extra accu en kabels 5 meter.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
PimV
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 okt 2020 10:40

extra accu en kabels 5 meter.

Bericht door PimV » ma 30 nov 2020 11:37

Hallo,
Graag wil ik een tweede Optima YTS4.2 55 accu voorin de caravan plaatsen, mede vanwege het gewicht.
Met twee kabels (rood en zwart) verbind ik hem aan de juiste schakelaar achterin de caravan, ongeveer 5 meter uit elkaar.
Accu wil gebruiken voor verlichting en waterpomp en indien mogelijk ook voor de mover die 40-80 A vraagt.
Wel type en dikte kabels adviseren jullie? Alvast mijn dank voor jullie antwoorden!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: extra accu en kabels 5 meter.

Bericht door Chris » ma 30 nov 2020 12:17

Ik had eerder een gelijke accu ook meters verderop staan.
Die had ik met 25mm2 aangesloten.
Dat is wel weer heel dik maar was voor mij beschikbaar.
16mm2 kan ook prima maar zorg wel dat de aansluitingen heel goed zijn, krimpogen goed gekrompen dus.
En neem siliconen kabel isolatie...lekker soepel en heel sterk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

extra accu en kabels 5 meter.

Bericht door thmeyer » ma 30 nov 2020 12:34

@PimV

Je bent heel wat van plan om een extra accu in de caravan te plaatsen.
Wat Chris schrijft is helemaal juist !

Hier een link om zelf te zien hoe dikt de kabels moeten zijn: Draadcalculator

En een voorbeeld link waar je die kabels zou kunnen bestellen: Accukabel 25 mm² Rood en Zwart

Succes Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: extra accu en kabels 5 meter.

Bericht door Ab » ma 30 nov 2020 13:51

Begrijp ik het goed dat er 2 accu's in de caravan komen?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

koning

Re: extra accu en kabels 5 meter.

Bericht door koning » ma 30 nov 2020 14:15

RE.gif Dat lees ik ook.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: extra accu en kabels 5 meter.

Bericht door Chris » ma 30 nov 2020 15:29

@ Pim.

ALS je een tweede accu plaatst, dan moet dat wel exact dezelfde zijn.
2 x Optima Yellowtop 4.2 van 55 Ah gaat prima, exact gelijk qua specs, laadpanning etc.
2 verschillende kan niet... al helemaal geen 2 verschillende soorten accu's.
Dus beide AGM of beide Calcium en dezelfde capaciteit kan wel.
( heeft te maken met vereffenings spanningen en stromen.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: extra accu en kabels 5 meter.

Bericht door WillyL » ma 30 nov 2020 15:32

Voor de gewone 12v kan je een redelijk dikke draad gebruiken maar waarom zo een lange draden voor de mover?
Meestal zit die nabij de centrale as van de caravan. Staat de controleunit dan achteraan?
Ik zou die dan eerder verplaatsen naar voren (in het midden) en indien er achteraan een centrale schakelaar zit om de mover onder spanning te brengen dan kan je die nog laten staan maar de mover schakelen via een zwaar relais die zelf een laagvermogenleiding heeft met aan/uit via die oorspronkelijke schakelaar.
Zo heb ik het in alle geval gedaan. Mijn batterij stond vooraan naast de schakelaar en unit.
Batterij en unit staan nu centraal met een extra draad/relais naar de (buiten)schakelaar vooraan.

Na de operatie had ik iets van 4 meter vrij dikke draden over. Die gebruik ik nu om de koelkast extra van stroom te voorzien wanneer gekoppeld aan de auto (draden staan parallel aan die welke oorspronkelijk de koelkast van stroom voorzagen en vertrekken vanuit de verdeeldoos in de voorzitbank rechtstreeks naar de keukenblok links ipv eerst via de kleerkast rechts, wat dus de oorspronkelijke bedrading nog doet. Sindsdien zit er nu zelfs 13 volt of meer op het verwarmingselement van dat onding.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

PimV
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 okt 2020 10:40

Re: extra accu en kabels 5 meter.

Bericht door PimV » ma 30 nov 2020 17:01

Dank jullie allemaal!
Weer een hoop van jullie geleerd!

Komende zomer willen we in Noorwegen, Zweden en Finland rondtrekken en vrij kamperen, zonder stroom.
Voor dit doel heb ik al twee propaan flessen à 11kg én twee nieuwe identieke Optima YTS4.2 55 accu's.
Eén accu zit netjes gemonteerd aan de mover en met een diode aan de rest van de caravan voor verlichting en waterpomp, keuring aangelegd door de dealer.

De vraag is, zou ik de tweede accu aansluiten met lange dikke weggewerkte kabels en dure ingewikkelde schakelaars, of gewoon om de accu's fysiek omwisselen zodra de eerste bijna leeg is? De kosten voor de juiste kabels en schakelaar hiervoor liegen er niet om.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: extra accu en kabels 5 meter.

Bericht door iemand » ma 30 nov 2020 18:37

Kzou het risico spreiden. Accu voor de mover en de andere voor de caravan thumbup.gif

Je hebt denk ik niet veel stroom voor nodig en daarmee kan de kabel voor de 2-e accu stukken dunner.
Neem daar een 2-e oplader voor mee, zodat je onderweg evt een keer kunt bijladen.

Je kunt zelfs overwegen de 2-e accu dmv contra op de 13-polige kabel aan te sluiten op je caravan (dmv pen 9 en zonder koelkast continue-draad op pen 10).
Dan kan de 2-e accu mooi voorin de caravan. Wel even een (extra) zekering opnemen in het circuit.
13-polig-jeager-ecommerce.jpg
Afbeelding
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: extra accu en kabels 5 meter.

Bericht door Ab » di 1 dec 2020 10:45

Dat laatste verdient verreweg de voorkeur.
Gewoon de accu voorin de disselbak, en 2 draadjes van 2,5 mm2 eraan met een contrastekker. En een apart ladertje.
2 accu's parallel zetten is mogelijk, maar als er ook maar iets verschil zit in de inwendige weerstand, of zelfs in ontlading, krijg je 1 accu niet echt goed geladen.
Met dezelfde accu heb ik eens een week op een camping zonder stroom gestaan, na eerst een vrij heftige moveractie.
Daarna er ook weer uitgekomen met de mover.
Het is wel een kwestie van heel bewust omgaan met stroom.
In feite gebruikte ik alleen de waterpompjes en soms even een ledlampje.
Buitenverlichting met een gaslamp.
Binnen een paar led tafellampjes op batterijen. Die doen het ook een week op 4 AAtjes.
Eigenlijk heb je de 2e accu niet eens nodig
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: extra accu en kabels 5 meter.

Bericht door WillyL » di 1 dec 2020 21:28

RE.gif vooral in het hoge Noorden tijdens de zomermaanden. Het blijft daar heeeeeel lang licht en dus zal je vermoedelijk niet erg veel lichtjes laten branden.

Een waterpompje af en toe is ook niet de grote slokop.

Heb je een Airmix en ventilator op 12v en laat je die draaien om te verluchten (''koele' bodemlucht) dan zal je allicht meer (te veel) verbruiken en die ventilator is dan ook even buiten gebruik te laten.

PC en mobieltje kan je ook opladen, maar eens geladen terug uit de 12v stekken, ook het omvormertje, weerom enkele mAmps gespaard...

Koelkast natuurlijk op gas. Hopelijk heb je geen al te moderne waar electronica in zit, die kan immers misschien ook een kleine sluikverbruiker zijn (niet indien enkel voor het binnenledje).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

PimV
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 okt 2020 10:40

Re: extra accu en kabels 5 meter.

Bericht door PimV » do 3 dec 2020 15:30

Dank jullie, WillyL, Ab en Iemand.
Inderdaad verlichting en pomp eten niet veel stroom in het hoge noorden, wel de ventilator en electronica (PC's, muziek, ect.)
Eén Optima 4.2 is enkel voor de mover en de ander voor de rest. Deze tweede accu sluit ik aan volgens iemand's aanbeveling: dmv contra op de 13-polige kabel aan te sluiten op je caravan (dmv pen 9 en zonder koelkast continue-draad op pen 10). Lekker simpel en vooral zonder risico.
Opladen via een eigen CTEK oplader voor ieder accu's, zodat de caravan maar een nachtje weer aan lichtnet hoeft te hangen.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”