interieurverlichting

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RenL
Berichten: 44
Lid geworden op: do 21 jan 2021 21:55

interieurverlichting

Bericht door RenL » za 13 mar 2021 15:46

Beste allen,

Wellicht een heel domme vraag van deze nieuwe caravanners scratch.gif ;

Mijn vrouw heeft wat leuke LED-verlichting gezien, maar dit is gewone binnenhuisverlichting, dus voor 230V.
Is dat ook in de caravan te gebruiken? Of is er dan andere aansluiting nodig?

We hebben een Kip Kompakt van 30 jaar oud. De omvormer is te horen overigens. Is dat normaal dat 'ie wat zoemt?

Alvast hartelijk dank!
Beide groot, maar toch Kompakt! whistle.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: interieurverlichting

Bericht door Chris » za 13 mar 2021 15:55

2 vragen...

De laatste eerst...
Het kan normaal zijn dat ie wat zoemt... dat zou op wat veroudering van de trafo kunnen duiden.
Maar... het kan ook zijn dat er wat mis is..
In Kip zit meestal een CERS...
En van die dingen is het bekend dat de condensatoren oud kunnen worden en kunnen gaan lekken.
Dan werkt het ding slechter en kan je sommige onderdelen gaan horen....
Maar erger is dat die lekkende condensatoren veel schade aan de print kunnen aanrichten.
Er komt heel goor zuur uit.
De eerste en snelle controle daarop kan je zelf doen...
Ruik aan de Cers.... goed ruiken...
Stinkt ie een beetje naar rotte eieren/rotte vis... dan ruik je lekkende condensatoren en is actie echt een must... en snel voor dat het zuur alles aanvreet.

2..
Ja..
elke 230 volt lamp kan je vervangen voor een LED lamp die voor 230 volt geschikt is.
Let wel op de lichtkleur...
Ik weet alleen niet of de verlichting in jou caravan wel 230 volt is... kan ook zomaar 12 volt zijn.
En dan moet je wat andere LED lampen hebben, maar bestaat wel.
Neem eens 1 lamp los... kijk wat er op staat...
Of plaats even een foto daarvan...
Dan komen we verder.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RenL
Berichten: 44
Lid geworden op: do 21 jan 2021 21:55

Re: interieurverlichting

Bericht door RenL » vr 19 mar 2021 00:40

Chris schreef:
za 13 mar 2021 15:55
2 vragen...

De laatste eerst...
Het kan normaal zijn dat ie wat zoemt... dat zou op wat veroudering van de trafo kunnen duiden.
Maar... het kan ook zijn dat er wat mis is..
In Kip zit meestal een CERS...
En van die dingen is het bekend dat de condensatoren oud kunnen worden en kunnen gaan lekken.
Dan werkt het ding slechter en kan je sommige onderdelen gaan horen....
Maar erger is dat die lekkende condensatoren veel schade aan de print kunnen aanrichten.
Er komt heel goor zuur uit.
De eerste en snelle controle daarop kan je zelf doen...
Ruik aan de Cers.... goed ruiken...
Stinkt ie een beetje naar rotte eieren/rotte vis... dan ruik je lekkende condensatoren en is actie echt een must... en snel voor dat het zuur alles aanvreet.

2..
Ja..
elke 230 volt lamp kan je vervangen voor een LED lamp die voor 230 volt geschikt is.
Let wel op de lichtkleur...
Ik weet alleen niet of de verlichting in jou caravan wel 230 volt is... kan ook zomaar 12 volt zijn.
En dan moet je wat andere LED lampen hebben, maar bestaat wel.
Neem eens 1 lamp los... kijk wat er op staat...
Of plaats even een foto daarvan...
Dan komen we verder.
Hartelijk dank!

Ik zal morgen, direct na mijn nachtdienst, mijn neus aan het werk zetten! thumbup.gif

Hopelijk valt het mee!
Beide groot, maar toch Kompakt! whistle.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10952
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: interieurverlichting

Bericht door dieseltijger » vr 19 mar 2021 00:51

Ik geef je ernstig in overweging om zowiezo de toch wel oude Cers preventief onderhanden te laten nemen door auto electro salland. Zij vervangen dan de electrolytische condensatoren.

Ik zeg dit omdat Electronica kapot gaat tijdens gebruik. En dat kan dus zijn op die mooie Franse camping, met nog twee weken vakantie voor de boeg. Geen man overboord, maar je zit dan wel even zonder waterpomp en binnenverlichting. En mogelijk met gevolgschade aan de print.

Caravans worden relatief oud, en dan is preventief onderhoud een bijkomend Aandachtspunt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: interieurverlichting

Bericht door Morgoth » vr 19 mar 2021 09:03

Als je een beetje handig bent koop je bij Conrad zelf nieuwe condensatoren die je zelf weer op de print soldeert.

Ik heb in de caravan een Action ledstrip met dimmer op de afstandsbediening. Deze heb ik achter de koofjes van de gordijnen geplakt. Dat ziet er heel knus uit.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”