Lampje laadtoestand auto accu knippert

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Powerman

Lampje laadtoestand auto accu knippert

Bericht door Powerman » do 17 jun 2021 17:26

In onze Caravelair zit een kastje boven de deur, waarop je kunt aflezen wat de laadtoestand is van de auto accu, de omvormer en de hoeveelheid water in de watertank. Wij staan nu op de camping en het symbooltje dat de laadtoestand van de autoaccu weergeeft, knippert. Normaal gesproken is dat uit. Het is een touch screen en als ik op het autosymbooltje klik, geeft deze een spanning aan van 4,5 volt. En dat, terwijl de auto helemaal niet is aangesloten aan de caravan. Het symbooltje dat de omvormerspanning aangeeft, geeft 13,5 volt aan en ook de inhoud van de watertank wordt correct weergegeven. Voor alle zekerheid heb ik de cee aansluiting gecontroleerd, maar ook daar geen fout. Ik neig er naar te denken, dat e.e.a. een gevolg is van de hitte, aangezien alles verder normaal functioneert. Maar ik ben geen techneut, laat staan een electrotechnicus. Kan iemand hier een plausibele verklaring voor bedenken? Voor de volledigheid, de caravan is uitgerust met een Lifepo4 20 AH accu van Enduro, de Li220.
Laatst gewijzigd door Powerman op do 17 jun 2021 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lampje laadtoestand auto accu knippert

Bericht door Ron » do 17 jun 2021 17:31

Je zegt zelf dat het lampje de accu toestand weergeeft.
En dat er geen auto/accu aangesloten is.

Die 4,5 volt is gewoon het minimum van de schaal.
Niets aan de hand dus.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Powerman

Re: Lampje laadtoestand auto accu knippert

Bericht door Powerman » do 17 jun 2021 17:37

Tot nu toe knipperde dat lampje nooit en als ik er op klikte, gaf het 0,0 aan. Bovendien gaf het een waarschuwingspiep signaal gedurende enkele seconden. Dat gebeurt ook als de watertank bijna leeg is.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Lampje laadtoestand auto accu knippert

Bericht door iemand » do 17 jun 2021 17:40

Maak eens een foto van "dat kastje" scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lampje laadtoestand auto accu knippert

Bericht door Chris » do 17 jun 2021 17:41

Mmmmm...
Je hebt geen digitale meter mee denk ik??

Anders...dealer vragen.
Ik heb geen idee welk screen je hebt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Lampje laadtoestand auto accu knippert

Bericht door janoniem » do 17 jun 2021 17:42

Wanneer het betreffende lampje normaal uit is en nu knippert, is dat niet normaal.
Je zou de zaak kunnen “resetten” door even de 230v van de paal te halen en de caravankabel op de auto aan te sluiten.
Lees dan af wat er wordt weergegeven en ga weer terug naar de paal.
Dat zou ik misschien doen, maar ik heb geen idee hoe die schakeling in elkaar steekt, ik roep dus ook maar wat.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Powerman

Re: Lampje laadtoestand auto accu knippert

Bericht door Powerman » do 17 jun 2021 18:26

[re.gif] Dat laatste heb ik op advies van de dealer gedaan. Tevens de unit uit- en weer aangezet, maar zonder resultaat, de haakse cee aansluitstekker door een gewone cee stekker vervangen. Verder gaat mijn beperkte kennis ook niet. Zie foto van de unit. Het autosymbooltje knippert continue en hoort dat niet te doen. Foto staat ondersteboven.
20210617_182335.jpg

Powerman

Re: Lampje laadtoestand auto accu knippert

Bericht door Powerman » do 17 jun 2021 18:34

[re.gif] [re.gif] Sterker nog, ik heb geen digitale meter. Het gekke is, dat alles normaal functioneert en dat de omvormerspanning normaal is. De caravan accu is uitsluitend aan de mover aangesloten. De overige stroomvoorziening in de caravan loopt via de omvormer en het electriciteitsnet van de camping

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lampje laadtoestand auto accu knippert

Bericht door Ron » do 17 jun 2021 21:05

[re.gif]
Weet je dat zeker ?
Wellicht meet dit scherm de mover accu juist.
Haal daar eens de pool van los.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Powerman

Re: Lampje laadtoestand auto accu knippert

Bericht door Powerman » vr 18 jun 2021 10:42

Vanmorgen de unit nog eens gereset en het probleem is (voorlopig) opgelost. Het betreffende lampje blijft nu uit en alles functioneert zoals het moet. Ik wijt het toch aan de hitte, alhoewel dat ook niet normaal is. Tenslotte hebben we het in Frankrijk nog wel warmer meegemaakt en als we weer die kant op gaan, wil ik daar niet continue mee worden geconfronteerd. Hopelijk kan de dealer er bij terugkomst nog iets mee. Ook al heb ik geen verstand van electronica, ik weet wel dat die af en toe een eigen leven kan leiden.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”