12 volt AC of DC

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
peterp
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 17 sep 2017 23:12

12 volt AC of DC

Bericht door peterp » do 19 aug 2021 23:12

Vorige week een Kip 45 TLB uit 1994 op de kopt getikt met als doel deze een beetje te gaan "pimpen". Daar bij meteen al een vraag. Weet iemand of de de 12 volt AC of DC is in deze caravan. Er zitten TL balkjes en gewone lampjes in dus ik vermoed AC. Ik weet het.......meten is weten.........maar heb morgen geen tijd en was nu nieuwsgierig.
Mocht het AC zijn wat is de makkelijkste manier om in 1x alles via een omvormer(?) om te zetten naar DC ? Met behulp van https://www.amazon.nl/neerwaartse-omvor ... 6527&psc=1
of bijvoorbeeld een Schaudt CSV300 plaatsen ter vervanging van de huidige omvormer. Wie zou me hier mee kunnen helpen omgeving Zeewolde?
Ford Kuga PHEV 2022

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door iemand » vr 20 aug 2021 06:19

Pimp hem dan ook electronisch op. De CSV300 is daar prima voor.
Dat andere dingetje niet.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door Morgoth » vr 20 aug 2021 13:48

12Vac? Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Waar moet dat vandaan komen? Een accu geeft 12Vdc. Er zal waarschijnlijk wel een voeding inzitten die van 230V weer 12V maakt maar ik neem aan dat deze ook meteen gelijk richt. Neon buisjes zijn er ook voor 12Vdc. Ik had ze in mijn Chevy ook.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

peterp
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 17 sep 2017 23:12

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door peterp » vr 20 aug 2021 18:13

iemand schreef:
vr 20 aug 2021 06:19
Pimp hem dan ook electronisch op. De CSV300 is daar prima voor.
Dat gaan we zeker doen vandaar de vraag ook. We brengen de wagen eerst naar een caravan handelaar voor een technische inspectie. Wordt ze oké bevonden dan gaan we daar mee aan de slag
Ford Kuga PHEV 2022

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door andrehj » vr 20 aug 2021 20:55

Morgoth schreef:
vr 20 aug 2021 13:48
12Vac? Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Waar moet dat vandaan komen? Een accu geeft 12Vdc. Er zal waarschijnlijk wel een voeding inzitten die van 230V weer 12V maakt maar ik neem aan dat deze ook meteen gelijk richt.
Verkeerde aanname. Oudere caravans hebben vaak 12V AC, uit alleen een trafo zonder gelijkrichter.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4192
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door WillyL » vr 20 aug 2021 21:21

Staat het niet gewoon ergens op een label van de transfo/omvormer? Staat er bij de 12v aansluiting geen plus en min-teken dan kan je er van uitgaan dat het wisselstroom is. Ook een golf-symbool (liggende S) bij de 12v indicatie duidt op wisselstroom.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

peterp
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 17 sep 2017 23:12

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door peterp » vr 20 aug 2021 21:26

WillyL schreef:
vr 20 aug 2021 21:21
Staat het niet gewoon ergens op een label van de transfo/omvormer? Staat er bij de 12v aansluiting geen plus en min-teken dan kan je er van uitgaan dat het wisselstroom is. Ook een golf-symbool (liggende S) bij de 12v indicatie duidt op wisselstroom.
Staat niks op het kapje behalve dan 12V. Ik zal morgen het kapje eens verwijderen.
Ford Kuga PHEV 2022

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door Micky » vr 20 aug 2021 21:32

Kip hanteert gewoon 12 DC in hun caravan, althans in onze 45 TLB je hebt de CERS die alles regelt, wil je dat gaan ombouwen naar een andere voeding heb je best wat werk, als de CERS het doet zou ik die gewoon blijven gebruiken, wil je dat niet, mag je me wel even laten zien welke CERS het is (paneel en unit) wellicht wil ik hem wel overnemen van je thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door Chris » vr 20 aug 2021 21:55

Morgoth schreef:
vr 20 aug 2021 13:48
12Vac? Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Waar moet dat vandaan komen? Een accu geeft 12Vdc. Er zal waarschijnlijk wel een voeding inzitten die van 230V weer 12V maakt maar ik neem aan dat deze ook meteen gelijk richt. Neon buisjes zijn er ook voor 12Vdc. Ik had ze in mijn Chevy ook.
Nope....bijna altijd veel AC en 1 amp DC voor de pompjes..
Is goedkoper he

Heeft TS een CERS...dan is alles wel DC..
Maar..oudere CERSsen zijn gevoelig voor condensator veroudering/lekkage.
Voor een zeer aannemelijk bedrag zijn die te vernieuwen.
Zeker doen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

peterp
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 17 sep 2017 23:12

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door peterp » vr 20 aug 2021 22:57

Micky schreef:
vr 20 aug 2021 21:32
Kip hanteert gewoon 12 DC in hun caravan, althans in onze 45 TLB
Nou dan moet het bij ons ook wel het geval zijn lijkt mij. En als deze bij jou nog steeds goed werkt laat ik hem w.s. (nog) niet vervangen. Zoals gezegd.........zal morgen eens de boel openmaken. Wordt vervolgd.....https://kipcaravans.nl/wp-content/uploa ... ravans.pdf ........hier valt te lezen dat de Kip voorzien is van een CERS
Ford Kuga PHEV 2022

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door Micky » za 21 aug 2021 10:04

[re.gif]

Bij mijn weten hebben alle Kip caravans een CERS, de vraag is wel hoe uitgebreid, de onze is vrij uitgebreid omdat de caravan af fabriek ook zonnepanelen en een boordaccu heeft.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door Morgoth » za 21 aug 2021 23:28

Dan zal ik bij mij toch eens meten. Altijd an DC uitgegaan
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door Micky » zo 22 aug 2021 10:05

[re.gif]

Ik heb nog nooit van 12v AC gehoord in een caravan
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door wolf » zo 22 aug 2021 12:06

Chris schreef:
vr 20 aug 2021 21:55
Nope....bijna altijd veel AC en 1 amp DC voor de pompjes..
Is goedkoper he
inderdaad onze Rapido ook alles 12V AC en een kleine omvormer voor de pomp, zo'n 8A als ik me niet vergis.
We gebruiken die pomp niet, dus heb ik vanaf die omvormer nieuwe ledspotjes en een auto-radio afgetakt.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door Conradi » zo 22 aug 2021 12:24

De kans dat het 12V AC is, is nihil. Echter 12 V DC heb je in soorten en maten. Een Schaudt CSV300 levert echt constant 12 V gelijkspanning af, zoals een accu levert. daarom kun je dimmers en LED-verlichting aansluiten.
Waarschijnlijk zit er in de Kip een halve gelijkrichter: dan heb je gelijkstroom - maar geen gelijk spanning . de spanning verloopt dan tussen 0 en 12 Volt. dat ding van Amazon werkt daar sowieso niet op.

Afbeelding
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door wolf » zo 22 aug 2021 17:52

[re.gif] dat snap ik niet maar zal wel aan mij liggen zeker?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door Eefje » zo 22 aug 2021 19:03

@Micky, komt soms wel voor bij caravans knipoog.gif onze eriba troll uit 2007 had 12V AC voor lampjes en een beetje 12V DC voor de pompjes. nu niet meer: nu schaudt 300 ingebouwd mrgreen.gif
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door Micky » zo 22 aug 2021 19:49

[re.gif]

echt nieuw voor me, thanx thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4192
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door WillyL » zo 22 aug 2021 20:07

Conradi schreef:
zo 22 aug 2021 12:24
De kans dat het 12V AC is, is nihil. Echter 12 V DC heb je in soorten en maten. Een Schaudt CSV300 levert echt constant 12 V gelijkspanning af, zoals een accu levert. daarom kun je dimmers en LED-verlichting aansluiten.
Waarschijnlijk zit er in de Kip een halve gelijkrichter: dan heb je gelijkstroom - maar geen gelijk spanning . de spanning verloopt dan tussen 0 en 12 Volt. dat ding van Amazon werkt daar sowieso niet op.

Afbeelding
Enig kader voor leken indien ze het willen begrijpen.
Uitgangspunt is de AC of alternating current, wisselspanning in mooier Nederlands. Hier gaat de spanning volgens een sinus, de golf, boven en onder de nul, vandaar wisselspanning. Om hier gelijkstroom , dus steeds positief of negatief, van te maken kan je een of meerdere diodes, of gelijkrichters, in de leiding plaatsen. Bij 1 diode wordt de spanning in een richting tegen gehouden en krijg je de puls positief of negatie met tussendoor een vlak stuk, afhankelijk van de sperrichting (op de diode het streepje, als symbool >|, gesperd richting pijltje als ik me nog goed herinner). Gebruik je een 'bruggelijkrichter' dan zijn het 4 diodes (in een ruit) die maken dat het gat, het platte stuk op de grafiek, toch correct opgevuld wordt. Je hebt dan langere tijd de juiste spanning. Voeg daarbij een stevige elko/ condensator en die bultjes wordt afgevlakt. Een geschakelde voeding werkt bijna gelijkaardig maar hier zit veel meer electronica in die er voor zorgt dat de spanning mooi vlak blijft (eigenlijk wordt een hoge spanning afgeknepen op een bepaalde waarde, je krijgt dan geen sinus maar eerder een vlak signaal met af en toe wat spikes naar nul, die dan opgevangen worden door bv elcos (of met andere woorden condensators)
Hopelijk heeft een leek dit zo wat begrepen, al betwijfel ik het scratch.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door Chris » ma 23 aug 2021 12:08

Conradi schreef:
zo 22 aug 2021 12:24
De kans dat het 12V AC is, is nihil. Echter 12 V DC heb je in soorten en maten. Een Schaudt CSV300 levert echt constant 12 V gelijkspanning af, zoals een accu levert. daarom kun je dimmers en LED-verlichting aansluiten.
Waarschijnlijk zit er in de Kip een halve gelijkrichter: dan heb je gelijkstroom - maar geen gelijk spanning . de spanning verloopt dan tussen 0 en 12 Volt. dat ding van Amazon werkt daar sowieso niet op.

Afbeelding
Precies.....

En de meeste wat oudere omvormers produceren de middelste... de pulserende gelijkspanning.
En daar kunnen LEDS erg slecht tegen..
Heel goedkope omvormers produceren alleen de onderste....da's helemaal funest voor LED.

Vaak is dit ( de middelste) de groot vermogen kant van een omvormer zoals de Miko's.
En zit er een kleine goede gelijkrichter met spanningsregelaar in.. een UA7812 of zoiets.
Maar dat is maar 1 ampere.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door Bommes » do 26 aug 2021 08:27

Oei dit is een goede dat ik dit topic tegen kom nu.

In onze Lander uit eind jaren 70 ligt 1 grote trafo, 230 volt in 12 volt uit.
Daarop de verlichting en de kachel ventilator.
In een van de voorste banken zit de waterpomp ingebouw, een nieuwerwetse grote pomp met een druk regelaartje er op (maar dat doet er niet zo toe).
Deze was voorzien van spanning via een eigen omvormertje van elektrolux.
Da is zo ding die je normaal voor zo een portable koelboxje koopt.

Gisteren heb ik de grote trafo verplaatst naar de voorste bank omdat het ding in het keukenkastje in de weg lag.
Wat extra draden getrokken en het alles op die ene trafo aangesloten.
Ook de waterpomp en dus die Elektrolux omvormer er uit gegooid.

Even snel aan de stroom gehangen en alles werkte, ook de pomp draaide.
Maar ik besef me nu dat dit wel eens foute boel kan zijn.
Alhoewel ik wel 13,5 volt gemeten heb met mijn multi meter op de 20V gelijk spanning stand.
Hmm toch maar even checken en misschien voor de zekerheid een nieuw 12 volt voeding er in bouwen voor de vakantie (morgen).
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door Bommes » do 26 aug 2021 10:08

Meteen maar het zekere voor het onzekere genomen, mede omdat ik het nu niet kan controleren/nameten omdat ik geen stroom voorhanden heb waar de caravan nu staat.
.
Afbeelding
.
Zwarte klomp is de ringkern trafo, daarop nu verlichting en ventilator achter de kachel.
Blauwe LBC lader/voeding is nu voor de waterpomp.

Dit geeft me de mogelijkheid om dadelijk tijdens de vakantie op de camping het geheel even goed te maken.
Dan kan ik de spanning uit de trafo checken en al dan niet dat gehele ding er uit te halen en alles op de LBC voeding aan te sluiten.
Die is met 10 ampere meer dan voldoende voor de verlichting/ventilator en waterpomp in onze caravan.
Voordeel van de LBC is dat ik deze ook kan omzetten naar lader zodat ik een accu kan bij plaatsen in de caravan zodat ook alles werkt zonder stroom op de camping.
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door Chris » do 26 aug 2021 11:26

Orde op zaken stellen is geen onnodige actie als ik het zo zie.
Open aansluitingen op de trafo...daar staat 230 volt op....
Niet zonder risico's nu.

Haal dan ook de kroonsteentjes weg daar en vervang dat door WAGO klemmen.
Veel beter.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door Jaap van Duijn » do 26 aug 2021 12:21

@Bommes,

Weet je zeker dat het een ringkern trafo is, lijkt mij een met lamellen.
Een ring kern heb ik altijd gezien als een ronde klomp koper.
Maar doet niets af van wat Chris zegt, man pak dat spul toch goed in er hang zo iemand aan en dat is vervelend.
En 99% van de mensen pakt een draad vast, de echte kenners, voelen eerst met de boven kant van de hand of alles goed is.
Je knijpt namelijk juist de draad vast als je een schok krijgt, je vingers verkrampen.
Maar dat is zijstraat.
Ook die gegoten 3 weg verleng doos, zet er toch een goed WCD op die heb je ook in 3-voud.

Lekker bezig blijven en groeten Jaap

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: 12 volt AC of DC

Bericht door Bommes » do 26 aug 2021 12:55

Chris schreef:
do 26 aug 2021 11:26
Orde op zaken stellen is geen onnodige actie als ik het zo zie.
Open aansluitingen op de trafo...daar staat 230 volt op....
Niet zonder risico's nu.

Haal dan ook de kroonsteentjes weg daar en vervang dat door WAGO klemmen.
Veel beter.
230 volt zijde is nergens aan te raken, er liggen geen aansluiting daarvan bloot.
De kroonsteentjes zijn alleen gebruikt in de 12 volt kring.
Alle aders heb ik voorzien van adereindhulzen.
Dat het beter en netter kan, kan ik als oud machinebouwer/paneel bouwer alleen maar beamen!!.

Voor wat ik nu kan doen in de beperkte tijd en vooral moeilijkheden nu de caravan een half blok verder naast een plantsoen geparkeerd staat.
Heb daar geen stroom voor handen om fatsoenlijk te kunnen meten/testen.
Ook blijf ik heen en weer lopen met spullen, die voor het merendeel al ingepakt zijn ivm een aanstaande verhuizing.

Lang verhaal kort:
Het is vele malen beter dan het was, de trafo en voeding liggen nu vast en netjes aangesloten.
Alle kabel eindjes heb ik van adereindhulzen voorzien.
Doel uiteindelijk is 1 voeding, nieuwe bekabeling want het is nu ook voor de 12 volt allemaal "bouwmarkt 3aderige kabel".
De diverse knoop punten netjes in las doosjes.
Verbindingen op klemmen stroken.
De diverse onderdelen apart afgezekerd.

@jaap van Duijn.
Zoals hierboven geschreven: 230 is niet aan te raken nu.
Het zit onder een vloer paneel daar komt deze vakantie niemand in.
En er zijn geen ongeisoleerde 230 volt verbindingen aan te raken.
Het zijn enkel mijn vrouw en ik en ons dochtertje dat nog niet mobiel is.
Nogmaals eens met jullie het kan beter en netter maar nu nog ff niet

Ik had eigenlijk foto's van te voren moeten maken.. dan is het nu bijna volgens de NEN norm. mrgreen.gif
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”