Led achterlichten op caravan monteren

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
R.Oprins
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 11 dec 2019 01:44

Led achterlichten op caravan monteren

Bericht door R.Oprins » wo 7 jul 2021 13:52

Wie o wie kan mij helpen?

Ik heb een Burstner Holiday 3607 caravan van 1991 en wil graag de achterlichten vervangen voor een betrouwbaarder systeem. Nu is het zo dat de lampjes soms wel maar vaker geen contact maken met de min, daarom is mijn verlichting niet deugdelijk.

Aangezien het geen simpel aanhangertje is waarbij je van voor tot achter 7 kabels trekt en deze aansluit, komt er (denk ik) nu meer bij kijken, stroom in de caravan zelf zoals koelkast etc.

Ik zat zelf te denken om led achterlichten te monteren, maar waar moet ik allemaal rekening mee houden als ik dit projectje ga opstarten.

Ik heb al gezocht op het stroomschema van de caravan zelf, maar daar wordt ik niet heel veel wijzer van.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Led achterlichten op caravan monteren

Bericht door Micky » wo 7 jul 2021 14:03

Je kunt complete sets hiervoor kopen van bijv. Aspöck, maar op zich kun je gewoon dezelfde draden blijven gebruiken en gewoon alles aansluiten op de nieuwe lampen.

Echter komt er bij moderne auto's regelmatig storingen voor als er een caravan met LED verlichting aangehangen wordt, vaak door niet goed geprogrammeerde auto, denk er iig aan dat je dit probleem wellicht achteraf ook nog zou krijgen.

Ik zou beginnen met alle stekkertjes aan alle draden in de unit te vervangen met nieuwe en dan niet van die goedkope knijp dingetjes maar knap spul, dan de stekker vervangen door een nieuwe degelijke, daarna werkt je verlichting waarschijnlijk weer perfect, investeren in LED lampen is zonde van je centen naar mijn idee
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Paul Vingerhoets
Berichten: 2414
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Led achterlichten op caravan monteren

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 7 jul 2021 15:47

Maar uiteindelijk is de verlichting hetzelfde als bij een eenvoudig aanhangertje hoor !

Vanaf de stekker gaat de kabel naar een verdeel doos onder of in de caravan en daarvandaan gaat er een kabel naar de rijverlichting en een paar draden naar de caravan opbouw..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Led achterlichten op caravan monteren

Bericht door Chris » wo 7 jul 2021 19:42

Interessant om te weten met welke auto je voor de caravan hebt staan.
En... of je direct naar 13 polig wilt.

Veel Led achterlicht units op de markt, van net € 10 tot hele fancy dynamische sets van € 80 per stuk aan toe.
Belangrijk zijn 2 dingen...

De auto moet LED accepteren.... ik weet dat Ford daar problemen mee kan hebben, dan moet er een Canbus aanpassing bij komen.
Heb je nog een auto van voor de canbus periode, dan is er niks aan de hand.

Bedenk of je echt alle bekabeling wilt vernieuwen of alleen de LED armaturen... beide kan.
Maar dan moet de huidige bekabeling wel de overlengte hebben om de LED armaturen correct aan te kunnen sluiten.
Dus niet met de AMP knijp schuifstekkertjes...dat zelf krimpen is eigenlijk geen solide verbinging.

En..
Wil je ook de contour verlichting ombouwen naar LED??...da's wat extra werk maar kan uitstekend.... mits alweer de bekabeling toerijkend is.

Zoek eens hierop... zat achterlichten met LED... : https://www.google.nl/search?q=led+acht ... 45&bih=852
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

D.R.Tim
Berichten: 18
Lid geworden op: di 6 jul 2021 14:05

Re: Led achterlichten op caravan monteren

Bericht door D.R.Tim » vr 9 jul 2021 15:38

Als je een nieuwere auto hebt met een CAN bus, dan is het verstandig om er een weerstand tussen te plaatsen.
De leds verbruiken veel minder dan de originele gloeilampen. In de auto zit een monitoring dat controleert of de lampen wel effectief branden door de weerstand te meten. Aangezien led minder verbruikt denkt de auto soms dat ze niet branden en dan gaat het mis.

Ik heb laatst een set gekocht voor mijn aanhanger die deze weerstanden al heeft ingebouwd. Monteren, kabels aansluiten (connector in dit geval) en klaar.
Wat wel moeilijker is met deze sets is dat je meestal moet kiezen tussen een koppel sluiting of een vaste draad dat er achteraan uit komt. Afhankelijk hoe je caravan is en de bekabeling kan dat moeilijker zijn om deze netjes aan te sluiten.
Voorbeeld
Ik heb deze in set gekocht.
Een weerstanje kan je ook apart kopen, ik ben er niet heel goed in thuis maar ik dacht dat je voor elke + en 1 voor de massa moet hebben.
Bmw 218d Grand Tourer (2017) / Bürstner Fun 490 tk (2003)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Led achterlichten op caravan monteren

Bericht door Micky » vr 9 jul 2021 15:48

[re.gif]

Bij een goed geprogrammeerde trekker hoeft dat dus niet, ik zou echt niet zomaar overal weerstanden gaan plaatsen, dan kun je beter gewone lampjes blijven gebruiken, wat is dan nog het voordeel van LED
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Led achterlichten op caravan monteren

Bericht door Chris » vr 9 jul 2021 15:56

D.R.Tim schreef:
vr 9 jul 2021 15:38
Als je een nieuwere auto hebt met een CAN bus, dan is het verstandig om er een weerstand tussen te plaatsen.
De leds verbruiken veel minder dan de originele gloeilampen. In de auto zit een monitoring dat controleert of de lampen wel effectief branden door de weerstand te meten. Aangezien led minder verbruikt denkt de auto soms dat ze niet branden en dan gaat het mis.

Ik heb laatst een set gekocht voor mijn aanhanger die deze weerstanden al heeft ingebouwd. Monteren, kabels aansluiten (connector in dit geval) en klaar.
Wat wel moeilijker is met deze sets is dat je meestal moet kiezen tussen een koppel sluiting of een vaste draad dat er achteraan uit komt. Afhankelijk hoe je caravan is en de bekabeling kan dat moeilijker zijn om deze netjes aan te sluiten.
Voorbeeld
Ik heb deze in set gekocht.
Een weerstanje kan je ook apart kopen, ik ben er niet heel goed in thuis maar ik dacht dat je voor elke + en 1 voor de massa moet hebben.
Achterhaalde techniek/kennis.
Veel...bijna alle auto's met canbus kunnen nu met LED overweg.
Zelfs met dynamische LED...die "looplicht led" zoals sommige caravanmerken ook al hebben.
Ford is gevoeliger...daar heb je kans dat er een weerstandje tussen moet.
Eerst zonder weerstand proberen gewoon..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

D.R.Tim
Berichten: 18
Lid geworden op: di 6 jul 2021 14:05

Re: Led achterlichten op caravan monteren

Bericht door D.R.Tim » vr 9 jul 2021 16:16

[re.gif]
Ok, voor zover mijn (achterhaalde) kennis knipoog.gif
Dat is wat mij verteld is toen ik voor led ging.

Het voordeel van led is dat het minder schok gevoelig is. Ik denk dat een caravan hier minder last van heeft.
Bij mijn aanhanger kon ik enkele keren per jaar wat ballonnetjes vervangen omdat deze stuk gingen van het 'springen', vandaar dat ik voor Led gekozen heb.
Met mijn caravan ben ik dat zeker en vast (nog) niet van plan. mrgreen.gif
Bmw 218d Grand Tourer (2017) / Bürstner Fun 490 tk (2003)

R.Oprins
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 11 dec 2019 01:44

Re: Led achterlichten op caravan monteren

Bericht door R.Oprins » za 17 jul 2021 14:29

Bedankt allemaal voor de reacties.

De ‘trekker’ die ervoor staat is een Audi A4 uit 2006. 7-polige stekker, wat ik ook zou willen houden als ik besluit de bedrading te gaan vervangen.

Over 2 weken ga ik de caravan uit de stalling halen en dan zal ik eens gaan bekijken wat de opties zijn.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1351
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Led achterlichten op caravan monteren

Bericht door cortrans » za 17 jul 2021 16:00

D.R.Tim schreef:[re.gif]
Ok, voor zover mijn (achterhaalde) kennis knipoog.gif
Dat is wat mij verteld is toen ik voor led ging.

Het voordeel van led is dat het minder schok gevoelig is. Ik denk dat een caravan hier minder last van heeft.
Bij mijn aanhanger kon ik enkele keren per jaar wat ballonnetjes vervangen omdat deze stuk gingen van het 'springen', vandaar dat ik voor Led gekozen heb.
Met mijn caravan ben ik dat zeker en vast (nog) niet van plan. mrgreen.gif
Vreemd, ik rij dik 100.000 km per jaar, met een auto transport aanhanger met normale lampjes in de verlichting en heb er totaal geen last van dat lampjes vervangen moeten worden.
De aanhanger ligt erg laag waardoor de achterkant regelmatig de grond raakt bij drempels waardoor het chassis toch serieuze “klappen” krijgt
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Led achterlichten op caravan monteren

Bericht door Wally » za 17 jul 2021 17:13

Mijn caravan zo,n 10 jaar oud en 50 k achter z,n kiezen nog geen enkele gloeilamp defect gehad.

Voor een paar weken terug op de camping vlak bij een drempel gestaan.
Sommige namen de drempel of ze aan een rally meededen.
Hun bier was in ieder geval geschut. Het hoorde alsof een krat bier 5 cm los van de vloer kwam en weer daalde.

Sommige hadden totaal geen gevoel van wat er achter hun auto gebeurd.

Frans

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Led achterlichten op caravan monteren

Bericht door Morgoth » ma 26 jul 2021 09:12

Voor de looks is het natuurlijk wel mooi. Met zo'n ploep-richtingaanwijzer.
Weerstanden worden erg warm. Zou ik niet doen. Neem liever CANbus geschikte armaturen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”