Coax-kabel naar buiten leiden

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Thed
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 31 aug 2020 15:27

Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door Thed » do 1 apr 2021 10:27

Beste mede-caravanners,
Sinds afgelopen jaar ben ik in het bezit van een Knaus Sport 500 EU Silver Selection.
Deze caravan is af-fabriek voorzien van een TV-steun, die gemonteerd zit tegen het smalle opbergkastje aan het voeteneinde van het enkelbed.
De 230V-aansluitsnoer en de coaxkabel kunnen door een speciaal afgewerkt gat dat smalle opbergkastje in.
Bij mijn weten is er in de caravan verder géén standaard coaxkabel aanwezig.
Geen probleem; die heb ik zelf wel.
Maar: hoe leid ik de coaxkabel vanuit dat smalle opbergkastje (waar de TV-steun tegen zit) naar buiten toe?
Iemand tips/ideeën?

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door Pakkie » do 1 apr 2021 10:46

Bij mijn stuk oudere 500 EU komt hij bij de CEE-aansluiting naarbuiten. Zal waarschijnlijk niet standaard zijn, maar het werkt wel.

coax.jpg
coax.jpg (49.95 KiB) 1539 keer bekeken
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door Gerardo » do 1 apr 2021 10:58

Bij mijn Fendt Platin uit 1999 zit de satelliet coax connector ook achter het klepje van de CEE aansluiting.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door Vino » do 1 apr 2021 11:13

Bij mijn 500 EU 2010 heb ik de coax naar beneden gebracht,onder het bed aan de vw buis vastgemaakt met tyrips,klein gaatje geboord de dissel in.Hier hangt de kabel opgerold aan een haakje.Via het rooster van de dissel gaat bij gebruik de kabel richting schotel.Geboorde gaatje wel eventjes afkitten ook al zit dit (in) de caravan, tegen eventueel ongedierte.Het mooiste is natuurlijk dat de kabel tot in de 220 stekkerdoos loopt,zodat je van buiten af de coax rechtstreeks via deze aansluiting kunt inpluggen.Het nadeel is, omdat dit achteraf dient te gebeuren,dat de kabel binnendoor via de kabelgoten naar de aansluiting van de 220 dan moet.Hangt de TV tegen de wand van het toilet kan je eventueel daar aan de buitenkant een aansluiting laten maken.Ik heb daar de hoofdschakelaar van de mover laten plaatsen.

Vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door Morgoth » do 1 apr 2021 11:54

Ik heb het zelfde probleem. Ik wil ook de coax naar buiten brengen. Ik zit echter niet te wachten op allemaal koppelingetjes met schroefdraad. Dat maakt vaak slecht verbinding. Ik zoek dus òf een snelkoppeling òf ik hang ook een rol draad in de disselbak.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door Chris » do 1 apr 2021 12:23

Thed schreef:
do 1 apr 2021 10:27
Beste mede-caravanners,
Sinds afgelopen jaar ben ik in het bezit van een Knaus Sport 500 EU Silver Selection.
Deze caravan is af-fabriek voorzien van een TV-steun, die gemonteerd zit tegen het smalle opbergkastje aan het voeteneinde van het enkelbed.
De 230V-aansluitsnoer en de coaxkabel kunnen door een speciaal afgewerkt gat dat smalle opbergkastje in.
Bij mijn weten is er in de caravan verder géén standaard coaxkabel aanwezig.
Geen probleem; die heb ik zelf wel.
Maar: hoe leid ik de coaxkabel vanuit dat smalle opbergkastje (waar de TV-steun tegen zit) naar buiten toe?
Iemand tips/ideeën?
Hoi....bij mij zal het niet heel veel anders zijn . Sudwind 500EU Silver Selection....

Achter in dat kastje zit denk ik bij jou ook een kabelgootje.
Trek daar het deksel eens vanaf en ik denk dat jou coax daar in zit.
Bij mij gaat ie eerst naar het bovenkastje ernaast om event. een decoder of ontvanger oid in te zetten.
Er zit bij mij daar ook een kabel naar de hankastgoot en de aansluiting in de buitenwand..
Je kan er van maken wat je zelf wilt..

Trek die goot maar eens open in het smalle kastje
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door fendtjeplatin » do 1 apr 2021 14:51

Thed schreef:
do 1 apr 2021 10:27
Beste mede-caravanners,
Sinds afgelopen jaar ben ik in het bezit van een Knaus Sport 500 EU Silver Selection.
Deze caravan is af-fabriek voorzien van een TV-steun, die gemonteerd zit tegen het smalle opbergkastje aan het voeteneinde van het enkelbed.
De 230V-aansluitsnoer en de coaxkabel kunnen door een speciaal afgewerkt gat dat smalle opbergkastje in.
Bij mijn weten is er in de caravan verder géén standaard coaxkabel aanwezig.
Geen probleem; die heb ik zelf wel.
Maar: hoe leid ik de coaxkabel vanuit dat smalle opbergkastje (waar de TV-steun tegen zit) naar buiten toe?
Iemand tips/ideeën?
Stom, maar is het wel sat coax die aanwezig is, bij caravan bouwers zelden standaard.(ten zij echte sat coax doos aanwezig), maar als losse kabel opgelet.
En al hekel aan koppelingen is er maar een oplossing. (coax vanaf het kastje (decoder) uit een stuk naar de (via dissel koffer) schotel)
En als via raam zie link als vb https://schotelzaak.nl/winkel/flex-sat- ... dow-cable/.
En sommige dealers, boren een gaatje en zetten er een Sat koppeling stuk in.(lijkt dan op een sat coax doos)
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door Daphne » do 1 apr 2021 15:07

Thed schreef:
do 1 apr 2021 10:27

Sinds afgelopen jaar ben ik in het bezit van een Knaus Sport 500 EU Silver Selection.
Deze caravan is af-fabriek voorzien van een TV-steun, die gemonteerd zit tegen het smalle opbergkastje aan het voeteneinde van het enkelbed.
Een Silver Selection heeft toch ook een extra wandcontactdoos buiten met 230V en TV aansluiting?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door iemand » do 1 apr 2021 15:33

kheb het ook gewoon zo opgelost.

Afbeelding

de ouderwetse TV pluggen zijn schuifstekker.
Neem daar een metalen variant van en niet een versie met plastic kapje.

De demping valt best mee tov een draai f-connector om te gebruiken voor het aansluiten van je schotel.

p.s. zelf gebruik ik de f-connector (links) voor sat en tv-plug (rechts) voor dvb-t2.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door nonblond » do 1 apr 2021 15:37

Bij mijn weten zit in iedere caravan al een kabel voor de TV (zie eerdere reacties), alleen moet hij nog naar buiten. Dus zoals het eerder is aangedragen een gaatje maken in de doos waar je de electra-aansluiting voor de caravan zit (zie eerdere foto's). Werkt al jaren prima en zit goed beschermd. Veel minder werk dan een nieuwe kabel trekken.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2823
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door AadB » do 1 apr 2021 15:45

[re.gif]
Dat is waarschijnlijk niet nodig. Zoals Daphne aangeeft heeft de Knaus Sport SS een buitenstopcontact met tv aansluiting. Hierop kun je de caoxkabel aansluiten met een F-connector. Waarschijnlijk heb je binnen vlak bij de tv-steun dan ook nog een tv wandcontactdoos met een mannetje en vrouwtje uitgang. Het mannetje is de tv-uitgang, hierin sluit je de coax kabel van een metertje of zo aan die je in de tv/tv-ontvanger steekt.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door Ron » do 1 apr 2021 17:32

Bij mijn 2021 sport silver selection zit er een aansluiting buiten.
Coax en 220 V naast de 220 CEE klep
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door mrbullmastiff » do 1 apr 2021 17:47

Bij mijn 2017 500EU Sudwind Silver Selection zit de kabel volledig aangesloten voor satelliet.

In de caravan dit deze aansluiting.
Afbeelding

En in de wand zit deze doos.
Afbeelding
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door thmeyer » do 1 apr 2021 18:11


Ik ben van mening dat de caravanfabrikanten de TV/ Satelliet aansluiting aangebracht hebben om een TV / Satellietsignaal erop te zetten, maar ook om het TV-signaal af te halen om bv in de voortent/luifel TV te kijken.
Zelf heb ik en vele andere een andere keuze gemaakt, om het TV-signaal via de CEE-aansluiting aan de achterzijde van de caravan te doen.
Eén van die redenen is een koppel-kabel minder (demping) en geen antennekabel in de voortent/luifel.
Vorig jaar ben ik stapje ver gegaan. Toen heb ik een antennekabel uit één stuk getrokken via een aantal bestaande kabelgoten naar de disselbak.
Alleen maar om nu “helemaal geen” koppel-kabel (demping) meer te hebben.
Van uit de dissel kan de antennekabel rechtstreeks op de LNB.

Nogmaals iedereen doet op zijn manier en ik heb het gedaan omdat het bij “mij”de beste oplossing was.
Geen zichtbare kabels en de minste demping.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door Jaap van Duijn » do 1 apr 2021 22:35

@THMeyer,

Hoeveel DB verlies had U dan met die koppelstukken.

Vandaag in garage - satelliet schotel op garage dak vast geinstalleerd - getest.

1--Schotel lnb naar koppelstuk buiten 1x
2--Kabel loop in pijp binnen in garage naar WCD waar aansluiting voor F connector gemaakt is 2e koppel stuk
3--Kabel van WCD naar camper (was zo in caravan ook) aansluiting via koppelstuk 3.
4--In de camper aan de TV is 4e koppel stuk.
De ontvangst is 98% horizontaal en 96% verticaal gekeken op SBS 6.

Nu de kabel van de LNB direct op de TV aan gesloten en signaal is 100|% verticaal en 100% horizontaal.
Mag ik nu stellen vrijwel geen verlies.

En nu om van dat los en vast schroeven in de garage af te zijn een snel koppeling vrouwtje naar TV en van Sat antenne op garage dak en camper dak ieder een mannetje verlopen dus van F connector naar coax stekker.
De verbindingen zijn wel van Hirschman en de coax kabel voor SAT ook van Hirschman.
De connectors zijn aangeknepen met "dubbele" kneep en ja met Hirschman tang.
Ik wilde af van die opschroef F connectors met steeds loskomen en zo.

Ben benieuwd naar Uw verlies verbetering. groeten Jaap

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door PD » do 1 apr 2021 22:46

Is dit geen oplossing ?
In onze Brillant zit een speciale aansluitdoos in de disselbak met bodemdoorvoer voor de kabel naar buiten, dus geen lelijke extra dozen in de zijwand (luifelzijde, zichtzijde):
Bijlagen
DDCD3759-3A5C-4A9D-AA82-F290C10FCAD3.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door Jaap van Duijn » do 1 apr 2021 22:50

@PD,

Natuurlijk en dan via de gas ontluchting rooster(s) kabel aansluiten en waar nodig bij de tv aansluiting van camping brengen of de losse schotel.
Daarom er zijn zoveel mogelijkheden maar willen we allemaal niet ons "eigen" systeem uitvinden en verkopen?

Jaap

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door PD » do 1 apr 2021 22:51

[re.gif]
Nee, ik wil gewoon geen lelijke aansluitdozen in de zijwand aan de zichtzijde die in aangesloten toestand ook nog eens deels open staan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door Jaap van Duijn » do 1 apr 2021 22:55

Ja ook goed,

Bij ons zitten de WCD's dus niet in de buiten wand maar achter een luik, waar ook de 230V voeding binnen komt, de water vul Gardena aansluiting zit en de afsluiters voor aftappen vers water, afval water en boiler aftap met automatische vorst beveiliging en vanzelf ook de TV antenne aansluiting voor dak van garage.
Dus wij hebben maar een luikje van buiten en een in de bodem daar een doorvoer met afsluitbaar deksel voor kabels en water slang etc.

Jaap

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door PD » do 1 apr 2021 23:00

[re.gif]
Klinkt al een stuk beter thumbup.gif Aan de luifelzijde wil ik geen gerommel in de wand; extra wcd's zitten onder de bodem.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door Ab » do 1 apr 2021 23:33

Nee..wie wil er ook een aansluiting voor wat dan ook aan de luifelzijde..aan de andere kant is veel handiger.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door thmeyer » do 1 apr 2021 23:49

Beste heer Jaap van Duijn,

Tot voor kort had ik de mogelijk om van mijn oude werkgever een impedantie-meter mogen lenen.
Nu ik gepensioneerd is dat jammer genoeg niet meer mogelijk, dan had ik hier op dit forum een mooi grafiek kunnen laten zien.
Op dat grafiek had je dan duidelijk alle connectoren kunnen zien.
Elke connector geeft gewoon veel of weinig demping, zonder direct invloed te hebben op de kleurde ontvangstbalk op je TV (niet gekalibreerd).
Doordat ik normaal gesproken de satellietschotel met een klem op een pijp op het neuswiel heeft zitten, kan ik spreken over een super verbinding.
Mocht het zo wezen dat de satellietschotel geen vrij zicht heb, dan heb ik de mogelijk om met max. 30 meter coaxkabel aan de bestaande kabel te koppelen.
Mijn is geluk in deze situatie met een driepoot 30 meter verderop, onder 20 meter hoge bomen met een gat van 1,5 meter tussen de bladeren door verbinding kon maken met de Astra 3 en dat met schotel van 50 cm op het zuidelijkste puntje van Sicilië.

Zonder metingen is dit puur uit ervaring en in de praktijk toegepast en dat werkt bij mijn prima.
n
Nogmaals een paar connectoren extra hoeft niet direct een probleem te geven, alleen ik zeg altijd hoe minder hoe beter.
En dan heb je in andere situatie altijd een beetje speling.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door Jaap van Duijn » vr 2 apr 2021 08:24

@THMeyer,

Dank U wel voor de aanspreek titel, ik hoop dat U dit goed bedoeld.
Ook ik kom uit de techniek - en zeg altijd ik weet niet alles - en durfde zodoende ook deze "gemakkelijks halve" koppelingen i.p.v. F connector schroeven te gebruiken.
Nu geen extra losse schotel en kabel meer mee. Die op camper dak zit moet het doen en anders kijken we maar niet.
Nu met de corona is het toch meestal 3-5 dagen op een plaats voor we verkassen en bij boeren en bijvb. jachthavens veelal vrij zicht.
Dus met goede kabel en juiste aansluitingen kunnen we wel wat verlies hebben en toch beeld. Dat had ik ook met verticaal 78 en horizontaal 82.

Fijne dag nog en goede gezondheid zodat we kunnen genieten Jaap

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door fendtjeplatin » vr 2 apr 2021 09:38

mrbullmastiff schreef:
do 1 apr 2021 17:47
Bij mijn 2017 500EU Sudwind Silver Selection zit de kabel volledig aangesloten voor satelliet.

In de caravan dit deze aansluiting.
Afbeelding

En in de wand zit deze doos.
Afbeelding
Haal dat plaatje er maar eens af aan de achterzijde zal Je merken sat een snelkoppeling.(verbindingsstuk voor 2 uiteinden te verbinden)
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Coax-kabel naar buiten leiden

Bericht door Chris » vr 2 apr 2021 10:15

mrbullmastiff schreef:
do 1 apr 2021 17:47
Bij mijn 2017 500EU Sudwind Silver Selection zit de kabel volledig aangesloten voor satelliet.

In de caravan dit deze aansluiting.
Afbeelding

En in de wand zit deze doos.
Afbeelding
Pff..wat ben ik lui geweest.
Tot op heden nooit echt verdiept in de TV aansluitingen in mijn hut... alleen gezien dat de coax kabels her en der de kabelgootjes ingingen.
TV coax trok ik wel door het raampje daarnaast, zit ie direct aan de goeie kant voor de camping aansluiting.
Lui....maar ja, ik kijk ook zelden... dochterlief was meer lui liggend actief daar mee..... kus.gif

Zal er toch eens wat netters van maken, met die aansluitingen daar allemaal zou dat geen punt moeten zijn.
En het idee om een rolletje COAX in de dissel te hangen is ook wel wat... of die aansluiting zoals PD heeft..
JA... ik voel weer een klus aankomen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”