPG or equivalent mode of the vehicle is not selected.

Maar dit is pas ingegaan na de brand die er jaren gelden woedde. Met mijn eerste Jeep Cherokee p LPG mocht ik er namelijk wel in. Maar dat is alweer wat jaren geleden

pd0bao

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door pd0bao » wo 4 nov 2009 13:16

Bij alle wetenswaardigheden over de drukregelaar (B -BP- in.en uitgaande druk etc) nog wat belangrijke gegevens vergeten : het bouwjaar en de doorstroomcapaciteit die opgegeven wordt in
kg/h (kilogram per uur) Gr. Jaap. N.b. Is 300 mm niet gelijk aan 30 cm ? Zonee ga ik toch mijn schoolgeld terughalen,groet
Jaap.
Laatst gewijzigd door pd0bao op di 19 jan 2010 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

heuvelman60

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door heuvelman60 » di 10 nov 2009 02:50

Ab schreef:Dat is dus duidelijke onkunde van de regelgever... :wink:

Bij brand is een Lpg autotank veel veiliger dan een dichtstaande gasfles..
Maar een losse gasfles van de brandhaard verwijderen is weer makkelijker dan het verwijderen van een LPG tank uit een brandend... voertuig, compartiment, boot, loods etc...
Denk dat 'm daar de kneep zit weenie.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ab » di 10 nov 2009 10:13

Wel makkelijker.. maar ook erg gevaarlijk. Je weet nooit wanneer ie gaat exploderen. Op veilige afstand blijven, en proberen te koelen met bluswater is dan slimmer. :wink:
In een tunnel is dat echter meestal onmogelijk.
Vandaar mijn opmerking.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

heuvelman60

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door heuvelman60 » wo 11 nov 2009 01:44

Tja, ik ga ervan uit dat ze er wel over nagedacht zullen hebben...
Ook mag mijn gasfles wel mee, maar afgesloten en los. Dus niet aangesloten in mn dissel...
Ik weet niet wat ze als argument hebben gebruikt om die regel in te stellen. Ik weet wel dat die regel is ingesteld NA de brand die ze hebben gehad. Er ligt dus kennelijk een negatieve ervaring aan ten grondslag question.gif

@dri

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door @dri » wo 11 nov 2009 12:51

heuvelman60 schreef:Tja, ik ga ervan uit dat ze er wel over nagedacht zullen hebben...
Dat moet je nooit doen en altijd zelf blijven nadenken natuurlijk.
Het mag vrij duidelijk zijn dat een afgesloten, los in de auto vervoerde gasfles een vele malen groter gevaar als bom opleverd dan een afblazende (en brandende) LPG tank.
Het gebrek aan inzicht van de overheid die heeft geleid tot deze maatregel is dus levensgevaarlijk. Of er is niet goed over nagedacht voordat deze werd ingevoerd. Iets wat schering en inslag is helaas.

draadman

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door draadman » wo 3 feb 2010 21:09

Ik ben dus ook zo iemand die met de regelmaat van de klok m,n gas flessen vult met lpg
twee groene voor de caravan Koken kachel skutel braai voortent kachel
In de schuur voor m,n vis pan. En voor verwarming in schuur heb ik een 40ltr auto gastank staan iets omgebouwt wellis waar Maar die vul ik ook regematig bij het tank station thumbup.gif

dekkerharderwijk

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door dekkerharderwijk » ma 22 feb 2010 17:20

hallo'

eerst wil ik iedereen die een bericht heeft achtergelaten bedanken
ik ben een heleboel informati egekregen waar ik cker wat mee kan

ook ben ik enthousiast verrast dat dit onderwerp zo leeft

om even op alle waarschuwingen in te gaan: natuurlijk weet ik dat je voorzichtig met gas om moet gaan. het is natuurlijk niet voor niets dat je de flessen niet legaal zelf bij mag vullen, maar (ondertussen heb ik een adaptor gemaakt) wanneer je zorgvuldig te werk gaat kan er eigenlijk niks gebeuren bij het vullen van je gasfles. ik heb nu drie vullingen gedaan en op deze manier heb ik al aardig wat geld uitgespaard.

uiteraard zal ik het leuk vinden wanneer er nog steeds mensen blijven reageren met bevindingen over het lpg gebruik en het zelf bijvullen van de flessen op deze manier.
negatieve reacties zijn ook welkom, je kan immers nooit voorzichtig genoeg zijn.

gr ronald

Gebruikersavatar
PD5wve
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 7 jul 2008 15:55
Locatie: De Rijp Noord Holland
Contacteer:

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door PD5wve » do 8 apr 2010 01:01

Blondi, Ik gebruik al heel wat jaren LPG en ik heb niet meer of minder onderhoud als anderen aan mijn branders.
Allemaal bangmakerij. Sterker nog tot zeker een paar jaar geleden deden veel vulstations gewoon lpg in je tank en vulden ze daar goed de zakken mee. en niemand heeft dat in de gaten. Ook heb ik er rookgas metingen op uitgevoerd en dat zat nagenoeg geen verschil in.
De branders moet je toch goed schoonhouden. De dealer lult uit zijn nek.

mijn zwager ging vandaag een BP ligt gewicht fles omruilen 33 euro.. ik ben 12 euro kwijt. lekker hoor

willem
wij trekken met een Dodge Ram 1500 Laramie V8 met 5.7 getuned op lpg 430PK en 585NM Koppel en de caravan is een Dethleff Beduin 5,90 2,5mtr breed met winter pakket. enne op LPG kan je niet alleen koken maar de dodge rijd er goed op. ;-)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door WillyL » do 8 apr 2010 11:04

'k Heb geen ervaring met het vullen van gasflessen en iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn daden en dus meng ik me niet in de discussie of dit al dan niet legaal/toegelaten/aangewezen is. Vloeken mag ook niet! Maar ik wil wel het volgende kwijt voor wat het waard is...

Ik dacht dat er op elke gasfles een merkteken (stempel) staat van de laatste (over)drukmeting. Zelfvullers moeten de geldigheidsdatum zelf in het oog houden (hoelang? 5 jaar, 10 jaar?). Ik dacht dat in het reguliere circuit de herkeuring automatisch gedaan worden door de gasleveranciers - ik kan me wel vergissen. Ik geef (gaf) telkens de oude gasfles in ruil voor een gevulde fles en hoop natuurlijk dat daarvan de keuring en geldigheidsdatum OK is.
Zelfsvullers raad ik dus aan om de zoveel jaar toch een 'normale' vulling (=ruil) te laten doen, ze hebben dan dadelijk een 'nieuwe' gekeurde fles.

Héél lang geleden reed ik met een wagen op LPG. Regelmatig moesten we een dop (reservoirtje) onderaan uit de verdamper schroeven en de (stinkende) vette smurrie daaruit kuisen. Ik vraag me af of de huidige LPG properder is.

Tegenwoordig koken we (wanneer mogelijk buiten de caravan) op een electrisch vuurtje (met 2 kookplaten). De kok van dienst is dan nog gezellig bij zijn gezelschap (in de luie zetels voor de caravan) en niet afgezonderd in de keuken. Verwarmen doen we ook electrisch en de koelkast staat steeds op de 240V stand. Het is op sommige campings wel schipperen met de stroomsterkte - tijdens het koken de verwarming af en enkel de 'kleine' kookplaat (3A) gebruiken. Hééééél zelden moeten we toch op gas... Electriciteit is zo-wie-zo (duur) betaald op de campings. Sinds 4 jaar - of was dat langer geleden - heb ik geen nieuwe gasfles meer moeten kopen (euh, is de geldigheid daarvan nog OK? scratch.gif ) en dus doe ik geen moeite om zelf gas te vullen... We gaan wel steeds op campings staan en niet gewoon langs de weg.

Nollie

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Nollie » do 8 apr 2010 13:04

voor mij geen LPG
wij zijn regelmatig weg met de caravan en als het erg koud is in de herfst en winter komt de rest er gewoon niet meer uit, dan denk je nog genoeg gas te hebben en dan sta je 's nachts in de kou

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ab » do 8 apr 2010 14:34

Dat kan.. Vooral als de fles of tanks in de zomer gevuld zijn. Dan is het aandeel butaan groter, en is het mogelijk dat dit gedeeltelijk achterblijft.
Met de winterkwaliteit LPG speelt dit veel minder.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ab » do 8 apr 2010 14:50

wl002_cf schreef:
Tegenwoordig koken we (wanneer mogelijk buiten de caravan) op een electrisch vuurtje (met 2 kookplaten). De kok van dienst is dan nog gezellig bij zijn gezelschap (in de luie zetels voor de caravan) en niet afgezonderd in de keuken. Verwarmen doen we ook electrisch en de koelkast staat steeds op de 240V stand. Het is op sommige campings wel schipperen met de stroomsterkte - tijdens het koken de verwarming af en enkel de 'kleine' kookplaat (3A) gebruiken. Hééééél zelden moeten we toch op gas... Electriciteit is zo-wie-zo (duur) betaald op de campings.
Wij waren afgelopen Pasen 5 dagen op een camping op Texel. Koken op gas en de skottelbraai. Verwarming ook op gas.
Alleen de koelkast dus maar op 240, wat lampjes 's avonds, en 1 x koffie zetten per dag met de Senseo.
De elektra werd na afloop naar verbruik afgerekend. Was niet echt duur, 50 eurocent per Kwh. Af te rekenen na 5 dagen : € 22.50
Even daarvoor was de elektra in Oostenrijk 80 cent per Kwh. Daar waren we in 10 dagen iets van € 60 kwijt aan elektra.

Ik zie de rekening al, als we ook elektrisch gaan koken.. en verwarmen.
Dan mag je iets van € 35.-- per dag af komen rekenen...
De reden, dat steeds meer campings de elektriciteit achteraf gaan berekenen, komt door de mentaliteit van de mensen die denken: Ik betaal toch al € 3.50 per dag voor de stroom . En dus vervolgens zoveel stroom afnemen, dat de camping er zwaar geld bij moet leggen.

Elektrisch verwarmen, zeg effe 1500 W, kost de camping alleen al meer dan € 10.-- per dag...
Gek he, dat de stroom steeds meer per afgenomen KW betaald moet worden.. :wink:
Dan laat je het wel , om die Ultraheat bijv. dag en nacht aan te hebben, als je daar € 1.60 per uur voor mag dokken.. :lol: :lol:
(bij 0.80 eurocent)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Peter1379 » do 8 apr 2010 16:52

RE.gif Ik vind het niet gek dat electriciteit apart afgerekend moet worden maar ik vind het juist een goede zaak. Zo betaal je voor wat je gebruikt en betaal je geen € 3,50 ook al gebruik je helemaal geen stroom.
Het is hier al eerder te sprake gekomen maar ik denk dat je gebruik mag maken waar je voor betaald, of dat nu het zwembad, het water, het toilet of de electriciteit is.
Als een camping eigenaar het idee heeft dat hij er niet mee uitkomt kan hij betaling naar gebruik invoeren.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een camping eigenaar aan het einde van mijn vakantie geld terug gaf omdat er maar zo weinig electriciteit gebruikt was. Ik ben benieuwd of er op het forum iemand is die dit wel eens mee heeft gemaakt.
De caravan net opgehaald in Oostenrijk en bij vertrek een behoorlijke energie rekening af moeten rekenen maar daar heb ik geen moeite mee, dat is onze eigen keuze geweest.
Bij de electriciteit zat een gedeelte wat bij de prijs in zat en het meerverbruik moest bijbetaald worden.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ab » do 8 apr 2010 21:10

Natuurlijk mag je gebruik maken van wat je betaald.
Maar als je 3.50 betaald, is het de bedoeling, dat je een normaal gebruik maakt van de elektra. Je krijgt meestal 6 A. Als je dit volledig zou benutten, onder het motto: Ik betaal er toch voor, komt de camping er zwaar aan te kort. ( ca 7 euro per dag )
Elektrisch verwarmen is echt niet de bedoeling.

Bij een volstrekt normaal gebruik, en een prijs van 50 ct, kost het al meer als je achteraf betaald bleek mij vorige week.
Elke plaats had overigens 16 A.
Als je dit volledig zou gaan benutten, zou dat dus ongeveer 45 euro per dag gaan kosten !

Ik vind het een beetje vreemd, dat iedereen weet, dat elektrisch verwarmen erg duur is, en dit thuis over het algemeen ook niet doet.
Op de camping gaat dit voor velen niet meer op lijkt het..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door WillyL » vr 9 apr 2010 10:24

Ik ben het totaal oneens met jullie berekeningen van het verbruik per dag. Vooral tijdens de zomermaanden heb je niet echt veel verwarming nodig. De volgende snelle en theoretische berekening heb ik gemaakt met de prijs die ik als particulier aan electriciteit betaal bij mijn leverancier (ecopower) per kWh.
Er vanuit gaande dat een toestel van 1000 watt een verbruik heeft van 1kWh en aangenomen dat de verwarming 12 uur per dag warmt (dus echt stroom verbruikt - tijdens de zomer is dat zeker minder, of zelfs niets) op een stand van 1000 watt en we 1 uur per dag koken (warmen van de kookplaten) - ook op 1000 watt (wat in realiteit veel minder lang is) kom ik tot de volgende resultaten.
Prijs Watt Duur(h) Wat Kh Kost
0,18 1000 12 Verwarming 12 2,16
0,18 1000 1 Koken 1 0,18
0,18 120 12 Koelkast 1,44 0,26
0,18 300 4 Verlichting 1,2 0,22
0,18 800 0,5 Waterkoker 0,4 0,07

Totaal 2,89

2,9€ is dus minder dan de 3.5 Euro waarvan sprake in een eerdere reply. Noteer ook dat campings - althans in België - GEEN winst mogen maken op energieleveringen. Ze vragen soms (altijd?) meer onder het mom van de installatiekosten...

Ik heb een leverancier die .18€ aanrekend - inclusief distributiekosten, teller enz.. Indien jullie .50€ betalen moeten jullie DRINGEND overschakelen naar een goedkopere (ook de campinguitbaters). In België levert Ecopower 100% groene energie.

En ja, in het licht van mijn berekeningen vind ik helemaal niet erg dat ik ervoor zou zorgen dat de campinguitbaters hun prijzen zouden moeten verhogen en schaam ik me er ook helemaal niet voor om op camping 'electrisch' te leven.

Groeten van een niet-collegiale, profiterende kampeerder - althans in jullie ogen - schrik.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ab » vr 9 apr 2010 11:05

De goedkoopste camping die ik de laatste tijd ben tegengekomen, rekende dus 0.50 eurocent.
Daar verdienen ze wel aan.

Ik betaal zelf wel iets meer dan 0.18..

Dat komt ook door: Energiebelasting op levering van elektriciteit en gas (bijna 1100 euro)
Transport van elektriciteit en gas (423 euro)
Meterhuur, overige producten diensten enheffingen 101,23 euro.
Tel je al deze kosten ook mee ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Blondi

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Blondi » za 15 jan 2011 17:04

Ben ook overgeschakeld van propaan naar lpg in propaan flessen,heb er wel een vetfilter tussen geplaatst.
Kachel staat nu 2dagen aan voor test alles werkt perfect,als nu de fles leeg is ga ik er 2halen voor op reis,geen restjes meer en altijd volle flesen mee op reis.
En niet onbelangrijk veel goedkoper,ja sorry hoor vaderke staat melkt mij al genoeg uit. whistle.gif haphop.gif

pd0bao

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door pd0bao » za 15 jan 2011 20:52

Amaai Blondi het afgevangen vet uit de LPG kunde altijd nog verkopen aan een frituurkot -eigenaar: toch weer wat teruggepakt van vaderke Staat.Voegt misschien ook nog wat toe aan het aroma. Gr.Jaap

Blondi

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Blondi » za 15 jan 2011 21:51

RE.gif
jaap u ook wa hebben voor......... awhoea.gif

Plaats reactie

Terug naar “Gas”