Caravan newby ....;-)

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter54
Berichten: 6
Lid geworden op: di 2 feb 2021 17:41

Caravan newby ....;-)

Bericht door Peter54 » do 4 feb 2021 22:45

Ik heb een KIP Star-Line gekocht (2000) via familie van iemand die onlangs is overleden. Niemand van de verkopers kan informatie geven, het was "opa's" project. Als complete newby op het gebied van caravans (en techniek) kom ik er tot nu toe toch wel redelijk uit - en ik heb de tijd - maar sommige zaken zijn in de (zeer goed bijgehouden) documentatie van opa niet te vinden. En ook niet in de KIP-handleiding uit 2000. Sommige zaken zijn voor doorgewinterde caravanners wellicht vanzelfsprekend, maar ja.... ik zei al: newby.

Dus: wie kan mij uitleggen wat de twee kleine onderste stekkers zijn in dit deze contactdoos? Ik zie een coax en een 220 Volt netstekker. Maar die andere twee? Ik vermoed minsten een 12 Volt aansluiting, maar wat voor stekker past er op? Niet de bekende sigarettenstekker in mijn dashboard...
En die andere aansluiting is mij helemaal een raadsel.

IMG_5233.JPG
De buitenaansluiting

Dan in de linkerbovenhoek van de disselbak een keurig opgerold snoer met aansluiting. Waarvoor?

IMG_5229.JPG
Het snoertje in de disselbak

Ik kom ook een aantal door opa zelf in elkaar gefabriekte "oplossingen" en (elektrische) toepassingen tegen, daar neem ik maar afscheid van... ook 12 Volt kan vervelende dingen doen.

Alvast bedankt voor de uitleg. Er volgen vast nog meer vragen in een later stadium. Zo wil ik een daglichtpaneel plaatsen op deze KIP en heb ik een CERS 20a. Dat wordt een uitdaging begrijp ik uit de verschillende berichten in de fora hier....;-) Mocht iemand er ervaring mee hebben: ik hoor het graag!

Maar ik heb het nog nooit gedaan, dus het zal me vast wel lukken...;-)

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Caravan newby ....;-)

Bericht door HenkR » vr 5 feb 2021 00:07

Het buiten stopcontact is voor 220V AC, 12VDC en zou een sigaretten aansteker in moeten passen of de smalle uitvoering.
TV coax (om buiten TV te kijken) als dit in de caravan is aangesloten of net andersom als je coax op de camping hebt om deze naar binnen door te voeren. Is maar net hoe om deze is aangesloten.
Satelliet F connector om je schotel op aan te sluiten en dan binnen op de decoder.

Snoertjes en ander geknutsel is spannend en juist leuk om uit te zoeken wat de vorige eigenaar heeft bedacht mrgreen.gif
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Arie-V
Berichten: 132
Lid geworden op: za 5 dec 2020 15:19

Re: Caravan newby ....;-)

Bericht door Arie-V » vr 5 feb 2021 10:52

Die 12v stekker is bij mij bekent als een Hella 12v plug.
Of dit de originele benaming is weet ik niet, maar als je op internet die naam intikt krijg je wel zat voorbeelden.
F013598D-9B6E-4F35-8B66-FA4B94E54C49.jpeg
F013598D-9B6E-4F35-8B66-FA4B94E54C49.jpeg (33.98 KiB) 422 keer bekeken
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan newby ....;-)

Bericht door Chris » vr 5 feb 2021 14:15

Hoi Peter54..
Nou die blauwe doos heb je al begrepen.. .da's voor een TV b.v. in de voortent.
Komt dus spanning uit die doos.
Aan de andere kant van de Kip zit de CEE doos, die is voor de Walstroom.
Enne.. de kabel voorin?? kweenie..

Maar, ik zou niet zomaar alles eruit halen wat er door de vorige eigenaar liefdevol is ingebouwd.
Vraag/zoek een techneut met caravanliefde... en laat hem eens kijken..
Wellicht is er noodstroom oid bedacht...
De kabel in de disselbak... geen idee... zou ik ook moeten meten..
Maar het lijkt mij wel iets officieels Kip, omdat er een speciale connector aan zit..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Peter54
Berichten: 6
Lid geworden op: di 2 feb 2021 17:41

Re: Caravan newby ....;-)

Bericht door Peter54 » vr 5 feb 2021 14:32

Geweldig! Wat een vondst dit forum. Binnen 24 uur antwoord op vragen! Ik ben vooral erg blij met dat antwoord op die 12V stekker. Dat is handig en ik weet nu welke stekker ik moet kopen. Enne.... ik zal opa's geknutsel toch eens onder de loep nemen en als ik er niet uitkom een foto van plaatsen...;-) Ik heb in ieder geval al ontdekt dat hij een extra stekker heeft geplaatst op de dissel, waarmee je alle buitenlampen van de caravan kunt laten branden als je met 220 V aan een paal staat. Het nut ontgaat me, maar leuk is het wel.

Heeft iemand nog tips voor een 12 V TV? De do's and don'ts....
Ik zie veel Salora, maar heb daar nooit een dvd-speler voor de kinderen voor onderweg van gehad. Ging een weekend mee....
Maar wellicht zijn de 12V TV's beter?
“We can not solve our problems with the same thinking we used when we created them.”

Gebruikersavatar
Peter54
Berichten: 6
Lid geworden op: di 2 feb 2021 17:41

Re: Caravan newby ....;-)

Bericht door Peter54 » zo 7 feb 2021 12:58

Chris,

"Walstroom"? Hm.... heb je ook een boot?
Zelf een motorkruisertje gehad (afgeschaft, ik was meer aan het klussen dan aan het varen), ik herken het jargon...;-)

Peter
“We can not solve our problems with the same thinking we used when we created them.”

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Caravan newby ....;-)

Bericht door HenkR » zo 7 feb 2021 13:04

Waarom een 12v TV?
Je hebt 220V en ga je TV kijken als je ergens zonder vaste stroom staat? Zelfs dan kun je wellicht nog beter een 12V naar 220V omvormer nemen, kun je ook nog andere zaken gebruiken
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Caravan newby ....;-)

Bericht door janvijn » zo 7 feb 2021 13:24

Waar ik bij de aanschaf van een 12 volt TV op zou letten is of het toestel schommeling van spanning kan verdragen, het wil geregeld voorkomen dat spanningswisselingen (net zoals dat invloed heeft op een koelkast) storing geeft aan je TV.
Mvg.Jan Vijn

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan newby ....;-)

Bericht door Chris » zo 7 feb 2021 14:03

Peter54 schreef:
vr 5 feb 2021 14:32
Geweldig! Wat een vondst dit forum. Thanx....

Ik heb in ieder geval al ontdekt dat hij een extra stekker heeft geplaatst op de dissel, waarmee je alle buitenlampen van de caravan kunt laten branden als je met 220 V aan een paal staat. Het nut ontgaat me, maar leuk is het wel.
Als dit alleen maar werkt wanneer je aan de 220 volt "Walstroom" knipoog.gif hangt is het idd wat vreemd. Ik heb dat ook gemaakt maar bij mij werkt het op de accu van de mover, en kan ik de rij en contour verlichting idd laten branden als de caravan ergens "Wild en alleen" zou staan. (eigenlijk was dat maar een draadje extra aansluiten toen ik een Noodstroom voorziening maakte)

Heeft iemand nog tips voor een 12 V TV? De do's and don'ts....
Ik zie veel Salora, maar heb daar nooit een dvd-speler voor de kinderen voor onderweg van gehad. Ging een weekend mee....
Maar wellicht zijn de 12V TV's beter?
Mijn idee..
Je zal op een camping vermoedelijk altijd een 230 volt aansluiting gebruiken... ( koelkast, pompjes, verlichting etc etc. ) dus waarom zou je een 12 volt TV kopen dan.
Die dingen zijn alleen maar extra duurder.. En in diezelfde doos zit toch ook al een 230 volt aansluiting.
Hier ook een 230 volt TV en die staat anders op de kamer van mijn dochter... heeft ze ook TV.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”