Elektra koudwaterkraan Chateau

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
DutchAries
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 apr 2021 20:33

Elektra koudwaterkraan Chateau

Bericht door DutchAries » za 10 apr 2021 21:24

Beste mensen,

Bij de ingebruikname van onze Chateau Chiara 380, kwamen wij erachter, dat de koudwaterkraantjes van de keuken en de badkamer het niet meer doen. Aan de kraantjes zit een stekkertje verbonden, waar aan de andere kant vier draden op aangesloten zitten. Waarvoor dienen deze draden?

De twee kraantjes hadden toch parallel op de dompelpomp aangesloten kunnen worden?

Daarnaast hangen er her en der in de caravan losse stekkertjes, waarvoor dienen deze?

Bijgaand een foto ter verduidelijking (ook hierop is een loshangend stekkertje rechts in beeld te zien.)

Alvast bedankt!
Bijlagen
caravan.jpeg

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Elektra koudwaterkraan Chateau

Bericht door Gemineye » za 10 apr 2021 21:26

Zo even snel bezien hoort dat losse zwarte draadje eigenlijk in dat stekkertje wat er naast zit. Oranje en roze gebruikt chateau voor constante en geschakelde plus
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Elektra koudwaterkraan Chateau

Bericht door Chris » za 10 apr 2021 21:42

Ik denk zelfs dat die dubbele van beide kranen afkomen.
En de losse moet idd in de lege connector bus.
Maar ja... da's groen... en groen betekend corrosie... en een nieuw pennetje zal niet zomaar gevonden zijn.

Ik stel maar voor dat je de hele connector vervangt voor een ouderwets kroonsteentje.
Eigenlijk moet ik WAGO klemmen adviseren da's vele malen beter, maar heb je vast niet bij de hand..
Kroonsteentje misschien wel.

En... ik heb eerder losse lege connectors gezien in Chateau's.
Misschien voor andere modellen waar deze kabelboom ook gebruikt werd een functie... geen idee.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

DutchAries
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 apr 2021 20:33

Re: Elektra koudwaterkraan Chateau

Bericht door DutchAries » za 10 apr 2021 21:44

@Gemineye

Bedankt voor de snelle reactie!

Het losse zwarte draadje zat er inderdaad in, maar heeft door corrosie losgelaten.

Dus als ik het goed begrijp verwissel je het stekkertje als de caravan achter de auto hangt of op de camping staat?
roze/oranje voor achter de auto en de zwarte voor op de camping?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Elektra koudwaterkraan Chateau

Bericht door Chris » za 10 apr 2021 21:53

[re.gif]

Dat heb ik nog nooit gehoord...
Denk het echt niet...
Stekkertjes wisselen hoort niet bij " achter de auto " of "op de camping".
In de omvormer in de caravan zit een omschakel relais, die regelt auto en "walstroom".
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

DutchAries
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 apr 2021 20:33

Re: Elektra koudwaterkraan Chateau

Bericht door DutchAries » za 10 apr 2021 22:01

@Chris

Bedankt voor de reactie!

Nieuwe stekkertjes zijn onderweg en gelukkig heb ik nog lasklemmen van Wago liggen;)

begrijp ik goed dat de stekkertjes geen toegevoegde waarde hebben en kunnen worden vervangen door enkel een lasklem?

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Elektra koudwaterkraan Chateau

Bericht door janoniem » za 10 apr 2021 22:03

Misschien is het bovendien zinvol om na het aanbrengen van een nieuwe las de draden wat hoger op te binden.
Ik denk dat een lade onder de spoelbak regelmatig de constructie aantikt.
Er zitten zo te zien wel drie buffertjes om de la op te vangen maar waarschijnlijk niet voldoende.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Elektra koudwaterkraan Chateau

Bericht door Chris » za 10 apr 2021 22:10

DutchAries schreef:
za 10 apr 2021 22:01
@Chris

Bedankt voor de reactie!

Nieuwe stekkertjes zijn onderweg en gelukkig heb ik nog lasklemmen van Wago liggen;)

begrijp ik goed dat de stekkertjes geen toegevoegde waarde hebben en kunnen worden vervangen door enkel een lasklem?
Dat weet ik niet.... daarvoor zou ik eerst uit moeten zoeken wat dat voor een stekkertje is.
Gewoon lekker laten hangen of event. bij dat beugeltje met een Tie-rapje vastzetten..

Kijk... Wagoklemmen in huis.... dat zijn de echte klussers... thumbup.gif thumbup.gif
Gewoon met die Wago's vastmaken en er nooit meer naar kijken.
Wago is heel veel gebruikt in caravanland.... mijn Knaus zit er vol mee.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Elektra koudwaterkraan Chateau

Bericht door Gemineye » za 10 apr 2021 22:19

Nee hoor niets doen achter de auto of op de camping; dit werkt gewoon als het goed zit.

Chateau past op verschillende plekken dit soort stekkers toe, als ik het goed heb begrepen zit die stekker met zwarte draden daar zodat je eventueel ook een jerrycan met pomp in het kastje kunt plaatsen ipv in de disselbak.

Ik denk echt; dat zwarte draadje moet in die stekker. Dat gaat je idd waarschijnlijk niet meer lukken, dus vervangen door een wago klem of kroonsteentje.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Elektra koudwaterkraan Chateau

Bericht door iemand » zo 11 apr 2021 06:22

ik denk dat het stekkertje aan de schakeldraden van de kraan zit (vandaar 2 zwarte draden)
zodat het vervangen/monteren van een nieuwe kraan makkelijk gaat.

dat losse draadje is van 1 kraan. en dat los je nu op thumbup.gif

Maar lees ok het nou goed, doen 2 kranen het niet, dan ik er nog wat aan de hand.

Ik ben benieuwd waar dat andere snoertje heen gaat. Nog een stekkertje en 2 zwarte draden scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Elektra koudwaterkraan Chateau

Bericht door Gemineye » zo 11 apr 2021 11:06

RE.gif

Daar heb je wel een punt. Ik keek vooral naar de foto. Maar daarmee los je alleen het probleem voor deze specifieke kraan op. Het zou goed kunnen dat er meerdere dingen spelen. Bv; dit kabeltje kapot en tegelijkertijd ook het pompje kapot.

Eerst dit draadje fixen, zoeken we daarna verder denk ik.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

DutchAries
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 apr 2021 20:33

Re: Elektra koudwaterkraan Chateau

Bericht door DutchAries » ma 12 apr 2021 07:20

Bedankt voor het meedenken.

Donderdag ga ik ermee aan de slag.

DutchAries
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 apr 2021 20:33

Re: Elektra koudwaterkraan Chateau

Bericht door DutchAries » za 17 apr 2021 11:35

Zo. Alles werkt weer naar behoren. Bij het kraantje waarvan de bedrading op de foto stond was het een kwestie van opnieuw aansluiten met lasklemmen. Bij het andere kraantje was dat niet de oplossing, dus heb ik dat kraantje uit elkaar gehaald. Aan de microschakelaar was niets te zien. Toch maar het circuit aangesloten zonder schakelaar ertussen en toen stroomde er water uit de kraan. Microschakelaar vervangen et voilà twee werkende kranen.

Voor degenen die zich ook afvroeg waarvoor die extra bedrading is zal ik wat foto's toevoegen, misschien kunnen jullie het uitvogelen. Zelf denk ik dat de optie 'een jerrycan in het kastje plaatsen' weleens juist zou kunnen zijn.
Bijlagen
IMG_20210417_111231.jpg
IMG_20210417_111240.jpg
IMG_20210417_111251.jpg

DutchAries
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 apr 2021 20:33

Re: Elektra koudwaterkraan Chateau

Bericht door DutchAries » za 17 apr 2021 11:37

Vervolg foto's.
Bijlagen
IMG_20210417_111123.jpg
IMG_20210417_111130.jpg
IMG_20210417_111221.jpg

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Elektra koudwaterkraan Chateau

Bericht door Hans 555 » za 17 apr 2021 12:27

Mooi opgelost, maar zie ik nu dat de transparante waterslangen donker gekleurd/vervuild zijn?? Dan wordt het misschien tijd om die slangen te vervangen. Lijkt mij namelijk niet zo gezond die aanslag in die slangen. Of wellicht een keer goed spullen met een chloor ander andere oplossing. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Elektra koudwaterkraan Chateau

Bericht door WillyL » zo 18 apr 2021 09:25

[re.gif] en die mooie krul maakt ook dat er toch gemakkelijk water in de buis blijft staan bij het leeglopen. Ik zou die meer als een S leggen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”