vernieuwing electronica

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
pieters87
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 4 mei 2020 20:54

vernieuwing electronica

Bericht door pieters87 » do 7 jan 2021 21:38

Hey,

ik volg het forum hier al een aantal maanden om inspiratie op te doen voor de aanpassing van ons caravannetje. Super mooie dingen gezien bij sommigen :)
Wij hebben zelf een oude chateau elite 320 uit 1979 gekocht met wat werk aan. Ik hou zelf wel van een opknapprojectje.
Gezien wij eigenlijk vroeger geen voorzieningen hadden ( we gingen weg met de tent of tarp) is dit voor ons luxe :) Nu er een peutertje aankomt en een baby onderweg is moeten we namelijk toch wat voorzieningen hebben zoals verlichting en een koelkastje om de nodige voeding voor de kindjes te bewaren. Meer hebben we eigelijk niet nodig in de caravan. Wij gaan regelmatig naar locaties die via campspace een plaats verhuren en vaak is dit zonder 220 volt. Dus we zijn aangewezen om bijvoorbeeld een 3 tal dagen verder te kunnen met wat stroom vanuit een accu.

Meubeltjes vernieuw ik zelf waar nodig.

De electronica daarentegen is momenteel niet OK en moet vernieuwd worden. Ik heb geen electronica-achtergrond en de 100den verschillende electroschema's zorgen voor meer twijfel dan oplossingen scratch.gif mrgreen.gif . Ik ben wel een doe het zelver maar electronica beperkt zich bij mij tot het plaatsen van 220 volt gedeelte in huis mrgreen.gif

Momenteel heb is er een 7polige stekker aan de dissel die alle electronica zoals lampjes, verlichting en pinkers correct doet werken.
Ik heb begrepen dat ik hiervoor een 13 polige stekker nodig zal hebben, wil ik vanuit de wagen een huishoudaccu tijdens het rijden wil opladen en ook mijn koelkast tijdens het rijden op 12 volt koel kan houden. Kan ik de binnenkomende draden binnen in de caravan gewoon bundelen en er gewoon 2 extra bijtrekken richting de 13 polige stekker? Punt 1 tot 7 gewoon aansluiten op punt 1 tot 7 van de 13 polige? en dan de koelkast best 2.5 carré draadje trekken? Aansluiten op eender welk resterend pinnetje of enkel op 11en 12, gezien 8 tot 10 een fictieve bestemming hebben vanuit de wagen?

Daarnaast wil ik naast het vernieuwen van het 220 volt circuit ook een 12 volt circuit in de caravan aansluiten.
Ik ben bij mijn lokale caravanwinkel geweest en heb een catalogus in het duits ( en dat is een taal waar ik niet goed weg mee weet :p ). hij sprak van een de eurostekker die de caravan binnenkomt. Dan eerst een draad naar een zekeringskastje voor 220volt. Daarvan kan ik mijn 220 circuit opstarten zoals stopcontacten. op de zekerkast een batterijlader die aangesloten is op de huishoudaccu. Vanuit de huishoudaccu opnieuw naar zekerkastje van 12 volt en van daaruit zou ik wat verlichting en wat 12 volt stekkertjes ( USB poortjes enzo ) willen aansluiten.
Ik zou geen omvormer nodig hebben in dit verhaal, terwijl ik dit wel vaak zie in de electronica van een caravan...
Wat denken zij met wat meer ervaring op het 12 volt- front :) Klopt deze insteek? Heb ik effectief voor het 12 volt circuit enkel 220volt zekeringskastje, batterijlader, accu en 12 volt zekerkastje nodig? wat voor accu raden jullie aan. Lange trips doen we voorlopig niet. Eerder verlengde weekendjes weg.


Alvast bedankt en groetjes,

Pieter

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: vernieuwing electronica

Bericht door Ab » do 7 jan 2021 23:55

Ja, wat jij bedacht hebt, kan heel goed.
Wat je zou kunnen weglaten, is accu laden tijdens rijden, en de 12 volt aansluiting op de koelkast.
Beide werken niet goed, en zeker niet tegelijk, tenzij je in de caravan een DC-DC step-up converter zet, die je met minimaal 20 Ampere vanaf de auto kunt voeden, om onder belasting ca 14 volt over te houden, naar gelang de benodigde laadspanning van het type accu. (Meestal hou je maar amper 11 volt of zelfs minder over)
Beiden zijn in de praktijk ook niet echt nodig.
Een gevulde en koude koelkast kan best een paar uur zonder.
Eventueel met een paar bevroren flessen water erin bij vertrek makkelijk een hele dag.
Op gas werkt ie het beste, en kan evt. ook onder het rijden.
Als je met een volle accu vertrekt, heeft laden onder het rijden ook geen zin.
Een omvormer heb je inderdaad niet nodig, als je een accu met lader hebt.
Met een vrij kleine accu kan je al makkelijk een week doen, mits je het stroomverbruik beperkt tot waterpompjes en een paar ledlampjes, die je sporadisch gebruikt.
Een bruikbare accucapaciteit van 30 Ah is dan al ruim voldoende.
Let wel..daar heb je met loodaccu's minimaal 60 Ah voor nodig.
Lithium accu's de helft.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pieters87
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 4 mei 2020 20:54

Re: vernieuwing electronica

Bericht door pieters87 » vr 8 jan 2021 10:16

Thanks AB,

de koelkast en de accu laden tijdens het rijden zou pas handig zijn als we 2 of 3 weken weg zouden zijn. Dat is in eerste instantie niet aan de orde. Ik ga wel zowiezo de bekabeling ervoor klaarleggen moesten we dat ooit graag wensen. Die Converter is dat het zelfde als een booster. Daar sprak de man in de caravanwinkel ook over, omdat de afstand tussen wagen en caravan wat ver is en je idd je energieoverdracht voldoende te houden.

Zijn er zeker zaken waarmee ik rekening moet houden inzake brandveiligheid?
Ik heb begrepen dat een aarding van een caravan er niet echt is. Of kan ik mijn leds beschermen tegen energiepieken? In de caravan zoals we hem kochten is 1 compleet gesmolten armatuur ( die ik uiteraard meteen heb afgekoppeld )

welke zaken heb ik nodig om van batterij naar schakelaars en ledverlichting te gaan? En ik vind nergens een 12 volt zekeringskost zoals ik de 220 volt ken. Enkel die doosjes met verschillende kleuren en aandraaivijsjes. Dat is dan een 12 volt zekerkast? En van daaruit voed ik zowel de lampjes als de schakelaars als de 12V stopcontacten?

Thanks alvast :) Een groot deel van de twijfel wordt hier weeral weggenomen :)

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: vernieuwing electronica

Bericht door Ab » vr 8 jan 2021 14:35

Ja, een dc-dc converter is hetzelfde als een booster.
De te lage spanning wordt omhoog getransformeerd naar een bruikbare laadspanning.
Een waarschuwing is wel op zijn plaats..als je veel en lang rijdt, is overladen van de accu denkbaar. Het laden blijft immers gewoon doorgaan zolang je rijdt. Dat kan gevaar opleveren.
Het laden van een accu met constante stroom is niet zo simpel als het lijkt..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: vernieuwing electronica

Bericht door Ab » vr 8 jan 2021 14:40

Voor 12 volt kan je gewoon een zekering kastje nemen, 12 volt voeding erop, en bijv 2 of 3 verschillende groepjes maken.
Met een grotere hoofdzekering ervoor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”