verslag: kentekenplaat met ingebouwde camera op de Fendt gemonteerd

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: verslag: kentekenplaat met ingebouwde camera op de Fendt gemonteerd

Bericht door Frahazek » di 1 sep 2020 15:56

rkjansen schreef:
zo 30 aug 2020 11:26
Er is al veel over geschreven en gediscussieerd over welke systeem nu het beste is en wel of niet met draadloze verbinding............
Mooi verslag. Vraagje. Je hebt een E-trailer in je Fendt geïnstalleerd. Waar heb je die aangesloten? De dealer zei dat ik hem direct moest aansluiten aan de accu maar dat lijkt mij toch wat onwaarschijnlijk.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op di 1 sep 2020 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid


Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: verslag: kentekenplaat met ingebouwde camera op de Fendt gemonteerd

Bericht door Micky » di 1 sep 2020 17:50

RE.gif

E-Trailer sluit je idd direct op je accu aan, best zet je er een schakelaar en een zwefende zekering tussen, ikzelf heb alleen een zekering en trek die eruit als ik de caravan niet gebruik
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op di 1 sep 2020 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: verslag: kentekenplaat met ingebouwde camera op de Fendt gemonteerd

Bericht door Jan van Vijven » di 1 sep 2020 18:19

Bij mij staat de e-trailer standaard op de stroom van de auto, als ik de Reich batterij start om te moveren schakelt een relay over op deze batterij.
Dit heb ik zo aangesloten omdat de Reich automatisch afslaat bij geen gebruik en ik dan toch in de auto de banden druk wil zien, maar tijdens moveren wil ik de waterpas natuurlijk ook zien.
Als de caravan aan de paal staat werkt het natuurlijk via de standaard 12 volt zodat ik de temperatuur van m’n bier in de gaten kan houden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: verslag: kentekenplaat met ingebouwde camera op de Fendt gemonteerd

Bericht door rkjansen » di 1 sep 2020 18:35

Frahazek schreef:
di 1 sep 2020 15:56


Mooi verslag. Vraagje. Je hebt een E-trailer in je Fendt geïnstalleerd. Waar heb je die aangesloten? De dealer zei dat ik hem direct moest aansluiten aan de accu maar dat lijkt mij toch wat onwaarschijnlijk.
Dank je, was ook een leuke klus. Ben benieuwd morgen.

Ja E-Trailer ligt op de bodem van de caravan tegen de disselbak wand aan.
Deze is rechtstreeks met een zweefzekering in een mini kabeldoosje aan de mover accu aangesloten.
Bewust niet aan de auto, want ik wil van te voren weten of de bandendruk goed is zonder de auto aan te moeten sluiten.
Maar niet onbelangrijk. Ik zet er ook de caravan mee waterpas. Dus dan aan de auto gekoppeld of je moet eerst 230v aansluiten om 12v te krijgen vind ik niet handig.
Buiten de camping plek en in de stalling zijn de klemmen vd accu toch los gekoppeld en staat er verder geen spanning meer op.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op di 1 sep 2020 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: verslag: kentekenplaat met ingebouwde camera op de Fendt gemonteerd

Bericht door Frahazek » di 1 sep 2020 21:19

Oké bedankt. Denk dat ik dan maar even aan de dealer vraag om het te installeren want zo technisch ben ik niet. Ik wil hem ook in ieder geval gekoppeld aan de caravan
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: verslag: kentekenplaat met ingebouwde camera op de Fendt gemonteerd

Bericht door Micky » wo 2 sep 2020 08:14

RE.gif

Zonde van je geld, zijn 2 draadjes rood voor de plus van de accu en zwart voor de min.

Deze doe je ertussen: https://www.bol.com/nl/p/steek-zekering ... 122944608/

hoeveel ampère staat in de handleiding, ik meen 10A zekering erin.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: verslag: kentekenplaat met ingebouwde camera op de Fendt gemonteerd

Bericht door Gemineye » wo 2 sep 2020 08:34

RE.gif

Ach het is een klusje van niks, dus bij de dealer ook hooguit even een uurtje werk al met al (iets met een paar tientjes).

Ik zou het ook gewoon zelf doen, maar ach het kost de wereld ook niet. Meer het gedoe van afspraak maken en heenbrengen enzo wat al meer tijd kost dan het even aansluiten voor mijn gevoel.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: verslag: kentekenplaat met ingebouwde camera op de Fendt gemonteerd

Bericht door Frahazek » wo 2 sep 2020 10:06

Mijn belangrijkste vraag is dan eigenlijk hoe bevestig ik hem aan de accu.
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

verslag: kentekenplaat met ingebouwde camera op de Fendt gemonteerd

Bericht door Jan van Vijven » wo 2 sep 2020 10:08

De plus op de rooie, de kabel die dan overblijft op de andere... ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: verslag: kentekenplaat met ingebouwde camera op de Fendt gemonteerd

Bericht door Micky » wo 2 sep 2020 10:09

Frahazek schreef:
wo 2 sep 2020 10:06
Mijn belangrijkste vraag is dan eigenlijk hoe bevestig ik hem aan de accu.
Hiermee: https://www.toolstation.nl/ringkabelsch ... qGEALw_wcB
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: verslag: kentekenplaat met ingebouwde camera op de Fendt gemonteerd

Bericht door Frahazek » vr 4 sep 2020 18:13

RE.gif

Ben er achter enga het dit weekend installeren. Dank
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op vr 4 sep 2020 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd.
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: verslag: kentekenplaat met ingebouwde camera op de Fendt gemonteerd

Bericht door rkjansen » do 10 sep 2020 09:58

Ondertussen nu de eerste ritten naar en in luxemburg met de caravan en nieuwe camera set gemaakt. Geweldig.
Onderweg nooit gemist, maar nu ik het heb vind ik het af en toe best handig en kijk er best vaak op.
Ook de caravan achteruit op de plek draaien kan nu zonder dat ik mijn vrouw niet hoor of zie zonder problemen, ideaal dus. knipoog.gif

Set 100% storings vrij, nee dat niet helaas. Maar 90% van de rit wel en een strak beeld. Ook met vertrek kwam het met bakken uit de lucht, maar beeld bleef perfect en ook geen water op de camera.
Af en toe wordt het beeld een halve seconde zwart (dus storing tussen zender en ontvanger). Dat kan dan een paar keer achterelkaar gebeuren.
wanneer gebeurde dit:
- bij sommige vrachtwagens die ik aan het inhalen was, zodra ik er met een auto lengte weer voor was, dan was het weer weg, dan kon het beeld meerdere keren zwart knipperen zeg maar. Maar goed, was niet bij iedere vrachtwagen.
-sommige stukken waar je reed, kon niet thuis brengen wat er in de buurt dan zou storen en was dan ook maar heel even
-in luxemburg had ik het wanneer ik langs rotswanden reed.
Al met al was het dus danig weinig dat het me niet stoorde onderweg en meest vd tijd gewoon goed beeld. Had het me gestoord kon ik simpel de gemaakte 12v monitor stekker uit de aansluiting vd auto trekken en zou je er onderweg geen last van hebben en wanneer je beeld wilt hebben er weer direct in. Zit geen vertraging in en direct beeld. Ten slotte had ik het gemaakt voor op de camping, waar ik helemaal geen verstoring ondervond, dus onderweg ook werkend, mooi meegenomen.

Op de heen weg had ik helaas de bestelde zuignap nog niet binnen en monitor los in middenconsole gezet. Ging prima, maar niet ideaal.
IMG-20200903-WA0031.jpg
Tijdens het verblijf van de eerste camping in luxemburg bij de action een universele zuignap voor 2 euro gekocht.
Wat een top ding overigens, klemt geweldig vast aan de voorruit.
Heb hem nu links in de hoek gehangen en dat beviel uitstekend met de rit naar de volgende camping waar we nu nog zitten.
20200904_124413_resized.jpg
zuignap.JPG
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: verslag: kentekenplaat met ingebouwde camera op de Fendt gemonteerd

Bericht door WillyL » za 12 sep 2020 22:26

Dat extra scherm op je dashboard is goed, maar ik ben meer tevreden met het display dat ik op mijn binnenspiegel kan klemmen. Dat is vrij groot en zit net op dezelfde plaats waar ik anders ook kijk om achterliggers te zien.
Enig klein nadeel is dat er een draad hangt vanaf de centrale achteruitkijkspiegel naar beneden, maar die hindert echt niet.
Ik gebruikte voordien ook een camera met zendertje maar heb dit vervangen door een vaste signaaldraad tot in de auto omdat het RF-signaal soms gestoord kan zijn (bv bij inhalen van een Renault, bepaalde muziek via Bluethoot naar autoradio of in tankstations). De draad(gele stekker) voer ik gewoon via de achterklep binnen en steek ik net achter de voorzetels in de stekker van het display (plaats waar ook de 12v genomen wordt).
De camera hangt niet nabij de nummerplaat wel boven en in het midden van de caravan naast centrale remlicht. De draden gaan via een achtervenster naar binnen, 12v voor de camera betrek ik uit de geschakelde 12V van de auto (dus die van de koelkast) en dus is er steeds beeld wanneer de motor draait (wat ook een teken is dat de koelkastkoeling zijn ding poogt te doet).

Enig klein probleem is dat mijn display bijna zwart/wit is, ttz sommige kleuren ontbreken (vooral groen), dus rode auto's zijn rood, maar de rest is grijs. De indicatiehulplijnen zijn wel geel... Het zij zo... Chinese kwaliteit van het scherm veronderstel ik (het is ook gelijk met verschillende camera's, draadloos of bedraad).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: verslag: kentekenplaat met ingebouwde camera op de Fendt gemonteerd

Bericht door Thornwood » zo 13 sep 2020 09:17

rkjansen schreef:Ondertussen nu de eerste ritten naar en in luxemburg met de caravan en nieuwe camera set gemaakt. Geweldig.
Onderweg nooit gemist, maar nu ik het heb vind ik het af en toe best handig en kijk er best vaak op.
Ook de caravan achteruit op de plek draaien kan nu zonder dat ik mijn vrouw niet hoor of zie zonder problemen, ideaal dus. knipoog.gif

Set 100% storings vrij, nee dat niet helaas. Maar 90% van de rit wel en een strak beeld. Ook met vertrek kwam het met bakken uit de lucht, maar beeld bleef perfect en ook geen water op de camera.
Af en toe wordt het beeld een halve seconde zwart (dus storing tussen zender en ontvanger). Dat kan dan een paar keer achterelkaar gebeuren.
wanneer gebeurde dit:
- bij sommige vrachtwagens die ik aan het inhalen was, zodra ik er met een auto lengte weer voor was, dan was het weer weg, dan kon het beeld meerdere keren zwart knipperen zeg maar. Maar goed, was niet bij iedere vrachtwagen.
-sommige stukken waar je reed, kon niet thuis brengen wat er in de buurt dan zou storen en was dan ook maar heel even
-in luxemburg had ik het wanneer ik langs rotswanden reed.
Al met al was het dus danig weinig dat het me niet stoorde onderweg en meest vd tijd gewoon goed beeld. Had het me gestoord kon ik simpel de gemaakte 12v monitor stekker uit de aansluiting vd auto trekken en zou je er onderweg geen last van hebben en wanneer je beeld wilt hebben er weer direct in. Zit geen vertraging in en direct beeld. Ten slotte had ik het gemaakt voor op de camping, waar ik helemaal geen verstoring ondervond, dus onderweg ook werkend, mooi meegenomen.

Op de heen weg had ik helaas de bestelde zuignap nog niet binnen en monitor los in middenconsole gezet. Ging prima, maar niet ideaal.
IMG-20200903-WA0031.jpg
Tijdens het verblijf van de eerste camping in luxemburg bij de action een universele zuignap voor 2 euro gekocht.
Wat een top ding overigens, klemt geweldig vast aan de voorruit.
Heb hem nu links in de hoek gehangen en dat beviel uitstekend met de rit naar de volgende camping waar we nu nog zitten.
20200904_124413_resized.jpg
zuignap.JPG
Ziet er goed uit. Welke heb je?
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: verslag: kentekenplaat met ingebouwde camera op de Fendt gemonteerd

Bericht door rkjansen » zo 13 sep 2020 10:05

Setje van amazone 35 euro.
Volgens mij had ik eerder een link gegeven.

Gisteren een rit van 3 kwartier gehad, meer naar anderekant van luxemburg, ook door stad heen en is amper wezen knipperen/uitvallen onderweg.
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”