Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
D.R.Tim
Berichten: 18
Lid geworden op: di 6 jul 2021 14:05

Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door D.R.Tim » vr 9 jul 2021 19:56

Allereerst heb Ik dit forum al afgeschuimd en al veel gevonden en gelezen over dit topic.
  • Ik weet dat het niet veprplicht is (caravan 2003)
  • Ik weet dat het wellicht geen meerwaarde heeft om achteruit te rijden in het donker
  • Ik ken het verschil tussen 7p en 13p stekker.
  • Het gaat enkel over het achteruitrijlicht, niet over elektriciteit in de caravan zelf (ander topic)
  • Ik denk wel handig genoeg te zijn om deze klus te klaren.
Auto + caravan is al een hele lengte. De auto is ook niet zichtbaar als je achter de caravan staat. Daarom lijkt het mij veiliger om toch een waarschuwing signaal te hebben als ik achteruit ga rijden, ook als het niet donker is. Het is niet voor niets verplicht geworden...

Voor ik daadwerkelijk aan deze klus begin wil ik toch enkele dingen afstemmen en vragen aan de ervaringsdeskundigen hier. knipoog.gif

Huidige situatie:
Auto 13p stekker, caravan 7p stekker.
Caravan heeft een kabel met 10 aders (toch ooit een 13p stekker geweest?)(7x 1,5mm² en 3x 2,5mm²) deze is in het verleden beschadigd en geplakt door de vorige eigenaar. Wie weet wat ik ga vinden als ik de plakband eraf trek...
2247
Omdat deze toch niet meer zo fris is wil ik deze vernieuwen, er is geen lus onder de caravan om dit stuk er van af te halen.
Ik wil dan ineens gaan vervangen met een 13 aderige kabel (10x 1,5mm², 3x 2,5mm²) en een 13 polige stekker.

Onder de caravan gaat deze door de vloerplaat, er is ooit wat rond gesmeerd maar dat ziet er ook niet meer zo goed uit..
Vraag1: Met wat smeer ik dat dicht? Kan dat met gewone silicone afkitten?
2246

Onder het grote bed vooraan komt deze kabel naar boven, hier wordt die verbonden met de interne bekabeling.
De onderste gaan naar de zekeringkast denk ik? volgens het plan is dit de geschakelde stroomdraad, de oranje is de continu stroomdraad maar is niet aangesloten. Al de rest is voor de verlichting welke ik nodig heb.
2244
Vraag 2 hergebruik ik deze connector of zijn er betere alternatieven op de markt?
Met de nieuwe kabel komt er dan een kabeltje bij van pin 8 op de stekker voor het achteruitrijlicht. Vanaf de connector moet ik dan met een grijze kabel vertrekken naar het achterlicht. Ik vermoed dat dit vrij eenvoudig kan in mijn caravan omdat van daar een kabelgoot vertrekt naar de zijkant en zo helemaal naar achter tot onder het stapelbed waar de achterverlichting is. (Heb ik geen foto van)

Nu naar de lichtbak..
Ik heb links en recht een mistlamp, ik wil aan de rechterkant deze dus vervangen met een achteruitrijlicht.
De info op de lichtbak: HELLA 9604
2245
Als ik even google kom ik op deze lichtbak.

Vraag 3: Heeft iemand deze al eens geplaatst? Zou deze passen?
Vraag 4: Kan ik die 'driehoek' waar de lichtbak in zit ook wegnemen of schuiven zodat ik beter aan de kabels kan?
foto lichtbak rechts, achter de lichtbak waar de kabels toekomen en de achterkant van de lichtbak.
22502249 2248

Alvast bedankt voor de tips die komen.
Ik moet alles nog bestellen of gaan halen, klus zal iets voor ergens eind deze maand zijn.

Gr.
Tim
Bmw 218d Grand Tourer (2017) / Bürstner Fun 490 tk (2003)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door Chris » vr 9 jul 2021 20:58

Hi Tim....

Zo hee.... 35 vragen tegelijk...

nu 10 aders...geen boter en geen vis....en ook nog beschadigd.... Ik zie wel 12 aansluitingen op die AMP aansluitstrip... scratch.gif scratch.gif
Dus... vervangen die kabel en direct door naar 13 polig.
De doorvoer kit je met een Butyl kit, niet verwarren met butyleen kit.
En zeker geen siliconen kit..

De AMP connector is in principe goed... maar ik zou het ergens in maken, een doos waar alles inzit, niet open en bloot.
Je kan wel andere versie's vinden van die AMP connectors, maar het principe is dan toch gelijk... en het principe is eigenlijk goed.

Pen 8 is idd de achteruitrij verlichting... massa daarvan zit op 3

Wat je allemaal over mistlampen en achterlichten schrijft moet ik no maar effe 4x lezen.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door Wim Corduwener » vr 9 jul 2021 22:04

D.R.Tim schreef:
vr 9 jul 2021 19:56
Ik weet dat het wellicht geen meerwaarde heeft om achteruit te rijden in het donker
Persoonlijk denk dat een achteruitrijlicht op een caravan wèl meerwaarde heeft. Achteruitrijden met een caravan is voor sommigen al lastig genoeg en in het donker is het mooi als je wat meer kunt zien. Bovendien kan het helpen als andere weggebruikers zien dat je achteruit rijdt.
D.R.Tim schreef:
vr 9 jul 2021 19:56
Vraag 4: Kan ik die 'driehoek' waar de lichtbak in zit ook wegnemen of schuiven zodat ik beter aan de kabels kan?
De driehoek kun je wegnemen, maar dan zou je ergens anders een reflecterende driehoek moeten plaatsen en meestal staat dat minder fraai.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

D.R.Tim
Berichten: 18
Lid geworden op: di 6 jul 2021 14:05

Re: Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door D.R.Tim » vr 9 jul 2021 23:03

Chris schreef:
vr 9 jul 2021 20:58
Ik zie wel 12 aansluitingen op die AMP aansluitstrip... scratch.gif scratch.gif
De bruine en de zwarte kabel worden met een lus terug naar de connector geleid, van daaruit gaan 2 losse kabels verder, deze zijn volgens het schema de linker en rechter achterlichten. Ik vermoed voor de zijverlichting maar heb ik nog niet verder nagekeken.
Chris schreef:
vr 9 jul 2021 20:58
De doorvoer kit je met een Butyl kit, niet verwarren met butyleen kit.
En zeker geen siliconen kit..
Thanks, gaat op de bestellijst danku.gif
Chris schreef:
vr 9 jul 2021 20:58
De AMP connector is in principe goed... maar ik zou het ergens in maken, een doos waar alles inzit, niet open en bloot.
Er zit een kap over tegen de vloer maar die heb ik er even afgeschroefd om er aan te kunnen mrgreen.gif

Wim Corduwener schreef:
vr 9 jul 2021 22:04
De driehoek kun je wegnemen, maar dan zou je ergens anders een reflecterende driehoek moeten plaatsen en meestal staat dat minder fraai.
Ik bedoel eigenlijk de grijze driehoek waar de lichtbak in vastgeschroefd is. Het stuk van de bumper zeg maar. knipoog.gif
Bmw 218d Grand Tourer (2017) / Bürstner Fun 490 tk (2003)

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door eurotrotter » za 10 jul 2021 00:31

Als je werkelijk ook wat wilt zien in het donker moet je er een paar losse LED verstralers onderhangen ,met de originele achteruitrijverlichting zie nog eigenlijk niks in het donker.
En als t je te doen is om het verkeer ,dat je langs achter nadert te waarschuwen ,kun je beter je "warnings"de alarm knipperlichten,aan zetten ,dat valt wél op.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door eurotrotter » za 10 jul 2021 00:32

Als je werkelijk ook wat wilt zien in het donker moet je er een paar losse LED verstralers onderhangen ,met de originele achteruitrijverlichting zie nog eigenlijk niks in het donker.
En als t je te doen is om het verkeer ,dat je langs achter nadert te waarschuwen ,kun je beter je "warnings"de alarm knipperlichten,aan zetten ,dat valt wél op.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door Paul Vingerhoets » za 10 jul 2021 11:03

Die grijze hoek zal er best af kunnen zal op een aantal plekken geschroefd zijn op de wand.

Je kunt eens beginnen met het verwijderen van de lampunit. Ik verwacht dat je dan al goed bij de bedrading kunt komen
Maar deze lampunit heeft geen voorziening voor een achteruitrijlamp.
Een rode achteruitrijlamp werkt niet en hoort niet.

Een mogelijkheid is een extra lamp fabrieken in/achter het glas van de richting aanwijzer

Maar eenvoudiger is het om 1 of 2 losse led lampen achterop te monteren eventueel net onder de achterkant en die aansluiten als achteruitrijlampen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

D.R.Tim
Berichten: 18
Lid geworden op: di 6 jul 2021 14:05

Re: Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door D.R.Tim » za 10 jul 2021 20:51

Paul Vingerhoets schreef:
za 10 jul 2021 11:03
Maar deze lampunit heeft geen voorziening voor een achteruitrijlamp.
Een rode achteruitrijlamp werkt niet en hoort niet.
Daarom heb ik een nieuwe lichtbak besteld met aanwezigheid van een achteruitrijlicht. Zie link in mijn eerste post.

Ondertussen is alles besteld. Ik heb van de nieuwe lichtbak de afmetingen en afstand tussen de vijzen vergeleken met de originele en het moet passen. Achter het licht in de caravan is ook nog een AMP connector. Het kabeltje dat nu voor de mistlamp dient kan ik gebruiken voor het achteruitrijlicht. Wel zeker een label aanhangen voor de volgende of mezelf over enkele jaren.
Bmw 218d Grand Tourer (2017) / Bürstner Fun 490 tk (2003)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 11 jul 2021 13:02

Hoe ga je het mistlicht dan aansturen ?
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door Hobby Linka » zo 11 jul 2021 13:04

[re.gif]

Inderdaad, mistlicht is al weer heel veel jaren verplicht.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 11 jul 2021 13:21

Of op links een mistlicht en op rechts een achterlicht dat kan maar dan zul je ergens de draden moeten splitsen en loopt maar 1 draad van de stekker naar beide achterlichten voor de mistlamp
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

D.R.Tim
Berichten: 18
Lid geworden op: di 6 jul 2021 14:05

Re: Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door D.R.Tim » ma 12 jul 2021 08:53

Paul Vingerhoets schreef:
zo 11 jul 2021 13:02
Hoe ga je het mistlicht dan aansturen ?
Aansturing van de mistlamp blijft hetzefde, enkel met een extra nieuwe kabel voor het achteruitrijlicht.
Ik heb dan nog maar 1 mistlamp, links. De rechter is dan op die plaats een wit glas voor het achteruitrijlicht.
Paul Vingerhoets schreef:
zo 11 jul 2021 13:21
Of op links een mistlicht en op rechts een achterlicht dat kan maar dan zul je ergens de draden moeten splitsen en loopt maar 1 draad van de stekker naar beide achterlichten voor de mistlamp
Ik ga inderdaad een extra kabel moeten trekken van de AMP connector vooraan in de caravan, waar de 13p kabel binnenkomt, naar achteraan de caravan waar ook een AMP connector is voor de verdeling van de 2 achterlichten. Ik heb een kabelgoot die tot helemaal achteraan gaat, dus vrij eenvoudig te doen.
De (paarse) kabel van de mistlampen wordt achteraan gesplitst naar links en rechts. De afsplitsing naar het rechter achterlicht kan ik dan op de nieuwe kabel aansluiten voor het achteruitrijlicht. In de nieuwe lichtbak kan ik dan de (paarse) kabel gebruiken en moet ik niet met een nieuwe kabel tot in de lichtbak.
Bmw 218d Grand Tourer (2017) / Bürstner Fun 490 tk (2003)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door Morgoth » ma 12 jul 2021 09:54

Ik begrijp wel dat je een achteruitrijlamp wil. Ik heb het ook niet op de caravan. Ik moest op een smal bergweggetje een eindje achteruit maar ondanks de alarmlichten begreep achteropkomend verkeer niet wat er aan de hand was. Daarom ga ik de boel denk ik ook ombouwen naar 13 polig.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door thmeyer » ma 12 jul 2021 11:56

INFO

Onze caravan heeft vanaf fabriek 1 mistlamp en 1 achteruitrijverlichting, toch hebben de achterlichtunits een extra mistlamp - en achteruitrijverlichting die niet waren aangesloten.
Een 2e mistlamp achter hoeft voor mij niet.
Dat brengt alleen maar verwarring (lijkt veel op remmen), maar een 2e achteruitrijlicht had bij mij wel de voorkeur.
Alleen de draaddikte was van de achterlichten naar mijn inziens te dun voor 2x 21 watt.
Daarom heb ik de achteruitrijverlichting -, vervangen door ledlampen die ruim voldoende licht geven.
Ook heb ik nog een teflondraad moeten trekken van de ene achteruitrijverlichting naar de andere.
Nu heb ik in donker bij het achteruitrijen een puist licht, terwijl ik bijna nooit in donker rij.

Opmerking: Toch ben ik van menig dat mistlamp achter in Europees verband vanaf een bepaald jaar verplicht is !!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door Morgoth » ma 12 jul 2021 15:33

[re.gif]
Op aanhangers zonder eigen kenteken moet er altijd een mistlamp op zitten. Voor aanhangers met eigen kenteken moet dit vanaf 1 januari 1998 behalve als de aanhanger getrokken wordt door een oldtimer waarop ook geen mistlamp hoeft te zitten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door Daphne » ma 12 jul 2021 15:50

Morgoth schreef:
ma 12 jul 2021 15:33
Voor aanhangers met eigen kenteken moet dit vanaf 1 januari 1998 behalve als de aanhanger getrokken wordt door een oldtimer waarop ook geen mistlamp hoeft te zitten.
De mistlamp moet dan wel op de aanhanger zitten en kunnen werken, alleen hoeft het niet te werken als deze door een oldtimer zonder mistlampplicht wordt getrokken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zelf achteruitrijlicht plaatsen

Bericht door Morgoth » ma 12 jul 2021 16:05

[re.gif]
idd. Dank voor de verbetering.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”