omvormer vervangen

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
pmtimmer
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 sep 2020 16:06

omvormer vervangen

Bericht door pmtimmer » wo 30 sep 2020 18:54

ik ben in het bezit van een knaus sudwind 500tuf
de omvormer Miko MK375 is defect nu heeft de vorige eigenaar een omleiding aangelegd maar niet erg slim met als gevolg een kokendhete accu
nu ga ik de strtoomvoorziening weer herstellen dus de moveraccu buiten het caravan circuit zetten mijn vraag is welke omvormer kan ik het beste aanschaffen om de Miko te vervangen
groetjes

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: omvormer vervangen

Bericht door Chris » wo 30 sep 2020 22:05

Nou... ga maar even zitten en lees....

1e..
Een Miko 375 is niet geschikt om een accu mee te laden, dat gaat fout, idd overladen en een heet wordende accu,
Erg foute constructie dus..

Maar.. als een Miko defect is, dan is dat meestal de gelijkrichter of de spanningsregelaar, of beide..
En dat is goed te repareren.
De Miko heeft n.l .wel een voordeel, en dat is de automatische omschakeling tussen auto en walstroom die er in zit.
Een typisch Caravan dingetje, die automatische omschakeling, en Miko doet dat met 2 dikke relais.
Als je een nieuwe wilt monteren zou ik voor een Schaudt gaan kijken.
Die hebben een type CSV300 meen ik, die kost ruim 100 euro, en dan heb je die omschakeling, een zekeringset en een moderne omvormer met veel vermogen.
Maar je moet wel e.e.a. ombouwen naar de nieuwe situatie.
Of je koopt een dikke LEDvoeding van 25 ampere oid... maakt zlef met een relais en een zekeringblok de nieuwe aansluitingen.
De accu kan niet zomaar aan de voeding, niet aan de Schaudt en zeker niet aan de Miko.
Voor een accu heb je en acculader nodig en als je die als noodstroom in het 12 volt circuit op wilt nemen komt er nog een relais bij.
Ik kan je wel een tekeningetje laten toekomen hoe je dat kan aanpakken.
De Miko zal niet de eerste zijn die ik gerepareerd heb, de onderdelen heb ik zelfs op voorraad..
Je kan dus alle kanten op...
Laat maar weten welke kant je op wilt... dan gaan we verder met jou wens..
Even een foto van de Miko 375 ingewanden die eens hier op de werkbank lag......
Het ding open, de defecte onderdelen, en na de print reparatie waarbij ik de 4 Ampere gelijkrichtbrug direct voor een 8 ampere versie vervang... lekker stevig ding.
.
20190605_122445_resized_1.jpg
20190604_195630_resized_1.jpg
20190605_090545_resized_2.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

pmtimmer
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 sep 2020 16:06

Re: omvormer vervangen

Bericht door pmtimmer » zo 4 okt 2020 16:46

[Ik heb geen idee wat er met de omvormer aan de hand is het is nu zo dat ik heb een accu een oplader en de miko dat spulletje staat zo gemonteerd dat het 12volt gedeelte van de miko vermoedelijk bijgeschakeld staat want de lampjes branden maar als ik de stekker van de acculader er uittrek gaat alles uit dus ik denk dat het 220 gedeelte van de miko kapot is en laten repareren kost 150 euro net zoveel als een nieuwe

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: omvormer vervangen

Bericht door Chris » zo 4 okt 2020 17:34

150 Euro voor reparatie... dat is nogal wat.
Ik weet de onderdelen die er in een Miko 375 kapot kunnen gaan, dat zijn er 3.... een 4 ampere gelijkrichter ( plaats ik trouwens een 8 ampere versie in), een Scottkey diode van 45 volt en 2x20 ampere, de MBR4045PT en een 12 volt spanningsregelaar, een LM7812..
Meer gaat er niet stuk, dan is 150 euro reparatie een heel flink bedrag, niet voor de onderdelen maar het arbeidsloon waarschijnlijk.

Maar... als ik jou verhaal lees.... dan brand de verlichting ook niet op alleen de accu... en dat is raar.
Als de Miko kapot is, dan kan ik bedenken dat de verlichting op de accu met event. aangesloten lader werkt.
Als je de lader eruit trekt zou de verlichting nog een tijd op de accu moeten werken....doet ie dat niet dan is de accu ook naar de barrebiesjes.
Dan krijg ok de indruk dat de verlichting nu alleen op de acculader werkt.... en da's gek.. hoort niet...

Kortom... de Miko vervangen,,,, dan zou ik zeker voor de Schaudt CSV300 kiezen...
En dan zeker de hele installatie opnieuw bekijken,want ik vrees nu dat de accu foutief is aangesloten en dat daardoor de Miko is overleden...
De Schaudt is niet exact hetzelfde met aansluiten als de Miko nu, je moet altijd bedrading opnieuw aanleggen of anders aansluiten.
En als je een accu daarbij wilt hebben als autark of noodstroom, dan MOET er ergens een relais bijgemaakt zijn, zo niet... dan zit daar de oorzaak van de huidige storing vermoedelijk.
Een nieuwe Miko 375 is er niet meer....d'as helaas jammer.

Komende week heb ik nog een Miko 375 ter reparatie op mijn werkbank liggen, je zou kunnen overwegen om jou Miko daarnaast te leggen, gaat in een moeite mee...
En dat kost echt geen 150 euro, tenzij de Trafo stuk is, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

pmtimmer
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 sep 2020 16:06

Re: omvormer vervangen

Bericht door pmtimmer » zo 4 okt 2020 18:28

caravan staat in de stalling kan er in maart pas weer bij mijn zopon is ook aan het spitten geweest heeft in duitsland een adres gevonde die nog een paar nieuwe heeft staan hij gaat er maandag achteraan wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: omvormer vervangen

Bericht door Chris » zo 4 okt 2020 20:01

RE.gif
Staat de accu er ook nog in??

Enne... benieuwd of je zoon idd een nieuwe vind en eigenlijk heel benieuwd wat die dan kost..
Destijds waren die Miko's best wel prijzig, de flink dikke trafo heeft een hoop koper... en dan worden dat dure dingen.
Nu, met de moderne technologie zijn dat allemaal z.g. geschakelde voedingen.
Meer slimme elektronica maar allemaal veel lichter.
Dat verklaart ook direct dat de huidige omvormers echt minder kosten dan de conventionele met die dikke trafo's.

Benieuwd..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: omvormer vervangen

Bericht door atmosphere2 » di 6 okt 2020 16:46

@Chris : Het klopt helemaal dat een Shaudt CSV300 in veel caravans als vervanger voor de oude omvormer gebruikt kan worden . Ik heb al een hele reeks van die dingen in caravans gemonteerd, en achteraf nog nooit een klacht over gehad.
Ze zijn stil, krachtig , koel en nog niet duur ook.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: omvormer vervangen

Bericht door Chris » di 6 okt 2020 20:47

RE.gif
Je vergeet er eentje...
Speciaal voor dit doel gemaakt !!
Zitten zekeringen voorgemonteerd die je zo kan opnemen in een circuit en het belangrijke omschakel relais zit er ook al in..
Omschakel relais zorgt ervoor dat de 12 volt, die in gebruik is wanneer de hut achter de auto hangt... wordt uitgeschakeld zodra er 230 volt aangeboden wordt.
Ideale dingen gewoon idd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”