TEC 12v omvormer kapot

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Bos-Car

TEC 12v omvormer kapot

Bericht door Bos-Car » zo 23 aug 2020 18:12

Beste allen,

Ik vond een eerder topic over een vergelijkbaar onderwerp maar ik was er niet mee geholpen en de discussie aldaar liep vast in de kwaliteit van producten uit het oosten. Vandaar een nieuw topic, ik hoop dat de specialisten me hier verder kunnen helpen.

Situatie:
Onze TEC travel king uit 2004 had sinds een paar jaar last van een af en toe rammelende 12v omvormer. En dat nam telkens verder toe, hield niet meer op met een deskundig tik op de meterkast.. We hebben de afgelopen 2 jaren stroom vanuit de mover accu gebruikt voor de pompjes en 12V verlichting. Bij de montage van de mover had ik een extra 12 polige stekkerdoos gemonteerd met extra klemmen op de accu. De mover accu kon zo als 12v stroombron fungeren in geval van nood, en dat werkte op zich prima.

Op basis van een ander topic hier ( https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=76&t=3503 ) heb ik onze omvormer bekeken en via Ali een 300W 12 DC omvormer zonder fan aangeschaft. Mijn vraag is nu hoe ik dit in mijn meterkastje moet aansluiten.

IMG_5788.jpg

We hebben het hier over de rechterhelft van de foto, Op de bovenste 2 witte klemmen staat 230V wisselstroom. Op de klemmen in het groene vak staat 12V Wisselstroom. Ik had dat niet verwacht... Als ik een van de blauwe draden loshaal stopt het gerammel in de caravan-omvormer en daarmee de 12V functionaliteit van de caravan.

Ik had gehoopt de bovenste 2 draden op de ingang van mijn nieuwe omvormer te kunnen aansluiten en de onderste blauwe en grijze draden op de uitgaande kant van de 12 omvormer. Omdat de caravan 12 wisselstroom op de blauwe en grijze draden zet en ik een 12 gelijkstroom omvormer heb, werkt dit niet.
Maar ik verwacht dat er meer is dan mijn gelijkstroom omvormer vervangen door een 12V wisselstroom-omvormer, ik wil het beter begrijpen.

Is er iemand hier die me op weg kan helpen? Wat sla ik over (qua functionaliteit, veiligheid etc.) als ik de onderste (rode) klemmen op de nieuwe omvormer aansluit?

Alvast bedankt!!

Martin

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: TEC 12v omvormer kapot

Bericht door Chris » zo 23 aug 2020 19:49

Hallo Martin.

Een heel bekende klacht in jou "oude" omvormer.
Het probleem zit in losgeraakte soldeerverbindingen van de spanningsregelaar en de diodebrug welke aan de 2 koelblokken zitten.
Die koelblokken zijn die vinnetjes net onder de transformator..

Oplossing... printje moet even los om aan de onderkant te kunnen komen.
Dus... alle kabels onderaan merken... foto's maken, zorgen dat je het weer aan kunt sluiten.

Dan ook de trafo bedrading etc. losnemen, merken natuurlijk en de print los maken.
Aan de onderkant zitten de soldeerverbindingen en je zal kringen zien om de pootjes van de regelaar en brug onder die koelblokjes.
Als je dat goed door soldeert is de omvormer weer ok. ( ook de koelblok montage goed nakijken)

Dit probleem ontstaat door trillingen in de omvormer, de koelblokken zijn wat zwaarder dan de soldeerverbinding kan hebben in de loop der jaren.
Die soldeerverbindingen breken en dan heb je jou probleem..

De wisseling tussen de oude en de nieuwe omvormer kan wel...
Maar moet anders.
Je kan zeker niet de bedrading wisselen zoals je dat nu beschreef.
De "oude" 230 volt zou je idd op de 230 volt van de LED voeding kunnen aansluiten, maar de rest niet.
Jou omvormer heeft 2 aparte 12 volt delen.
Het grootste deel is 12 volt Wisselspanning... ofwel 12VAC.
Het kleinste deel is 12 volt Gelijkspanninng.. ofwel 12VDC
Die laatste is voor de pompjes en event. de ventilator in de kachel en dergelijke, de eerste is voor de verlichting.
Dan een volgend issue is dat het geratel door het relais van de omschakel automaat komt.
Het relais wat zorgt voor de omschakeling van de spanning uit de auto en de 230 Volt walstroom.... Walstroom heeft de voorkeur bij jou.
Als je nu de LED voeding wilt gebruiken moet er in de print aanpassingen gedaan gaan worden om zowel de 12 VAC als de 12 VDC en het omschakel relais in takt te houden.
Andere mogelijkheid zou zijn... Trafo en Print eruit... Nieuwe LED voeding waar ook een nieuw zekeringblok en nieuw omschakel relais bij gemaakt moeten worden.

M.a.w. de LED voeding is niet 1 op 1 te monteren... kan wel maar dan moet je maar langs komen met de oude en de nieuwe omvormer.
De oude omvormer is best te repareren en kan dan weer jaren mee.
De oude trafo en print eruit en alles opnieuw maken incl nieuw zekeringblok en omschakelrelais.
Ook dat is een klus die niet zomaar uit te leggen is, voor mij duidelijk als techneut... voor jou ??? geen idee..

Om je een beetje op weg te helpen heb ik een basis schema van jou omvormer bijgevoegd.
Dometic heeft diverse uitvoeringen, maar ze lijken allemaal op elkaar..
Wat er bij jou nu loszit zijn de 2 diode's die direct achter de transformator getekend zijn.. ( zitten in 1 behuizing op dat koelblok) en de LM7812 spanningsregelaar.
Beide 3 pootjes..

( de blauwe bedrading waar jij aan wilde sluiten zit dus nog voor die loszittende diodebrug... en dan werkt het nog niet.)

Ik hoor wel of je hier iets mee kunt.. mocht je hulp zoeken.... stuur maar een PB..

Chris



Dometic omvormer.docx
(56.83 KiB) 73 keer gedownload
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”