Enduro LI1220 laden via Solar Charger

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Enduro LI1220 laden via Solar Charger

Bericht door Kipke98 » ma 24 mei 2021 15:38

Inmiddels heb ik de door Atmosphere2 herstelde lifepo4 accu al weer een tijdje in gebruik.
De accu is één keer geladen met een lifepo4 lader 14,6V 3A vervolgens is er volop mee gemoverd. Zowel thuis op schuine opritten, een aantal keer 50 meter over een klinker oprit. Stukje op een camping waarbij ook een wig genomen moest worden en de laatste camping twee keer 30 meter op zachte ondergrond.
De accu werd tussen tijds voorzien van zonnestroom via de laadplug.

De (vermeende) fabrikant in China Optimum Nano en Enduro gaven aan dat laden via de polen niet mogelijk is.
Accu service Holland die dezelfde accu onder de naam LP OPT120-20 verkoopt meldde overigens dat het wel zou kunnen.

Ik ga er vanuit dat er een separate port BMS in zit en laden via de polen niet goed is.

De instellingen van Epever lader staan conservatief ingesteld. Zie bijlage.
De Epever MPPT lader gaat uit bij zonsondergang en start 's morgens weer op. Zorgt dus zelf voor de nodige voeding. De laadpoort van de accu is eenrichtingsverkeer. De Epever onthoud wel de instellingen.

Ik ga er vanuit dat de cellen niet of onvoldoende gebalanceerd worden doordat ik de maximale laadspanning onder de 14,6V heb. Om onbalans te voorkomen gaat de 14,6V lader er tussendoor aan. Het is lastig te bepalen wanneer dat nodig is omdat dit BMS niet uit te lezen is met bijvoorbeeld een app.

Waarschijnlijk kan ik dat wel met een Turnigy lader die gebruikt werd om Lipo's gebalanceerd op te laden voor RC wagens.

Conclusie: herstellen van een Lifepo4 accu is dus mogelijk maar vraagt 'nieuwe' kennis bij caravan bedrijven.
Laden via een zonnepaneel en een in te stellen Solar Charger via de laadplug werkt.
Beperkt gebruik als backup voor led-verlichting, laden van telefoon en het waterpompje is naar mijn ervaring goed te doen.Afbeelding

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Enduro LI1220 laden via Solar Charger

Bericht door Kipke98 » zo 5 sep 2021 13:07

Inmiddels ruim 3 maanden en een kampeerseizoen verder. De accu heeft prima gepresteerd in combinatie met het zonnepaneel en de mover. De 220v lader is niet gebruikt tussendoor.
De Solar Charger gaat uit zodra het paneel te weinig spanning genereert en start 'smorgens weer op. De ingestelde gegevens worden onthouden.
Gisteren de 220v lader op de accu gehad en deze gaf na een paar minuten aan dat de accu weer vol was.

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro LI1220 laden via Solar Charger

Bericht door Chris » zo 5 sep 2021 14:04

Interessant...bied perspectieven
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”