Stroomuitval in caravan.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Stroomuitval in caravan bij 10 Amp.

Bericht door thmeyer » ma 5 apr 2021 17:38

[re.gif]
De schakelautomaat met aardlek alleen van "VAM" schakelt bij een te hoge stroom of meer dan 25 Amp. uit en de aardlek zelf zorgt ervoor als een lekstroom 30 mA of meer is, deze ook uitgeschakeld wordt en dat met een snelheid < 1/10 seconden.

Alleen de automaat (bv 16 Amp.) van de camping zou als het goed is eerder moeten reageren (uitschakelen).
Maar "VAM" heeft nog een schakelautomaat van 10 Amp. er achter en die schakelt toch de zaak eerder uit.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Michielwoerden
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 9 aug 2017 20:19

Re: Stroomuitval in caravan bij 10 Amp.

Bericht door Michielwoerden » ma 5 apr 2021 19:36

[re.gif]

De 25A geeft alleen maar aan dat deze maximaal geschikt is voor 25A en deze moet zijn afgestemd op de zekering/installatieautomaat die hiervoor zit (thuis is dat de hoofdzekering van het energiebedrijf, op de camping die van de paal).

Deze schakelaar schakelt dus niet uit bij overbelasting of kortsluiting maar alleen bij een lekstroom van 0,03A (30mA). Daarom heb je in deze situatie dus nog een installatieautomaat nodig die je interne installatie beveiligd. (dus niet je apparatuur of de mens).

De waarde van de automaat (2, 4, 6, 10 of 16A) bepaald de doorsnede van de bekabeling in je installatie waarbij voor woonhuizen (lees wcd voor gebruik door leken) minimaal 2,5mm2 moet zijn met uitzondering van de schakeldraad (de zwarte) die mag 1,5mm zijn .

De nen1010 (bijbel voor electriciens) geld niet voor caravans. Gezond verstand is dus belangrijk. Grote verbruikers (wat is groot?) die lang aan kunnen staan (zoals kachels) kan je dus beter inderdaad op een aparte groep aansluiten met de juiste bekabeling.
Laatst gewijzigd door Trina op di 6 apr 2021 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.

MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Re: Stroomuitval in caravan.

Bericht door MattR83 » ma 5 apr 2021 19:41

Heb zoiets, waarom zou ik gas verbruiken als ik stroom heb. Stroom is veelal gratis gas niet. Plus gaskachels vind ik beetje gevaarlijk met koolmonoxide. Heb je met stroom geen last van...

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Stroomuitval in caravan.

Bericht door SBerend » ma 5 apr 2021 20:31

Stroom is om de dooie dood niet gratis. Of het stroomgebruik is beperkt of je betaald extra. Gas in de caravan is wel veilig. Onderhoud door een dealer is belangrijk.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stroomuitval in caravan.

Bericht door Chris » ma 5 apr 2021 20:45

MattR83 schreef:
ma 5 apr 2021 19:41
Heb zoiets, waarom zou ik gas verbruiken als ik stroom heb. Stroom is veelal gratis gas niet. Plus gaskachels vind ik beetje gevaarlijk met koolmonoxide. Heb je met stroom geen last van...

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
En daarom klapt je zekering eruit.
Zoals ik de hele tijd al lees is het lastig voor je om een maximum te berekenen voor jou..
En daar er maar beperkt power voor handen is.. gaat dat dus mis.
Je kan met een beperkte levering niet onbeperkt verbruiken...
en dan..
Als jou gasinstallatie normaal is onderhouden is de gaskachel veilig.

Enne... stroom is niet gratis, daar betaal je echt voor op campings.
Ik hoop voor je dat je niet per Kw/h moet afrekenen.... dan kan je wel eens schrikken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Re: Stroomuitval in caravan.

Bericht door MattR83 » ma 5 apr 2021 21:04

Heb nog nooit op een camping voor stoom hoeven bij te betalen. Zit vaak bij acsi tarief in. En nee is niet lastig om te berekenen. Wist alleen niet dat die caravan van mij 10a had. Nu weet ik dat, vandaar de vraag. En ik heb continu een kachel aan gehad. Alleen blijkt dus na gebruik warm water kan die dus uitvallen. Dus eerst even kachel lager of uit en dan verder.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Stroomuitval in caravan.

Bericht door Bospaadje » ma 5 apr 2021 21:29

Onze kachel is 1500Watt, samen met de senseo dit weekend niet in problemen gekomen. Eigenlijk niet over nagedacht ook.
Ik heb de kachel wel overdag vaak op 500watt gehad als we in caravan waren. Dat was meer dan voldoende.
Met gas verwarmen had ook gekund, maar had de fles buiten in de buitenkeuken staan en geen zin om hem om te sjorren. 2de fles stond in de garage... scratch.gif
Home is where you park it caravan.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stroomuitval in caravan.

Bericht door Ab » ma 5 apr 2021 21:57

Elektra op de camping is gebaseerd op " fair use policy "
Zeker ook als er 16 A aangeboden wordt.
Stel..je gebruikt daarvan continu 15 A. Dat kan. Ca 80 Kwh per dag..
Als je dan even rekent met een tarief van 0,25 euro, wat het voor de campingeigenaar kost, dan zijn de werkelijke stroomkosten al bijna 20 euro per etmaal. Dat is geen "fair use" meer.
Als je bereid bent dat te betalen, verdient de camping nog steeds niks aan de stroom.
Gemiddeld kost de elektra, als je het apart mag betalen echter maar hooguit 6 euro per dag bij veel campings.
Als iedereen constant elektrisch gaat verwarmen, koken, frituren, en weet ik veel, gaat er dus zwaar geld bij voor de camping eigenaar.
Als ik een camping had, zou ik dat niet leuk vinden.
Ik ging elke plek een meter geven, en 0,50 euro vragen per Kwh.
En dan hopen dat iedereen nog steeds zoveel mogelijk electriciteit blijft gebruiken. mrgreen.gif
De stroomkosten per dag komen dan uit op ca 40 euro per dag...

En dat is nu precies wat er bij steeds meer campings gebeurd.
Zeer begrijpelijk.
Niemand wil diensten leveren waar geld bij moet.

Niemand gaat thuis ook zijn huis verwarmen met elektrische kacheltjes. Dat is te duur.. knipoog.gif
Op campings waar je gewoon voor de werkelijk afgenomen stroom moet betalen, zijn om onverklaarbare reden ook heel weinig elektrische kacheltjes meer te vinden.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Stroomuitval in caravan 10 Amp.

Bericht door thmeyer » ma 5 apr 2021 22:02

MattR83 schreef:
ma 5 apr 2021 21:04
Heb nog nooit op een camping voor stoom hoeven bij te betalen. Zit vaak bij acsi tarief in. En nee is niet lastig om te berekenen. Wist alleen niet dat die caravan van mij 10a had. Nu weet ik dat, vandaar de vraag. En ik heb continu een kachel aan gehad. Alleen blijkt dus na gebruik warm water kan die dus uitvallen. Dus eerst even kachel lager of uit en dan verder.
Hoi MattR83,

Nogmaals, De meeste caravans zijn met 10 Amp. af-gezekerd, maar ik heb nu al foto’s voorbij zien komen van 2x 13 Amp.
En we zien tegenwoordig steeds meer elektrische apparaten met meer vermogen ook in de caravan gebruikt worden.
Al die mensen weten wel dat op de meeste campings aansluitingen maximaal 16 amp. zijn en daar ook rekening mee houden.
En dat gas voor hoofdverwarming het meest gebruikt wordt.

Conclusie: Elektrische verwarming is op een camping zeker geen goedkope oplossing. Het is vaak het macht van het getal.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Re: Stroomuitval in caravan.

Bericht door MattR83 » ma 5 apr 2021 22:57

Hoop niet dat de campings stroom particulier inkopen. Zakelijk tarief is tussen de 4ct en 6ct per kwh.

Ik snap het punt wel dat het veel word. Normaal kampeer ik ook niet in de kou. En kampeer ik met mooi meer, en dan hebben we geen kachel nodig.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stroomuitval in caravan.

Bericht door Ab » ma 5 apr 2021 23:13

Particulier betaal ik ook niet meer dan 6 of 7 cent per Kwh..
Maar onder aan de streep, incl transportkosten, energietoeslag, milieubelasting, meterhuur,vastrecht, Btw, en weet ik veel komt het toch ver over de 20 cent heen.
Zakelijk betaalde ik niet zo heel veel minder als grootverbruiker.
Alleen geen Btw.
Een camping moet wel btw rekenen aan hun gasten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Stroomuitval in caravan.

Bericht door WillyL » di 6 apr 2021 00:07

Mijn particulier (groen) verbruik uit het net is 0.27/kwh en mijn levering aan het net 0,04/kwh (overschot zonnepanelen). Alles all-in, dus transport-, distributiekosten enz.. Alleen de te dure BTW moet er nog bij. Dit is sinds 1 maart en ik let er sindsdien ook op waar mogelijk om enkel te verbruiken tijdens zonnige periodes van de dag (was- en afwasmachiene, strijken, laden fietsen...).
Dit is natuurlijk geldig in België met leverancier Ecopower.


Die 0,04 is wat het Ecopower ook kost om energie op het net te zetten. Zij vergoeden me dus evenveel als het hun zou kosten om die zelf te produceren - zeggen ze.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Alieben1961
Berichten: 164
Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54

Re: Stroomuitval in caravan.

Bericht door Alieben1961 » wo 7 apr 2021 14:21

Ab schreef:
ma 5 apr 2021 21:57
Elektra op de camping is gebaseerd op " fair use policy "
Zeker ook als er 16 A aangeboden wordt.
Stel..je gebruikt daarvan continu 15 A. Dat kan. Ca 80 Kwh per dag..
Als je dan even rekent met een tarief van 0,25 euro, wat het voor de campingeigenaar kost, dan zijn de werkelijke stroomkosten al bijna 20 euro per etmaal. Dat is geen "fair use" meer.
Als je bereid bent dat te betalen, verdient de camping nog steeds niks aan de stroom.
Gemiddeld kost de elektra, als je het apart mag betalen echter maar hooguit 6 euro per dag bij veel campings.
Als iedereen constant elektrisch gaat verwarmen, koken, frituren, en weet ik veel, gaat er dus zwaar geld bij voor de camping eigenaar.
Als ik een camping had, zou ik dat niet leuk vinden.
Ik ging elke plek een meter geven, en 0,50 euro vragen per Kwh.
En dan hopen dat iedereen nog steeds zoveel mogelijk electriciteit blijft gebruiken. mrgreen.gif
De stroomkosten per dag komen dan uit op ca 40 euro per dag...

En dat is nu precies wat er bij steeds meer campings gebeurd.
Zeer begrijpelijk.
Niemand wil diensten leveren waar geld bij moet.

Niemand gaat thuis ook zijn huis verwarmen met elektrische kacheltjes. Dat is te duur.. knipoog.gif
Op campings waar je gewoon voor de werkelijk afgenomen stroom moet betalen, zijn om onverklaarbare reden ook heel weinig elektrische kacheltjes meer te vinden.. mrgreen.gif
Bij de meeste campings mag je niet elektrisch verwarmen staat vaak ergens in de camping regels ( fair use )
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”