Yellow top Mover accu ( defect )

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » zo 20 sep 2020 13:54

Idd is kijken of ik proefrit met de mover kan doen, hoe lang zou je minimaal met 38Ah kunnen manoeuvreren ??

Caravan weegt beladen 1500kg, denk nu zo'n 1250kg

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door iemand » zo 20 sep 2020 14:00

Ja leuk, rondje camping... ala Mister Bean, voorop de dissel gaan zitten.... en lekker touren.... blij.gif

Ik gok op 30 minuten op vlak terrein... awhoea.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » zo 20 sep 2020 14:15

Whahahaha, ik ga 1 dezer dagen wel ff proberen, ik houd jullie op de hoogte....

@nerood, ik heb de truc van de 2de accu niet gebruikt, de 14,62 heb ik alleen bereikt met de optimate 4 lader

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Chris » zo 20 sep 2020 15:03

Nou... ik denk dat je op asfalt wel 30 minuten kan halen, dan is de stroom opname van de mover niet heel groot.
Maar op gras, zachtere ondergrond... 38Ah accu en een 1500 Kg hut..
15 minuten moet kunnen..
Staat ie na 2 minuten al stil... dan weet jij de oorzaak...

Maar blijft... WAAROM was de accuspanning nou zo onderuit gegaan????
Lekstroom soms??

enne.... die 14,62 volt is bij de eerste start al gelijk een stuk minder hoor.... het blijft een AGM accu met een 12 volt klemspanning... alleen die 12 volt moet een tijd stabiel 12 volt blijven..

Maak even een filmpje als je als ridder op de bok zit... awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » za 26 sep 2020 11:06

Zo ik ben er eindelijk aan toegekomen om de mover/accu te testen....

Accu had ik nog aan de schuur staan, aan de optimate lader, deze gaf met de testlampjes aan dat ie helemaal oke was, van de lader af en klemspanning gemeten, deze was 15,2V, zoals al gezegd had dit niet veel zin omdat je een eerst dagen moet laten staan voordat je de goede klemspanning kan meten...

Dus

Yellow top in de carvan gezet, mover erop en uit de tuin, hier ben ik een minuut of 3 mee bezig geweest ( is nogal manouvreren door een smalle poort heen en 2 stoepjes af ( met afrijblokken ) )

Buiten op straat ( klinkers, niet volledig vlak ) 10 minuten achter elkaar aan het rijden geweest met de mover ( sorry Chris, geen filmpje met mij op de bok mrgreen.gif )

Toen was het weer tijd om een de tuin weer in te krijgen, dezelfde 2 stoepjes weer op ( met oprijblokken ), hier moet ie hard aan de caravan trekken, maar gelukkig bleef die het goed doen en kreeg ik de caravan weer netjes op zijn plekje, alles bij elkaar ongeveer zo`n 20min bezig geweest,

pootjes uit en rollen weer van de wielen af...

Voordat de stroom weer op de caravan ging nog even de klemspanning gemeten na deze mover exercitie, en tot mijn verbazing meet ik nog steeds 14,7V klemspanning, dus lijkt toch dat de accu wel goed is


Nu nog een conclusie, is er ergens lekstroom waardoor de accu langzaam is leeg getrokken ?, zou naar mijn mening niet moeten kunnen, tenslotte hangt de accu aan de enduro lader die vast in de caravan zit, of is gewoon de Endudro lader niet goed meer


De loodaccu die ik tijdelijk in de caravan had staan is wel netjes op spanning gebleven tijdens de tijd dat die hier stond

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Chris » za 26 sep 2020 12:11

RE.gif

Pffff...... gelukkie..... mazzel.... top.... en nog meer superlatieven ... mrgreen.gif

Hou jij die YT nou maar, prima accu dus..
Over de Enduro lader... daar durf ik niks van te zeggen, maar ik zou alle mogelijkheden van lekstromen gewoon uitsluiten... 1 accupool losnemen.... klaar.

Die Enduro lader zou ik wel eens willen meten.... dan zou ik de lader alleen op de accu aansluiten maar geen netspanning op de lader zetten.
Als je dan in serie met een van de draden gaat meten, dan kan je een event. lekstroom meten.... dat mag eigenlijk helemaal niets zijn.
Zodra er maar een paar milliampere stroom vloeit is het mis...dat gaat op den duur fout..

Ik wil dat wel een keer voor je doen als je daar zelf geen mogelijkheden voor hebt..
En op die manier kan je ook de event. lekstroom in de caravan meten.
Maar....let op...
Veel multimeters hebben geen meetbereik voor b.v. 10 ampere... en daar zou ik zeker mee beginnen.... en dan steeds lager selecteren.
Tja.. DE oplossing... accupool los... klaar.
En als we dan toch aan het meten zijn kan ik de accu ook gelijk meten... kijken welke prestatie's die levert...

Wat me nou wel weer tegenvalt is dat er geen filmpje is met jou op de bok.. awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door RogerS » za 26 sep 2020 12:26

Inderdaad als je de accu langere tijd niet hoeft te gebruiken altijd een accupool loskoppelen. Dat is de beste garantie om lekstromen te voorkomen...
Caravanloos. :(

nerood

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door nerood » za 26 sep 2020 16:07

Heb ik je, indirect, weer wat geld in de knip laten houden mrgreen.gif ...
Bij onze caravan heb ik naast de hoofdschakelaar van de mover nog een tweede schakelaar in de laadkabel gemaakt.
Laatste check vóórdat hij in de stal gaat zijn de posities van deze schakelaars.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » za 26 sep 2020 19:34

Is het een idee om voor de zekerheid de enduro lader te vervangen voor een ctek of zal dat overbodig zijn ??.

Tja een lekstroom, er zitten maar 2 dingen op de accu aangesloten, dat is de endurolader en de mover hmmmmmmm

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Daphne » za 26 sep 2020 21:26

RE.gif

Zoals ik al eerder schreef, de mover gebruikt ook ongemerkt stroom.
Daphne schreef:
di 15 sep 2020 09:19

Ook de mover gebruikt ongemerkt stroom. Zo was begin dit jaar onze Yellow Top accu volledig dood omdat we waren vergeten de accu te ontkoppelen. Met een speciaal laadprogramma op de lader de accu in ruim een dag weer volledig opgeladen. Overigens halen wij de accu nooit uit de caravan. Gewoon geladen in de caravan laten en niet moeilijk doen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » za 26 sep 2020 21:32

Oh ja sorry, was je berichtje even vergeten...

Wel apart dat het 7 jaar goed gegaan is maar ja..

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Chris » za 26 sep 2020 22:24

marcelca schreef:
za 26 sep 2020 19:34
Is het een idee om voor de zekerheid de enduro lader te vervangen voor een ctek of zal dat overbodig zijn ??.

Tja een lekstroom, er zitten maar 2 dingen op de accu aangesloten, dat is de endurolader en de mover hmmmmmmm
Als je dat ding in een doosje stopt en naar mij stuurt kan ik dat voor je testen.
Dan weet je alles.

Zeg het maar..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Genem
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 9 okt 2019 16:51

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Genem » za 26 sep 2020 23:29

marcelca schreef:
za 26 sep 2020 19:34
Is het een idee om voor de zekerheid de enduro lader te vervangen voor een ctek of zal dat overbodig zijn ??.

Tja een lekstroom, er zitten maar 2 dingen op de accu aangesloten, dat is de endurolader en de mover hmmmmmmm
Wat is het voor probleem om na het wegzetten in de stalling 1 accupool los te maken? Of met een schakelaartje in de bedrading lader -} accu de verbinding te verbreken.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » zo 27 sep 2020 07:32

Dat is geen probleem, sterker nog, in de stalling is de accu er altijd uit...

Dit probleem is gekomen, teruggekomen uit frankrijk, caravan met mover in de tuin gezet, in de tuin caravan aan het stroom, en 3 weken later een niet werkende mover omdat de accu op 5 volt staat ( zodra de caravan op stroom staat is de enduro lader aan het laden )

Dan wil ik graag een oorzaak weten, want dit gebeurd niet voor niks en dat heeft dus niets te maken of je de accupool eraf haalt als die naar de stalling gaat

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door dieseltijger » zo 27 sep 2020 08:56

Ik denk dat er twee vragen beantwoord moeten worden:
1. Hoe is de lader verbonden met jouw accu, kan het zijn dat deze verbinding verbroken was (door een slecht contact) waardoor een goede lader een goede accu niet heeft kunnen laden.
2. Je hebt blijkbaar een universeelmeter. Haal de lader los, evenals een aansluiting op jouw accu en meet de stroom die (mogelijk) wordt onttrokken aan de accu.

Het hangt helemaal van de opzet van de mover en de hoofdschakelaar af. Bij mijn enduro mover is het circuit tussen de accu en de moverelectronica volledig onderbroken bij een uitgeschakelde hoofdschakelaar. Stroom is nul, nada, nakka.

Ik denk dat het slim is deze fundamentele vragen eerst beantwoord te krijgen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » zo 27 sep 2020 20:11

RE.gif

1. De verbinding met lader is perfect, zit rechtstreeks met een oog op accupool met een boutje, de accuklem zit er op en vast geschroefd ook weer met een bout...

2. deze begrijp ik niet helemaal.

ik weet niet of dit kwaad kan, om de mover te laten werken moet ik de 13 polige stekker van de caravan in een aansluiting doen die op de dissel doen, deze laat ik doorgaans altijd erin zitten

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Chris » zo 27 sep 2020 20:23

dieseltijger schreef:
zo 27 sep 2020 08:56

2. Je hebt blijkbaar een universeelmeter. Haal de lader los, evenals een aansluiting op jouw accu en meet de stroom die (mogelijk) wordt onttrokken aan de accu.
Wat schrijf je hier nou Diesel???
Je weet wel dat je niet "ZOMAAR" even stroom kan meten van een accu he....
Verleid TS niet tot een grove fout a.u.b.

Als je een lekstroom wilt meten ga je in serie met een van beide polen de stroom meten...Geen lader aangesloten...!!!! geen mover stuurkast aan... !!!

Maar.... kijk donders goed uit.... je meter is eerder verbrand dan je denkt..doe dit dus niet als je niet precies weet waar je mee bezig bent..
Spanning meten... ok... 12 volt oid.
Stroom meten en het niet juist doen is honderden amperes kortsluitstroom.... kijk uit aub..
Onderschat de power van een accu niet...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Ab » zo 27 sep 2020 20:34

Effe een opmerking..
Als je 12 volt meet bij een accu als deze, is de accu leeg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Chris » zo 27 sep 2020 20:52

RE.gif

Dat is TS wel bekend ondertussen..
Maar in de volksmond hebben we het over een 12 volt accu... as you know.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Ab » zo 27 sep 2020 21:11

Was ook meer een reactie op enkele van jouw vorige schrijfsels. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Ab » zo 27 sep 2020 21:14

Chris schreef:
zo 20 sep 2020 15:03


enne.... die 14,62 volt is bij de eerste start al gelijk een stuk minder hoor.... het blijft een AGM accu met een 12 volt klemspanning... alleen die 12 volt moet een tijd stabiel 12 volt blijven..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Ab » zo 27 sep 2020 21:14

Deze onder andere..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door dieseltijger » ma 28 sep 2020 06:08

Chris schreef:
zo 27 sep 2020 20:23



Wat schrijf je hier nou Diesel???
Je weet wel dat je niet "ZOMAAR" even stroom kan meten van een accu he....
Verleid TS niet tot een grove fout a.u.b.

Als je een lekstroom wilt meten ga je in serie met een van beide polen de stroom meten...Geen lader aangesloten...!!!! geen mover stuurkast aan... !!!
Ik bedoel: Ga tussen de accu pool en de aansluiting van de uitgeschakelde mover meten.

Je weet nu feitelijk nog niet wat er aan de hand is. Je kan maar 1 verklaring bedenken nu: de stroomafname in uitgeschakelde toestand was hoger dan de lader kon leveren. Dat wil je bevestigd zien.

En stel dat er in uitgeschakelde toestand 10 A zou vloeien, dan wordt de universeelmeter inderdaad getoast. Dus je zou tussen de meter en de pool een weerstand in de vorm van een lamp oid kunnen plaatsen om dit te voorkomen.

Een ampère tang heeft niet iedereen in huis.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door marcelca » ma 28 sep 2020 07:25

RE.gif

Hier heb ik te weinig verstand van en ga ik me ook niet aan wagen....

Ik heb een nu in de caravan staan aan de enduro lader en ga aankomende tijd ieder geval de klemspanning in de gaten houden, loopt deze nou terug dan betekend dat sowieso volgens mij dat ik meer lekspanning heb als de lader kan laden..

Als dit zo is, is het natuurlijk de vraag lekt ie via de lader of via de mover, dat zou ik kunnen uitsluiten door 1 voor 1 ze af te kunnen koppelen

Waarschijnlijk omslachtig dit maar voor een klein beetje leek als ik de veiligste manier.

Vraagje nog: Heeft de 13 polige stekker op de dissel invloed op lekstroom, ik laat meestal de stekker hierin zitten

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Yellow top Mover accu ( overleden )

Bericht door Chris » ma 28 sep 2020 08:08

Ab schreef:
zo 27 sep 2020 21:14
Deze onder andere..
In de volksmond praten we over een 12 volt accu.
Niet over een 13,6 volt of 14,2 volt accu..
Dat de klemspanning van een volgeladen accu meestal hoger is weten de meesten.
Het blijft evengoed een 12 volt accu...
Toch??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”