Acculader koppelen aan omvormer J005201

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Haenzel

Acculader koppelen aan omvormer J005201

Bericht door Haenzel » ma 6 jul 2009 12:39

Ik ben in het bezit van een Chateau Caratt 490. In de caravan bevindt zich een omvormer type J005201 (180 watt). De mogelijkheid bestaat om een originele lader te koppelen (J005205). Deze kan ik echter nergens vinden. Nu wil ik een (kleine) universele acculader koppelen om 2 kleine accu's (12Ah, om tijdelijk toch licht en water te hebben indien geen andere stroombron voorradig) te kunnen laden indien de omvormer ingeschakeld is.

Is er iemand die een handleiding / schema heeft van de genoemde omvormer?
Ik neem aan als ik een universele lader koppel ah 12v circuit, ik ervoor moet zorgen dat de stroom niet andersom gaat lopen (diode) of is deze gedachte onterecht?
Ook mag de dynamo van de auto de accu's niet laden (scheidingsrelais is mij net iets te duur...)
Zijn er andere zaken waar ik op moet letten?

Haenzel

Re: Acculader koppelen aan omvormer J005201

Bericht door Haenzel » wo 15 jul 2009 13:01

Heb de stoute schoenen maar aangetrokken en een "vreemde" acculader aangesloten . Het blijkt dat omvormer en de "vreemde"acculader prima gelijktijdig kunnen samenwerken. Heb 12v afgetapt van de accu(lader) en deze op een speciale connector van de omvormer aangesloten; dit zorgt ervoor dat boordspanning door de boordaccu's geleverd wordt zodra 220v wegvalt. De enige aanpassing die ik gedaan heb is een relais geplaatst die de verbinding tussen boordaccu(lader) en omvormer verbreekt op het moment dat de caravan elektrisch gekoppeld wordt met de auto. Dit om te voorkomen dat de auto de boordaccu's oplaadt. (Dit in verband met naar mijn mening te dunne standaard kabels)

Wellicht dat iemand hier iets aan heeft.......

Gebruikersavatar
elddisuser
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 31 jul 2020 09:21

Re: Acculader koppelen aan omvormer J005201

Bericht door elddisuser » vr 31 jul 2020 11:47

Zeker nuttig! Ik heb ook een dergelijke omvormer in mijn Elddis caravan en denk dat ik daar ook een acculader op aan ga sluiten.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Acculader koppelen aan omvormer J005201

Bericht door Chris » vr 31 jul 2020 12:09

RE.gif
Let op...
Je reageerde op een 11 jaar oud topic..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
elddisuser
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 31 jul 2020 09:21

Re: Acculader koppelen aan omvormer J005201

Bericht door elddisuser » zo 2 aug 2020 09:11

Bedankt voor de reminder Chris! Ik ben mij daarvan bewust, maar ik heb ook een 16 jaar oude caravan thumbup.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Acculader koppelen aan omvormer J005201

Bericht door Hobby Linka » zo 2 aug 2020 09:59

RE.gif

En de Topic starter is ook geen lid meer van het forum. Dus bij eventuele vragen zal je van hem geen antwoord meer krijgen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”