Selectie schakelaar thetford koelkast defect

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Sleephut
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 31 aug 2020 11:13

Selectie schakelaar thetford koelkast defect

Bericht door Sleephut » ma 31 aug 2020 18:17

Hallo,
Blijkbaar ben ik de enige met dit probleem (althans vind nergens hetzelfde probleem).
Sinds vorig jaar in bezit van een Hobby “de luxe easy” , deze is vorig jaar 2x en dit jaar 1x zonder problemen naar Italië geweest, maarrr,vorige week richting Italië op de overnachtingscamping bleek de Thetford N115 koelkast niet meer te koelen (was wel op 12v geschakeld), op de camping direct op 230v aangesloten en naar 230 geschakeld maar na een uur was het vries gedeelte nog steeds niet koud, zekeringen allemaal heel! Lampje in de koelkast doet het wel.
Eenmaal op de camping nog eens alles gecontroleerd! Niets kunnen vinden, roosters verwijderd om eens aan de warmteverdeler te voelen, deze was koud! Nog eens geschakeld naar 12v,gas en 230v na 15 min. was de verdeler nog koud….. omdat ik toch een sterk vermoeden heb dat de selectieschakelaar niet deugt nog maar weer eens heen en weer geschakeld en….. na 5 minuten was de verdeler warm! Dus toch!!!!
Bij mijn vorige caravan was altijd te zien of de koelkast werkte op 230 of 12 v, dat wil ik ook in deze caravan kunnen zien.
Allereerst wil ik de selectie schakelaar van de koelkast omzeilen door een relais te plaatsen die schakelt bij voeding van 230 v., dit relais moet dan of het 230 of het 12 volt element aansturen.
Verder wil ik een paneel maken direct rechts op het zijpaneel van de keuken, daarop wil ik (zonder de caravan in te moeten) kunnen zien of het verwarmingselement van de 230 of 12 v spanning heeft en wat de temp. In de koelkast is.
Dan ook maar gelijk een temperatuur unit plaatsen die bij een hoge buiten-temperatuur de nog te plaatsen ventilatoren aanstuurt! (Om de capaciteit wat op te voeren.)
Op internet op zoek geweest naar een schema van de caravan maar ik kom niet verder dan wat ook in het bijbehorende boekje staat; een overzicht van wat er achter zekering 5 en 6 zit! Wat er achter zekering 1t/m4 zit moet je zelf maar uitzoeken.
Verder nog een overzicht van een lichtschakelplan met daarop de componenten! maar helaas niet hoe deze met elkaar verbonden zijn! Jammer van de inkt, je hebt er nl niets aan.
Ik heb elders op dit forum een oud linkje gevonden maar die werkt helaas niet meer http://www.campingvogn-forum.dk/downloa ... autark.pdf
Vraag:
-Zijn er meerdere hobby eigenaren die ook genoemd probleem hebben gehad? Hoe opgelost?
-Heeft er toch toevallig iemand nog ergens het volledige schema liggen?
Gr.gr.
Herman

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Selectie schakelaar thetford koelkast defect

Bericht door HenkR » do 3 sep 2020 20:49

Eigenlijk kun je de 220V en de 12V beide aanlaten en hoef je niet met een relais te schakelen.
12V voor de koeling van de koelkast heb je alleen bij een draaiende motor van de auto (met een goed aangesloten 13p stekker).
Volgens mij heb je de caravan niet aan de 220V paal aangesloten en ook nog achter de auto hangen met lopende motor. En ook dat is eigenlijk niet ernstig, want dan heb je dubbele "koeling".
Ik had ook gen controle lampjes en heb er 2 ingebouwd. Eentje aangesloten parallel op de 12V bedrading welke naar het 12V element gaat en de ander op de bedrading van het 220V element. Zie je meteen of de koelkast termp schakelt.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Sleephut
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 31 aug 2020 11:13

Re: Selectie schakelaar thetford koelkast defect

Bericht door Sleephut » za 5 sep 2020 10:23

Hallo Henk,
Die gedachte Had ik ook al maar denk toch dat het verstandig is deze te scheiden, heb liever niet dat accu en omvormer gekoppeld aan elkaar zijn, hoewel dat misschien ook niet zo’n probleem is.
Maar feit blijft dat die selectie schakelaar dus wel stuk kan gaan waardoor er niets meer werkt, daarom wil kunnen zien of 230 of 12 idd werkt.
Op de selectie schakelaar zit ook de gas-stand, doet die ook echt iets in het gas circuit? Of zit die er voor de sier op? Heb de koelkast nog niet uitgebouwd! Dus nog niet kunnen controleren.
Gr.
Herman

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Selectie schakelaar thetford koelkast defect

Bericht door HenkR » za 5 sep 2020 14:30

Herman,
De 12v voor de koeling gaat niet via de omvormer, maar rechtstreeks van de accu van de auto (als de motor loopt). Alleen het lampje in de koelkast loopt via de omvormer.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij doet de schakelaar niets in de gasstand, want op gas werkt de koelkast ook als je geheel geen spanning hebt.
Controle lampjes zijn inderdaad handig om te zien of 220 of 12v het doet, vandaar dat ik die heb ingebouwd.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Selectie schakelaar thetford koelkast defect

Bericht door dieseltijger » za 5 sep 2020 14:34

Waarom niet de schakelaar gewoon vervangen?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Selectie schakelaar thetford koelkast defect

Bericht door Chris » za 5 sep 2020 14:46

Nog iets Sleephut..

Het lampje in de KK werkt niet op dezelfde 12 volt die uit de auto komt.
En, zodra de CEE steker in de "paal" gaat schakelt de omvormer alles uit de auto af en gaat over op 230 volt.
Ook de Koelkast...
Echter, die werkt niet op de omvormer zelf maar krijgt gewoon 230 volt.

M.a.w.
Er komen 3 spanningvoerende draden achter op de KK binnen.
230 volt... Walstroom.
12 volt uit de auto mits die gekoppeld, de motor draait en er geen walstroom is. ( geschakelde 12 volt)
12 volt uit de omvormer voor de verlichting in de KK. ( die werkt ook achter de auto, op de constante 12 volt. )

Als je de roosters achter de koelkast wegneemt kan je vaak bij die bedrading om te meten.
De 230 volt is duidelijk...
De 12 volt voor de koeling heeft dikke draden en de 12 volt voor de verlichting heeft dunne draden.
En op de meeste kk staat daar ook een stickertje bij met wat wat is.

En nog een..
Een absorbtie kk.... zoals jij en ik in de hut hebben doet er best lang over om wat kouder te worden.
Met een uurtje, en een lege kk is daar nog niets van te merken.
Zet er een paar pakken sap of flessen water in, en leg er een thermometer in.... dan kan je na een nachtje zien wat er werkelijk aan temp. binnen is.
De selectie schakelaar defect heb ik nog niet gehoord... maar je kan de pech wel hebben natuurlijk.
Ik zou eerst testen voor de uitbouwt... dat is wel effe een klussie hoor..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Selectie schakelaar thetford koelkast defect

Bericht door Gemineye » za 5 sep 2020 15:39

RE.gif

Das waar Chris; van binnen duurt het best even voordat hij begint koud te worden. Maar als je de koelkast aan zet wordt hij achteraan toch wel vrij snel warm, zéker bij het potje wat daar zit. Dus als hij daar binnen 10 minuutjes niet warm wordt dan is er iets aan de hand denk ik?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Selectie schakelaar thetford koelkast defect

Bericht door Chris » za 5 sep 2020 16:15

RE.gif
Idd... potje / koelribben moeten wel warm gaan worden..
Maar ik zou toch eerst even van alles uitsluiten voor je aan uitbouwen begint.
Het zou niet leuk zijn als je een nieuwe schakelaar gekocht en gemonteerd hebt en het werkt nog niet.
Meten is weten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Sleephut
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 31 aug 2020 11:13

Re: Selectie schakelaar thetford koelkast defect

Bericht door Sleephut » wo 16 sep 2020 22:22

Heren allemaal bedankt voor jullie antwoorden, ben even een tijdje afwezig geweest vandaar mijn late reactie.
Ik was er inmiddels achter dat het lampje in de kk idd via een andere lijn loopt.
Net voor de terugreis uit Italië ook voor de zekerheid de 12v aansluiting in de auto (voor de koelkast) nagemeten en......0v blijkt de aarde draad uit de kabeloog (massapunt auto) te zijn getrokken, vermoedelijk onderweg gebeurd want voor vertrek was ie goed.
Op de terugweg werkte de kk uitstekend en op de tussenstop ook op 230 perfect, maar mijn vertrouwen is weg, ik wil in één oogopslag kunnen zien of de 12v of de 230v verwarmingselementen spanning hebben! En ik wil niet zelf hoeven schakelen, dat ga ik met een relais doen.
Ik ga een paneeltje ontwerpen met daarop 2 ledjes (12 en 230v) en een temperatuur module met 2 display’s die elk hun temperatuur sensor en relais hebben (foto) één sensor maak ik in de koelruimte zodat ik altijd de temp kan uitlezen, de andere sensor komt ergens achter het onderste ventilatie rooster, als de temperatuur hier te hoog is moet die de ventilatoren aansturen (met als voorwaarde dat er walstroom is).
Als ik die klaar heb zal ik sowieso het ontwerp hier plaatsen.
Mocht er toch nog iemand een volledig elektrisch schema van de Hobby easy de luxe hebben dan hou ik me nog steeds aanbevolen.
Gr.
Herman
Bijlagen
54C4D039-E9AD-435C-8D9B-88AE5FADE3DE.jpeg

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Selectie schakelaar thetford koelkast defect

Bericht door HenkR » do 17 sep 2020 00:02

ik wil in één oogopslag kunnen zien of de 12v of de 230v verwarmingselementen spanning hebben! En ik wil niet zelf hoeven schakelen, dat ga ik met een relais doen.
Zoals al eerder aangegeven is het relais niet nodig, want beide elementen (die van 12V en die van de 230v) kunnen alleen samen onder stroom staan als je op de 230V bent aangesloten en de caravan nog aan de auto hangt met draaiende motor. Zie dat nooit gebeuren en gaat er ook niet stuk van.
Ik ga een paneeltje ontwerpen met daarop 2 ledjes (12 en 230v)
Ik heb, zoals al eerder aangegeven er voor gekozen om de ledjes parallel aan de elementen te zetten, dan kan ik zien of er om koeling wordt gevraagd, wat bijna met deze koelkasten het geval is. Nadeel is dat je soms kunt denken hé de 220 doet het niet, maar is maar kort (net dat moment dat er niet om koeling wordt gevraagd).
en een temperatuur module met 2 display’s die elk hun temperatuur sensor en relais hebben (foto) één sensor maak ik in de koelruimte zodat ik altijd de temp kan uitlezen, de andere sensor komt ergens achter het onderste ventilatie rooster, als de temperatuur hier te hoog is moet die de ventilatoren aansturen (met als voorwaarde dat er walstroom is)
De temp en sensor in de koelkast is mooi, maar wel het gaatje of hoe je de sensor naar binnen brengt goed temperatuur dicht maken. Hier gebruik je verder het schakel deel niet of een lekkere rode led schakelen om te waarschuwen dat de temp te hoog is. Ali heeft voor weinig geld mooie controle leds met symbolen erop in 12V en 230V (bv https://nl.aliexpress.com/item/32978920 ... 4c4dlttlA1).
De sensor het beste op de ribben vastmaken. Onderin/achter het onderste rooster heeft geen zin. De warmte komt uit het bovenste rooster. De ventilator('s) het beste bij bovenste rooste met blazen naar buiten en als het niet anders kan onderste rooster en blazen naar binnen.
Waarom alleen op walstroom. Ook als de caravan achter de auto hangt de handel laten werken. Is het makkelijkste, want dan kun je alles (kasje en ventilator op 1 enkele 12V voorziening zetten die al ergens aanwezig is. Kies je voor een aparte 230V naar 12V voorziening dan heb je jouw gewenste situatie voor elkaar, want zonder 230v geen 12V (wel de 12V kast kopen)
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Selectie schakelaar thetford koelkast defect

Bericht door WillyL » do 17 sep 2020 08:52

Wanneer je toch achter de koelkast bezig bent voor het ventilatortje kan je de 12v van het (led)lampje gebruiken dat er is vior de 3 standen, 230 , 12 en gas.
Terloops, mijn Domotec heeft slechts 1 keuzeknop voor de 3 powervormen.

Je was niet zeker of de gas aangesloten is, wel, met aan zekerheid grenzende zekerheid wel. Ik zie niet in dat dat een optie zou zijn.
Je kunt dat snel zelf controleren. Gas opendraaien, koelkast op gasstand en vlammetje doen branden. Dat is wel verschillend per type, soms een knop indrukken en extra knopje met bliksem, of anders... Die in te drukken knop moet je wel een tijdje indrukken, deels om de lucht eruit te krijgen voor het vlammetje brandt (terwijl het bliksempje ook ingedrukt wordt), deels om nadien het vlammetje aan te houden tot de beveiliging het overneemt.
De gastoevoer is er enkel wanneer de knop op gas staat en die stand dient dan eveneens om het binnenlichtje van stroom te voorzien.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Selectie schakelaar thetford koelkast defect

Bericht door Chris » do 17 sep 2020 10:18

@Sleephut...

Signalering van aanwezige spanningen en meten van temperaturen is allemaal leuk knutselwerk.
Maar...het blijven absorbtie KK met matige prestaties hoor.
Wel toegegeven...ik heb ook wat extra's rond de KK hangen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Selectie schakelaar thetford koelkast defect

Bericht door HenkR » vr 18 sep 2020 22:33

Herman,
Nog even uitgezocht wat de schakelaar nu echt doet.
Stand uit is alles uit incl verlichting
Stand 12V is verlichting van de constante 12V en de geschakelde 12V voor de koeling
Stand 230V is verlichting van de 12V via de omvormer en de 230V voor de koeling
Stand gas is alleen verlichting aan via de constante 12V van de auto/omvormer.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Sleephut
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 31 aug 2020 11:13

Re: Selectie schakelaar thetford koelkast defect

Bericht door Sleephut » do 24 sep 2020 15:25

Heren
Allemaal bedankt voor jullie reactie
Allereerst HenkR ik ben idd overtuigd dat een relais geen meerwaarde heeft, de kans dat beide gelijk in bedrijf zijn is miniem en dan nog...Het relais schrap ik uit mijn plan.
De sensor wilde ik juist niet op de koelribben plaatsen, die worden nl altijd warm! Ik heb juist gelezen dat bij een niet te hoge buitentemperatuur de ventilatoren geen meerwaarde hebben en dan ook niet te hoeven draaien! Zodra de buitentemperatuur (en dus ook de aangezogen lucht) zeer hoog is (dat kan makkelijk in de voortent als de zon er op staat) op dat moment is wat geforceerde koeling nodig.
Blijft nog over de gas-stand, ik denk dat deze stand niets met de gas toevoer doet en enkel de 12 en 230v uitschakelt.

WillyL
Ik denk dat de selectieschakelaar in de gas stand alleen 12 en 230v uitschakelt en niets met het gas doet, maw als ie op 12 of 230v werkt zul je ook tegelijkertijd op gas kunnen, iets wat in de praktijk nooit voorkomt, je gaat pas naar gas als koelen op stroom niet mogelijk is!
Gr.
Herman

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”