Yellow top Mover accu ( defect )
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
@Marcela..
Je hebt een Truma mover dus.
Met de 13 polige in de contra op de dissel blijft ip de mover elektronicabox aan staan.
Of die automatisch uitschakelt na zoveel tijd weet ik niet.
Je hebt een Truma mover dus.
Met de 13 polige in de contra op de dissel blijft ip de mover elektronicabox aan staan.
Of die automatisch uitschakelt na zoveel tijd weet ik niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
In theorie wel; in de 13-polige stekker wordt de enable-verbinding voor de mover electronica gemaakt, maar dan heb je het echt over milliamperes dus daar ga je in de praktijk niets van merken. Bovendien, wanneer de caravan langere tijd niet gebruikt wordt en ook niet aan de walstroom hangt, koppel je de accu toch af.
De stuurkast van de Truma mover schakelt zich overigens zelf na enige tijd uit, wat niet wegneemt dat deze nog geringe stroom blijft verbruiken vanwege de standby-stand, vergelijkbaar met een TV die via de afstandsbediening uitgeschakeld wordt.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
@ Chris..Ja, alleen 12 volt die stabiel moet blijven over een langere periode zoals je schreef, kan dus niet.
De spanning zakt bij laag gebruik langzaam van bijv. 13,6/14,7 naar 12 volt . Bij korte hoge stroom zakt de spanning ook, maar komt even later weer terug.
Bij 12 volt constant moet je echt weer gaan laden. De bruikbare hoeveelheid stroom is dan op.
Dieper ontladen kan wel, zelfs tot 1 volt .
Maar is funest voor de levensduur.
Voor Lithium accu's geldt dit ook, alleen zakt de spanning minder, en wordt de accu tijdig uitgeschakeld als de spanning te laag wordt.
De spanning zakt bij laag gebruik langzaam van bijv. 13,6/14,7 naar 12 volt . Bij korte hoge stroom zakt de spanning ook, maar komt even later weer terug.
Bij 12 volt constant moet je echt weer gaan laden. De bruikbare hoeveelheid stroom is dan op.
Dieper ontladen kan wel, zelfs tot 1 volt .
Maar is funest voor de levensduur.
Voor Lithium accu's geldt dit ook, alleen zakt de spanning minder, en wordt de accu tijdig uitgeschakeld als de spanning te laag wordt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Ik heb deze week een PowerXtreme X20 Lithium accu gekocht. Oplader zit er in gebouwd. Stekker alleen aansluiten wanneer hij opgelaten moet worden. Uitlezen via de app.marcelca schreef: ↑di 15 sep 2020 09:08ah oke, ben me er idd in aan het verdiepen, en zie de powerxtreme x20 evt als kandidaat...
Als ik het zo lees heeft deze een ingebouwde lader en mogelijkheid tot uitlezen via je telefoon...
Voor de ervaringsdeskundigen, hebben jullie dit laadsnoer van de lithiumaccu gewoon constant in het stopcontact zitten in de caravan ? , ik heb op de plek van de accu gewoon een stopcontact zitten in de bank
Of is het beter om steeds het laadsnoer eruit te halen, persoonlijk vind ik het makkelijker als die erin kan blijven en dat je niet steeds een eruit moet halen
Avento 345 TL Exclusive uit 1998 getrokken door Hyundai Matrix 1.6 L en 103 pk
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Een belangrijk verschil tussen lithium accu's en loodaccu's zit in het wel of niet vol laden voor de winterperiode .
Loodaccus wil je zo volgeladen als mogelijk houden. Met lithium is de maximum spanning juist niet de beste bewaar/opslag spanning.
Je kunt met een lithium accu gewoon de stalling in moveren en zonder bij te laden achter laten.
Loodaccus wil je zo volgeladen als mogelijk houden. Met lithium is de maximum spanning juist niet de beste bewaar/opslag spanning.
Je kunt met een lithium accu gewoon de stalling in moveren en zonder bij te laden achter laten.
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Wel ff loskoppelen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Nou we krijgen toch nog een vervolg....
Accu is heel lang goed gebleven, eergister nog gemeten, 13,6V klemspanning....
Aangezien ik een maandag voor onderhoudsbeurt naar de dealer moet brengen net nog even klemspanning gemeten en wat schertst mijn verbazing maar 5V klemspanning en een endurolader ( de ingebouwde in de caravan ) die niet aan het laden is....
Er gebeurt dus iets heel geks en in 2 dagen tijd is de spanning 8V naar beneden gegaan, hiervoor is die bijna 3 weken goed gebleven..
Vooral omdat de endurolader niet bijlaad nu verdenk ik de lader ook dat die de accu soms ook leegtrekt
Heb de endurolader losgegooid van de accu en de optimate 4 lader nu op de accu gezet om een weer bij te laden...
Vraagje, kan je zo`n enduro lader meten of deze stroom geeft of is dit niet zo eenvoudig ?, als ik de voltmeter op de draden van de enduro lader zet meet ik -0.04V, geen idee of dit wat zegt
Accu is heel lang goed gebleven, eergister nog gemeten, 13,6V klemspanning....
Aangezien ik een maandag voor onderhoudsbeurt naar de dealer moet brengen net nog even klemspanning gemeten en wat schertst mijn verbazing maar 5V klemspanning en een endurolader ( de ingebouwde in de caravan ) die niet aan het laden is....
Er gebeurt dus iets heel geks en in 2 dagen tijd is de spanning 8V naar beneden gegaan, hiervoor is die bijna 3 weken goed gebleven..
Vooral omdat de endurolader niet bijlaad nu verdenk ik de lader ook dat die de accu soms ook leegtrekt
Heb de endurolader losgegooid van de accu en de optimate 4 lader nu op de accu gezet om een weer bij te laden...
Vraagje, kan je zo`n enduro lader meten of deze stroom geeft of is dit niet zo eenvoudig ?, als ik de voltmeter op de draden van de enduro lader zet meet ik -0.04V, geen idee of dit wat zegt
- dieseltijger
- Berichten: 10954
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Ik gok: De lader meet eerst de spanning op de polen van de accu - kijk maar in de gebruiksaanwijzing
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Ik denk dat de Enduro lader overleden is.
Weet het eigenlijk wel zeker.
Weet het eigenlijk wel zeker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Tja...
Niet iedereen heeft geschikte meetapparatuur..
Maar ik zou heel graag eens even met mijn amperemeter her en der rond kwispelen.
Lekstomen zijn gewoon meetbaar voor iemand die weet wat ie doet.
Amperemeter.... 10ADC bereik oid... dan weet je echt alles.
Maar.... ook ik neig naar de lader..
Niet iedereen heeft geschikte meetapparatuur..
Maar ik zou heel graag eens even met mijn amperemeter her en der rond kwispelen.
Lekstomen zijn gewoon meetbaar voor iemand die weet wat ie doet.
Amperemeter.... 10ADC bereik oid... dan weet je echt alles.
Maar.... ook ik neig naar de lader..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Vorige maand hebben we een spiksplinter nieuwe caravan (Weinsberg 390, leeg onder de 1000kg), Reich Easydriver Basic 1.8 mover, Optima Yellow YTS 4.2 55 accu en CTEK MSX 5.0T acculader gekocht. Alles nieuw. Accu loopt spontaan leeg, voordat ik naar de dealer terug ga, hoor ik graag jullie mening.
De mover loopt langzaam, en na twee dagen van de 220 af, is hij nog langzamer. De afstandbediening Reich afstandbediening gaf al een lage accuspanning aan tijdens het moven.
Accu staat nu in mijn garage en heb hem doorgemeten, direct na het opladen (loopt best wel warm aan):
SOC = 98%
SOH = 100%
R = 2,72 Milli Ohm
STD = 765 A
CCA = 913 A
Vol = 12.83 Volt.
Accu staat los van de kabels bij 1o graden in de garage en na 23 uur heb ik weer de spanning gemeten met de accu-meter en universeel-meter: 11,95Volt.
In 23 uur is de net opgeladen en onbelaste accu van 12,83 naar 11,95 Volt terug gelopen.
Wat kan de oorzaak zijn? Wat is jullie advies? Graag hoor ik van jullie, alvast mijn dank!
Pim.
De mover loopt langzaam, en na twee dagen van de 220 af, is hij nog langzamer. De afstandbediening Reich afstandbediening gaf al een lage accuspanning aan tijdens het moven.
Accu staat nu in mijn garage en heb hem doorgemeten, direct na het opladen (loopt best wel warm aan):
SOC = 98%
SOH = 100%
R = 2,72 Milli Ohm
STD = 765 A
CCA = 913 A
Vol = 12.83 Volt.
Accu staat los van de kabels bij 1o graden in de garage en na 23 uur heb ik weer de spanning gemeten met de accu-meter en universeel-meter: 11,95Volt.
In 23 uur is de net opgeladen en onbelaste accu van 12,83 naar 11,95 Volt terug gelopen.
Wat kan de oorzaak zijn? Wat is jullie advies? Graag hoor ik van jullie, alvast mijn dank!
Pim.
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
RE.gif
Direct na het laden krijg je geen juiste meting.
Het chemische proces is dan nog volop gaande.
Na een dag ofzo is dat tot rust gekomen.
Die meting is dan correct.
Dat zal na 1, 2, 3 maanden maar een fractie minder worden.
De gemelde meetgegevens zijn goed voor een YT4.2.
Alleen de klemspanning zal nu lager zijn dan direct na de lading .
Ik zal vanavond mijn YT klemspanning even meten voor je.
Mijn YT is 2 maanden geleden geladen. Staat nu te niksen.
Direct na het laden krijg je geen juiste meting.
Het chemische proces is dan nog volop gaande.
Na een dag ofzo is dat tot rust gekomen.
Die meting is dan correct.
Dat zal na 1, 2, 3 maanden maar een fractie minder worden.
De gemelde meetgegevens zijn goed voor een YT4.2.
Alleen de klemspanning zal nu lager zijn dan direct na de lading .
Ik zal vanavond mijn YT klemspanning even meten voor je.
Mijn YT is 2 maanden geleden geladen. Staat nu te niksen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Een klemspanning onbelast na 1 dag onder de 12 volt is niet goed. Dat is een bijna lege accu.
Ik vermoed 1 slechte cel.
Ik vermoed 1 slechte cel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Zojuist mijn YT 4.2 ook gemeten.
Die is in juni voor het laatst geladen.... geen 2 maanden geleden dus... ik noteer de testgegevens altijd.
Nu klemspanning 12,84 Volt.
Bij jou is de klemspanning idd erg laag, maar ook de CCA is laag.
Bij een nieuwe YT 4.2 komt die CCA ver boven de 1000, soms wel 1050 oid.
Mijn YT is momenteel 980, maar na laden en een dag rust is hij ook meestal 1025-1030.
Jou YT is 913 ?? niet goed dus
Ik vrees idd dat er een "probleem" is met jou YT helaas..
Accuspanning te laag...cel stuk?
En dat geeft de mover AB blijkbaar ook aan dus.
Uit de code op de zijkant van de YT kan je de productiedatum halen... maar hoe dat ook al weer was...
Ik heb 5152******* dat is meen ik in 2015 de 152e dag..
Zoiets was het.
Dus mijn YT zou ergens Juni 2015 zijn... kan best..
schermpje van mijn accutester..
p.s. ik zal mijne gelijk maar weer aan de lader hangen... kan wel weer even.
.
Die is in juni voor het laatst geladen.... geen 2 maanden geleden dus... ik noteer de testgegevens altijd.
Nu klemspanning 12,84 Volt.
Bij jou is de klemspanning idd erg laag, maar ook de CCA is laag.
Bij een nieuwe YT 4.2 komt die CCA ver boven de 1000, soms wel 1050 oid.
Mijn YT is momenteel 980, maar na laden en een dag rust is hij ook meestal 1025-1030.
Jou YT is 913 ?? niet goed dus
Ik vrees idd dat er een "probleem" is met jou YT helaas..
Accuspanning te laag...cel stuk?
En dat geeft de mover AB blijkbaar ook aan dus.
Uit de code op de zijkant van de YT kan je de productiedatum halen... maar hoe dat ook al weer was...
Ik heb 5152******* dat is meen ik in 2015 de 152e dag..
Zoiets was het.
Dus mijn YT zou ergens Juni 2015 zijn... kan best..
schermpje van mijn accutester..
p.s. ik zal mijne gelijk maar weer aan de lader hangen... kan wel weer even.
.
Laatst gewijzigd door Chris op wo 25 nov 2020 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Die CCA kan nooit kloppen.
Als de onbelaste klemspanning na laden en 23 uur wachten op 11,8 volt zit, heb je te maken met een defecte accu.
Als de onbelaste klemspanning na laden en 23 uur wachten op 11,8 volt zit, heb je te maken met een defecte accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
RE.gif
Psies... en die YT is nieuw begrijp ik.
Terug met dat ding.
Psies... en die YT is nieuw begrijp ik.
Terug met dat ding.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Ja, die Optima is nieuw, vorige maand met mover en caravan alles nieuw gekocht. Vanaf het begin liep mijn caravan als een slak. Dankzij mijn nieuwe twee meters (bluetooth voltmeter en een accu-conditie meter) houd ik voortaan al mijn 12 Volt accu's goed in de gaten.
Net legde ik de onderbouwde klacht met meetresultaten neer bij de caravandealer. Hij bestelt direct een nieuwe Optima Yellow voor mij, die ik volgende week kan omruilen. Probleem opgelost. Dank voor jullie reacties!
Net legde ik de onderbouwde klacht met meetresultaten neer bij de caravandealer. Hij bestelt direct een nieuwe Optima Yellow voor mij, die ik volgende week kan omruilen. Probleem opgelost. Dank voor jullie reacties!
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
RE.gif
Goed geregeld...zo hoort het.
Chapeau voor je dealer
Goed geregeld...zo hoort het.
Chapeau voor je dealer
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Nog effe over die CCA van 913 A
Wat ik eerder al aangaf..dat kan nooit kloppen
Dat zou betekenen dat de accu bij een temperatuur van min 18 Celsius een stroom van 913 A zou moeten kunnen leveren, gedurende 30 seconden.
Waarbij het voltage niet onder de 9,5 volt mag komen.
Elke goede nieuwe accu heeft daar al heel veel moeite mee, of haalt dat niet eens.
Een kapotte accu zoals deze: no way.
Mijn maximaal haalbare belasting waar ik mee kan testen is 250 A.
Een minder goede accu stort met die belasting al meteen in elkaar. Binnen 5 seconden, bij een normale temperatuur.
Laat staan bij ruim 900 A....en na een nachtje in de vriezer.
Vlgs mij zegt de gemeten waarde van de CCA dus niks op de Chinese accutester.
Wat ik eerder al aangaf..dat kan nooit kloppen
Dat zou betekenen dat de accu bij een temperatuur van min 18 Celsius een stroom van 913 A zou moeten kunnen leveren, gedurende 30 seconden.
Waarbij het voltage niet onder de 9,5 volt mag komen.
Elke goede nieuwe accu heeft daar al heel veel moeite mee, of haalt dat niet eens.
Een kapotte accu zoals deze: no way.
Mijn maximaal haalbare belasting waar ik mee kan testen is 250 A.
Een minder goede accu stort met die belasting al meteen in elkaar. Binnen 5 seconden, bij een normale temperatuur.
Laat staan bij ruim 900 A....en na een nachtje in de vriezer.
Vlgs mij zegt de gemeten waarde van de CCA dus niks op de Chinese accutester.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Fabrieks opgave is 765 CCA
Bekend van juist deze 4.2 versie is dat ze nog veel beter scoren.
Ik schrijf wat ik weet...ga het niet " live " testen. Dat hebben ze in de fabriek vast gedaan.
Bekend van juist deze 4.2 versie is dat ze nog veel beter scoren.
Ik schrijf wat ik weet...ga het niet " live " testen. Dat hebben ze in de fabriek vast gedaan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Dit is wat de fabrikant zelf schrijft:
https://www.optimabatteries.com/products/yellowtop én
https://www.optimabatteries.com/experie ... (cca)-mean
https://www.optimabatteries.com/products/yellowtop én
https://www.optimabatteries.com/experie ... (cca)-mean
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
CCA zegt eigenlijk dus heel weinig.
Natuurlijk doet een accu het veel beter bij 20 graden boven nul dan bij 18 graden onder nul. Misschien wel 100 % beter.
Het gaat over het starten van zware diesels bij 18 graden onder nul. Dat kan maar zo 600 of meer Ampere vragen.
Ik heb me altijd afgevraagd hoe een accutestertje CCA kan meten.
Het blijkt nu dus dat ie dat ook helemaal niet kan.
Hoe kan anders een kapotte accu nog steeds ruim 900 CCA geven vlgs die meter?
De enige manier om het te testen is de accu belasten met een heel hoge stroom ( heel veel Ampere) en bij 18 graden onder nul.
Natuurlijk doet een accu het veel beter bij 20 graden boven nul dan bij 18 graden onder nul. Misschien wel 100 % beter.
Het gaat over het starten van zware diesels bij 18 graden onder nul. Dat kan maar zo 600 of meer Ampere vragen.
Ik heb me altijd afgevraagd hoe een accutestertje CCA kan meten.
Het blijkt nu dus dat ie dat ook helemaal niet kan.
Hoe kan anders een kapotte accu nog steeds ruim 900 CCA geven vlgs die meter?
De enige manier om het te testen is de accu belasten met een heel hoge stroom ( heel veel Ampere) en bij 18 graden onder nul.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
@Ab,
En zo kon je "vroeger" een accu testen door groot licht aan en starten, werd licht zwak accu probleem.
Bleef licht goed, startmotor of anders
grtn Jaap
En zo kon je "vroeger" een accu testen door groot licht aan en starten, werd licht zwak accu probleem.
Bleef licht goed, startmotor of anders
grtn Jaap
Re: Yellow top Mover accu ( overleden )
Dat werkt sinds de komst van led een stuk minder Jaap..
Accu's test ik nog ouderwets..
Met een apparaat met een heel grote weerstand erin, en voorzien van een voltmeter.
Een slechte accu valt direkt door de mand.
Accu's test ik nog ouderwets..
Met een apparaat met een heel grote weerstand erin, en voorzien van een voltmeter.
Een slechte accu valt direkt door de mand.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.