Binnen elektra vervangen

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Binnen elektra vervangen

Bericht door Xander83 » za 5 jun 2021 13:13

Komende week komt een Schaudt CSV 300 binnen, ter vervanging van de oude Miko MK240.
Nu ga ik meteen de losse 230V spotjes vervangen voor 12V led, en zal dus een (vaste) 12 volt kabel rond de hele caravan gaan leggen.
Wat voor kabel kan ik hier het beste voor pakken?
Moet ik een speciale PVC twin kabel halen of volstaat bijvoorbeeld 4 of 6mm2 speaker kabel ook?
Dezelfde vraag geldt ook voor de kabels van de domestic aansluiting op de Victron naar de omvormer toe.
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Binnen elektra vervangen

Bericht door Chris » za 5 jun 2021 15:45

Das mooi...
Gewoon een 12 volt helemaal rond waar je op elke plek een lasdoos met WAGO klemmen tussen kunt zetten??
Top..
Advies.. leg die bekabeling in gootjes en maak de lasdozen er ook al tussen, en in de lasdozen event. wat kabelruimte maken zodat je er later een WAGO tussen kunt zetten, of er direct een wago tussen zetten.

Voor die 12 volt kan je prima 2,5 mm2 gebruiken hoor.
Je gaat op verbruikers besparen, heel veel stroom zal je niet meer trekken straks....dikker is echt niet meer nodig.
Ik zou gewoon VMVL daarvoor gebruiken, soepel snoer en een mantel om beide adres heen.
Slim misschien om even te kijken welke kleur er nu in jou caravan gebruikt is voor 230 Volt... als dat wit is zou ik voor de 12 volt zwart nemen.
Heb je altijd direct door met welke spanning je te maken hebt.
Aansluitingen van die "hoofdkabel" naar appendages.... prima in 2x1,5 mm2.
Maak het niet onnodig dik en zwaar en duur.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Binnen elektra vervangen

Bericht door WillyL » za 5 jun 2021 15:53

Ik gebruik er luidsprekerdraad voor, met rode en zwarte kant (1,5) voor de extra gebruikers, dat is dan dadelijk duidelijk plus/min.
Voor langere afstand (vanaf moverbatterij) gebruikte ik wel een dikkere rood/zwarte draad (met zekering) en van daar af dan terug de ander.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Binnen elektra vervangen

Bericht door Xander83 » za 5 jun 2021 16:04

[re.gif] @Chris.
Wago klemmen is sowieso het idee, ben bijna verslaafd geraakt aan die dingen tijdens de thuis verbouwingen, mooi spul.
Ik vraag me wel af hoeveel ampere ik erdoor zou trekken als er ‘s nachts 4 mobiele telefoons op 12 volt liggen op te laden..

De 220 volt ga ik ook nieuw rond leggen, voor enkele stopcontacten, dus een onderscheid tussen de verschillende stroomsterktes komt er sowieso.

Misschien dat ik alleen wat dikkere draden pak voor de waterpomp en deze schakel met een relais.

[re.gif]
Het leuke is dat bij bijvoorbeeld De Wit noemen ze het tot 2,5mm2 speakerdraad, en 4mm2 en dikker noemen ze montagesnoer.
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Binnen elektra vervangen

Bericht door HenkR » za 5 jun 2021 17:40

De telefoons enz worden niet op 12V opgeladen. Dan zou je overal een sigaretten aansteker stopcontact moeten maken en daar de speciale opladers voor in de auto moeten gebruiken.
Beter is ze gewoon via de 230V adapters op te blijven laden zoals thuis of nieuwe contactdozen met ingebouwde USB oplaad poort(en).
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Binnen elektra vervangen

Bericht door Xander83 » za 5 jun 2021 17:57

[re.gif] Ik zat eigenlijk te denken aan USB aansluitingen welke je in plaats van een sigarettenaansteker zou kunnen plaatsen.
Voorbeeld:
Afbeelding
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Binnen elektra vervangen

Bericht door HenkR » za 5 jun 2021 18:11

Tja het wordt steeds mooier en kan inderdaad de 12V naar 5V USB voor laders.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Binnen elektra vervangen

Bericht door Chris » za 5 jun 2021 21:48

Xander83 schreef:
za 5 jun 2021 16:04
[re.gif] @Chris.
Wago klemmen is sowieso het idee, ben bijna verslaafd geraakt aan die dingen tijdens de thuis verbouwingen, mooi spul.
Ik vraag me wel af hoeveel ampere ik erdoor zou trekken als er ‘s nachts 4 mobiele telefoons op 12 volt liggen op te laden..

Misschien dat ik alleen wat dikkere draden pak voor de waterpomp en deze schakel met een relais.

[re.gif]
Het leuke is dat bij bijvoorbeeld De Wit noemen ze het tot 2,5mm2 speakerdraad, en 4mm2 en dikker noemen ze montagesnoer.
1...De Wit is een grootgrutter in camping benodigdheden, maar verstand van techniek vind je nou niet echt terug op hun site hoor.
Alle losse soepele draad, welke dikte dan ook... is montage snoer.
Van 0,75 mm2 tot weet ik veel hoe dik.
Standaard montage snoer is meestal 1,5 tot 2,5 mm2.
Speakerdraad kan je in allerlei dikte's krijgen... tot 25 mm2 aan toe.... dus de benaming van de W in S zou ik maar direct vergeten.
Speakerdraad is ook gewoon een heel ander soort bedrading....
Maar wat ik eigenlijk nog mis in je verhaal is het gebruik van VMVL....
Dat is vele malen beter om in de caravan te gebruiken.... en heel slim is het om voor de 12 volt en de 230 volt 2 verschillende kleuren VMVL te gebruiken.
VMVL is een uitstekend geschikte kabelsoort voor gebruik in de caravan...
Zoek maar op... VMVL 2x 1,5 mm2 of VMVL 2x 2,5 mm2 en voor de 230 volt... VMVL 3x1,5 mm2 en 3x 2,5 mm2..

2...Het pompje in de watertank neemt gemiddeld 1 ampere... een heel zware pomp misschien wel 2 ampere..
Dat kan uitstekend door een 1mm2 draadje...( aan het pompje zelf zit ook niks dikkers...afgezekerd met 3 A... meer dan voldoende.
Relais is totaal overbodig voor de sturing van die pomp.
Wat je wel kan doen is over de pomp bedrading een z.g. blusdiode plaatsen.
Die voorkomt een vonkje in de kraanschakelaar... die daardoor langer heel blijft.
Hiervoor gebruik ik de 1N5408....lekker stevig ding, kan een stootje hebben.
Zoek maar eens op het forum naar "Blusdiode"... kom je vanzelf wat tegen.. hier liggen er een stelletje op voorraad..viewtopic.php?f=13&t=18388&start=13750#p830100

Misschien is dit nog handig om kabeldikte te berekenen voor 12 volt https://www.rfsystems.nl/techniek/Kabel ... 4V_LED.pdf
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Binnen elektra vervangen

Bericht door Xander83 » zo 6 jun 2021 00:34

[re.gif] Die PDF ga ik zeker bewaren, dank!
Echter geven ze aan dat de hoofdkabel niet onderbroken mag worden..
Gezien het formaat caravan en de plaatsing van de omvormer zal de vaste 12V kabel wel een meter of 8 lang worden, zal voor dat stuk dan toch 4mm2 worden.
En dan witte en zwarte vmvl kabel voor het onderscheid, elk met hun eigen lasdozen.
Dit wordt een leuk project mrgreen.gif
Ik heb er gewoon zin in!
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Binnen elektra vervangen

Bericht door Ab » zo 6 jun 2021 11:21

Ik zou toch eerst eens er effe wat tijd in steken.
De bestaande bedrading is plaatselijk volledig weggewerkt, loopt vaak tussen de wanden en dak door.
Zonde om die draden te vervangen door kabelgoten...
Het is vrij eenvoudig te meten hoe die draden lopen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Binnen elektra vervangen

Bericht door Chris » zo 6 jun 2021 11:45

Xander83 schreef:
zo 6 jun 2021 00:34
[re.gif] Die PDF ga ik zeker bewaren, dank!
Echter geven ze aan dat de hoofdkabel niet onderbroken mag worden..
Gezien het formaat caravan en de plaatsing van de omvormer zal de vaste 12V kabel wel een meter of 8 lang worden, zal voor dat stuk dan toch 4mm2 worden.
En dan witte en zwarte vmvl kabel voor het onderscheid, elk met hun eigen lasdozen.
Dit wordt een leuk project mrgreen.gif
Ik heb er gewoon zin in!
Echt hoor... geloof me.... 4 mm2 is gigantisch veel te dik.
Er is geen enkele caravan waar dat in gebruikt is.... max is echt 2,5 mm2.
Daarbij...
Ik heb ooit in een grote Tabbert de hele stroomvoorziening opnieuw aangelegd, incl nieuwe omvormer.
Gemeten wat het verbuik op 12 volt was met alle verlichting aan... waaronder ook nog een paar halogeen lampjes...
Helemaal 12 ampere.....
Jij wilt naar LED.... super energie zuinig.
Dus, maak het jezelf niet moeilijk, 2,5 mm2 is echt meer dan voldoende.... veel meer..
4mm2 verwerkt ook nog eens heel lastig.
En, wat Ab ook net aanhaalt...
Je zal ook van de oude installatie delen moeten gebruiken, je kan simpelweg niet overal bij.
Veel bekabeling is achter vanalles weg gewerkt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”