CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Ik heb een KIP met een CERS voor de elektrische installatie, i.c.m. een Yellowtop 55.
Daarnaast heb ik een CTEK MXS 5.0 paralel op de accu aangesloten.
Dit lijkt allemaal goed te gaan, echter het onderhoudsbedrijf meldt dat de accu slecht is….
Nu begin ik me af te vragen of het laadproces van de CTEK beïnvloed wordt door de spanning van de CERS.
Gisteren had ik de CTEK op AGM + Recond gezet en zonet was de spanning op de accu (losgekoppeld) 11,65 v terwijl de CTEK op ledje 7 (float) stond, dan zou de accu vol moeten zijn bij een spanning van 13,6 volt (vlgs de CTEK handleiding).
De CERS geeft ook een spanning van ongeveer 13,6 volt waardoor de CTEK misschien onterecht meet dat de accu vol is?
Daarnaast heb ik een CTEK MXS 5.0 paralel op de accu aangesloten.
Dit lijkt allemaal goed te gaan, echter het onderhoudsbedrijf meldt dat de accu slecht is….
Nu begin ik me af te vragen of het laadproces van de CTEK beïnvloed wordt door de spanning van de CERS.
Gisteren had ik de CTEK op AGM + Recond gezet en zonet was de spanning op de accu (losgekoppeld) 11,65 v terwijl de CTEK op ledje 7 (float) stond, dan zou de accu vol moeten zijn bij een spanning van 13,6 volt (vlgs de CTEK handleiding).
De CERS geeft ook een spanning van ongeveer 13,6 volt waardoor de CTEK misschien onterecht meet dat de accu vol is?
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Waarmee meet je de accuspanning als deze is losgekoppeld en hoe goed is die meter ?
Hoe heeft het onderhoudsbedrijf de accukwaliteit bepaald. Mooiste zou zijn als je zeggen ... de CCA is gezakt met ?? %
Je bent fase 5 door, dus MXS-5 vind dat accu de spanning goed vast kan houden
Bij Float (fase 7) wordt er niet geladen, waar alleen een spanning aangeboden (13,6 volt).
Pas fase 8 vind er druppellading plaats (elke 24 uur).
Ter info:
Accuspanning is hier 12,8 volt van de semi-traxy lood-accu die al weer 2 weken zonder lader staat.
Meet ik met een BatteryMonitor (BM2) die als enige op de accu is aangesloten.
De Spanning zakt 0,01 volt per 2 a 3 dagen
De CCA-waarde net gemeten met een accu-tester (micro-200).
Op sticker van de accu staat 570 en mn kastje meet zelf 595 met een inwendige weerstand van 5 milli-Ohm
Dus accu is nog 100%
Hoe heeft het onderhoudsbedrijf de accukwaliteit bepaald. Mooiste zou zijn als je zeggen ... de CCA is gezakt met ?? %
Je bent fase 5 door, dus MXS-5 vind dat accu de spanning goed vast kan houden
Bij Float (fase 7) wordt er niet geladen, waar alleen een spanning aangeboden (13,6 volt).
Pas fase 8 vind er druppellading plaats (elke 24 uur).
Ter info:
Accuspanning is hier 12,8 volt van de semi-traxy lood-accu die al weer 2 weken zonder lader staat.
Meet ik met een BatteryMonitor (BM2) die als enige op de accu is aangesloten.
De Spanning zakt 0,01 volt per 2 a 3 dagen
De CCA-waarde net gemeten met een accu-tester (micro-200).
Op sticker van de accu staat 570 en mn kastje meet zelf 595 met een inwendige weerstand van 5 milli-Ohm
Dus accu is nog 100%
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Tja...
Ik blijf bij mijn idee dat 2 verschillende laders, waarvan 1 een computer gestuurde programma lader is...niet in tandem op 1 accu goed kunnen werken.
De Cers is dan ook nog eens de verkeerde soort lader..
Maarrrrr.....
Anderen denken anders
Wat dat met je accu gedaan heeft weet ik niet.
Meten, testen.
Hillegom was tever...weet ik
Ik blijf bij mijn idee dat 2 verschillende laders, waarvan 1 een computer gestuurde programma lader is...niet in tandem op 1 accu goed kunnen werken.
De Cers is dan ook nog eens de verkeerde soort lader..
Maarrrrr.....
Anderen denken anders
Wat dat met je accu gedaan heeft weet ik niet.
Meten, testen.
Hillegom was tever...weet ik
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Aanvulling
11,65 volt is wel erg weinig.
Een accu testen doe je pas als de accu los van alles is en in dit geval alleen met de Ctek 5.0 is opgeladen.
Dan pas kan je een belasting test -- of de CCA meting doen.
Mijn accu’s hou ik het hele jaar door in de gaten, maar nu ik de BatteryMonitor BM2 heb gebeurt dat nu op afstand en wissel regelmatig met een andere accu.
En het mooie van deze meting dat ik bijna tot een maand op de minuut terug kan kijken.
Op dit moment test ik de auto-accu !!
Theo
11,65 volt is wel erg weinig.
Een accu testen doe je pas als de accu los van alles is en in dit geval alleen met de Ctek 5.0 is opgeladen.
Dan pas kan je een belasting test -- of de CCA meting doen.
Mijn accu’s hou ik het hele jaar door in de gaten, maar nu ik de BatteryMonitor BM2 heb gebeurt dat nu op afstand en wissel regelmatig met een andere accu.
En het mooie van deze meting dat ik bijna tot een maand op de minuut terug kan kijken.
Op dit moment test ik de auto-accu !!
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
De meter is een Metex multimeter. Deze lijkt me wel oké.
Het laadproces duurt nu i.i.g. langer met alleen de lader op de accu.
De CTEK staat nu al een dik uur op 6 (recond) met 14,7 volt.
Het lijkt er sterk op dat de Cers van invloed is op het geheel.
Misschien iets met een diode ertussen?
Het laadproces duurt nu i.i.g. langer met alleen de lader op de accu.
De CTEK staat nu al een dik uur op 6 (recond) met 14,7 volt.
Het lijkt er sterk op dat de Cers van invloed is op het geheel.
Misschien iets met een diode ertussen?
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
De CERS houdt de CTEK gewoon voor het lapje. Ik kan mij bijvoorbeeld zomaar voorstellen dat de CTEK aan het begin -maar wellicht ook tijdens het laadproces - de spanning meet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
@nerood
Iedere Multi meter die de spanning juist weer geef is goed, zelf gebruik ik m’n Fluke 85 en vaak ook eentje van AliExpress.
Vanwege de Corona ben ik recent maar 2 weken met de caravan weggeweest.
Normaal is dat 3 tot 4 weken en dan verkas ik na een paar dagen op een camping gestaan te hebben.
Doordat je dan je dan je mover vaker gebruikt, wordt de accu ook iedere keer ontladen en weer opgeladen.
Nu kom je op de camping aan en na gebruik van de mover wordt de accu weer opgeladen en dan gebeurt er niets meer.
Voordat ik op vakantie zou gaan, had ik al diverse accu-laders parallel over 1 van mijn caravan accu’s gezet om te kijken of dat wel kon.
Toen bleek meteen dat de Ctek 5.0 tijdens het laden vanwege zijn hogere laadspanning de overhand had.
Dat wil niet zeggen dat, dat het perfect is !!!
Nogmaals het parallel zetten van 2 acculaders het kan en het werkt, maar niet een "optimale" situatie.
Zeker als een accu problemen laat zien.
De accu moet los van alles en dan mag alleen de Ctek 5.0 aan de accu gekoppeld worden.
En dan pas kan je bepalen wat er precies met je accu aan de hand is.
Daarom raad ik iedereen aan, die 2 acculaders aan hun caravan accu hebben hangen, dit alleen tijdens de vakantie te doen en daarna enkel met bv een Ctek.
Je zou een diode kunnen plaatsen (kan nooit geen kwaad) maar ik verwacht er niet veel van omdat de beide accu-laders al vol zit met diodes.
Theo
Iedere Multi meter die de spanning juist weer geef is goed, zelf gebruik ik m’n Fluke 85 en vaak ook eentje van AliExpress.
Vanwege de Corona ben ik recent maar 2 weken met de caravan weggeweest.
Normaal is dat 3 tot 4 weken en dan verkas ik na een paar dagen op een camping gestaan te hebben.
Doordat je dan je dan je mover vaker gebruikt, wordt de accu ook iedere keer ontladen en weer opgeladen.
Nu kom je op de camping aan en na gebruik van de mover wordt de accu weer opgeladen en dan gebeurt er niets meer.
Voordat ik op vakantie zou gaan, had ik al diverse accu-laders parallel over 1 van mijn caravan accu’s gezet om te kijken of dat wel kon.
Toen bleek meteen dat de Ctek 5.0 tijdens het laden vanwege zijn hogere laadspanning de overhand had.
Dat wil niet zeggen dat, dat het perfect is !!!
Nogmaals het parallel zetten van 2 acculaders het kan en het werkt, maar niet een "optimale" situatie.
Zeker als een accu problemen laat zien.
De accu moet los van alles en dan mag alleen de Ctek 5.0 aan de accu gekoppeld worden.
En dan pas kan je bepalen wat er precies met je accu aan de hand is.
Daarom raad ik iedereen aan, die 2 acculaders aan hun caravan accu hebben hangen, dit alleen tijdens de vakantie te doen en daarna enkel met bv een Ctek.
Je zou een diode kunnen plaatsen (kan nooit geen kwaad) maar ik verwacht er niet veel van omdat de beide accu-laders al vol zit met diodes.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Afhankelijk van je stroomverbruik kan je de CERS ook uitzetten en het pompje en de (led)lampjes via de accu gebruiken. De Ctek houdt dan de spanning in de accu op peil.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
RE.gif
Dan moet je wel alles opnieuw aansluiten, want de verlichting oa in de disselbak zit er ook op, bij ons wordt er dan ook nog geladen via de zonnepanelen van de CERS en start de verwarming via de 12v van de CERS
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Dan moet je wel alles opnieuw aansluiten, want de verlichting oa in de disselbak zit er ook op, bij ons wordt er dan ook nog geladen via de zonnepanelen van de CERS en start de verwarming via de 12v van de CERS
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Yellowtop zat bij mij op de accu aansluiting vanuit de CERS 12.5A.
CERS uit en gewoon overal 12V prik op.
Geen gasverwarming in onze kip en het zonnepaneel heeft zijn eigen regelaar.
De 12.5 heeft daar geen aansluiting voor.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
CERS uit en gewoon overal 12V prik op.
Geen gasverwarming in onze kip en het zonnepaneel heeft zijn eigen regelaar.
De 12.5 heeft daar geen aansluiting voor.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Kipke98 op vr 23 jul 2021 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Van de CERS heb je toch een aantal varianten. Misschien maakt dat nog uit
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
veel varianten zelfs
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
De Yellowtop heeft tot net op Recon + AGM gestaan, staat nu op “Float” met 13,65 volt.
Dit lijkt erop…
Dit lijkt erop…
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
En dan....
Voor je gaat meten....
Eerst de accu los..... echt van alles.... dus de klemmen eraf.
Laat um dan een nachie staan.... komt het chemische proces tot rust.
Uren later kan je pas meten...
Gewoon de multimeter ( maakt niet uit welke, zelfs die van de Action is ok hiervoor) op de polen en meten welke klemspanning je hebt.
DAT ZEGT NOG LANG NIET ALLES ALLEEN....
Een capaciteits test zou je ook nog kunnen proberen....
Neem dan een auto duplo lamp.
Die dingen zijn 40-45 watt...en sluit hem aan op de YT accu.
Op 12 volt trekt dat krap 4 ampere...
Laat maar een paar uurtjes branden... 6 uur.. ofzo..
Dan heb je iets van 20-25 ampere gebruikt..... haalt ie dat? dan maak je kans.
Haalt ie dat niet en is de lamp na 2 uur al uit... dan weet je al hoe laat het is.
Nauwkeurig is dit alles behalve natuurlijk, maar je hebt wel een indicatie van de accu conditie
Voor je gaat meten....
Eerst de accu los..... echt van alles.... dus de klemmen eraf.
Laat um dan een nachie staan.... komt het chemische proces tot rust.
Uren later kan je pas meten...
Gewoon de multimeter ( maakt niet uit welke, zelfs die van de Action is ok hiervoor) op de polen en meten welke klemspanning je hebt.
DAT ZEGT NOG LANG NIET ALLES ALLEEN....
Een capaciteits test zou je ook nog kunnen proberen....
Neem dan een auto duplo lamp.
Die dingen zijn 40-45 watt...en sluit hem aan op de YT accu.
Op 12 volt trekt dat krap 4 ampere...
Laat maar een paar uurtjes branden... 6 uur.. ofzo..
Dan heb je iets van 20-25 ampere gebruikt..... haalt ie dat? dan maak je kans.
Haalt ie dat niet en is de lamp na 2 uur al uit... dan weet je al hoe laat het is.
Nauwkeurig is dit alles behalve natuurlijk, maar je hebt wel een indicatie van de accu conditie
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Zo testen wij vroeger ook de privé accu's op het werk en dat waren echte specialisten (collega's KM-OZD)
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Bedankt voor jullie bijdragen!
Helaas geen tijd om de laatste, door Chris voorgestelde, akties uit te voeren.
Als de caravan terug is, gaan we dit alsnog doen.
Helaas geen tijd om de laatste, door Chris voorgestelde, akties uit te voeren.
Als de caravan terug is, gaan we dit alsnog doen.
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
@Chris,
Ik heb de YT nu toch maar uit de caravan gehaald en gaat in de winter aan de lader!
Nu wil ik een tester kopen.
Weet jij wat een goede is? Ali heeft er vele!
Ik heb de YT nu toch maar uit de caravan gehaald en gaat in de winter aan de lader!
Nu wil ik een tester kopen.
Weet jij wat een goede is? Ali heeft er vele!
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Ik moet de link even opzoeken.
Mijn YT staat nu ook thuis...op regenereren..
Ik zie de laatste 2 jaar de YT toch minder worden.
De CCA daalt sneller dan ik wil en de inwendige weerstand loopt op.
Mijn YT is meen ik van 2015 of 2016
Kijken of ik hem weer op kan kalefateren..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
De YT hier is ook een jaar of vijf en heeft iedere winter in de stal (losgekoppeld) gestaan.
We wonen in het ooosten van het land tegen de “billig tanken grenze” en daar is het 's winters vaak kouder dan in het westen.
Misschien zijn de -11 van afgelopen winter toch niet zo bevorderlijk voor de levensduur, ook niet voor een YT.
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Ik schrijf altijd een kladbriefie met de de testgegevens er op en plak dat op mijn YT.
Zo weet ik van de afgelopen ~ 6 testen de waarden,,,, en zie het verval..
Benieuwd... gisteravond de Ctek op regenereren ingesteld de eerste keer dat ik die stand gebruik..en dus ook op deze YT.
Dan laden... dagje rusten en weer meten.
Altijd een flinke tijd tussen laden en meten houden.
Het chemische proces in de lader moet tot stilstand komen.....de belletjes van vroeger..
Vanavond krijg je de link..
p.s...
Billig tanken... dat is in Spanje.
Euro 95 - E10...
1,31.9 euro...
In BE aan de snelweg ook maar 1,58
Kom je hier aan de pomp... brrrr.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Opgezocht... de link die ik destijds bestelde.
De meter is wel duurder geworden... effe rondzoeken zou kunnen lonen.
Mijn meter: https://nl.aliexpress.com/item/32787514 ... 4c4dSJw2vj
En om het leuk te maken..
Mijn YT meting van Juli 2021 en van november 2020
t'Loopt wat af.
De rest is allemaal kladjes die op de YT geplakt zitten.... maar waar de eerste bijna een CCA van 1100 aangeeft.
Dus degradatie..
Momenteel dus de regeneratie ronde..."still waiting for results.."
.
Laatst gewijzigd door Chris op wo 25 aug 2021 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Ik moet ook nog een lader kopen, omdat de “normale” vast in de caravan is ingebouwd.
Zit te dubben tussen een Noco Genius 10 of een Ctek MXS 5….
Ik wacht het advies en commentaar af!
Even off-topic:
Overigens is jou “reispaleis” wel een van de betere op het gebied van comfort, stoelen, caravannen etc.
We zijn nu met Volvo nr 14 bezig… jaja, ik weet het… had wel wat minder gekund… maar ja… niet omdat het moet
De laatste 70 serie was een XC70 D3. Super comfortabel!
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
ook maar gelijk besteld, beter mee verlegen dan om verlegen
ik heb zelf de 10, die kun je ook als lekkere 10A voeding gebruiken, mocht je ooit onderweg komen te zitten met een niet werkende voeding, tevens laad hij lekker snel, kast wat maar dan heb je ook wat goeds
https://www.ctek.com/nl/acculaders-12v-24v/mxs-10-eu
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Even terug naar het originele probleem: ik heb een zelfde soort setup en ik heb de CERS (simpele versie: 20A geloof ik) nooit aan staan. Pak alle 12v van de accu en de MXS houdt hem wel vol….
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
hoe heb jij de 12v groepen (bij mij 2) die door de CERS gevoed worden dan op de accu/lader aangesloten? als je de CERS uitzet worden die groepen toch niet gevoed?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB