Wandcontactdoos onder de caravan

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wandcontactdoos onder de caravan

Bericht door Micky » do 11 feb 2021 19:33

Waar staat dat het verboden is dan? zoals ik al eerder schreef, bij ons zit het ook af-fabriek en dat gaat al 31 jaar goed, waarbij de verlichting juist vaak gebruikt is tijdens de wintersport.

Onze ketel van de verwarming staat ook in dezelfde dissel met open pijp, als die opstart vonkt het pas echt, wij hebben overigens wel een gaslek-meter in de leiding ingebouwd, ook af-fabriek
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Wandcontactdoos onder de caravan

Bericht door Jan 64 » do 11 feb 2021 19:36

[re.gif] [re.gif] Kabe dus

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Wandcontactdoos onder de caravan

Bericht door Micky » do 11 feb 2021 19:38

Jan 64 schreef:
do 11 feb 2021 19:29
[re.gif] [re.gif] lijkt mij, zolang er geen schakelaar in de dissel zit, om het licht aan en uit te doen, er geen gevaar is?
Die zit er bij ons wel gewoon direct boven de gasfles mrgreen.gif

Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wandcontactdoos onder de caravan

Bericht door deusjevo » do 11 feb 2021 19:49

Micky schreef:
do 11 feb 2021 19:33
Waar staat dat het verboden is dan? zoals ik al eerder schreef, bij ons zit het ook af-fabriek en dat gaat al 31 jaar goed, waarbij de verlichting juist vaak gebruikt is tijdens de wintersport.

Onze ketel van de verwarming staat ook in dezelfde dissel met open pijp, als die opstart vonkt het pas echt, wij hebben overigens wel een gaslek-meter in de leiding ingebouwd, ook af-fabriek
Even lezen, Wie-niets geeft dat aan dat het verboden zou zijn (lees mijn quote)


Wie-niets schreef:
za 6 feb 2021 19:33
Even gegraven in die oude grijze hersenen. Dit omdat er over dit gebruik/toepassing een discussie punt is geweest

Bij Kip en de duurdere Chateau' s werd standaard een lampje met schakelaar in de disselkast gemonteerd. Een paar jaar later kwam hier een verbod op dit nog te doen i.v.m. kans op bij Inschakelen van dit lampje met schakelaar als een unit vonkvorming zou kunnen geven met eventueel lek gas wat zich kon bevinden in de disselkast.
Heeft toen ook in handleidingen gestaan om dit beslist niet te doen. Dus het is echt geen fake praatje. :(
Laatst gewijzigd door deusjevo op do 11 feb 2021 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Wandcontactdoos onder de caravan

Bericht door Jan 64 » do 11 feb 2021 19:52

[re.gif] [re.gif] dat was 31 jaar geleden gebruikelijk, maar ik denk, door voortschrijdend inzicht, er nu andere normen worden gesteld.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wandcontactdoos onder de caravan

Bericht door Micky » do 11 feb 2021 20:07

deusjevo schreef:
do 11 feb 2021 19:49
Micky schreef:
do 11 feb 2021 19:33
Waar staat dat het verboden is dan? zoals ik al eerder schreef, bij ons zit het ook af-fabriek en dat gaat al 31 jaar goed, waarbij de verlichting juist vaak gebruikt is tijdens de wintersport.

Onze ketel van de verwarming staat ook in dezelfde dissel met open pijp, als die opstart vonkt het pas echt, wij hebben overigens wel een gaslek-meter in de leiding ingebouwd, ook af-fabriek
Even lezen, Wie-niets geeft dat aan dat het verboden zou zijn (lees mijn quote)


Wie-niets schreef:
za 6 feb 2021 19:33
Even gegraven in die oude grijze hersenen. Dit omdat er over dit gebruik/toepassing een discussie punt is geweest

Bij Kip en de duurdere Chateau' s werd standaard een lampje met schakelaar in de disselkast gemonteerd. Een paar jaar later kwam hier een verbod op dit nog te doen i.v.m. kans op bij Inschakelen van dit lampje met schakelaar als een unit vonkvorming zou kunnen geven met eventueel lek gas wat zich kon bevinden in de disselkast.
Heeft toen ook in handleidingen gestaan om dit beslist niet te doen. Dus het is echt geen fake praatje. :(
Dat heb ik wel gelezen, maar ik vraag dus waar het staat mrgreen.gif
Jan 64 schreef:
do 11 feb 2021 19:52
[re.gif] [re.gif] dat was 31 jaar geleden gebruikelijk, maar ik denk, door voortschrijdend inzicht, er nu andere normen worden gesteld.
Ook dat snap ik, maar die normen slaan net als veel andere normen nergens op, je mag ook al geen kruiwagen meer rijden en ouders klagen steen en been dat hun kinderen op school mishandelt worden omdat de ramen open staan in de winter, terwijl wij het ijs op de vissenkom in de slaapkamer hadden staan 25 jaar geleden awhoea.gif awhoea.gif ik vind het allemaal best, maar voor je het lampje aandoet staat de klep open, ruik je gas en dan nog als mensen dit gevaarlijk vinden, snap ik dat ze angst hebben voor een gaskachel in de caravan....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wandcontactdoos onder de caravan

Bericht door deusjevo » do 11 feb 2021 20:16

Micky schreef:
do 11 feb 2021 20:07
Dat heb ik wel gelezen, maar ik vraag dus waar het staat mrgreen.gif
Dat moet je dus aan Wie-niet vragen
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wandcontactdoos onder de caravan

Bericht door Micky » do 11 feb 2021 21:28

[re.gif]

Hey moat, dat deed ik toch ook? mijn reactie was zonder [re.gif] dus niet direct aan jou gericht mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wandcontactdoos onder de caravan

Bericht door VIP » do 11 feb 2021 21:33

Icecubes schreef:
wo 10 feb 2021 16:40
Niels83 schreef:
wo 10 feb 2021 10:22
Ik heb ook voor de wielen een buiten stopcontact. Is al heel oud.
Bij mij gaan de veertje van de klepjes wat loszittende en zeg staan tegen de rijwind in. Dus dat zou best eens kunnen klepperen wat niet ideaal is bij nat wegdek. Dus let even op hoe je ze plaatst niet tegen de wind in.

En ook waar een caravan vloer is niet echt dik hout na verloop van tijd kan het wel los gaan zitten.
Dat van die rijwind is wel een goede tip, ik zal er rekening mee houden.
Ik was eigenlijk van plan om het stopcontact op het chassis te maken, tzt even kijken wat handig is.

De bestelling is inmiddels binnen, ergens in Maart ga ik de caravan bij huis zetten zodat ik alles stap voor stap kan klaarmaken.


Ik zou het nooit op het chassis monteren.

Metalen chassis en stel dat de bedrading blank raakt, dan staat het chassis onder stroom.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wandcontactdoos onder de caravan

Bericht door VIP » do 11 feb 2021 21:45

Algemene tip:

Wij monteren onder elke caravan die we hebben spatwaterdichte WCD's, gewoon tegen de vloer geschroefd (let op dat je niet te lange schroeven neemt anders heb je binnen spikes mrgreen.gif ).

De 220V toevoer tap je binnen af, bij voorkeur in/bij de hoek van de caravan, daar ga je namelijk ook naar buiten met de bedrading, in de hoeken zitten beluchtingsbuisjes met daarin als het ware een soort gaas.

Als je in het gaas van die buisjes een klein gaatje prik/boort op de diameter van de kabel, kun je die kabel daar doorvoeren en zit je onder de caravan zonder gaten te boren in je vloer.

Kabel b.v. met kabelclips tegen de vloer vast schroeven, ja schroeven want ik verwijder het spijkertje (kan lostrillen tijdens het rijden) en doe er eens schroefje in en zoals gemeld klepjes van de WCD uiteraard in de rijrichting monteren.

Voor nog geen 10,- heb je een buitenaansluitpunt ( 1x spatwaterdichte Dubbele WCD, <5 meter aansluitsnoer 1,5mm2, Kabelclips, lasklemmen)

Alles bij elkaar geen hogeschool of hightech en gewoon om de hoek te koop.
Bijlagen
ronde-kabelclip-.jpg
ronde-kabelclip-.jpg (7.27 KiB) 195 keer bekeken
Porsche + Tabbert

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wandcontactdoos onder de caravan

Bericht door iemand » do 11 feb 2021 21:50

zo dus.... dwz bij mij zit beluchtingsbuis en stopcontact mooi dicht bij elkaar

Afbeelding

voor meer foto's; kijk dan halverwege m'n https://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Wandcontactdoos onder de caravan

Bericht door mrbullmastiff » do 11 feb 2021 21:56

Zo heb ik het bij mijn vorige caravans ook altijd gedaan. Nu zit er een stopcontact in de wand maar onder de bodem werkte voor mij prima.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”