diodebrug
diodebrug
Ik overweeg de aanschaf van een Victron PPP accu.
Daarop zitten 2 laad-ingangen: één voor 230V en één voor de stroom die via de dynamo/accu vanaf de auto komt.
Nou heb ik op mijn caravan ook een klein zonnepaneeltje liggen van 50Wp. Die wil ik óók op de ingang van de dynamo/auto-accu aansluiten. Tenslotte zit die nu ook al op de huishoud-accu tegelijk met de stroom van de dynamo/auto-accu.
Victron adviseert in zijn brochure om in dat geval een "diodebrug" tussen te zetten omdat anders het zonnepaneel theoretisch de auto-accu zou kunnen gaan opladen. Maar ze zetten er in die folder niet bij wat voor diodebrug er dan nodig is. Wat voor soort diodebrug moet dat dan zijn?
Ik ken alleen een type diodebrug met één ingang (vanaf de dynamo) naar twee uitgangen (naar twee accu’s).Zo een diodebrug kan ik voor twee ingangen en één uitgang denk ik niet gebruiken want de diodes staan dan de verkeerde kant op. Of moet ik zo een diodebrug gewoon "verkeer-om" aansluiten?
VAM
Daarop zitten 2 laad-ingangen: één voor 230V en één voor de stroom die via de dynamo/accu vanaf de auto komt.
Nou heb ik op mijn caravan ook een klein zonnepaneeltje liggen van 50Wp. Die wil ik óók op de ingang van de dynamo/auto-accu aansluiten. Tenslotte zit die nu ook al op de huishoud-accu tegelijk met de stroom van de dynamo/auto-accu.
Victron adviseert in zijn brochure om in dat geval een "diodebrug" tussen te zetten omdat anders het zonnepaneel theoretisch de auto-accu zou kunnen gaan opladen. Maar ze zetten er in die folder niet bij wat voor diodebrug er dan nodig is. Wat voor soort diodebrug moet dat dan zijn?
Ik ken alleen een type diodebrug met één ingang (vanaf de dynamo) naar twee uitgangen (naar twee accu’s).Zo een diodebrug kan ik voor twee ingangen en één uitgang denk ik niet gebruiken want de diodes staan dan de verkeerde kant op. Of moet ik zo een diodebrug gewoon "verkeer-om" aansluiten?
VAM
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Re: diodebrug
Thuis heb Ik zo'n diodebrug liggen.
2 ingangen en 1 uitgang.
Typenr weet ik effe niet uit mijn hoofd.
Die brug is 2x 20 of 25 ampere.
Ook heb ik event. wel losse heel dikke diodes.25 ampere oid... kan je er zelf 2 aan elkaar knopen.
Interesse?
2 ingangen en 1 uitgang.
Typenr weet ik effe niet uit mijn hoofd.
Die brug is 2x 20 of 25 ampere.
Ook heb ik event. wel losse heel dikke diodes.25 ampere oid... kan je er zelf 2 aan elkaar knopen.
Interesse?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: diodebrug
Chris,
Dat is vlot geantwoord! Zo'n ander soort diodebrug bestaat dus inderdaad.
Ik heb geen idee m.b.t het "nodige amp. Het gaat tenslotte alleen over de ingangen. Moet ik dan weten wat het amp. van mijn auto-dynamo is? Het 50Wp solar paneel zal erg weinig zijn denk ik.
Wat moet dat voor mij gaan kosten (excl. verzendkosten)? Of heb je anders een juiste benaming of merk/type voor me? Dan kan ik een gaan googelen.
Heeft geen haast want het wordt een voorjaarsklusje.
VAM
Dat is vlot geantwoord! Zo'n ander soort diodebrug bestaat dus inderdaad.
Ik heb geen idee m.b.t het "nodige amp. Het gaat tenslotte alleen over de ingangen. Moet ik dan weten wat het amp. van mijn auto-dynamo is? Het 50Wp solar paneel zal erg weinig zijn denk ik.
Wat moet dat voor mij gaan kosten (excl. verzendkosten)? Of heb je anders een juiste benaming of merk/type voor me? Dan kan ik een gaan googelen.
Heeft geen haast want het wordt een voorjaarsklusje.
VAM
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Re: diodebrug
Die diodebrug is een z.g. Scottkey diode.
P/N: MBR 4045 PT.
Dat ding is meen ik 2x 20 ampere. 45 volt.
( zit oa ook in de Miko of Dometic 375 omvormers.)
(Dingen zijn best lastig te koop voor pariculieren... RS levert niet aan particulieren helaas.)
Je zou ook gewoon 2 losse diode's kunnen gebruiken, da's net zo goed, 2 aan elkaar knopen geeft hetzelfde resultaat als de bovengenoemde Skottkey diode.
Ik heb hier een zak vol van, NPN en PNP door elkaar.
Houd er wel rekening mee dat elke diode een spanningverlies van 0.6 Volt geeft, ook die MBR 4045 dus.
Maar van een zonnepaneel of de auto dynamo komt meer dan voldoende af om die mooie accu te laden.
Effe foto's van beide..ik heb ze in huis..
.
P/N: MBR 4045 PT.
Dat ding is meen ik 2x 20 ampere. 45 volt.
( zit oa ook in de Miko of Dometic 375 omvormers.)
(Dingen zijn best lastig te koop voor pariculieren... RS levert niet aan particulieren helaas.)
Je zou ook gewoon 2 losse diode's kunnen gebruiken, da's net zo goed, 2 aan elkaar knopen geeft hetzelfde resultaat als de bovengenoemde Skottkey diode.
Ik heb hier een zak vol van, NPN en PNP door elkaar.
Houd er wel rekening mee dat elke diode een spanningverlies van 0.6 Volt geeft, ook die MBR 4045 dus.
Maar van een zonnepaneel of de auto dynamo komt meer dan voldoende af om die mooie accu te laden.
Effe foto's van beide..ik heb ze in huis..
.
Laatst gewijzigd door Chris op ma 9 nov 2020 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20
Re: diodebrug
Ik zou voor de Schottky diode gaan i.v.m. de lagere forward voltage drop t.o.v. normale diodes.
Je loopt anders heet risico dat je accu niet volledig geladen wordt.
Je loopt anders heet risico dat je accu niet volledig geladen wordt.
Subaru Forester met Solifer Artic 520
Re: diodebrug
Zo een Schottky diode ziet er betrouwbaar uit. Ik heb alleen geen idee hoe ik die 3 pinnen moet gebruiken/aansluiten.
Heb ik er twee nodig, voor elke laadstroombron één? En welk(e) amperage(s) heb ik dan nodig?
Op Internet zijn er voldoende leveranciers, maar niet allemaal voor particulieren. Gelukkig heeft zelfs Conrad ze in het assortiment, maar daar kan ik als volslagen leek op dat gebied geen keuze maken (teveel aanbod!). Zij spreken trouwens niet alleen van Schottky maar ook van Skottky. Is dat hetzelfde? En voor de prijs hoef ik het niet te laten zie ik.
Alvast bedankt voor het mee-denken.
Heb ik er twee nodig, voor elke laadstroombron één? En welk(e) amperage(s) heb ik dan nodig?
Op Internet zijn er voldoende leveranciers, maar niet allemaal voor particulieren. Gelukkig heeft zelfs Conrad ze in het assortiment, maar daar kan ik als volslagen leek op dat gebied geen keuze maken (teveel aanbod!). Zij spreken trouwens niet alleen van Schottky maar ook van Skottky. Is dat hetzelfde? En voor de prijs hoef ik het niet te laten zie ik.
Alvast bedankt voor het mee-denken.
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Diodebrug
RE.gif
Hier een voorbeeld aansluitschema van een dual Schottky diode.
en een link Conrad: Sckottky diode gelijkrichter MBR2535CT TO-220AB 35 max. 35 volt 30 Amp. Dat wil zeggen 15 amp. per anode.
Opmerking: De Schottky Diode heeft lagere voorwaartse spanningsval, dan een gewone diode !!
Succes Theo
Hier een voorbeeld aansluitschema van een dual Schottky diode.
en een link Conrad: Sckottky diode gelijkrichter MBR2535CT TO-220AB 35 max. 35 volt 30 Amp. Dat wil zeggen 15 amp. per anode.
Opmerking: De Schottky Diode heeft lagere voorwaartse spanningsval, dan een gewone diode !!
Succes Theo
- Bijlagen
-
- Aansluitschema Shottky-diode.JPG (12.8 KiB) 1166 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: diodebrug
@Vam.
Zo'n Skottky diode aansluiten is simpel.
En... je hebt er maar 1 nodig.
De middelste poot is de uitgang van de diodebrug, in jou tekening de rode draad die naar de PPP gaat.
De beide buitenste pootjes zijn de 2 ingangen, de 2 rode draden onder de diodebrug in jou tekening.
Dan ga ik gelijk maar even verder..
Die MBR 4045 PT kan inderdaad 2x 20 ampere aan.... MITS hij een voldoende groot koelblok heeft.
Niet gekoeld is het snel over met het ding.
Om een idee te geven hoe of wat... in de eerder genoemde Miko omvormers zit ie ook, en daar ziet dat er zo uit als op de foto.
Let daarbij op alle koelribben aan de achterkant van de koelplaat.
Een foto voor... ( van het binnenbrandje) en een foto van de gerepareerde..die op de koelplaat geschroefd is met gebruik van wat Heatsink compound.... thermisch geleidende pasta tussen diode met isolatie en het koelblok.
Is de aansluiting ook goed zichtbaar .....
.
Zo'n Skottky diode aansluiten is simpel.
En... je hebt er maar 1 nodig.
De middelste poot is de uitgang van de diodebrug, in jou tekening de rode draad die naar de PPP gaat.
De beide buitenste pootjes zijn de 2 ingangen, de 2 rode draden onder de diodebrug in jou tekening.
Dan ga ik gelijk maar even verder..
Die MBR 4045 PT kan inderdaad 2x 20 ampere aan.... MITS hij een voldoende groot koelblok heeft.
Niet gekoeld is het snel over met het ding.
Om een idee te geven hoe of wat... in de eerder genoemde Miko omvormers zit ie ook, en daar ziet dat er zo uit als op de foto.
Let daarbij op alle koelribben aan de achterkant van de koelplaat.
Een foto voor... ( van het binnenbrandje) en een foto van de gerepareerde..die op de koelplaat geschroefd is met gebruik van wat Heatsink compound.... thermisch geleidende pasta tussen diode met isolatie en het koelblok.
Is de aansluiting ook goed zichtbaar .....
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: diodebrug
Dank aan allen die mee hebben zoeken naar de oplossing. Ik weet nu wat me te doen staat.
En goed voorbeeld van het voordeel van dit forum.
Dank
VAM
En goed voorbeeld van het voordeel van dit forum.
Dank
VAM
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Re: diodebrug
@Chris,
Toch nog even een vraagje. Op jouw duidelijke foto staat een behoorlijk grote plaat als koellichaam. Worden deze diodes erg heet of zou zoiets (zie mijn foto) ook voldoende kunnen zijn? Ik heb er geen verstand van hoe je de benodigde waarde van "warmteafvoer" zou moeten berekenen.
VAM
Toch nog even een vraagje. Op jouw duidelijke foto staat een behoorlijk grote plaat als koellichaam. Worden deze diodes erg heet of zou zoiets (zie mijn foto) ook voldoende kunnen zijn? Ik heb er geen verstand van hoe je de benodigde waarde van "warmteafvoer" zou moeten berekenen.
VAM
- Bijlagen
-
- koeler.jpg (3.25 KiB) 1038 keer bekeken
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Re: diodebrug
Da's wel een heel kleintje Vam..daar past de MBR 4045 niet op..die is wat groter.
Warmte ontwikkeling wordt bepaald door het vermogen wat dat ding moet geleiden.
Ik zou iets groters zoeken want je weet niet met hoeveel ampere er geladen gaat worden...uit de auto.
Zonnepaneel zou iets van 4 ampere kunnen zijn.
Denk aan de maat van een pakkie boter ofzo...met koelvinnen.
Beter wat te groot dan te klein.
Als je iets besteld, denk dan ook aan een isolatie plaatje en koelpasta..daar heb je iets van nodig.
Warmte ontwikkeling wordt bepaald door het vermogen wat dat ding moet geleiden.
Ik zou iets groters zoeken want je weet niet met hoeveel ampere er geladen gaat worden...uit de auto.
Zonnepaneel zou iets van 4 ampere kunnen zijn.
Denk aan de maat van een pakkie boter ofzo...met koelvinnen.
Beter wat te groot dan te klein.
Als je iets besteld, denk dan ook aan een isolatie plaatje en koelpasta..daar heb je iets van nodig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: diodebrug
- Bijlagen
-
- koeler.jpg (2.79 KiB) 1017 keer bekeken
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Re: diodebrug
RE.gif
Zeker...
Lijkt altijd voldoende.
Kan de warmte kwijt als het moet.
Beter te groot dan te klein als het op koelen aankomt.
Zeker...
Lijkt altijd voldoende.
Kan de warmte kwijt als het moet.
Beter te groot dan te klein als het op koelen aankomt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: diodebrug
Hoeveel laadstroom maximaal, en welk voltage heeft de accu eigenlijk nodig ?
Dat is ook niet geheel onbelangrijk..
Zeker ook voor een lange levensduur.
Victron heeft daar iets voor . Niet goedkoop..
Dat is ook niet geheel onbelangrijk..
Zeker ook voor een lange levensduur.
Victron heeft daar iets voor . Niet goedkoop..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: diodebrug
De Victron PPP spreekt over twee laadstroom aansluitingen.
Via de netstroom-adapter 3A en via de car/solar aansluiting 7A
Via de netstroom-adapter 3A en via de car/solar aansluiting 7A
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Re: diodebrug
Oh, dan is die booster veel te zwaar..
Meer voor grotere accu's.
Zoiets heb ik wel nodig. Ik wil naar een 150 Ah Lifepo4.
Meer voor grotere accu's.
Zoiets heb ik wel nodig. Ik wil naar een 150 Ah Lifepo4.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: diodebrug
@Ab
Bij mij zit in de standaard configuratie af (Kip) fabriek al een Victron Orion. Waar ik benieuwd naar ben of daar eigenlijk al een diode die de stroom in omgekeerde richting tegen zou houden IN zou zitten. Ik kan dat nergens vinden. In dat geval zou ik helemaal geen diode nodig hebben!!
Bij mij zit in de standaard configuratie af (Kip) fabriek al een Victron Orion. Waar ik benieuwd naar ben of daar eigenlijk al een diode die de stroom in omgekeerde richting tegen zou houden IN zou zitten. Ik kan dat nergens vinden. In dat geval zou ik helemaal geen diode nodig hebben!!
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Re: diodebrug
Voorlopig ziet de configuratie er dus zó uit! Maar ik sta open voor alle commentaar want op dit gebied ben ik een leek.
Ik kan alleen leuk tekenen
Ik kan alleen leuk tekenen
- Bijlagen
-
- Knipsel.JPG (38.44 KiB) 935 keer bekeken
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Re: diodebrug
Isolated DC DC charger geeft aan dat je geen diodes nodig hebt.
Dit is een step-up booster van Victron.
Prima apparaat overigens. Zoals alle producten van Victron.
Bij step-up boosters kan de stroom niet van uitgang naar ingang lopen.
Het is wel wat overkill..30 A is teveel vrees ik.
Dit is een step-up booster van Victron.
Prima apparaat overigens. Zoals alle producten van Victron.
Bij step-up boosters kan de stroom niet van uitgang naar ingang lopen.
Het is wel wat overkill..30 A is teveel vrees ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: diodebrug
Kanttekeningetje...
De Victron accu's kunnen wel tot 40 ampere laadstroom aan....
Dan zou ik zeker geen MBR 2535 gebruiken.
Lees hier de specs van de Victron Lifepo's maar: https://www.jasicamp.nl/media/docs/20961.pdf
Hier is trouwens het datasheet van de Victron Orion DC DC lader... een heel slim ding..
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 00W-NL.pdf
De Victron accu's kunnen wel tot 40 ampere laadstroom aan....
Dan zou ik zeker geen MBR 2535 gebruiken.
Lees hier de specs van de Victron Lifepo's maar: https://www.jasicamp.nl/media/docs/20961.pdf
Hier is trouwens het datasheet van de Victron Orion DC DC lader... een heel slim ding..
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 00W-NL.pdf
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: diodebrug
Zou je die Orion ook als boost converter bij een koelkast kunnen zetten? Dan heb je sowieso een mooie detectie voor een draaiende motor.
Re: diodebrug
Het blijkt geen Orion 30A, maar een Orion 9A (110W) te zijn.
- Bijlagen
-
- victron-orion-tr-12-12-9a-110w-geisoleerd.jpg (43.09 KiB) 870 keer bekeken
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
Re: diodebrug
Is beter, heeft vermogen zat.
Is de uitgangsspanning echt zo hoog ? Dat is dan weer niet goed.
Vlgs mij is dat een DC DC converter van 12 naar 24 volt.
@ Meeder..jazeker, dat kan.
Je hebt dan wel een vermogen van ca 15-20 A nodig.
Omzetten geeft nogal wat verlies.
Is de uitgangsspanning echt zo hoog ? Dat is dan weer niet goed.
Vlgs mij is dat een DC DC converter van 12 naar 24 volt.
@ Meeder..jazeker, dat kan.
Je hebt dan wel een vermogen van ca 15-20 A nodig.
Omzetten geeft nogal wat verlies.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: diodebrug
RE.gif
Echt te hoge spanning hoor..
Dat gaat niet goed.
Echt te hoge spanning hoor..
Dat gaat niet goed.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: diodebrug
Ik ga er vanuit (en dat hoop ik van harte) dat er een fout op de foto staat.
Als je in de specs kijkt bij victron dan staat er bij de Tr 12/12-9 dat het ingangsbereik 8-17V is en het uitgangsbereik 10-15V (12,2V nominaal). Het 12/12 in de typenaam geeft eigenlijk al aan dat het een 12V naar 12V converter is.
Dit is dus echter niet de smart versie met geïntegreerde lader maar "alleen" een DC-DC converter.
Als je in de specs kijkt bij victron dan staat er bij de Tr 12/12-9 dat het ingangsbereik 8-17V is en het uitgangsbereik 10-15V (12,2V nominaal). Het 12/12 in de typenaam geeft eigenlijk al aan dat het een 12V naar 12V converter is.
Dit is dus echter niet de smart versie met geïntegreerde lader maar "alleen" een DC-DC converter.