Boiler en aardlekschakelaar probleempje?
Boiler en aardlekschakelaar probleempje?
We staan nu op een camping en de aardlekschakelaar vliegt er sinds onze komst steeds uit. Ik had bijna willen zeggen dat het niet aan onze caravan kon liggen want thuis zat hij ook aan het stroom en geen enkel probleem.
De beheerder was al een paar keer langs geweest en ik heb gewoon wat apparaten bij mij uit geschakeld om te kijken wanneer hij wel aan zou blijven; alles staat nu aan behalve de boiler en nu blijft de stroom er op. Thuis op de oprit stond die boiler natuurlijk niet aan, dus tja; het zou kunnen....
Om de campingeigenaar niet onnodig langs te laten komen laat ik de boiler voor nu maar even uit en kijk er thuis verder naar. Maar wat zou het kunnen zijn? Zo’n element kán natuurlijk sluiting gaan maken, maar waarom zou dat dan nu opeens gebeuren? Waar zouden jullie beginnen? Ik heb evt een multimeter .
De beheerder was al een paar keer langs geweest en ik heb gewoon wat apparaten bij mij uit geschakeld om te kijken wanneer hij wel aan zou blijven; alles staat nu aan behalve de boiler en nu blijft de stroom er op. Thuis op de oprit stond die boiler natuurlijk niet aan, dus tja; het zou kunnen....
Om de campingeigenaar niet onnodig langs te laten komen laat ik de boiler voor nu maar even uit en kijk er thuis verder naar. Maar wat zou het kunnen zijn? Zo’n element kán natuurlijk sluiting gaan maken, maar waarom zou dat dan nu opeens gebeuren? Waar zouden jullie beginnen? Ik heb evt een multimeter .
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Boiler en aardlekschakelaar probleempje?
Zo'n element is gewoon een keer op en dan is er maar 1 remedie: nieuwe er in. Je kan nog even de weerstand meten tussen de aansluitpunten en de buitenzijde van het element. Die weerstand moet oneindig groot zijn.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)
Re: Boiler en aardlekschakelaar probleempje?
Duidelijk het verwarmingselement van je boiler.
Veel voorkomend probleem als de boiler wat ouder wordt.
Meten...
Ik hoop dan dat je millimeter hebt die een goed hoog-ohmig bereik heeft.
Neem alle aansluitingen los en meet tussen een van de draden die het element ingaan...bv bruin...en de metalen behuizing van het element.
Je mag totaal niets meten, echt oneindig dus.
Als je ook maar iets meet, mega ohms zelfs, is het foute boel...
Succes..
Veel voorkomend probleem als de boiler wat ouder wordt.
Meten...
Ik hoop dan dat je millimeter hebt die een goed hoog-ohmig bereik heeft.
Neem alle aansluitingen los en meet tussen een van de draden die het element ingaan...bv bruin...en de metalen behuizing van het element.
Je mag totaal niets meten, echt oneindig dus.
Als je ook maar iets meet, mega ohms zelfs, is het foute boel...
Succes..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Boiler en aardlekschakelaar probleempje?
Hoe het komt... Geen idee. Maar er valt niets aan te repareren. Vervangen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Boiler en aardlekschakelaar probleempje?
Oké dank. Ik zal er thuis eens mee aan de slag gaan, daar is het nu veel te mooi weer voor. Ik zal hem thuis eerst eens open maken, even meten om zeker te zijn. en dan een nieuw verwarmingselement er in? Helemaal Nieuwe boiler?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Boiler en aardlekschakelaar probleempje?
Nieuw verwarmingselement. En omdat 'ie nooit bij iemand stuk gaat, hebben ze die dingen in iedere winkel gewoon op voorraad. Grapje. Het is gewoon een ronde plaat met een o-ring., en daarop een verwarmingselement. Paar minuten werk, en dan heb je op vakantie geen ellende.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Boiler en aardlekschakelaar probleempje?
Ik heb al even gegoogled ; ik heb een truma tt3, alles wat nu te koop is heet truma tt2. De zoekfunctie had mij al geleerd dat die dingen nagenoeg hetzelfde zijn. Nu kan ik twee dingen doen; voor 100 euro heb je een element, voor rond de 200 een hele boiler. Wat zou jullie idee zijn; de hele boiler vervangen of alleen het element?
Het enige waar de behuizing van de boiler echt van stuk kan gaan is vorstschade oid zou ik denken, toch? Dus als die nog goed is zou alleen element vervangen voldoende moeten zijn denk ik.
Het enige waar de behuizing van de boiler echt van stuk kan gaan is vorstschade oid zou ik denken, toch? Dus als die nog goed is zou alleen element vervangen voldoende moeten zijn denk ik.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Boiler en aardlekschakelaar probleempje?
TT3 is al eerder aan de orde geweest.
viewtopic.php?t=39429
Helaas geen foto's en goede vergelijking
Maar ook Truma maakt geen onderscheid op hun site
Geen verschil dus
viewtopic.php?t=39429
Helaas geen foto's en goede vergelijking
Maar ook Truma maakt geen onderscheid op hun site
Geen verschil dus
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Boiler en aardlekschakelaar probleempje?
RE.gif
Ja dat topic had ik ook al gezien. Maar goed die zegt dat de hele boiler gewisseld wordt; daarom twijfelde ik of ik dat ook zou moeten doen want de mijne is ook 22 jaar oud. Er staat wel dat ze ogenschijnlijk precies hetzelfde zijn, niet dat de elementen ook uitwisselbaar zijn. Maar goed, die gok durf ik nog wel aan; als ik de mijne er uit haal en ik leg hem naast de nieuwe.
De mijne zit ook aangesloten op de ventilatie; die stroomt er omheen. Waarschijnlijk om hem vorstvrij te houden. Misschien dat daar nog een verschil tussen de tt2 en de tt3 te verklaren is.
Ik denk dat ik eerst gewoon zo’n element probeer te vervangen, die klus is een stuk minder groot dan de hele boiler. Je kunt er bij mijn caravan voor geen meter bij namelijk; hij zit helemaal achterin onder het vast bed, achter de watertank. Op zich is dat een prima plek voor zo’n ding, maar niet als je er mee bezig wil.
Ja dat topic had ik ook al gezien. Maar goed die zegt dat de hele boiler gewisseld wordt; daarom twijfelde ik of ik dat ook zou moeten doen want de mijne is ook 22 jaar oud. Er staat wel dat ze ogenschijnlijk precies hetzelfde zijn, niet dat de elementen ook uitwisselbaar zijn. Maar goed, die gok durf ik nog wel aan; als ik de mijne er uit haal en ik leg hem naast de nieuwe.
De mijne zit ook aangesloten op de ventilatie; die stroomt er omheen. Waarschijnlijk om hem vorstvrij te houden. Misschien dat daar nog een verschil tussen de tt2 en de tt3 te verklaren is.
Ik denk dat ik eerst gewoon zo’n element probeer te vervangen, die klus is een stuk minder groot dan de hele boiler. Je kunt er bij mijn caravan voor geen meter bij namelijk; hij zit helemaal achterin onder het vast bed, achter de watertank. Op zich is dat een prima plek voor zo’n ding, maar niet als je er mee bezig wil.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Boiler en aardlekschakelaar probleempje?
Precies. En denk vooral niet dat je de uitzondering, c.q. "de enige" bent. Bij wijze van spreken zitten de elementen op een grote stapel bij iedere campingwinkel of Caravan dealernetwerk : afname gegarandeerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Boiler en aardlekschakelaar probleempje?
En bij dewitschijndel te koop voor 100 euro en sturen ze hem ook nog naar je op.
Complete nieuwe TT2 er nu 189,- het staat er op hun site niet bij, maar is volgens "Truma Incl. bedieningspaneel, aftapkraantje en beluchtingsventiel".
Kun je dus ff navragen en dan heb je alles een keer nieuw.
Bij Obelink nu 187,50
Complete nieuwe TT2 er nu 189,- het staat er op hun site niet bij, maar is volgens "Truma Incl. bedieningspaneel, aftapkraantje en beluchtingsventiel".
Kun je dus ff navragen en dan heb je alles een keer nieuw.
Bij Obelink nu 187,50
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Boiler en aardlekschakelaar probleempje?
Hm, nou heel bijzonder allemaal. Na het posten van het eerste verhaal was ik er 95% van overtuigd dat de boiler stuk moest zijn. Echter; later dat weekend knalde de stroom er wéér uit en toen stond de boiler helemaal niet aan. Ik heb er toen voor gekozen om de eigenaar niet nógmaals te vragen, maar ik heb een lang verlengsnoer gepakt en een aansluiting verderop op een andere kast geprobeerd. Daar heb ik geen problemen meer ondervonden, óók niet met de boiler aan. Ik ben nu alweer even terug van vakantie en ik heb de hut hier op de oprit staan. Ik heb alles aan gezet, maar hier verwarmt de boiler gewoon correct en de aardlek blijft er ook gewoon op.
Zou het kunnen dat de aardlekschakelaar van de camping in die kast te gevoelig was ofzo? Wel bijzonder, eigenlijk. Ik bestel nog maar even geen nieuwe denk ik.
Zou het kunnen dat de aardlekschakelaar van de camping in die kast te gevoelig was ofzo? Wel bijzonder, eigenlijk. Ik bestel nog maar even geen nieuwe denk ik.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Boiler en aardlekschakelaar probleempje?
Op de camping zaten vast meerdere gebruikers op 1 aardlekschakelaar
Maar als het thuis werkt.... draai evt de stekker nog eens om.
Mag in theorie niks uitmaken, maar gewoon ff als extra test.
En koppel de 230 er eens af !!!!
en met meet in hoge ohmse stand tussen randaarde en afwisselend beide pennen naar de caravan.
Boilerschakelaar wel even aanzetten.
Maar als het thuis werkt.... draai evt de stekker nog eens om.
Mag in theorie niks uitmaken, maar gewoon ff als extra test.
En koppel de 230 er eens af !!!!
en met meet in hoge ohmse stand tussen randaarde en afwisselend beide pennen naar de caravan.
Boilerschakelaar wel even aanzetten.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Boiler en aardlekschakelaar probleempje?
Een paar jaar terug heb ik het ook op een camping in Frankrijk gehad.
In eerste instantie kon ik niets vinden. Heb toen de voedingskast van de caravan open gemaakt en heb alle schroeven van de kabelverbindingen aangedraaid.
Er bleek er 1 redelijk los te zitten.
Hierna geen problemen meer gehad
In eerste instantie kon ik niets vinden. Heb toen de voedingskast van de caravan open gemaakt en heb alle schroeven van de kabelverbindingen aangedraaid.
Er bleek er 1 redelijk los te zitten.
Hierna geen problemen meer gehad