Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Neet » za 10 jul 2021 15:00

Hoi,
Mijn koelkast gebruikt 120 watt op 12 volt. Een hoop om alleen op de accu te laten draaien. Dat is ook niet de bedoeling.

Alleen zit er op mijn Jaeger stekker geen geschakelde 12 volt aangesloten. Komt het wel is voor dat de constante- met de geschakelde draad parallel worden geschakeld om toch je koelkast te laten werken tijdens rijden?

Bij mij komt het niet voor dat ik de stekker van de caravan in de auto laat als de motor of contact uit staat. Misschien 10 minuutjes maar dan houdt het wel op.
Dan zou het toch gewoon mogelijk moeten zijn om 9/10 (constant en geschakeld 12v) en 11/13 (massa voor 9/10) parallel te schakelen?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Chris » za 10 jul 2021 15:07

Ja...je zou de geschakelde met de constante 12 V + aan kunnen sluiten.
Ook de massa's dan combineren.
Maarrrr....

De bekabeling is niet dik...dus flink kans op spanningverlies...waardoor de kk op 12volt nog slechter werkt dan doorgaans op 12 volt..

10-20 minuten kan ook zonder problemen, maar vergeet het niet dat de auto accu met kk wel snel plat gaat.
En een auto met caravan aanduwen kan je vergeten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Wim Corduwener » za 10 jul 2021 15:46

Ik weet niet of ik nou de beste manier heb, maar op onze auto zit constante stroom voor de verlichting en de waterpomp plus een aparte kabel naar de koelkast die alleen stroom geeft als de motor draait.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Chris » za 10 jul 2021 16:21

[re.gif]
Zo hoort het... maar TS heeft geen geschakelde 12 volt.

( ps... je hebt een constante spanning en een geschakelde spanning.... als je er een verbruiker aanhangt gaat er een stroom lopen.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door PMT » za 10 jul 2021 16:53

@Neet
Zo hebben wij in het verleden 2 auto's geschakeld gehad, ging prima. Maar wat je zegt niet langer dan een bepaalde tijd.
Zo kregen wij ooit komende vanaf Krk onderweg naar Rijeka een aanrijding met vrienden van ons en een Kroaat. Mijn vriend reageerden te laat dat er een file stond en knalde achterop een vorm hem rijdende Kroaat, die weer tegen onze caravan aanreed. Verplicht politie erbij en al met al 3 uur verder was alles afgehandeld, maar dit de consternatie vergeten de stekker los te koppelen. Gevolg platte accu, dus caravan loskoppelen, vrouw achter het stuur, auto omdraaien, omdat de weg teveel omhoog liep en de kustweg afduwen en in de auto springen. Duurde even voordat de auto aansprong, dus ook dat mijn vrouw geen remdruk had. Ff billen knijpen. Achteraf een leuk verhaal om te vertellen.
Zo'n aansluiting kan dus wel, maar.....
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Paul Vingerhoets » za 10 jul 2021 19:04

Als je gaat koppelen kun je er ook een relais tussen zetten die aangestuurd wordt door een spanningdragend punt in de auto als het contact aan staat
Even meten in de zekeringkast welke zekering spanning krijgt als het contact aan staat en ook uit gaat als contact uit gezet wordt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door thmeyer » za 10 jul 2021 20:40


Hier een simpel schema voor een geschakelde 12 volt voor de koelkast.

Anders heb ik nog wel een Battery Guard liggen, alleen dat wordt wel even flink zoeken.

Theo
Bijlagen
Schema geschakelde 12 volt voor de caravan.JPG
Schema geschakelde 12 volt voor de caravan.JPG (13.03 KiB) 816 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door WillyL » za 10 jul 2021 20:51

Indien je zelf de draad aanlegt kan je die aftakken van een 12v stopcontact (sigaretteaanster) bv in de kofferruimte indien je die daar hebt. Die stopcontacten verliezen hun spanning bij uitschakelen van de motor.
Je kunt dan wel geen andere zware verbruikers op die stopcontacten gebruiken. 150 w is meestal het maximum, een koelkast is al snel 120watt.
Vroeger gebruikten wij bij de 7polige stekkers vaak een van de standlichtverbinding (de rechtse) en het mistlicht bleef dan nog correct aangesloten. De beide achterlichten van de caravan staan dan gemeenschappelijk en branden dan wanneer het linkse standlicht van de auto brandt.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Terradale
Berichten: 18
Lid geworden op: do 18 feb 2016 17:38

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Terradale » za 10 jul 2021 21:14

Het gebruiken van de verlichtingsdraad mede voor de koelkast zou n.m.m mogelijk moeten zijn. Bij mijn auto schakelt de verlichtingsdraad binnen 10 minuten uit, na het verlaten van de auto, zoals zoveel nieuwere auto's. Dus voor een leeggetrokken accu hoeft niet gevreesd te worden.
De verlichting met led verbruikt niet zoveel. Een koelkast erbij moet dus makkelijk kunnen.Als ik het allemaal goed begrijp ziet ook de Anwb deskundige geen bezwaren.
Tekst Anwb dekundige: https://www.anwb.nl/experts/auto/85/pro ... 20dtouring

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Chris » za 10 jul 2021 21:42

[re.gif]

Dat zal wel fout gaan met het cambus systeem in de meeste nieuwe auto's.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Neet » za 10 jul 2021 22:34

Goeie tips en interessante verhalen. Eerst is kijken wat de dealer zegt waar ik de auto vandaan heb. Ze wisten dat we een caravan gingen trekken en dat de trekhaak daar geschikt voor gemaakt moest worden. Er had dus naar mijn mening een geschakelde plus op gemoeten tijdens de montage of iig dat ze me lieten weten dat ik er extra voor zou moeten betalen. De verkoper liet me vandaag weten dat hij het bij de monteurs had neergelegd. Ben benieuwd of ze hun verantwoordelijkheid nemen.

Als dit problemen geeft dan denk ik dat ik de constante 12 volt doorlus naar de geschakelde 12 volt al vind ik de tip om een draad te leggen vanaf de sigarettenaansteker een hele goeie. Helaas zit er niets achterin. Aan de verlichting hangen zal niet gaan, alles is led (of laag vermogen) en dus te dunne bedrading. Ook zal de cambus het idd niet leuk vinden als ik er 120 watt aan hang.
Thejoos schemaatje klopt niet helemaal, permanente stroomdraad moet geschakelde stroomdraad zijn. Het is de mooiste oplossing maar wel het meest bewerkelijk.
Eerst maandag de dealer even bellen en vragen of ze het alsnog aan willen sluiten. Wel fijn als het opgelost wordt, dan blijven nu ook de ijsjes bevroren mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door Neet op za 10 jul 2021 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Chris » za 10 jul 2021 22:39

[re.gif]
Nou...ijsjes bevroren onderweg.....
Stel je aub niet teveel voor van de koelkast prestatie's op 12 volt...
Is eigenlijk een foute optie die de fabrikanten bedacht hebben.
Teveel technische issue's om het perfect te krijgen.
Dan kan je veel beter op gas gaan koelen onderweg.... en een crash sensor laten monteren...
Dat werkt wel perfect... 12 volt is eigenlijk knudde....
Tegenwoordig worden veel caravans zelfs al afgeleverd waarbij de 12 volt voor de KK niet eens is aangesloten.... het werk toch nauwelijks
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Neet » za 10 jul 2021 22:48

O, is dat zo erg? Had ik niet verwacht. Scheelt maar 30 watt vergeleken met 230 volt. Anders maar geen ijs meenemen op wat grotere afstanden. Ik zal zeker rekening houden met de dikte van de bedrading.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 11 jul 2021 13:16

Als je met de dealer afgesproken had dat er een caravan mee getrokken gaat worden en de 13 polige dus volledig aangesloten moet worden, dan kunnen ze dat nu alsnog gaan doen lijkt me.

Zo moeilijk is het niet om een extra draad te trekken van de accu naar de aansluitdoos en daar een relais tussen te zetten die aangestuurd wordt door het contactslot

Als het een nieuwe auto is dan hebben ze eenvoudig de verkeerde kabelboom gebruikt voor de trekhaak of een draad niet aangesloten
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Chris » zo 11 jul 2021 13:23

Neet schreef:
za 10 jul 2021 22:48
O, is dat zo erg? Had ik niet verwacht. Scheelt maar 30 watt vergeleken met 230 volt. Anders maar geen ijs meenemen op wat grotere afstanden. Ik zal zeker rekening houden met de dikte van de bedrading.
In mijn vorige caravan zat een slim tower, die ontdooide steevast tijdens de reis.
Gewoon veel te veel spanningsverlies en een veel te mager warmte element...
Zelfs op 230 volt is een absorbtie koelkast niet altijd even goed.
Compressor KK winnen altijd.

Dus misschien direct die stap naar Gas koeling onderweg maken.
Dat gaat perfect en koelt uitstekend.
Enige is dat er een crash sensor geplaatst moet worden, dan is het ook veilig...op dat punt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Neet » zo 11 jul 2021 13:52

Op gas koelen tijdens rijden overweeg ik zeker gezien de duidelijke info. We staan ook vrijwel nergens aan een stroompaal en gebruik dus bijna alleen maar gas, dat zou dus wel makkelijk zijn.
Wel eerst even afwachten wat de dealer zegt en of er inderdaad een aansluiting in de nieuwe auto's (2019) zit om de geschakelde voeding direct aan te sluiten en of ze dit dan zonder de gebruikelijke ikmoeterwelgeldvoorhebben-ellende willen realiseren. Dan nog ondervinden of de nieuwe koelkast icm mijn auto ook (te) slecht koelt. Leuk om te ontdekken...

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Chris » zo 11 jul 2021 14:04

[re.gif]
Niet voor niks worden er steeds minder caravans afgeleverd waarbij de KK niet meer aan de 12 volt hangt...
Ik ben zelf destijds ook aan het meten geweest waarom die KK het zo slecht deed...
Bizar spanningsverlies gewoon...achter op de KK nog geen 11 volt over... exact weet ik het niet meer, was of 10,4 of 10,8 volt.
Geloof me... dan doet ie het niet echt meer.

Ik heb destijds wel een dikke step up booster gekocht die alles weer in het gareel zou kunnen krijgen.
Het ding ligt hier nog op de plank maar maakt weinig inbouw kans.
Want ik denk dat ik ook maar eens een crash sensor ga monteren...en dan zoeen met 2 aansluitingen... als je het doet doe het dan gelijk compleet, de Truma duo control CS...
Deze: https://www.obelink.nl/truma-duocontrol ... avEALw_wcB
Dan schakelt het ding ook nog eens netjes om als de ene fles leeg is...handig in de koude periode..
Je hebt ook de mono control CS... die heeft maar 1 gasfles aansluiting...en dat is dan wat je minimaal moet hebben om onderweg de KK op gas te laten draaien.
Deze: https://www.dewitschijndel.nl/truma-mon ... kregelaar/

Die booster om van de ingekakte spanning achterop de KK weer mooi 13 of 14 volt te maken is dit ding..... ligt hier te niksen..
.
Booster.jpg
Laatst gewijzigd door Chris op zo 11 jul 2021 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Daphne » zo 11 jul 2021 14:04

Neet schreef:Wel fijn als het opgelost wordt, dan blijven nu ook de ijsjes bevroren mrgreen.gif
Uiteraard is het fijn als de koelkast onderweg koel blijft. Daar zijn voldoende manieren voor, ook zonder 12V.
Persoonlijk zie ik geen reden om ijsjes mee te nemen, die zijn onderweg overal te koop.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Neet » zo 11 jul 2021 14:10

:lol: was ook maar om het duidelijk te maken dat de vriezer het niet meer doet tijdens rijden.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Daphne » zo 11 jul 2021 14:14




Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Neet » zo 11 jul 2021 14:15

Chris schreef:
zo 11 jul 2021 14:04

Die booster om van de ingekakte spanning achterop de KK weer mooi 13 of 14 volt te maken is dit ding..... ligt hier te niksen..
Mooi elektronisch tafereeltje. Heel goed bedacht maar ik zou dan ook liever voor de dual-control gaan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Chris » zo 11 jul 2021 14:31

[re.gif]
Ja... psies... Duo control met CS..
En dan is er nog wel een dingetje...
Al vaker zijn hier discussie's geweest of de KK dan open vuur is of niet.
En dat ivm tanken b.v.
Er zijn voors en tegens.... daarvoor is het een forum he... awhoea.gif

Ik heb het nog niet gefabriekt omdat ik eerst mijn KK fan's moet ombouwen.
Toen ik die fan's maakte heb ik niet bedacht dat aan die kant de "schoorsteen" van de gasbrander zit.. ik stookte de KK ook nooit op gas.
Dus... dat moet ik even aanpassen... moet daar toch aan de klus want de hele regeling van die fan's gaat op de schop... mooi paneeltje voor gemaakt.
Nu kan ik niet bij de W1209 die de fannetjes stuurt... veel te ver weg gebouwd... dat wordt anders, en dan gaan de fannetjes naar links.
Kan de gasvlam ook aan..
Tja.. zeg maar: Voortschrijdend inzicht.. awhoea.gif
Zo zit dat nu, en deze stuurzooi komt er nieuw in... op de camping... klusje..
.
20170711_172100_resized_1.jpg
20201118_210057_resized.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Neet » zo 11 jul 2021 15:56

Spuit maar is benzine in je rooster als je op gas staat. Dan weet je of het open vuur was of niet :lol:
Beetje off-topic maar een gevolg van.... De ventilatoren heb ik idd niet voor de uitlaat hangen, ik ben er wel achter gekomen dat muggengaas toch wel belangrijk is. De bomen lieten complete dekbedinhouden vallen op het veld vlakbij waar ik stond. Die pluizige gevallen werden door het onderrooster naar binnen gezogen. Niet veel, maar toch iets om over na te denken.
On-topic, cool die dualcontroll ipv een geschakelde aansluiting, bijna probleemloos dan.
Werkt die controller dan ook op 1 fles als je maar 1 fles meeneemt of als je de fles er af haalt om te wisselen/vullen?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Hobby Linka » zo 11 jul 2021 16:05

[re.gif]

Ja, dat kan. De gaslevering gaat gewoon door op een fles. Ik heb dat regelmatig gedaan als er een fles leeg was. Afkoppelen en dan vullen. Volle fles weer aansluiten en duo control gaat weer in de voorkeurstand.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Henri Berends
Berichten: 1121
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Jaeger constant met geschakeld koppelen.

Bericht door Henri Berends » zo 11 jul 2021 16:38

Mijn Duitse Volvo dealer moet op mijn Volvo XC60 een trekhaak monteren. Dit wordt een originele Volvo haak. Mag ik aannemen dat ze een ook een Jaeger (DIN 11446) aansluiting gebruiken? Zal voor de zekerheid melden dat er een caravan aan moet worden gehangen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”