Acculader/regelaar: vragen/advies!

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Acculader/regelaar: vragen/advies!

Bericht door meeder » ma 17 aug 2020 20:17


Chris schreef:RE.gif
En vergeet echt niet het scheidingsrelais tussen auto en caravan.
Je MOET voorkomen dat b.v. de auto kan starten op de caravan accu..
Als dat gebeurt brand alle bekabeling er in een keer uit.
Jammer is ook dat er zoveel spanningsverlies optreed vanuit de auto in de Cvan.. daardoor kan je bijna niet laden.
Verstandig zeker maar hoeveel caravans rijden er zonder scheidingsrelais? Ik denk het overgrote deel. Auto starten via de caravan accu zal toch alleen gebeuren als de accu van de auto al erg zwak is.
Nou weet ik overigens niet of er in de module die in onze auto zit ook een beperking ingebouwd heeft zitten om dit te voorkomen.

Ik was overigens wel verbaas dat bij zowel onze vorige auto (Toyota Auris) als bij onzr Ford C-Max als trekauto bij draaiende motor de spanning van de caravan accu gewoon 14,4V was en de accu wordt ook daadwerkelijk fatsoenlijk opgeladen achter de auto als je een paar uur onderweg bent.
Dus of zowel Toyota en Ford (beide auto's een origineel kabelset bij de dealer gemonteerde trekhaak) hebben het goed voor elkaar of Kip heeft het goed voor elkaar.


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Acculader/regelaar: vragen/advies!

Bericht door Chris » ma 17 aug 2020 20:46

RE.gif
Zeker geen slechte spanning in de caravan dan.
Maar... hamvraag...
Staat de koelkast dan wel op 12 volt aan??
Als die stroomzuipert idd aanstaat kan je zomaar heel andere spanningen gaan meten.
Volvo heeft ook zo'n mooi en stevig kabelset, helemaal ingegoten en dikke bedrading aan de geschakelde en constante +, en natuurlijk ook een dikke massa, 4mm2 alles.. dan verwacht je ook niet veel spanningsverlies... helaas.... meer als je wilt.
Nu is er in de huidige Knaus wel veel minder verlies dan in de vorige Hobby.... maar toch..
En toen kwam er een tip over een 12 volt booster....1800 Watt..
Getest met 25 ampere verbruiker en 10 volt input, 14 output....zoiets...
Een beul van een booster.
Dat ding heb ik besteld en die ligt hier mij aan te kijken.... ik weet het nog niet wat ik doe...
Deze...https://nl.aliexpress.com/item/40002328 ... 4c4dP2g0dR
.
Booster.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Acculader/regelaar: vragen/advies!

Bericht door meeder » ma 17 aug 2020 21:27

Yup de koelkast staat ook op 12V op dat moment, die gebruikt natuurlijk wel een andere ader dan de die voor de accu wordt gebruikt.
Zo'n booster heb ik ook aan gedacht voor de koelkast.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Acculader/regelaar: vragen/advies!

Bericht door Chris » ma 17 aug 2020 21:45

RE.gif

Ik neig ondertussen toch meer naar een CS. ( Crash sensor)
En dan de KK onderweg op gas koelen.
Dat werkt vele malen beter dan koelen op 12 volt, ook al is de 12 volt voldoende en is er geen spanningsverlies.
Koelen op gas werkt gewoon veel beter bij absorbtie...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18942
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Acculader/regelaar: vragen/advies!

Bericht door Hobby Linka » di 18 aug 2020 21:31

RE.gif

Gewoon doen. Koelt als een malle.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Acculader/regelaar: vragen/advies!

Bericht door Chris » di 18 aug 2020 21:59

RE.gif
Psies.... weet ik idd...
En naar St Pere kan je normaal wel wat koelcapaciteit gebruiken.... maar dat weet jij ook.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Acculader/regelaar: vragen/advies!

Bericht door Ab » di 18 aug 2020 22:49

Dat roep ik ook al jaren..
Op 12 volt heb ik veel geprobeerd om het fatsoenlijk te laten werken. Met onbevredigend resultaat. Later de moeite niet meer genomen, en altijd op gas gezet.
Alleen de dc dc step-up converter nog niet gebruikt, die ben ik pas onlangs tegengekomen.
Naar mijn mening moet dat ook goed kunnen werken.
Het 12 volt element heeft immers het zelfde vermogen als het 230 volt element.
Als je dus zorgt voor voldoende spanning en vermogen zou het koelvermogen niks moeten onderdoen voor koelen op 230volt.
14,5 volt erop, en het koelvermogen is uitstekend.
Het is maar waar je voor kiest.
De crash sensor had ik toch al, de kachel hield ik in de winter in D en A ook altijd aan tijdens het rijden.
De koelkast op gas eigenlijk altijd wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”