Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Ron » do 19 aug 2021 09:35

[re.gif]
Eens Chris.

Mijn collega (electricien) heeft wel eens tijdens zijn vakantie na een bliksem inslag.
Waarbij het 220 element defect ging.
Zijn koelkast ook op een omvormer aangesloten.
Zo had hij toch nog koeling.

Na de vakantie uiteraard weer alles in originele staat gebracht.
Maar het was een mooie oplossing.

Ik heb het ook eens gehad.
Toen de boel maar op gas gezet.
Minpuntje was alleen dat ik niet zoveel gas meer had.
Fles van de buurman geleend die toch naar huis ging.
En na de vakantie fles gevuld en bij hem afgeleverd, was die avond nog heel gezellig bij hun thuis. haphop.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Zanziee
Berichten: 10
Lid geworden op: di 17 aug 2021 17:18

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Zanziee » vr 20 aug 2021 22:45

Chris schreef:
wo 18 aug 2021 22:40
[re.gif]
Sommige raadsels moet je ook niet willen oplossen.. laat het maar zo.

En ja...die dometic is een wat nieuwere generatie omvormers.
Maar let op met die dingen...voorkom kortsluiting...dat vinden die dingen echt niet fijn..

Succes met je best leuke reparatie.
Je gaat goed en hebt al een hoop geleerd van je eigen onderzoeken.
Vaak is de "lef" om wat aan te pakken een openbaring van de techniek.
En in de meeste caravans zit geen rocket science..
Ik zal er op letten geen kortsluiting te maken, ben nog geen gekke dingen van plan, maar wellicht in de toekomst. Ik zal het forum dan raadplegen! thumbup.gif

Vanmiddag heb ik het nieuwe verwarmingselement binnen gekregen en aangezien de gehele koelkast toch al was uitgebouwd ben ik maar direct aan de slag gegaan toen de kleine op bed lag.

Gelijk onderstaand filmpje even opgezocht en direct de gehele koelkast onder handen genomen;


Ik heb het nieuwe verwarmingselement geplaatst, het gas huis schoongemaakt, alles verder nagelopen. Kabels aan de achterkant weer netjes vastgemaakt met tie wraps.
Daarna de koelkast weer deels erin geschoven zodat alle elektra weer gekoppeld kon worden, gasleiding vastmaken en toen het moment van de waarheid, de stroom weer op de caravan, de stand op 230v en voila! Geen kortsluiting meer ! haphop.gif

Daarna alles weer netjes terug op de plek gemonteerd, koelkast eerst, schroeven erin, gaskookplaat weer erin, gasleiding vast, spoelbak weer netjes monteren, tie wraps aan alle losse bekabeling / leidingen en de kastjes weer netjes ingepakt (potten en pannen). De roosters aan de buitenkant weer netjes terug geplaatst. Toen maar even naar de schuur gelopen om een aantal flesjes bier te halen en een grote fles water voor in het vriesvak.

Zojuist even naar de koelkast toe gelopen en blij.gif hij wordt al goed koud! Het vriesvak zit al tegen het vriezen aan en de temperatuur in de koelkast daalt gestaag. Ik verwacht morgen een koud biertje te drinken uit de caravankoelkast :lol:

Bedankt voor het meedenken en tips / adviezen. Ik ben weer een hoop wijzer geworden en verwacht dat ik nog veel meer ga leren hierover thumbup.gif!
Toyota Avensis 2.0 CVT (2011, Olive Green) met een TEC Travelking 470 TE (2005) erachter :)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Ab » za 21 aug 2021 12:14

Respect voor je lef, om gewoon zelf effe de koelkast uit re bouwen en niet gehinderd door enige kennis zelf te doorgronden hoe alles werkt. thumbup.gif
Vooral doorgaan.!
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door iemand » za 21 aug 2021 15:26

vraagje.. heb je na montage de gaskoppeling van de koelkast nog gecontroleerd op lekkage scratch.gif

bv met zeepsopje en uiteraaard gasdruk erop.

en daarna de kaskookplaat.

Het zit vast wel goed dicht, maar controle is beter.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Zanziee
Berichten: 10
Lid geworden op: di 17 aug 2021 17:18

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Zanziee » za 21 aug 2021 19:22

Handige tip, niet gedaan en ga ik nog regelen, kan er prima bij via de buitenkant en via het keukenkastje. Maar we gaan het gas niet gebruiken voor het koken en de koelkast of voor verwarmen. Maar beter even nakijken, dankjewel!
Toyota Avensis 2.0 CVT (2011, Olive Green) met een TEC Travelking 470 TE (2005) erachter :)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”