Truma 6002 blijft draaien
Truma 6002 blijft draaien
Sinds vorig najaar gaat de ventilator van de verwarming draaien zodra ik de camper start. Is de camper van contact af dan stopt eveneens de ventilator. Nu blaast die dan gelukkig wel gewoon koude lucht maar is wel onrustig. Op 230v of stilstaand en aangesloten op HH gaat ventilator niet draaien. Al veel gezocht of mensendit probleem herkennen of oorzaak weten . Helaas nog niet gevonden. Iemand een idee??
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
- Locatie: Urk
Re: Truma 6002 blijft draaien
Mogelijk de vraag stellen op een camperforum.
Die weten daar veeeeeel meer vanaf dan op dit forum.
Die weten daar veeeeeel meer vanaf dan op dit forum.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18979
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Truma 6002 blijft draaien
RE.gif
Wat een onzin.
Het maakt geen verschil of een verwarming in een camper of caravan zit.
Wat een onzin.
Het maakt geen verschil of een verwarming in een camper of caravan zit.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Truma 6002 blijft draaien
Het hangt er dus vanaf of er een directe + vanaf contactslot, of relais, naar de blazer van de kachel gaat.
Maar, is het niet logischer dat dit in een camper meer voorkomt?
Ik had in onze laatste camper ook een dergelijke schakeling gemaakt.
Nog wel met extra aan/uit knop.
Was met warm weer en in file of rijdend in stad, best lekker
Geen airco maar extra "waaiwind".
Maar, is het niet logischer dat dit in een camper meer voorkomt?
Ik had in onze laatste camper ook een dergelijke schakeling gemaakt.
Nog wel met extra aan/uit knop.
Was met warm weer en in file of rijdend in stad, best lekker
Geen airco maar extra "waaiwind".
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
-
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Truma 6002 blijft draaien
Ik ga ervandoor dat ie dat al van begin aan deed en er niet spontaan zelf mee begonnen is,
Als het wel het geval is dan wordt het zoeken naar een sluiting ergens in de bedrading
Als het wel het geval is dan wordt het zoeken naar een sluiting ergens in de bedrading
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
- Locatie: Urk
Re: Truma 6002 blijft draaien
Klopt, moderator.
Het maakt inderdaad niet uit of de verwarming in een caravan of camper zit.
Maar elektrotechnisch is er toch een wereld van verschil.
Dus u verteld klinkklare onzin.
Het maakt inderdaad niet uit of de verwarming in een caravan of camper zit.
Maar elektrotechnisch is er toch een wereld van verschil.
Dus u verteld klinkklare onzin.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18979
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Truma 6002 blijft draaien
RE.gif
Er zit inderdaad verschil tussen de aansturing. Maar ook hier (het forum) zijn er leden die zowel ervaring met een camper als een caravan hebben. Dus......
Er zit inderdaad verschil tussen de aansturing. Maar ook hier (het forum) zijn er leden die zowel ervaring met een camper als een caravan hebben. Dus......
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Truma 6002 blijft draaien
Nou weet ik toch wel iets van spanningen en stomen...
Maar in een camper configuratie weet ik dat gewoon niet.
En al helemaal niet een storing..
Ik brand mijn vingers er dus maar niet aan.....als we het nou toch over kachels hebben..
Maar in een camper configuratie weet ik dat gewoon niet.
En al helemaal niet een storing..
Ik brand mijn vingers er dus maar niet aan.....als we het nou toch over kachels hebben..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Truma 6002 blijft draaien
Spanningen en stromingen zijn hetzelfde in een camper als in een caravan. Normaal gesproken krijgt de opbouw van een caravan alleen spanning als de hoofdschakeling aan staat en dan komt de spanning van de leefaccu’s. Zo ook de verwarming.
Nu kan het natuurlijk dat een vorige eigenaar wat aan het knutselen is geweest, maar ik vermoed dat de kachel ventilator altijd al gedraaid heeft als de hoogschakeling aan stond net als in een caravan of er is een instelling veranderd
Nu kan het natuurlijk dat een vorige eigenaar wat aan het knutselen is geweest, maar ik vermoed dat de kachel ventilator altijd al gedraaid heeft als de hoogschakeling aan stond net als in een caravan of er is een instelling veranderd
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Truma 6002 blijft draaien
@TS,
Mijn ervaringen en wat ik weet:
Bij een camper moet net zoals bij een caravan de verwarming = ook ventilator kunnen draaien, met aangekoppelde auto caravan en of draaiende of stilstaande camper.
Bij een caravan zou ook bovenstaande gelden als moet er dan wel een stroom bron voorzien zijn, zoals bijvb een accu voor de mover, of voor stilstaan 12Volt gebruik.
Zowel bij de caravans als bij de camper stond/staat de verwarming in de winter gewoon aan onder het rijden om niet iedere maal opnieuw te hoven opwarmen en gas verbruik echt minimaal bleek.
Bij een camper is deze kachel dus aangesloten op de HH (huishoud) accu, die weer word geladen via de paal of tijdens rijden via een schakeling D + of D - (naar gelang het voertuig geschakeld is door de bouwer.
Bij een caravan is die stroom dus van enige accu lees stroom bron.
Oudere Truma's hadden zo een draai schakelaar met stand 1-5 voor snelheid en kan keuze hand of automatisch - waar bij de fan dan zelf zijn snelheid aanpast.
Nu Uw probleem, Als U het contact aanzet = motor laten draaien? - dan levert Uw dynamo die 12 Volt D + of 12 Volt D - aan een relais wat de vrijgave geeft voor spanning naar de fan om die aan te zetten.
In die schakeling zit iets fout, want aan de paal geen last, dan komt alle 12 volt van een omvormer en alsnog van de HH accu.
Heb zo geen schema van Uw installatie , maar "lijkt mij dat een relais" blijft plakken.
Voor U het zoeken naar dit relais en het eens los koppelen - of zelfs even omruilen met een andere (die U reserve heeft?).
groeten Jaap van Duijn.
Mijn ervaringen en wat ik weet:
Bij een camper moet net zoals bij een caravan de verwarming = ook ventilator kunnen draaien, met aangekoppelde auto caravan en of draaiende of stilstaande camper.
Bij een caravan zou ook bovenstaande gelden als moet er dan wel een stroom bron voorzien zijn, zoals bijvb een accu voor de mover, of voor stilstaan 12Volt gebruik.
Zowel bij de caravans als bij de camper stond/staat de verwarming in de winter gewoon aan onder het rijden om niet iedere maal opnieuw te hoven opwarmen en gas verbruik echt minimaal bleek.
Bij een camper is deze kachel dus aangesloten op de HH (huishoud) accu, die weer word geladen via de paal of tijdens rijden via een schakeling D + of D - (naar gelang het voertuig geschakeld is door de bouwer.
Bij een caravan is die stroom dus van enige accu lees stroom bron.
Oudere Truma's hadden zo een draai schakelaar met stand 1-5 voor snelheid en kan keuze hand of automatisch - waar bij de fan dan zelf zijn snelheid aanpast.
Nu Uw probleem, Als U het contact aanzet = motor laten draaien? - dan levert Uw dynamo die 12 Volt D + of 12 Volt D - aan een relais wat de vrijgave geeft voor spanning naar de fan om die aan te zetten.
In die schakeling zit iets fout, want aan de paal geen last, dan komt alle 12 volt van een omvormer en alsnog van de HH accu.
Heb zo geen schema van Uw installatie , maar "lijkt mij dat een relais" blijft plakken.
Voor U het zoeken naar dit relais en het eens los koppelen - of zelfs even omruilen met een andere (die U reserve heeft?).
groeten Jaap van Duijn.