12V voor WiFi achteruitkijk camera

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Haikom
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 18 jul 2021 10:28

12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Haikom » zo 18 jul 2021 19:09

Hoi,

Voor de komende reis wil ik een WiFi achteruitkijk camera voor het achterraam plaatsen. Omdat aan de buitenkant, naast de kentekenplaat, moet er m.i. plastic worden gedemonteerd, wat gekit zit. Daar heb ik nu geen zin in. Dus plak ik tijdelijk tijdens de reis de camera tegen het raam.

De wifi-camera wordt verbonden met een oude telefoon die aan de binnenspiegel gemonteerd wordt. Een oude telefoon vanwege de 'permanente' wifi verbinding.

Ik heb in eerste instantie de 12V van de mover-accu afgetapt. Dat klinkt leuk maar helaas, de Reich Mobility Power Pack mover accu gaat vanwege veiligheid automatisch na x minuten uit.

Nu heb ik al op dit forum al wat gelezen over de 12V kast in de meterkast.
In het midden aan de bovenzijde zitten 3 lege slots Zie foto). Met een meting gecontroleerd dat die ook daadwerkelijk 12V geeft.

Vragen:
  • Kan ik het bovenste slot deze zonder problemen gebruiken om de camera direct te voeden?
  • Waar kan ik zo'n bijpassende connector krijgen zodat het netjes aangesloten zit?
De onderste foto is de camera, wifi module, en de bedrading richting een 12V puntje.

Alvast bedankt voor de reacties.
Bijlagen
Meterkast 12V.png
Meterkast 12V Wifi Camera.png

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 18 jul 2021 20:39

Misschien de 12v kabel opzoeken die vanaf de auto binnen komt en daar een splitsing op maken. Voor de camera instalatie
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18942
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Hobby Linka » zo 18 jul 2021 20:51

Ik heb mijn camera op de geschakelde plus aangesloten. Zodra je de auto start geeft de camera signaal naar de monitor. Even zoeken waar de kabel in de caravan zit afgemonteerd.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door thmeyer » zo 18 jul 2021 21:20


Ik zou ook de geschakelde 12 volt - en volgende kabel/splitter 5.5*2.1 mm gebruiken.

zie voorbeeld link kabels/splitter of de losse connectoren 5.5*2.1 (groen/zwart)

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Chris » zo 18 jul 2021 21:37

In de lichtstuurkast kan je beter niet gaan rommelen.
Als je daar iets fout doet en je maakt sluiting kost het direct een vermogen voor een nieuwe of gerepareerde lichtstuurkast.
Die dingen zijn kwetsbaar en er zijn geen schema's van te vinden.
Advies... DICHT dat ding...

En haal de 12 volt van de geschakelde plus van de trekhaak... die aansluitdoos zit ergens voorin, onder een bed denk ik..
Zo'n broodtrommel... en in jou Hobby handleiding staat precies welke aansluiting waar zit in die broodtrommel..

Maar..
Camera heeft 12 volt nodig... die oude mobiel niet ??

En nog eentje...
Ik heb ook ooit eens een camera bij mijn nummerplaat gehad... totaal verkeerde plek, je ziet niks... alleen maar bumpers die je aan lijkten te rijden constant.
Ter hoogte van het raam is echt een veel betere plek.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door thmeyer » zo 18 jul 2021 22:11

[re.gif]
Ik ben nog nooit een geschakelde 12 volt in een lichtstuurkast tegen gekomen.
Bij mij zit een aansluitdoos van de 13-polige spanningskabel ook onder het bed.
En daar vertakt de 12 volt naar de koelkast, achter verlichting en de CERS cq lichtstuurkast !!

Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op zo 18 jul 2021 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Chris » zo 18 jul 2021 22:15

[re.gif]

Ja klopt...
In die lichtstuurkast van Hobby komt geen geschakelde 12 volt maar alleen de permanente 12 volt binnen.
Als je daar die camera op aansluit staat ie dus altijd aan, ook op de camping...
Niet handig..
Daarom de geschakelde uit die broodtrommel voorin onder het bed opvissen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door WillyL » zo 18 jul 2021 22:18

[re.gif] [re.gif] 2x inderdaad.
Je kan ook nabij of achter de koelkast zoeken. Daar komt de geschakelde 12v ook toe (de dikke draden). Er zit daar meestal ook een dunnere voor permanente 12 v (lichtje in koelkast). Die moet je niet hebben dus. Bij mijn DLFS zit er nog een 12v verdeeldoos onder de keukenlades. Het is vandaar (middenkeuken) dat ik mijn cameratje achteraan naast de venster van spanning voorzie.
De draadjes van de camera gaan gewoon tussen rubber en venster naar buiten. Camera hangt op een plastiek L-plaatje dat zelf met dubbelklevende buitenband op de caravan hangt en dit reeds sinds enkele jaren. Een geoefend oog kan het zwarte doosje van de camera ontwaren op mijn avatar.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 521
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Witte yeti » zo 18 jul 2021 22:36

Ik heb het anders opgelost (geen WiFi) dmv een 3-delige kabelset die ik bij de camera en monitor kon kopen. Een kabel van 5 m in de auto, kabel van 10 m in de caravan en tussen auto en caravan een spiraalkabel. Bij de kabel van 5 meter zitten aansluitingen voor o.a 12 V. Bij het dashboard heb in de zekeringkast een zekeringspltter geplaatst zodanig dat op de zekering alleen 12V staat met contact aan.
D4A6555A-3283-4540-9B9C-088B428178AD.jpeg
81A92C9B-B18C-4241-A7F5-4861EBF422D0.jpeg
2334C2EF-CCBF-4A15-931C-B6ABE477061E.jpeg
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
Haikom
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 18 jul 2021 10:28

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Haikom » zo 18 jul 2021 23:28

Chris schreef:
zo 18 jul 2021 21:37
In de lichtstuurkast kan je beter niet gaan rommelen.

Advies... DICHT dat ding...
DONE!!
En haal de 12 volt van de geschakelde plus van de trekhaak... die aansluitdoos zit ergens voorin, onder een bed denk ik..
Zo'n broodtrommel... en in jou Hobby handleiding staat precies welke aansluiting waar zit in die broodtrommel..
Plaatje uit de handleiding : zie onder. Voor mij rijst nu de hamvraag: welke 2 draden van deze spaghetti kan ik het beste gebruiken? Het aanleggen/ aansluiten is het probleem niet, alleen de juiste (2) draadjes weten te vinden....
Maar..
Camera heeft 12 volt nodig... die oude mobiel niet ??
Die mobiel (iphone SE) zit in de auto aan de usb lader.
En nog eentje...
Ik heb ook ooit eens een camera bij mijn nummerplaat gehad... totaal verkeerde plek, je ziet niks... alleen maar bumpers die je aan lijkten te rijden constant.
Ter hoogte van het raam is echt een veel betere plek.
En met zo'n WiFi ontvanger en nattigheid lijkt me niet zon goed idee.
Bijlagen
Brooddoos 12V - II.png
Brooddoos 12V.png

Gebruikersavatar
Haikom
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 18 jul 2021 10:28

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Haikom » zo 18 jul 2021 23:32

Witte yeti schreef:
zo 18 jul 2021 22:36
Ik heb het anders opgelost (geen WiFi) dmv een 3-delige kabelset die ik bij de camera en monitor kon kopen. Een kabel van 5 m in de auto, kabel van 10 m in de caravan en tussen auto en caravan een spiraalkabel. Bij de kabel van 5 meter zitten aansluitingen voor o.a 12 V. Bij het dashboard heb in de zekeringkast een zekeringspltter geplaatst zodanig dat op de zekering alleen 12V staat met contact aan.
D4A6555A-3283-4540-9B9C-088B428178AD.jpeg
81A92C9B-B18C-4241-A7F5-4861EBF422D0.jpeg
2334C2EF-CCBF-4A15-931C-B6ABE477061E.jpeg
Mooie oplossing. Alleen wil ik niet nog een display in de auto. dus de wifi + niet gebruikte iphone leek me de beste oplossing.

Ik heb het uitgeprobeerd met 2 serie geschakelde 6V batterijen en dat werkte prima. En de enige stap is nu om de 12V soort van permanent te maken.

Zodra de caravan op de bestemming staat haal ik het weer weg van het raam.

Gebruikersavatar
Haikom
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 18 jul 2021 10:28

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Haikom » zo 18 jul 2021 23:34

weenie.gif
Paul Vingerhoets schreef:
zo 18 jul 2021 20:39
Misschien de 12v kabel opzoeken die vanaf de auto binnen komt en daar een splitsing op maken. Voor de camera installatie
Dank voor je antwoord Paul, maar dat is nou net wat ik niet weet, en vandaar mijn vraag.

Gebruikersavatar
Haikom
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 18 jul 2021 10:28

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Haikom » zo 18 jul 2021 23:40

Chris schreef:
zo 18 jul 2021 22:15
[re.gif]

Ja klopt...
In die lichtstuurkast van Hobby komt geen geschakelde 12 volt maar alleen de permanente 12 volt binnen.
Als je daar die camera op aansluit staat ie dus altijd aan, ook op de camping...
Niet handig..
Daarom de geschakelde uit die broodtrommel voorin onder het bed opvissen.
Zodra we op locatie zijn disconnect ik de camera/ wifi door de connector uit elkaar te trekken (ala een druppellader.) Dan blijft er wel 12V op de draad staan maar dat kan geen kwaad lijkt me. Desnoods een tape-je erom heen.
Bijlagen
connector.png
connector.png (208.21 KiB) 850 keer bekeken

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 19 jul 2021 07:34

Als ik zo vlug even gekeken heb moet je de draad blauw/wit hebben op aansluiting 10 voor een geschakelde plus
En 11 is massa wit/rood beide zijn 2,5mm2 dikke draden hier zit de koelkast ook op.

Dan is het motor uit camera uit.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Chris » ma 19 jul 2021 07:49

Er wordt steeds meer duidelijk, nu het beeld nog.

Daar zet ik toch maar even een " waarschuwing" bij..
Ik had ook zo'n camera met wifi zender achterin de hut, en de ontvanger op het dashboard van de auto.
Drama beeld, alleen maar storing en strepen en ruis.
De afstand tussen zender en ontvanger was te groot, verbinding viel constant weg...
Zender voorin de disselbak geplaatst lever al veel verbetering op.
Maar... ik wil niet meer.... te onrustig... achter mij kom ik net vandaan... gepasseerd. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 19 jul 2021 07:52

Ben ik wel eens, heb zelf een bedraad systeem werkt gewoon en de stroom krijgt mijn camera van het scherm in de auto (wat dikkere kabels hierdoor) kunnen ook meerdere camera’s op 1 scherm.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Haikom
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 18 jul 2021 10:28

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Haikom » ma 19 jul 2021 14:09

Paul Vingerhoets schreef:
ma 19 jul 2021 07:34
Als ik zo vlug even gekeken heb moet je de draad blauw/wit hebben op aansluiting 10 voor een geschakelde plus
En 11 is massa wit/rood beide zijn 2,5mm2 dikke draden hier zit de koelkast ook op.
Ben ik wel eens, heb zelf een bedraad systeem werkt gewoon en de stroom krijgt mijn camera van het scherm in de auto (wat dikkere kabels hierdoor) kunnen ook meerdere camera’s op 1 scherm.
Thanks Paul, ga ik die 2 draden gebruiken/ aftappen voor de prik; en die andere quote: ik heb een andere wens, wek een extra scherm, maar dan een oude telefoon aan de binnenspiegel.
Chris schreef:
ma 19 jul 2021 07:49
Ik had ook zo'n camera met wifi zender achterin de hut, en de ontvanger op het dashboard van de auto.
Drama beeld, alleen maar storing en strepen en ruis.
De afstand tussen zender en ontvanger was te groot, verbinding viel constant weg...
Zender voorin de disselbak geplaatst lever al veel verbetering op.
Maar... ik wil niet meer.... te onrustig... achter mij kom ik net vandaan... gepasseerd. mrgreen.gif
Tijdens mijn testrit een paar weken geleden, waarbij de wifi/cam gevoed werd door 2 geschakelde 6V batterijen, had ik voor mijn gevoel voldoende goed beeld.

Voor de zekerheid zal ik nog een verlengkabel kopen om tussen de camera en wifi-module te plaatsen om de afstand telefoon en wifi-zender te verkleinen. Moet ik wel nog ergens een gaatje vinden om hem in de disselbak te komen.

Gebruikersavatar
Haikom
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 18 jul 2021 10:28

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Haikom » di 20 jul 2021 22:26

Bedankt voor de adviezen. Het is gelukt. blij.gif

Eerst de auto zo bij de caravan gemanoeuvreerd zodat ik de stekker van de caravan aan de auto kon koppelen.
Vervolgens in de brooddoos de juiste rood/wit en blauw/wit doorgemeten op 12V.
Draad met stekker via de disselbak van buiten en onder door de bodem naar binnen getrokken en deze kwam precies bij de genoemde brooddoos uit. Hoe simpel kan het zijn (als je het weet…)
De draad aangebracht op rood/wit en blauw/wit. Daarna eerst bij het uiteinde in de disselbak de stekker doorgemeten, en warempel:12V.
WiFi module en camera stekkers aangesloten, de telefoon verbinden met de WiFi en het resultaat: Mooi helder beeld!!!

Zo zie je maar hoe mooi zo’n forum informatie deelt: TOP!!
Bijlagen
061EBC75-813E-4A6E-AD80-03360A1D79C6.jpeg

Gebruikersavatar
Haikom
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 18 jul 2021 10:28

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Haikom » ma 26 jul 2021 19:33

Zo, de eerste ‘echte’ rijtest zit er op.

Dankzij de adviezen van hier, WiFi in de disselbak,is het beeld prima. Geen ‘lag’ of schokkend beeld, gewoon mooi vloeiend.

Dus prima oplossing voor ‘kijken wat er achter je gebeurd’.

Oh ja, het focussen van je ogen maar het beeld van de telefoon is wel effe wennen whistle.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Chris » ma 26 jul 2021 20:04

[re.gif]

Juist.... je krijgt er gewoon een "oppasser" bij, en die vraagt aandacht..nog meer afleiding.
Exact de reden dat ik het nooit meer opgepakt heb om in de huidige hut te maken.
Mijn idee.... als er een achterop knalt is ie zowiezo fout...
En achteruit rijden met de combi is maar meterswerk.... vooruit veeeeeeeel meer..dat zie ik zo wel.
Achteruit kijkt de hele familie mee...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 521
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Witte yeti » ma 26 jul 2021 20:46

[re.gif]
Zonder caravan gebruik jij je binnenspiegel niet? 😉
Juist met inhalen met de caravan erachter is het prettig om te zien wat er vlak achter zit, bv snelle auto’s die je net niet ziet in de buitenspiegels. Ook na passeren van auto/vrachtwagen is het handig, zodra het ingehaalde voertuig in beeld komt weet je dat er ruim voorbij bent om van baan te veranderen. Voor mij is het een soort binnenspiegel 🙂
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
Haikom
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 18 jul 2021 10:28

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Haikom » ma 26 jul 2021 21:00

En voor de Volvo+RTi rijders: het volgende projectje wordt om het video beeld op het RTi scherm te projecteren. Die inmiddels erg achterhaalde user interface ( 12 jaar oud) gebruik ik toch niet. Ik heb dat vervangen door een 7” Android tablet.

Wat ik overigens wel prettig vind aan de achteruikijkcamera is dat je veel beter ziet wanneer je de vrachtwagen daadwerkelijk voorbij bent.
Vandaag denk ik maar een keer of vier, vijf een signaal gekregen dat ik er weer voor kon …. en nee, ik heb niet maar een stuk of vijf vrachtwagens ingehaald 😇

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Morgoth » ma 26 jul 2021 21:26

Tip voor vrachtwagen inhalers: kijk naar je schaduw (of naar die van de vrachtwagen) Kun je precies zien hoe ver je bent.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Chris » ma 26 jul 2021 21:32

@ Witte Yeti...

Solo is heel anders dan combi rijden.
En... in mijn Emuk spiegels zie ik heel veel, staan flink wijd uit.
En een vrachwagen...Schaduwen kijken he... maar ik wil toch nooit krap voor een VW invoegen.
Dat is bijna hetzelfde als inparkeren met behulp van de spiegeling in ramen van winkels b.v... dat gebruik ik ook om te zien dat het verkeer voor mij in beweging komt na een rood verkeerslicht..
Hoort allemaal bij de "rijhulpmiddelen"..

@ Haikom
Tja... de Volvo RTi..... whistle.gif
Da's nou het enige wat ik niet mis, idd een flut geval.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Haikom
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 18 jul 2021 10:28

Re: 12V voor WiFi achteruitkijk camera

Bericht door Haikom » di 27 jul 2021 11:37

Chris schreef:
ma 26 jul 2021 21:32
@ Haikom
Tja... de Volvo RTi..... whistle.gif
Da's nou het enige wat ik niet mis, idd een flut geval.
Wij zijn een keer in Schotland door de RTi over een ‘doorgaande’ bergweg geleid dat ik op een gegeven moment maar ben omgekeerd, ondanks dat we toen in een XC70 reden. Iets met onverhard, te smal en te onherbergzaam.

Met RTi om je er uiteindelijk wel, vraag alleen niet hoe scratch.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”