Schakeling voor 12V van auto of accu, en afzonderlijk schakelbare contourverlichting

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Schakeling voor 12V van auto of accu, en afzonderlijk schakelbare contourverlichting

Bericht door Xander83 » wo 21 jul 2021 16:26

Gecontroleerd of mijn zelf verzonnen schakeling werkt.
Ik heb een schakeling gemaakt met enkele relais die voor een aantal zaken zorgt:
  1. Dat, als de geschakelde stroom van de wagen (P10) is aangesloten, de 12V constante (P9) zal worden doorgegeven aan de omvormer, en dus het boordnet, anders de 12V van de Victron
  2. Dat ik de contourverlichting links en rechts afzonderlijk van elkaar aan kan zetten, TENZIJ de geschakelde stroom van de wagen (P10) is aangesloten, dan wordt de verlichting gevolgd.
Punt 1 maakt van mijn Victron eigenlijk gewoon de boordnet accu in geval er geen 230V is.
Punt 2 heb ik gedaan om van het gezeik (pardon my French) in de straat af te zijn dat de caravan gevaarlijk staat, als een soort parkeer verlichting.

Het grappige is dat ik er hierbij achter kwam dat het, na het starten van de motor, enkele seconden duurt voordat er op P10 spanning staat.

Ik heb de schakeling nu snel op een houten plankje gemonteerd, en ben in afwachting van wat onderdelen om het geheel wat netter af te monteren

AfbeeldingAfbeelding
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”