Yellow top Mover accu ( defect )

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Yellow top Mover accu ( defect )

Bericht door marcelca » ma 14 sep 2020 16:02

Hallo

wij hebben een Fendt 490 2012 ( beladen gewicht 1500kg ) met een Mover eronder...

Deze is ingebouwd toen wij in 2013 deze caravan kochten, hierbij hebben we ook een Yellow top accu gekocht, paar weekjes terug met de mover de caravan in de tuin gezet zonder problemen, en we wilden dus afgelopen vrijdag weg, deed de mover niks, alles nagekeken, accupolen goed, druppellader in de caravan heeft gewoon continue geladen ( in de tuin staat de caravan aan stroom )..

Accu staat dus altijd onder een druppellader, in de caravan en als de caravan naar de stalling gaat gaat de accu eruit en staat die binnen onder een druppellader

De accu is alleen maar voor de mover, voor de rest is er niets op aangesloten

Voltmeter op de accu, oorzaak gevonden, de accu stond nog maar op 5,5 Volt, ja dan doet ie natuurlijk niets, kennelijk heeft de druppellader een niet op spanning kunnen houden, even tijdelijk een autoaccu erin gezet zodat de mover het weekend werkte, dat ging goed, lekker het weekend weg geweest, maar nu komt het, heb toch een paar vraagjes

- is de levensduur van een yellowtop accu ongeveer 7 a 8 jaar en kan het dat die na 3 weken stilstaan met druppellader erop nog maar 5,5V heeft
- wat is verschil tussen yellowtop, red top en blue top ( behalve de kleur mrgreen.gif )
- is het zinvol om een zwaardere accu erin te zetten of heeft dit geen zin ( zie foto van huidige gegevens accu )
- en ik zie meerdere getallen staan, wat is nou het verschil tussen de getallen, ik ken alleen maar ampere uur ( Ah ) van autoaccu`s )
20200914_152542 (Small).jpg
20200914_152542 (Small).jpg (140.6 KiB) 1857 keer bekeken

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Chris » ma 14 sep 2020 18:50

Als je wilt... ik kan de YT voor je testen hoor..
Doe ik met mijn eigen YT ook regelmatig..

En tja... is er iets aan blijven staan misschien... 5,5, volt is erg weinig... dat lijkt ook niet dat er cellen stuk zijn.
Maar.. 7 jaar... is wel snel maar niet onmogelijk helaas.
En een druppellader.... eigenlijk zinloos ding.... een gewone computerlader kan je ip altijd aan laten staan, die gaat na de laadcyclus zelf over op druppellading.
EN>>>> met de juiste spanning voor een YT.
De losse druppelladers komt veel te weinig spanning uit voor deze AGM accu.

Het verschil tussen Geel, Rood en Blauw..
Eigenlijk zijn Geel en Blauw gelijk, Blauw is de marine uitvoering en heeft meestal meer aansluit polen.
Maar is ook een Tractie accu... gelijke specs als de YT.

Rood is daarintegen een ander type accu, een start accu voor auto's.
Grappig, als je oplet zie je vaak de rode in USA auto-programma's op TV

En groter.... jij hebt wel de kleine 38 Ah versie, de 55 Ah variant is beroemd vanwege de enorme overcapaciteit.
Dat is die kreet: CCA.
Op jou exemplaar staat CCA 480A... ( dat is de koude start stroom aanduiding)
Op mijn YT 4.2 van 55 Ah staat CCA 765A
Maar ik meet gemiddeld CCA 1035-1055A.
Veel meer dus...!! en dat is waarschijnlijk omdat dit type ook in het leger gebruikt wordt... moet goed zijn..
( eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat er verschillende meet normen zijn..)
Maar.... de 55 Ah versie... model 4.2 is wel een kei van een accu.

En toch..
Als mijn eigen accu nog eens stuk gaat zal ik overstappen naar een LifePo4... een Victron van 30Ah.
Veel lichter in gewicht en enorm veel power.
Een normale accu, zoals jou en mijn exemplaar, kan je tijdens gebruik tot 50-60% ontladen.... dan is het op en leeg.
Een LifePo4 accu kan je ongeveer tot op de bodem ontladen.... veel verder dus.
Daarmee is een 55 Ah van de ene aardig te vergelijken met een 20-30Ah van de andere.
Alleen de prijs is effe anders.... dat weer wel.

Mocht je een accutest willen doen.... stuur me maar even een PB..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door iemand » ma 14 sep 2020 19:47

Mogelijk is de acculader niet goed meer en stond er toch nog iets aan, waardoor de accu aardig leeg is getrokken.
Wat voor acculader heb je eigenlijk ?

Kzou hem eerst eens aan een slimme lader zoals CTEK proberen op te laden, evt om lader op te starten tijdelijk even een andere accu parallel.
Ook ik kan de accu testen, maar mi is het wel aan te raden deze eerst proberen op te laden.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » ma 14 sep 2020 20:45

ik ga morgen even kijken welke laders ik gebruik, in de caravan hangt een vaste druppellader ( deze zat er ook bij toen de mover gemonteerd werd ), thuis heb ik een andere druppellader...

Het is ook 7 jaar goed gegaan, dus vraag me zeker af wat er niet meer goed is, is het de accu of is het de lader



Er kan niets aan blijven staan want alleen de mover zit op de accu, ik heb geen boordstroom op de accu


Wel interessant om de accu te testen, ik kom uit Almere, waar komen jullie vandaan ?

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Retrospect » ma 14 sep 2020 22:06

Lijkt mij een ideaal moment om de grote zware accu de deur uit te doen en jezelf te traceren op een nieuwe lichtgewicht lithium accu.
Sommige modellen kan je met behulp van een app ook uitlezen waardoor je altijd weet wat de status is van de accu.
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Chris » ma 14 sep 2020 22:12

marcelca schreef: Wel interessant om de accu te testen, ik kom uit Almere, waar komen jullie vandaan ?
Hillegom
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op ma 14 sep 2020 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » ma 14 sep 2020 22:36

over een lithium accu is nadenken ( lees: overleggen met de vrouw )

Maar waar laad je deze mee op, laad je deze wel gewoon met een druppellader ?

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Retrospect » ma 14 sep 2020 23:27

In die van mij zit de oplader ingebouwd. Je kan er dus gewoon een meegeleverde stekker induwen.
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door WillyL » di 15 sep 2020 05:18

Batterijen met Litium hebben hun eigen lader, al dan niet ingebouwd. Daar moet je met met een gewone (druppel)lader van weg blijven.
Die lader zit trouwens meestal wel bij de batterij wanneer je die koopt.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » di 15 sep 2020 09:08

ah oke, ben me er idd in aan het verdiepen, en zie de powerxtreme x20 evt als kandidaat...

Als ik het zo lees heeft deze een ingebouwde lader en mogelijkheid tot uitlezen via je telefoon...


Voor de ervaringsdeskundigen, hebben jullie dit laadsnoer van de lithiumaccu gewoon constant in het stopcontact zitten in de caravan ? , ik heb op de plek van de accu gewoon een stopcontact zitten in de bank

Of is het beter om steeds het laadsnoer eruit te halen, persoonlijk vind ik het makkelijker als die erin kan blijven en dat je niet steeds een eruit moet halen

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Daphne » di 15 sep 2020 09:19

marcelca schreef:
ma 14 sep 2020 20:45

Er kan niets aan blijven staan want alleen de mover zit op de accu, ik heb geen boordstroom op de accu
Ook de mover gebruikt ongemerkt stroom. Zo was begin dit jaar onze Yellow Top accu volledig dood omdat we waren vergeten de accu te ontkoppelen. Met een speciaal laadprogramma op de lader de accu in ruim een dag weer volledig opgeladen. Overigens halen wij de accu nooit uit de caravan. Gewoon geladen in de caravan laten en niet moeilijk doen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » di 15 sep 2020 09:58

wat ik vooral verdacht vind is dat ik 7 jaar geen problemen heb gehad, niets aan mijn methodes heb veranderd en mijn yellowtop vrijdag opeens nog maar op 5 volt stond, dat is toch een beetje vreemd....

Ik heb nu dus een ouderwetse loodaccu er even instaan, en deze word netje bijgeladen door de lader die in de caravan gebouwd zit dus de lader lijkt gewoon goed te werken

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Chris » di 15 sep 2020 10:00

RE.gif
Precies...
Zomaar ineens???

Kom maar langs hoor...hangen we de accutester eraan..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » di 15 sep 2020 10:07

bedankt, heb helaas op het ogenblik niet zoveel tijd dus heb een nu ieder geval buiten de caravan aan de lader gezet om te kijken of die überhaupt nog wel op spanning komt...

En als die op spanning is een van de lader af of die spanning vast houd, en evt de mover erop om te kijken wat voor een spanningsval je krijgt, met een goede accu mag dat geen probleem zijn lijkt me

Nogmaals dank alvast voor alle tips en aangeboden hulp

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door WillyL » di 15 sep 2020 11:32

Bij mij heb ik die externe lader in een stopcontact nabij de accu zitten in de ruimte onder het bed (net als de druppellader vroeger) maar de lader zelf ligt nu voor het bed op een wat verdoken plaats. En daar steek ik slechts heel af en toe de stekker in. De 12v vanaf de lader zit wel vastgeveren op de polen.
De rede dat die lader buiten het bed ligt is puur omdat de plaats van het stopcontact wat moeilijk bereikbaar is, luierdij dus om die niet te verplaatsen of een schakelaar te voorzien.
Er is me wijsgemaakt dat je Li- batterijen niet te hard mag opladen, vandaar dat ik die van het net haal na een poos laden - plus, mijn ega is als de dood voor opladers aan het net, ze heeft er een brandfobie voor...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » di 15 sep 2020 13:38

Ik zou het super onhandig vinden om steeds de stekker erin en eruit te moeten halen...

Als dat een voorwaarde is voor lithium accu valt dat af voor me

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Taan » di 15 sep 2020 13:44

marcelca schreef:
di 15 sep 2020 09:58
wat ik vooral verdacht vind is dat ik 7 jaar geen problemen heb gehad, niets aan mijn methodes heb veranderd en mijn yellowtop vrijdag opeens nog maar op 5 volt stond, dat is toch een beetje vreemd....

Ik heb nu dus een ouderwetse loodaccu er even instaan, en deze word netje bijgeladen door de lader die in de caravan gebouwd zit dus de lader lijkt gewoon goed te werken
Als ik me niet vergis moet er aan een YT een andere lader dan aan een oude loodaccu.
Lekenvraag: Kan het zijn dat je in die 7 jaar effectief niet geladen hebt in de caravan en dat je nu pas de accu leeg hebt gebruikt?
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door HenkR » di 15 sep 2020 15:04

Het antwoord van jou heb ik nog niet gezien (merk type lader in de caravan en wellicht ook degene die je nu gebruikt), want belangrijk is dat je de juiste lader gebruikt voor een Yellow top en ook op de juiste spanning instelt.
Zeker nu je de accu probeert te reanimeren moet je dat niet druppelend doen, maar met lekker veel spanning en de temp in de gaten houden.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » di 15 sep 2020 15:39

Zo, ik ben even aan het kijken geweest, de lader die in de caravan hangt is de Enduro AS1210

https://www.enduro-europe.eu/nl/product ... ulader/442

Als ik het zo lees is dit een geschikte lader ook voor Gel accu`s




de lader die ik thuis gebruik is de Optimate 4

https://www.voordeelhelmen.nl/optimate-4-dual.html

Ook hier staat bij dat die geschikt is voor Gel accu`s, staan in specs zelfs bij dat die werkt voor accu`s die zo goed als leeg geweest zijn

Bij beide laders kan je de spanning niet instellen



Heb de accu een ochtend aan de optimate hangen en hij heeft de spanning naar 12,55V gekregen, klemmen eraf gehaald en na uurtje gemeten ( accu heeft onbelast gestaan ) spanning nog maar 11,20V

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door HenkR » di 15 sep 2020 16:04

De specs van de Enduro geven aan dat hij inderdaad de Yellow top kan laden.
De optimate niet. Veel ste lage laadspanning.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

nerood

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door nerood » di 15 sep 2020 16:32

Een diep ontladen YT accu zou ik niet zomaar afschrijven.
Recent was hier ook al een topic over.
Je hebt een 2e accu nodig om de lader te foppen, die meet op de AGM accu te weinig spanning en laad niet.
Door de 2e accu (moet wel goed zijn) op de AGM aan te sluiten + op + en - op - laad je vanuit de goede accu de AGM accu op.
Nu nog een juiste lader, geschikt voor AGM, erop en proberen maar.
Op YouTube staan diverse voorbeelden.
Oh ja, de laadspanning van de lader moet wel min. 14,4 volt zijn. (Bijv CTEK MXS 5.0)
Laatst gewijzigd door nerood op di 15 sep 2020 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » di 15 sep 2020 16:36

Oke de optimate niet, waar slaat de gegevens op capaciteit 3-50Ah ( waarschijnlijk een domme vraag ).

En blijft natuurlijk de vraag of de accu overleden is, ga ik voor litium en mag litium ( de ingeboude lader ) continue in het stopcontact

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Wally » di 15 sep 2020 17:03

RE.gif

Dan is de lader is geschikt voor batterijen met een capaciteit van 3 tot 50 Ah.

Je hebt bv wel batterijen met een capaciteit van 100Ah of meer.
Daar is die lader totaal ongeschikt voor.

Frans

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » di 15 sep 2020 17:20

Oke, mijn yellow top is 38Ah dus dat zou dus geen probleen zijn alleen door de lage laadstroom zal het heel lang duren of begrijp ik het verkeert..

Heb wel een technische achtergrond maar dit soort dingen zitten niet in mijn comfort zone scratch.gif

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door HenkR » di 15 sep 2020 17:23

De laadspanning is te laag en zal de accu nooit goed vol krijgen. Hierdoor worden ze "lui" en zullen een langzame dood sterven.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”