Led voeding last van de warmte?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 137
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Led voeding last van de warmte?

Bericht door cahummel » wo 12 aug 2020 09:14

Beste allemaal,

Wij zijn op vakantie na lang aan onze Kip te hebben geklust. Ik heb onder andere de cers vervangen door een led voeding op aanraden van Chris, omdat de cers kapot was. Er zit ook een zonnepaneel op de kip, en daarom heb ik twee wisselrelais aangesloten zodat de stroombron voor het 12 volt systeem automatisch gekozen wordt. Hierbij gaat de led voeding voor de auto en die weer voor het zonnepaneel.

Gisteren was het erg warm (+30 graden), en toen ik de walstroom aansloot bleef 1 van de relais klikken. Het bleek dat de led voeding soms heel kort stroom gaf, en dat er steeds tussen zonnepaneel en ledvoeding geschakeld werd.

Ik heb alles doorgemeten, en de ledvoeding geeft bij tijd en wijle geen 12 volt. De netstroom doet het gewoon, maar is maar 214 volt.

Aangezien we vlak bij Winterswijk kamperen zijn we gisteren naar Obelink geweest en hebben een nieuwe voeding gekocht (geen ledvoeding maar een 75 ampère caravan omvormer van crusader) . Ik wilde die er vanochtend inbouwen, maar wilde toch de ledvoeding nog even doorzetten. Blijkt die ineens gewoon 12 volt te geven.

Nu de vraag: had de ledvoeding last van de warmte en valt daarom steeds uit? En is het zinvol alsnog de ledvoeding te vervangen door de omvormer? Ik zou dan de ledvoeding achter de hand houden.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Led voeding last van de warmte?

Bericht door thmeyer » wo 12 aug 2020 11:25

RE.gif
Een ledvoeding heeft in het algemeen een aantal beveiligingen, zoals een overspanningsbeveiliging (255 Volt), overbelastingsbeveiliging, onderspanningsbeveiliging en heeft daarnaast ook een thermische beveiliging (80°)
214 volt is voor deze ledvoeding nog geen reden om uit te schakelen.
Dus waarschijnlijk heeft dat laatste het in jouw geval de voeding tijdelijk uitgeschakeld.

Om dit in de toekomst te ver komen, moet de ledvoeding voldoende vrije lucht circulatie hebben.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Led voeding last van de warmte?

Bericht door iemand » wo 12 aug 2020 14:53

En evt alsnog een fan erbij voor de warme dagen scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 137
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Led voeding last van de warmte?

Bericht door cahummel » wo 12 aug 2020 21:56

Ik heb de ledvoeding nog eens doorgemeten, onbelast geeft die 12,1 volt, bij 1 lampje aan nog 9,7 volt, en bij kraan open nog 8,2 volt. Nog een lampje aan en hij gaat uit. Stuk dus lijkt mij. Verder geen sluiting ergens want op de huishoud accu gaat alles prima. In de hitte dus vervangen door een nieuwe 75 watt transformator, en alles doet het weer goed!
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Led voeding last van de warmte?

Bericht door thmeyer » wo 12 aug 2020 22:09

RE.gif
Ook bij AliExpress heb je vaak garantie van een jaar.
Je zou even op de web-site van de verkoper moeten kijken, want daar moet het staan.
Met foto's van al je metingen, kan je een claim leggen voor garantie.

Een half jaar geleden zo'n geval gehad, na een paar maanden stekker voeding van 12 volt 3 A leverde niet meer de juiste spanning en geld teruggekregen en meteen een nieuwe besteld en die werkt prima.

Succes Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Led voeding last van de warmte?

Bericht door Chris » wo 12 aug 2020 23:25

Ik lees het nu pas..
Helaas...alles kan stuk...een LED voeding ook..
Theo gaf al aan...garantie???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 137
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Led voeding last van de warmte?

Bericht door cahummel » do 13 aug 2020 20:18

Helaas, helaas buiten de termijn van 1 jaar boos.gif . Ach ja, ben al lang weer blij dat het weer werkt, nu lekker verder vakantie vieren blij.gif
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”