Omvormer ZIG X-7

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
JGB
Berichten: 5
Lid geworden op: di 15 sep 2020 17:07

Omvormer ZIG X-7

Bericht door JGB » do 17 sep 2020 14:36

Hallo allemaal,
Wij zijn in het bezit van een DELTA 3900 EK van het bouwjaar 2000, tot volle tevredenheid.
Mijn vraag is het volgende:
Ik heb een vraagje over de omvormer/lader merk ZIG X-7 daar zit een schakelaar op aan/uit en een groene led die ik nog nooit heb zien branden.
Aan boord aan accu 100 Ah voor de mover die geladen wordt door de omvormer/lader, in de afgelopen 4 jaar zijn er twee accu's kapot gegaan doordat de acuu te heet is geworden, komt dit door de ZIG x-7 omvormer?
In de beschrijving staat dat de lader geschikt is voor loodaccu's kun je dan geen gel accu hier op aansluiten. Jullie begrijpen vele vragen en hoop vanuit het forum hier een antwoord op te krijgen.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Omvormer ZIG X-7

Bericht door Gemineye » do 17 sep 2020 18:43

Doorgaans laad je een gel accu niet aan de omvormer volgens mij, maar met een degelijke druppellader zoals een CTEK.

Zo’n omvormer is denk ik niet geschikt voor gel of AGM accu’s, maar blijft bovendien maar doorladen ook als de accu al vol is. Een computergestuurde lader werkt anders, die werkt naar behoefte een programma af.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Omvormer ZIG X-7

Bericht door iemand » do 17 sep 2020 20:08

De X70 is de opvolger van de X7

https://www.bbatechniek.nl/sites/defaul ... ijzing.pdf

Welke accu's eraan kunnen staat er niet in. Dus zal we alleen de ouderwetse loodaccu zijn.

Wel lees ik ...
De X-70 / X-80 is ontworpen voor het laden van 12V loodaccu's. De capaciteit van de accu mag niet minder dan 60AU bedragen (hoe groter de accu des te beter). Als de accu een defecte cel heeft, stijgt de klemspanning niet voldoende om de lading uit te schakelen waardoor de accu uiteindelijk zal droog koken. De meest voorkomende oorzaak van een defecte cel is ontlading van de accu tot onder het aanbevolen niveau, ongeveer 10V.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer ZIG X-7

Bericht door Chris » do 17 sep 2020 20:48

Hallo JGB.

De ZIG X-7 is al een wat oudere caravan omvormer.
En deze heeft geen Hi-Tech laad electronica aan boord.
Het ding begint dus te laden en stopt daar niet mee... ook als de accu vol is.
En dan krijg je idd kokende accu's..
En die kokende accu's produceren ook het z.g. Knalgas.
Want de lader is alleen maar geschikt voor ouderwetse loodaccu's.
Geen enkele andere accu zal dit ook overleven.
Calcium, Gel of AGM... allemaal niet bruikbaar.
En de loodaccu dus eigenlijk ook niet.

Beter is denk ik om dit verouderde laad deel niet meer te gebruiken en een goede accu met een goede, moderne lader te kopen.
AGM is dan heel mooi... en b.v. de Ctek MSX5.0T een super lader.
Die is computer gestuurd en regelt volledig zelf de lading van de accu in diverse stappen, en als de accu vol is gaat hij automatisch over in een druppel laadmode.
Daarbij zijn AGM accu's volledig onderhoudsvrij en gasdicht.
Je kan ze zo los, zonder accubak neerzetten... gasafvoer is ook niet meer nodig.

Hier staat mijn accu en de lader zit er recht boven.. open en bloot.
.
Mover elektronisch.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JGB
Berichten: 5
Lid geworden op: di 15 sep 2020 17:07

Re: Omvormer ZIG X-7

Bericht door JGB » zo 20 sep 2020 11:10

Hartelijk dank voor de reacties.
Koop een in het nieuwe jaar een AGM onderhoudsvrij en koppel de omvormer/lader los van de accu en plaats daarvoor een Ctek lader op los van het stroomnet van de caravan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer ZIG X-7

Bericht door Chris » zo 20 sep 2020 11:17

RE.gif
Prima keuze.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JGB
Berichten: 5
Lid geworden op: di 15 sep 2020 17:07

Re: Omvormer ZIG X-7

Bericht door JGB » do 28 jan 2021 21:57

Toch nog een vraag.

Hoe kan ik de verlichting van de caravan toch gebruiken als ik geen walstroom heb?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer ZIG X-7

Bericht door Chris » do 28 jan 2021 22:08

Op een accu in de caravan of gekoppeld aan de auto via de steker op de dissel.
Maar... alles hangt wel af van de juiste aansluitingen.

Ik weet dat jij een Zig hebt, die heeft een omschakel relais wat bediend wordt als er geen walstroom is, dan zou je spanning uit je auto accu kunnen gebruiken.
Of..
Met gebruikmaking van een accu in de caravan, maar die kan je niet zo aan de Zig knopen omdat de zig geen goed laadpatroon heeft..
Daar moet dan een extra relais voor komen...

Alles kan, maar het is wel elektrotechniek ...daar moet je kennis van hebben om in te bouwen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JGB
Berichten: 5
Lid geworden op: di 15 sep 2020 17:07

Re: Omvormer ZIG X-7

Bericht door JGB » za 30 jan 2021 13:33

Het gaat mij er om alleen de stroom van de accu caravan te gebruiken voor de verlichting als er geen walstroom voorhanden is, en niet om de accu te laden want de acculader zit ingebouwd in de accu trouwens de ZIG-X7 is alleen geschikt om lood accu's te laden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omvormer ZIG X-7

Bericht door Chris » za 30 jan 2021 15:12

[re.gif]
Dat kan en dat klopt.... mrgreen.gif

De Zig kan idd alleen oudere accu's laden.
Dus je kan de accu NIET aan die aansluitingen "ACCU" aansluiten.
Dan heb je 2 laders samen aangesloten... niet doen.

Verreweg de allersimpelste en volkomen Foolproof oplossing is met een draad, voorzien van een zekering naar een contra plug naar de dissel stekker.
Het allergrootste voordeel daarvan is n.l. dat je NOOIT 2 accu's ( auto en moveraccu) per ongeluk tegelijk aangesloten kan hebben.
Accu's, en al helemaal niet twee totaal verschillende accu's mogen echt nooit samen "Aan" staan...dat geeft bergen ellende.. rook en schade.
Dat voorkom je door die disselstekker oplossing..
Ik heb dat ook zo, en vele met mij.... gewoon de contra in de stekker voorop de hut en alles werkt.... en kan echt nooit fout gaan.
( ik denk dat jij misschien nog 7 polig hebt, dan is de plus op pen 2 en de min op pen 3..
Heb je 13 polig dan is de plus op pen 9 en de min op pen 13)

Anders moet je de draad welke van de auto 12 volt afkomt, de draad die verlichting verzorgd onderweg achter de auto, opvissen en onderbreken d.m.v. een relais.
Dat relais moet de auto 12 Volt bedrading dan onderbreken voordat het de ZIG ingaat.
Kan ook hoor, paar draadjes en even uitzoeken welke bedrading uit de auto in de Zig komen.
Maar... ook dan moet er bedrading met een zekering ( en een relais) bijkomen.
Simpeler en veiliger is die disselstekker versie / truuk..

Blijft...
Op de accu aansluiting van de ZIG kan je de mover accu niet meer aansluiten... die is voor de verkeerde accu's...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”