Led, klok en klepel

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 136
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Led, klok en klepel

Bericht door cahummel » vr 14 mei 2021 13:39

Hoi allemaal,

Ik wil om de accu te besparen LED lampen gaan maken in onze Kip Kompakt 300. Het zijn niet zo verschrikkelijk veel lampen, maar 3, maar alle beetjes helpen en bovendien worden LED lampjes niet zo warm als halogeen.

Nu heb ik afgelopen zomer de led voeding die 12 volt levert vervangen door een crusader voeding, want het gebeurde tijdens de vakantie, en die had ik snel voor handen. Hier komt echter geen (mooie) gelijkspanning uit.

Nu heb ik wel eens gehoord van cob led, maar snap niet helemaal wat het is, ik denk dat dat betekent dat die ook werk op de minder mooie gelijkspanning uit de crusader, maar zeker ben ik niet.

Wat ik nu afvraag, beter de crusader vervangen door een led voeding en dan gewone led lampen of iets anders?

Ook heb ik boven de keuken een tl lampje op 12 volt, is dat ook te vervangen? Het liefste behoud ik alle armaturen.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Led, klok en klepel

Bericht door Chris » vr 14 mei 2021 14:02

COB betekent dat er elektronica in het LEDje zelf zit die het mogelijk maakt om om ook dit LEDje op wisselspanning te laten werken. ( Chips on board)
Cob leds blijken alleen minder lang te leven.
Maar je zou COB leds kunnen gebruiken.
Nu heb je het over halogeenlampjes die je wil vervangen, dat zijn G4 lampjes meestal.
En die zijn er idd ook in COB led, neem dan de 3 watt versie, en een Warm Witte kleur.
En koop er een paar voor reserve.

Voor een TL armatuurtje zul je een LED stripje moeten gaan bedenken want daar is geen vervangend LED je voor..
Je zou een stukje LEDstrip in het lampekapje kunnen plakken... let dan wel op dat je een LEDstripje geschikt voor wisselspanning uitzoekt... die zijn vrij schaars alleen.

Maar eerst..
Welke crusader had je nou ingebouwd?? is dat een wisselspannings ding??
Maar wat natuurlijk ook prima kan is het hele ding weg en overstappen op een moderne voeding.
Een LED voeding kan prima maar heeft geen omschakel mogelijkheid.
Dat heeft b.v. de Schaudt SCV300 weer wel.
Dan heb je direct alles... super DC omvormer en een zekeringblok maar ook een omschakelrelais.
Er moet alleen een zekering automaat, of nog mooier een zekering/aardlek automaat in gemaakt worden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”