Electra Eifelland 500 tkm 2001 aanpassen.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Mecallie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 31 aug 2020 14:09

Electra Eifelland 500 tkm 2001 aanpassen.

Bericht door Mecallie » di 1 sep 2020 08:14

Hoi,

Wij zijn sinds een week of twee de trotse bezitters van een Eifelland 500 tkm uit 2001.
Ik wil daarin graag een paar dingen een upgrade geven, dakluik, electra, airco :)

Ik merkte dat achter de auto alle 12v apparatuur werkt: lampen, koelkast, kraantjes. Als ik hem op 220v aansluit dan doen volgens mij alleen de kraantjes (en de wc) het. Ik denk dat er een lichte trafo in zit die niet genoeg stroom kan leveren voor de lampjes. Die wil ik graag vervangen door een grotere, ik heb nog eentje van 100Watt liggen. Ook ga ik de gloeilampjes vervangen door leds, scheelt in warmte en ze verbruiken veel minder.

Waar ik echter mee zit: de meeste leds zijn 12v, die wil ik dus het liefst ook meteen op 12v aansluiten. Dat scheelt weer een adapter wegwerken. Maar dan kan ik dus de meeste lampen alleen aan doen tijdens het rijden :P

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen om dit te realiseren. Ik heb wat foto's gemaakt van de twee transformators die ik heb kunnen vinden.
Afbeelding
Afbeelding

De 1e zit naast het zekeringkastje. Dat lijkt mij de omvormer waar de pompjes het op doen?
De 2e zit in een los kastje. Gekke is daar wel dat ik op de twee bovenste punten wel 12v meet. Maar geen 220v wisselstroom op de onderste 2. Mis ik nou een ingang, of komt de 12v ergens anders vandaan?

Wat volgens mij (maar ik heb er geen ervaring mee!) de snelste optie is is de 12v kabels van de auto ergens vinden en deze op de uitgang van de nieuwe omvormer zetten. Ik weet alleen niet of het dan kwaad kan als ik een keer de caravan op 220v én achter de auto heb. Volgens mij ga ik dan de auto bijladen :P

Hulp en tips zijn welkom, ik kan wel redelijk klussen en wat draadjes aansluiten lukt ook wel, maar ik ben geen electriciteitswonder :)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Electra Eifelland 500 tkm 2001 aanpassen.

Bericht door Daphne » di 1 sep 2020 08:21

Dus achter de auto doet de verlichting het wel maar op 230V niet. Even een gekke gedachte om iets heel simpels uit te sluiten. Ik heb een Eifelland van een paar jaar ouder gehad, waar de 12V en 230V verlichting gescheiden was. Is dat misschien bij jou ook? Dan is het een kwestie van het andere lichtknopje gebruiken :wink:

Edit: heb even het type bouwjaar 2001 opgezocht en dat is precies het model dat ik ook heb gehad. Als de vorige eigenaar niets heeft veranderd aan de verlichting, dan is het zoals ik schreef. Onder de keuken en badkamerlampen vind je links en rechts een knopje. De ene is voor achter de auto en de ander voor op de camping.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Electra Eifelland 500 tkm 2001 aanpassen.

Bericht door Chris » di 1 sep 2020 08:33

Op de Crusader zijn de 2 onderste klemmen de draden die van de auto afkomen...12 VDC ..
Die worden in die crusader doorverbonden naar de output als er geen 230 volt is.
Echter.. die crusader heeft veel te weinig vermogen om de huidige 12 volt verlichting te sturen..
Ik denk dat het daar pas mee begint.
Wat het kastje naast de zekering automaat is...geen idee..
Ziet er wel uit als ook een mini omvormertje..
Maar waar de pompjes op draaien...
Heerlijke knutsel van de vorige eigenaar in ieder geval.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Mecallie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 31 aug 2020 14:09

Re: Electra Eifelland 500 tkm 2001 aanpassen.

Bericht door Mecallie » di 1 sep 2020 08:40

Daphne schreef:
di 1 sep 2020 08:21
Dus achter de auto doet de verlichting het wel maar op 230V niet. Even een gekke gedachte om iets heel simpels uit te sluiten. Ik heb een Eifelland van een paar jaar ouder gehad, waar de 12V en 230V verlichting gescheiden was. Is dat misschien bij jou ook? Dan is het een kwestie van het andere lichtknopje gebruiken :wink:

Edit: heb even het type bouwjaar 2001 opgezocht en dat is precies het model dat ik ook heb gehad. Als de vorige eigenaar niets heeft veranderd aan de verlichting, dan is het zoals ik schreef. Onder de keuken en badkamerlampen vind je links en rechts een knopje. De ene is voor achter de auto en de ander voor op de camping.
Ik heb inderdaad gescheiden lampjes op 12 en 220. En de knopjes had ik wel gevonden. Dat was in de caravan uit mijn jeugd ook al zo. ;)
Maar de 12v lampjes doen het dus alleen achter de auto, niet als ik de caravan aansluit op 220.

Mecallie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 31 aug 2020 14:09

Re: Electra Eifelland 500 tkm 2001 aanpassen.

Bericht door Mecallie » di 1 sep 2020 08:46

Chris schreef:
di 1 sep 2020 08:33
Op de Crusader zijn de 2 onderste klemmen de draden die van de auto afkomen...12 VDC ..
Die worden in die crusader doorverbonden naar de output als er geen 230 volt is.
Echter.. die crusader heeft veel te weinig vermogen om de huidige 12 volt verlichting te sturen..
Ik denk dat het daar pas mee begint.
Wat het kastje naast de zekering automaat is...geen idee..
Ziet er wel uit als ook een mini omvormertje..
Maar waar de pompjes op draaien...
Heerlijke knutsel van de vorige eigenaar in ieder geval.
Ok, maar hoe weet de Crusader dan dat er geen 220v is :? Dan moet er toch ook ergens een 220v dat dingetje in gaan? En als die Crusader de 12v gewoon doorzet als 'ie geen 220 heeft, dan maakt het vermogen niet uit lijkt me? Dan zal het gewoon een relais zijn. Zal alleen beperkt zijn als de 220 er op zit. Maar goed: dan snap ik weer niet waarom die lampjes het niet doen op 220, die Crusader moet genoeg vermogen hebben voor 1 lampje, maar niets wat het dan doet. Volgens mij mis ik nog ergens een schakeltje?

Zoals het er uit ziet is die crusader er later bij gezet. Het transformatortje van 30Watt naast de zekeringen automaat leek me eigenlijk wel origineel?

Ik kan die in elk geval wel even afschakelen en dan kijken of de kraantjes het nog doen. Ik kan ook wel eens kijken of ik de draadjes van die Crusader verder kan volgen. Wel benieuwd wat daar op zit...

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Electra Eifelland 500 tkm 2001 aanpassen.

Bericht door Daphne » di 1 sep 2020 08:51

Mecallie schreef:
di 1 sep 2020 08:40

Ik heb inderdaad gescheiden lampjes op 12 en 220. En de knopjes had ik wel gevonden. Dat was in de caravan uit mijn jeugd ook al zo. ;)
Maar de 12v lampjes doen het dus alleen achter de auto, niet als ik de caravan aansluit op 220.
Dat is toch precies de bedoeling, waarom zou je die 12V lampjes per se willen gebruiken op 230V? scratch.gif M.a.w. er is niets kapot, waarom wil je het aanpassen? Het gaat maar om 2 lampjes in de caravan, die ook nog in de armatuur van de 230V lampen zitten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Mecallie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 31 aug 2020 14:09

Re: Electra Eifelland 500 tkm 2001 aanpassen.

Bericht door Mecallie » di 1 sep 2020 08:56

RE.gif

Dat is toch precies de bedoeling, waarom zou je die 12V lampjes per se willen gebruiken op 230V? scratch.gif M.a.w. er is niets kapot, waarom wil je het aanpassen? Het gaat maar om 2 lampjes in de caravan, die ook nog in de armatuur van de 230V lampen zitten.
Zoals ik zei in mijn 1e post: ik wil de bestaande lampen gaan vervangen door leds. En de meeste led strips zijn al 12v. Dan scheelt het dus weer een transformatortje per strip (ruimte) en ook doen dan gewoon alle lampen het, of je nu op 220 of op 12v zit. Lijkt me ook wel handig voor als ik er later nog eens een boordaccu in zet :) De originele armaturen boven het aanrecht en het tafeltje gaan weg. Die in de natte ruimte doe ik denk ik gewoon nieuwe leds in.
Laatst gewijzigd door Mecallie op di 1 sep 2020 09:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Electra Eifelland 500 tkm 2001 aanpassen.

Bericht door Chris » di 1 sep 2020 09:00

Ik denk dat er aan de rechtrtkant van de crusader een 230 volt draad direct die lasdoos ernaast ingaat.
Van die doos is het deksel eenvoudig los te nemen, palletje aan de onderkant en 2 aan de zijkanten, onderlant is vaak al voldoende om het te openen.
Dan kan je erin kijken en de 230 volt kabel van de crusader zien.
Maar...
Waarom die erin zit... geen idee, ik zou de bedrading moeten gaan meten.
Mijn eerste ingeving is dat de " oude" omvormer defect was en er een kleine aanpassing gemaakt is... maar niet correct..
Aan deze foto's kan ik dat ook niet uitvlooien..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Electra Eifelland 500 tkm 2001 aanpassen.

Bericht door Chris » di 1 sep 2020 09:02

Daphne schreef:
di 1 sep 2020 08:51
Mecallie schreef:
di 1 sep 2020 08:40

Ik heb inderdaad gescheiden lampjes op 12 en 220. En de knopjes had ik wel gevonden. Dat was in de caravan uit mijn jeugd ook al zo. ;)
Maar de 12v lampjes doen het dus alleen achter de auto, niet als ik de caravan aansluit op 220.
Dat is toch precies de bedoeling, waarom zou je die 12V lampjes per se willen gebruiken op 230V? scratch.gif M.a.w. er is niets kapot, waarom wil je het aanpassen? Het gaat maar om 2 lampjes in de caravan, die ook nog in de armatuur van de 230V lampen zitten.
Dit is juist zo gemaakt omdat der destijds maar kleine omvormers waren.
De gloeilampjes en/of halogeen lampjes zuipen veel te veel stroom voor de mini omvormers van toen.
Daarom was er aparte 12 en 230 volt verlichting..
Achter de auto de ene, en op de camping de andere...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Mecallie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 31 aug 2020 14:09

Re: Electra Eifelland 500 tkm 2001 aanpassen.

Bericht door Mecallie » di 1 sep 2020 09:55

Chris schreef:
di 1 sep 2020 09:00
Ik denk dat er aan de rechtrtkant van de crusader een 230 volt draad direct die lasdoos ernaast ingaat.
Van die doos is het deksel eenvoudig los te nemen, palletje aan de onderkant en 2 aan de zijkanten, onderlant is vaak al voldoende om het te openen.
Dan kan je erin kijken en de 230 volt kabel van de crusader zien.
Maar...
Waarom die erin zit... geen idee, ik zou de bedrading moeten gaan meten.
Mijn eerste ingeving is dat de " oude" omvormer defect was en er een kleine aanpassing gemaakt is... maar niet correct..
Aan deze foto's kan ik dat ook niet uitvlooien..
Bedankt, ik ga kijken :)

Mecallie
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 31 aug 2020 14:09

Re: Electra Eifelland 500 tkm 2001 aanpassen.

Bericht door Mecallie » ma 19 okt 2020 08:56

Was vergeten om nog even te reageren.
De aparte omvormer in het kastje was inderdaad alleen voor twee lampjes boven het bed.

De andere is voor het pompje van het vers water (en dan weer niet van het toilet).

Ik heb inmiddels een andere oplossing voor de verlichting: USB led strips. Deze zijn veel kleiner dan de lompe verlichting die er in zat en gebruiken geen stroom. Gezien ik toch het enkele stopcontact van het verlichtingsarmatuur wilde vervangen door eentje met usb heb ik deze er maar meteen op aangesloten. Voordeel is dat deze lampen het ook doen op een powerbank. Heb het even getest: op max sterkte houden ze het ongeveer een uurtje of 16 vol, meer dan voldoende als we even ergens staan zonder stroom.

Toch zou een aansluit diagram nog wel een keer van pas komen. Zijn deze te vinden voor deze caravan?

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”