LiFePO4 (Enduro) gebruiken samen met opladen?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

LiFePO4 (Enduro) gebruiken samen met opladen?

Bericht door WillyL » za 20 mar 2021 10:40

Ik heb sinds kort een Enduro Lithium mover batterij (30Ah).
In een ander draadje schreef ik dat de omvormer 230v naar 12v defect is. Een (bescherm)NTC heeft het begeven. In afwachting van levering van een nieuwe NTC is die nu overbrugd met een gewoon draadje en werkt de omvormer maar dat wil ik toch vermijden.
Nu heb ik dus wel 12v beschikbaar via de Enduro batterij en denk eraan dit permanent zo te houden, dus helemaal die omvormer niet meer te gebruiken, dat kan, gewoon de stekker ervan niet insteken, dan wordt de stroom door de accu geleverd.

Mijn vraag:

Mag/kan je die Lithium batterij gebruiken (licht, pompje...) terwijl de externe lader ervan aangesloten is op het lichtnet?
Heeft dit invloed op de kwaliteit of levensduur van de accu of is het beter die lader van het net te halen en slechts af en toe de batterij te laten laden?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: LiFePO4 (Enduro) gebruiken samen met opladen?

Bericht door Chris » za 20 mar 2021 12:52

Ik denk dat je de lader gewoon aangesloten kunt laten.
De tegenwoordige technieken zijn best intelligent...
Hooguit zal de spanning iets hoger zijn, maar dat is denk ik ook te verwaarlozen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: LiFePO4 (Enduro) gebruiken samen met opladen?

Bericht door iemand » za 20 mar 2021 17:30

je kunt je omvormer ook gewoon gebruiken scratch.gif
die (ntc-)bescherming is alleen maar 'mogelijk actief' bij het inschakelen van de omvormer.

dus rest van het gebruik niet.
en beschermt tegen een eventuele piekstroom, maar doet de zekering ook nog thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: LiFePO4 (Enduro) gebruiken samen met opladen?

Bericht door atmosphere2 » di 30 mar 2021 20:41

Chris schreef:
za 20 mar 2021 12:52
Ik denk dat je de lader gewoon aangesloten kunt laten.
De tegenwoordige technieken zijn best intelligent...
Hooguit zal de spanning iets hoger zijn, maar dat is denk ik ook te verwaarlozen.
LiFePO4 '12' volt accu's worden met 14,8 volt opgeladen , toch een aanzienlijk stapje omhoog
Het ligt er dus aan welke spullen daar op aangesloten worden, die moeten die hogere spanning kunnen verdragen. Lampjes gaan iets harder branden en de pomp harder draaien , niet echt een probleem dus. Er zijn echter wel apparaten die 14,8 te veel vinden.

De lader het hele jaar door continu op de accu houden geeft wel wat schade aan de cellen ,
een kleine terugloop in het aantal ampère uur. De electronica (Battery Management System) blijft de cellen voor zover ik weet continu van de maximale spanning (die nodig is om ze volledig te laden) voorzien. Wanneer je een volledig opgeladen LiFePO4 accu van de lader af gooit zakt de accu-spaning naar 13,5 volt, en dat levert geen schade op. Of de schade, met continu de lader aangesloten , echt van betekenis is weet ik niet , maar het maakt wel uit.

Zoals ook de CEO van battleborn zegt "een paar weken of zelfs maanden lang op die spanning is geen probleem , maar langer gaat toch wat schade opleveren" . Maar het enigste wat ze aan de klant meegeven is de accu nooit leeg weg te zetten, net als bij de mover accu's van dit type.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: LiFePO4 (Enduro) gebruiken samen met opladen?

Bericht door Ab » di 30 mar 2021 21:57

En ook niet 100% geladen..
Wil je lang plezier hebben van Lifepo4 accu cellen, dan nooit volledig laden, en ook niet volledig ontladen.
Nu kan dat meestal ook niet, elke Li accu heeft ingebouwde electronica die dat verhinderd.
Als het goed is, ook nog temperatuur sensoren.
Als je een Lifepo4 accu oplaadt bij temperaturen onder nul, is de accu kapot, met vrij grote mate van waarschijnlijkheid.
Het is mooie techniek, maar je moet wel weten wat je doet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: LiFePO4 (Enduro) gebruiken samen met opladen?

Bericht door atmosphere2 » wo 31 mar 2021 10:40

Het 100 % laden van LiFePO4 cellen geeft minder degradatie dan wanneer je andere types lithium cellen oplaad.
Toch wordt volledig opladen wel gedaan in fietsaccu's gereedschap accu's e.d. om de capaciteit volledig waar te kunnen maken.
Dit geeft dan een kortere levensduur. Dat is gewoon een commerciële keuze die gemaakt word.

Het wordt een lastig verhaal als je een caravan accu steeds precies bij bv 95 % lading af moet koppelen, ik weet niet of er laders bestaan die dit automatisch doen, om zo de levensduur van de accu te verlengen, voor zo ver ik weet niet.

Te ver ontladen(celspanning onder de 2 volt= 8 volt accu spanning) is echter wel een echt serieus probleem.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”