Instelbaar stroommeetrelais

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
mliemburg
Berichten: 6
Lid geworden op: di 16 apr 2019 19:25

Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door mliemburg » do 7 okt 2021 16:13

Bij ons komt het wel eens voor dat wij meer stroom afnemen dan de automaat van de kampeerplaats toestaat. Op het moment dat je zelf bij de zekeringsautomaat kan is dat niet zo'n probleem, maar het komt wel eens voor dat je de technische dienst moet bellen. Waar ik aan zit te denken is het plaatsen van een instelbare stroommeetrelais. Ik ken deze dingen vanuit de industrie. Je stelt de stroom in en loopt er meer stroom de ingesteld dan valt het relais af. Een instelbare lijkt mij het meest handig aangezien je niet op alle kampeerplaatsen dezelfde hoeveelheid stroom mag afnemen. Het mooist zou in mijn ogen, als techneut, een digitale zijn die via een display instelbaar is. Bij de industriële apparatuur heb ik er nog geen één gevonden die geschikt is.

Graag jullie hints en tips!

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door merchr32 » do 7 okt 2021 16:31

Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 521
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door Witte yeti » do 7 okt 2021 17:48

Lees onderstaand topic eens door, misschien zit daar de oplossing voor je bij.
viewtopic.php?f=76&t=25130&hilit=Walstroommeter
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door Chris » do 7 okt 2021 19:28

mliemburg schreef:
do 7 okt 2021 16:13
Bij ons komt het wel eens voor dat wij meer stroom afnemen dan de automaat van de kampeerplaats toestaat. Op het moment dat je zelf bij de zekeringsautomaat kan is dat niet zo'n probleem, maar het komt wel eens voor dat je de technische dienst moet bellen. Waar ik aan zit te denken is het plaatsen van een instelbare stroommeetrelais. Ik ken deze dingen vanuit de industrie. Je stelt de stroom in en loopt er meer stroom de ingesteld dan valt het relais af. Een instelbare lijkt mij het meest handig aangezien je niet op alle kampeerplaatsen dezelfde hoeveelheid stroom mag afnemen. Het mooist zou in mijn ogen, als techneut, een digitale zijn die via een display instelbaar is. Bij de industriële apparatuur heb ik er nog geen één gevonden die geschikt is.

Graag jullie hints en tips!
Ik moet gaan zoeken... maar....want....ergens hier op het forum is een verhaal over zo'n "Stroommeetrelais".

Een forumlid heeft bijna brand gehad door zo'n ding.
Het probleem is simpel...
Om jou binnenkomende spanning uit te gaan schakelen zodra je teveel stroom trekt.... moet die stroom gemeten worden.
Dat is dan extra bedrading die tussen de CEE invoerdoos en de omvormer moet komen, maar in die extra bedrading is een brok elektronica opgenomen.
En daar wringt de schoen..
Zelf wil ik ( als techneut zijnde) echt geen meetapparatuur in serie met mijn binnenkomende spanning hebben... om stroom te meten.
En dan ook nog eens iets instelbaars.... nou ik denk dan: nog meer kwetsbaarder...

Jou probleem was mij zeker niet onbekend, want de dames in mijn gezinnetje hadden ook niet veel ideeen mtb stroomverbruik.
Gerust ging de koffiepot, waterkoker, Fohn en airco allemaal tegelijk aan.... met het bekende gevolg.

Ik heb een z.g. Walstroom meter in mijn hut gemaakt.... niks aan apparatuur of meetapparatuur tussen de binnenkomende CEE bedrading..
En met die meter lees ik gewoon af wat het verbruik op dat moment is.
En de dames "aan boord" hebben het nu ook goed door... lekker geoefend eerst maar duidelijk is dat dingen die iets moeten verwarmen veel stroom vreten.
Mijn dames weten het nu...
En... naast dat ik nu geen serie meetzooi in mijn hut heb met een flutding van 300 euro eraan, heb ik een duidelijke meter voor 10 euro
De meesten hier kennen dit plaatje wel..
Mijn centrale meetpaneel, met accu voltmeter en waterniveau meter samen.
.
centrale met verlichting.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door iemand » do 7 okt 2021 21:07

Inzicht in je verbruik en zo weten wat nog over is, of even uit kan lijkt me fijner dan alsnog uit gaan [aschrik.gif]

Zo'n verbruiksmeter als Chris aangeeft en een lijstje en je bent er..

Mijn lijstje kun je op mn site lezen...https://avento.weebly.com/energieverbruik.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door merchr32 » vr 8 okt 2021 10:51

Nou met alle respect naar ieders voorkeuren en meningen, maar dan zit er in onze caravan een 'serie meetzooi' met een flutding van € 300,- waar wij (en vele anderen met mij) al tientallen jaren tevreden mee rondtouren. KIP monteert deze apparaatjes ab initio in hun modellen en KIP monteert mijn inziens geen rotzooi.

Ook met zo'n apparaatje in de caravan denken we zeker na welke apparaten we inschakelen of gebruiken willen, maar het is wel zo gemakkelijk dat er een beveiliging is, zeker met onzichtbare verbruikers als de ijskast, vloerverwarming en de hoofdverwarming. Gemak dient de mens zegt men.
Voor ons absoluut onnodig om lijstjes bij te houden (klinkt ook een beetje achterhaald) en zou het apparaatje het begeven dan is een eenvoudige switch voldoende om het apparaat te overbruggen.

We zijn er al zeker 25 jaar tevreden over zonder enige problemen ooit.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door Chris » vr 8 okt 2021 20:17

[re.gif]

Ik weet idd dat KIP dit een tijd heeft gemonteerd, maar ook weer van af gestapt zijn...met een reden.
Maar dat neemt niet weg dat alle elektronica wat in serie met de "Walstoom" aangesloten is, een extra "probleem" op kan leveren.
Een forumlid had er bijna brand door en een ander was ten einde raad omdat hij er niet achter kon komen waardoor de elektrische problemen nu veroorzaakt werden die hij had.

Ook mijn mening.... Alles wat tussen de 230 volt gemaakt moet worden aan elektronica maakt het een stap extra kwetsbaar.
Liefst zie ik de 230 volt rechtstreeks op de omvormer... (met tussenkomst van een combi automaat.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door iemand » vr 8 okt 2021 21:00

Topic Starter heeft een probleem "Bij ons komt het wel eens voor dat wij meer stroom afnemen dan de automaat van de kampeerplaats toestaat."

en hoopt dat dat kastje de oplossing is. Tja allen voor de zekering buiten je caravan, maar niet voor de "oorzaak".

Oorzaak ligt mi bij "geen inzicht in je totale stroomverbruik" en "geen inzicht in het verbruik per apparaat".
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door nonblond » vr 8 okt 2021 21:15

Het is mij ook overkomen en inmiddels door ervaring wijs geworden weet ik wat wel en niet tegelijk aan kan. Maar een verbruikslijstje is als je die ervaring nog niet hebt best handig.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door Ab » vr 8 okt 2021 23:06

Screenshot_20211008-230304_Google.jpg
Dit is ook misschien ook nog een optie.
Google maar eens op watt controller.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door Jaap van Duijn » za 9 okt 2021 09:04

@chris,

Ok dat is wel duidelijk maar wat gedacht van een binnenkomende 230V op verschillende automaten zoals 6, 10 en 16Amp.
Als je weet wat de camping geeft / leveren zal dan schakel je die hogere uit en klaar. Als je dan ook nog snel automaat neemt i..p.v. traag heb je het helemaal.
Dat is toch veilig? en netjes? en eenvoudig?

Jaap

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door iemand » za 9 okt 2021 11:22

Zoek maar eens op "selectiviteit" van een zekeringsautomaat.
Komt erop neer dat niet te garanderen is dat jou zekering als 1-e eruit gaat, tenzij die jou zekeringsautomaat beduidend lagere waarde heeft.
En dat is nou net niet wat je wilt. scratch.gif

Achter een 6 ampere v/d camping zou je dan zelf iets van 1 ampere zekering moeten hebben.... whistle.gif

Enige wat werkt is ...
Je moet je gebruik in balans houden met je maximaal mogelijk gebruik.
Of de (groot-)verbruikers minder laten verbruiken, maar dan duurt het opwarmen langer.

p.s.
mbt watt-controller; daar is al eea over beschreven op het forum... bv... viewtopic.php?t=7876
Heb je eigenlijk alleen wat aan met "ouderwets" verwarmingselement of koffiezetapparaat.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 521
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door Witte yeti » za 9 okt 2021 12:31

Het lijkt me het handigst om zo’n walstroommeter door @Chris beschreven te monteren. Zelf heb ik die meter ook geplaatst. Op deze meter lees de actuele spanning, stroom en vermogen af. Je ziet precies op het moment dat je een grootverbruiker (koffiezetapparaat, waterkoker, föhn e.d.) wilt inschakelen of dat mogelijk is. Je kan dan tijdelijk verbruikers even uitzetten, b.v. Koelkast, boiler e.d.
E7A10AC6-FFB4-4B60-9B32-080AC21087D2.jpeg
Op de meter lees je links- en rechtsboven en linksonder actuele gegevens af. De waarde rechtsonder is het totale verbruik en kan je resetten.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4284
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door WillyL » za 9 okt 2021 19:29

[re.gif] inderdaad, heel praktisch en je leert je verbruik kennen. Je moet dan enkel nog de anderen in het gezien trainen...

Let op bij bestellen. Er zijn 2 versies, een die op de leiding geplaatst wordt, dat is de FOUTE. Je moet die met een spoel (coil) nemen. Hier gaat 1 binnenkomende draad (blauw of bruin) van de 230 door (de opening in de kern) en dus komt er door het toestel geen hoog stroom.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door Jaap van Duijn » zo 10 okt 2021 08:42

@Iemand,

Waarom moet bij levering 6 ampere bij je zelf een 1 ampere zekering geplaatst zijn?
Leveren 6 ampere traag en plaatsen 6 ampere snel (schil pad en haasje het ik geleerd).
Al al zeg je 100 keer geen koffie zetten en haar fohn gelijk gebruiken, wat gebeurde er, juist.
Dus denk ik, en hoef ik geen gelijk,, dat die 6 ampere snel zekering die gemonteerd is ons al veel paal zekeringen trippen voorkomen heeft.
Maar U heeft gelijk hoor, we moeten opletten.

Jaap

Techn

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door Techn » zo 10 okt 2021 09:06

Hoe weet je of de paal traag is?

Deze is over het algemeen altijd een b karakteristiek


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door Jaap van Duijn » zo 10 okt 2021 09:28

De camping beheerders willen ook niet blijven lopen voor elke scheet, ook al vragen ze geld als de zekering er uit vliegt.
Als je zelf snel hebt ben je dat stukje voor.
Voor je zelf, voor vrouw en kinderen nog wel als politie agent en verbruiks bewaker :).
Ik begrijp dat er toch tegen stand is door zelf juist afzekeren, zo is het en zo blijft het.

Jaap

Nemeg
Berichten: 110
Lid geworden op: za 15 aug 2020 20:27

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door Nemeg » zo 10 okt 2021 11:04

Bovenstaande foto geeft 232 volt en 0,84 amp aan, dat is 194,88 watt.
De meter geeft 121,5 watt aan .
Hoe betrouwbaar is dat ding of mis ik iets.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door Jan van Vijven » zo 10 okt 2021 11:50

Eigenlijk zie ik geen probleem… bij ons vlogen de zekeringen er maar heel weinig uit, en toch konden we alles gebruiken, kwestie van een beetje nadenken.
Of jou zekering er nu uitvliegt of die van de camping maakt niets uit, ik mag aannemen dat het maar één keer gebeurt en dat je dan wel begrijpt waar de oorzaak zit.

Die meter van Chris heeft ook weinig zin in deze, die geeft aan wat je verbruikt en voorkomt niets. Als de boel klapt ben je te laat.
Als je echt bijna “idiot proof” wilt zijn zet dan een 4 amp (B) zekering in je installatie en bijna overal ben je de camping voor.
Je leeft dan overal het zelfde en hoeft nooit meer na te denken, je hebt immers overal de zelfde zekering ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door Chris » zo 10 okt 2021 12:03

[re.gif]

Je kan bij de meter van mij zelfs een alarm instellen.
Dan begint het ding te jammeren als je teveel stroom trekt.
Maar... hij klapt er idd niet uit.

Ik denk ook, en dat is in mijn huishouden ook bewezen door de dames aan boord, dat een beetje logisch denken al 99% voorkomt.
De laatste keer dat wij een automaat van de camping er uit lieten trippen is al heel lang geleden.
Daarbij,,, ook al eerder gezegd..
Als je een 6 ampere aansluiting hebt gaat ie er echt niet bij 6,1 ampere uit... ook niet bij 7, en zelfs niet bij 8 als het heel kortstondig is..
Die campingbaas zou blijven lopen ...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door Niels83 » zo 10 okt 2021 15:22

Persoonlijk reken ik het altijd gewoon uit. Als je steeds alle wattage door 200 deelt is de som makkelijk en kom je niet echt in de buurt van het kritieke punt, een oplader of lampje kan dan altijd naast je gebruikers.

Ik heb ook nooit begrepen wat het nut is van een groepenkast in de hut die in mijn geval op 16 ampere is afgezekerd. Leuk maar dat krijg je bijna nergens meer op de camping. Dus doet die kast in de praktijk helemaal niets.

1 keer in Friesland gehad. Die man had 4 en 8 ampere plaatsen, maar vertelde ons direct fluisterend dat overal 16 ampere was, hij had geen zin om ''s nachts zijn bed uit te moeten om de schakelaar om te zetten. Maar niet verder vertellen, euh nee dat is niet nodig als jij het zelf meteen verteld.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door scooterandre » ma 11 okt 2021 10:31

Nemeg schreef:
zo 10 okt 2021 11:04
Bovenstaande foto geeft 232 volt en 0,84 amp aan, dat is 194,88 watt.
De meter geeft 121,5 watt aan .
Hoe betrouwbaar is dat ding of mis ik iets.
Waarschijnlijk een capacitieve of inductieve belasting, waardoor de cosinus phi = 0,62.
Buien vallen niet.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door Jaap van Duijn » ma 11 okt 2021 12:01

@Niels83,

Dat is toch vreemd, wij zagen afgelopen 2 jaar eigenlijk steeds meer 16Amp. aansluitingen met zekeringen.
Wat wel is, en niet verwonderlijk je moet nu per KWh afrekenen want wat je allemaal niet ziet aan kachels en elektrische attributen dan denk ik wel eens?
Dus ja wat een tegen valt is voor anderen een meevaller.

Jaap

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door Ab » ma 11 okt 2021 14:46

Om nog even op de eerste vraag terug te komen..
Alle voorzieningen om te zorgen dat je het max. aantal Amps van de paal niet overschrijdt, zijn eigenlijk nutteloos.
Ik begrijp de vraag erna wel, net als alle nieuwe kampeerders heb ik ( of mijn vrouw )ooit, heel lang geleden ook wel gehad dat de zekering in de paal eruit vloog.
Hoogst vervelend.
Maar na een paar keer ga je nadenken. Bij 6 A moet je al uitkijken.
Geen waterkokers meer gebruiken, geen elektrische verwarming.
De waterkoker die hier in huis staat, trekt al 10 A..
2000 watt kachel kan soms ook al 9 of 10 A zijn, afhankelijk van het voltage op de camping, dat vaak lang geen 230 volt is.
Er zijn er wel die minder vermogen trekken, maar het blijft altijd veel.
Een klein koffiezet apparaatje zoals bijv. een Pixie heeft een vermogen van 1260 watt. Reken dus maar op 5,6 A
Een Senseo gaat daar nog een eindje overheen.
Het werkt meestal nog net, als je 6 A hebt..maar je zit wel op de grens. De koelkast en de boiler kunnen toevallig ook net weer besluiten om te gaan verwarmen.
Tenzij je dus echt kiest voor een plek met 16 A, laat alle stroomvreters dus thuis, of gebruik ze niet.
Water koken op gas gaat ook snel..
Bewust worden van het verbruik van elektrische apparaten is dus erg handig, en ook noodzakelijk. Ook voor je wederhelft.
Er zal nooit meer een zekering eruit vliegen.
Ik noem dat maar gewoon het " probleem" oplossen.
Alle apparatuur die je inbouwt is alleen maar symptoombestrijding, met het resultaat dat je toch weer zonder stroom zit.
En dan dus weet dat je niks hebt aan je waterkoker of ander apparaat.
Handiger is het om het van tevoren effe uit te zoeken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: Instelbaar stroommeetrelais

Bericht door JRijkmans » ma 11 okt 2021 15:20

Wij hebben vanaf het begin al deze energy master. Eenvoudig in bediening. Kost ongeveer 300 euro. Te vinden op energy master.nl.
Bijlagen
20211011_145952.jpg
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”